V6 mondeo ja kulutus
V6 mondeo ja kulutus
Kaipaisin pikkuhiljaa kovia vinkkejä miten tiputtaa huimat kulutukset alas. Maantiellä 11.8l/100km @ 80km/h, kaupungissa 14l/100km.
Vuosimallihan on -95 ja vikaa kertakaikkiaan en enää keksi mikä voisi tehdä.
Testerissä olen käyttänyt ja muuta vikaa ei se sano kuin että toinen lambda lakkoilee sillon tällön. En kyllä näe että sen johdosta kulutus olisi näinkin järjetön.
Toisioimuilma venttiilit toimii. Jotku ehdottaneet että vika voisi olla siinä jos eivät olisi kunnossa.
Vuosimallihan on -95 ja vikaa kertakaikkiaan en enää keksi mikä voisi tehdä.
Testerissä olen käyttänyt ja muuta vikaa ei se sano kuin että toinen lambda lakkoilee sillon tällön. En kyllä näe että sen johdosta kulutus olisi näinkin järjetön.
Toisioimuilma venttiilit toimii. Jotku ehdottaneet että vika voisi olla siinä jos eivät olisi kunnossa.
Volvo V70 -01
Ford Sierra 2.3d
Ford Sierra 2.3d
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Jos lamba ei toimi, niin vetää yleensä rikkaalle (= keitto kelpaa) ja kone käy ns. hätäohjelmalla eli pääsee huoltoon asti. Lambda taitaa maksaa Ford varaosana n. 100 euroa. MAPpi voi olla myös rikki.
Automaatti lisää n. 1-2 l/100 km varsinkin kaupungissa kulutusta, kun ei ole turbiinilukko käytössä eli se laatikko luistaa aina hieman ennen kuin suuremmissa nopeuksissa vaihde kytkeytyy kiinteäksi. En tunne Mondeon automaattilaatikkoa tarkemmin, mutta tuskin se on mikään Escort Mk5 tyyppinen CTX-hihnaveto"automaatti"vaihteisto vaan ihan perinteinen turbiinilla varustettu automaattilaatikko.
Sama juttu näin kesäkuumalla, kun ilmastoinnin kompurakin ottaa omansa.
Maantiekulutus on mielestäni liian korkea.
Automaatti lisää n. 1-2 l/100 km varsinkin kaupungissa kulutusta, kun ei ole turbiinilukko käytössä eli se laatikko luistaa aina hieman ennen kuin suuremmissa nopeuksissa vaihde kytkeytyy kiinteäksi. En tunne Mondeon automaattilaatikkoa tarkemmin, mutta tuskin se on mikään Escort Mk5 tyyppinen CTX-hihnaveto"automaatti"vaihteisto vaan ihan perinteinen turbiinilla varustettu automaattilaatikko.
Sama juttu näin kesäkuumalla, kun ilmastoinnin kompurakin ottaa omansa.
Maantiekulutus on mielestäni liian korkea.
MAP ja MAF? ei ole tullu kyl niitä tarkastettua ellei niitä sitten näe suoraa kun pistää obd liittimeen letkun. Voisko joku kertoo näistä tarkemmin miten ja mistä tarkistaa/korjata.
Lapazulle sen verran, että niihi mihi itse olen törmännyt esim täällä kajaanissa niin kulutukset eivät todellakaan ole olleet tätä luokkaa varsinkaan maantiellä. Kaupunki ajon vielä ymmärtää mutta jos heillä on vaihdellut kulutus 7-9litraa sataselle maantiellä niin tuossa on jo niin huima ero että pakkohan minulla jotain vikaa olla.
Ei ole vielä sattunut kohalle kellä ois samaa ongelmaa kuin minulla kulutuksen suhteen.
Lapazulle sen verran, että niihi mihi itse olen törmännyt esim täällä kajaanissa niin kulutukset eivät todellakaan ole olleet tätä luokkaa varsinkaan maantiellä. Kaupunki ajon vielä ymmärtää mutta jos heillä on vaihdellut kulutus 7-9litraa sataselle maantiellä niin tuossa on jo niin huima ero että pakkohan minulla jotain vikaa olla.
Ei ole vielä sattunut kohalle kellä ois samaa ongelmaa kuin minulla kulutuksen suhteen.
Volvo V70 -01
Ford Sierra 2.3d
Ford Sierra 2.3d
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että irti oleva imuilman lämpötila-anturi lisää kulutusta n. 20-30% (ilmanputsarin vaihdon yhteydessä jäi laittamatta takaisin kiinni
).
Viiden vuoden keskikulutus on mulla ollut 9.3 l/100km. Maantiellä menee n. 8.5 ja kaupungissa sitten vähän yli 10.

Viiden vuoden keskikulutus on mulla ollut 9.3 l/100km. Maantiellä menee n. 8.5 ja kaupungissa sitten vähän yli 10.
Vanhat:
1974 Cortina, 1.6 OHC "Pinto"
1997 Mondeo farmari, Duratec SEA
Nykyisin:
2006 Mondeo ST220 farmari, Duratec MEBA
1974 Cortina, 1.6 OHC "Pinto"
1997 Mondeo farmari, Duratec SEA
Nykyisin:
2006 Mondeo ST220 farmari, Duratec MEBA
Tulivaan mieleen, että eikö noi map-, maf-, lämpötila-, jne anturit näkyä kun katsoo diagnostiikka portilla ecun sielunelämää? Ainakin minulla siinä näkyy kaiken maailman lämpötiloja sun muita, ja ainoa vikakoodi mistä mainihtee on vissiinkin jälkimmäinen lambda pakoputkessa. Käsittääkseni siinä on 2 lambdaa, toinen heti? ja toinen jälempänä katin jälkeen? vai ennen kattia.
Mutta joka tapauksessa kakkoslambda lakkoilee omia aikojaan ja toimii taas normaalisti jne.
Vois kokeilla lambdan hommaamista, mahtaako kelvata esim. motonetin tai bilteman halppis lambda-anturit vai onko pakko kaivaa kuvetta orkkis ryöstöhinta osaan.
Mutta joka tapauksessa kakkoslambda lakkoilee omia aikojaan ja toimii taas normaalisti jne.
Vois kokeilla lambdan hommaamista, mahtaako kelvata esim. motonetin tai bilteman halppis lambda-anturit vai onko pakko kaivaa kuvetta orkkis ryöstöhinta osaan.
Volvo V70 -01
Ford Sierra 2.3d
Ford Sierra 2.3d
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Esim. MAF:n likaisuus ei varmasti näy testerissä. Itseltäni sen puhdistin tuossa jokuaika sitten ja kone rupesi käymään paremmin.
Älkää ihmetelkö jos kulutukset tai muut arvon prenkallaan jos ollaan jotain markan-marianne-pusseja ostamassa. Tätä en ole koskaan toisissa tajunnut, että miksi ostaa niitä halpis osia. Muistan taannoin kun joku sankari valitti jostain mulkosilmä-Scorpin takapyörän laakerista ja sen hinnasta. Elämä on...
Älkää ihmetelkö jos kulutukset tai muut arvon prenkallaan jos ollaan jotain markan-marianne-pusseja ostamassa. Tätä en ole koskaan toisissa tajunnut, että miksi ostaa niitä halpis osia. Muistan taannoin kun joku sankari valitti jostain mulkosilmä-Scorpin takapyörän laakerista ja sen hinnasta. Elämä on...
'04 SLK55 AMG Kleemann K2
Silläpä justiisa kysyinkin että josko jollain ois ollu kokemuksia. Turhaa sitä perässä tekee samaa virhettä jos löytyy kokemuksia. Ei ne halvemmat varaosat kuitenkaan aina tarkoita että ne olisivat huonommat. Kyllähän merkkiosissa se merkki tekee sitä hintaeroa.MouTine! kirjoitti: Älkää ihmetelkö jos kulutukset tai muut arvon prenkallaan jos ollaan jotain markan-marianne-pusseja ostamassa. Tätä en ole koskaan toisissa tajunnut, että miksi ostaa niitä halpis osia. Muistan taannoin kun joku sankari valitti jostain mulkosilmä-Scorpin takapyörän laakerista ja sen hinnasta. Elämä on...
Volvo V70 -01
Ford Sierra 2.3d
Ford Sierra 2.3d
Muissa automerkeissä halpisvaraosa ja merkkivaraosa voivat ollakin lähellä toisiaan, mutta Foordin tuntevana olen ruvennut uskomaan sen että Motorcraftin ja muiden tarvikeosien välinen ero on ISO. Vielä kun raskisi ostaa Motorcraftin öljyt, siihen en ole itsekään kyennyt.
Oma V6 automaatti mondeo -98 vetää bensaa maantiellä ~9 ja sekalaisessa ajossa kesällä 11 ja talvella 12-13 l/100km.
Kerran huvikseen kokeilin ajaa yhden tankillisen sekalaista ajoa ajamalla mahdollisen rauhallisesti( ~ylittämättä 2500 kierrosta ). Kulutus oli silti 10.5 litraa / 100km. Sen jälkeen en ole enää yrittänyt bensaa säästää. Ei reilut kiihdytykset tunnu tuota kulutusta mihinkään heilauttavan kuin ei reilu vauhti moottoritielläkään.
Oma V6 automaatti mondeo -98 vetää bensaa maantiellä ~9 ja sekalaisessa ajossa kesällä 11 ja talvella 12-13 l/100km.
Kerran huvikseen kokeilin ajaa yhden tankillisen sekalaista ajoa ajamalla mahdollisen rauhallisesti( ~ylittämättä 2500 kierrosta ). Kulutus oli silti 10.5 litraa / 100km. Sen jälkeen en ole enää yrittänyt bensaa säästää. Ei reilut kiihdytykset tunnu tuota kulutusta mihinkään heilauttavan kuin ei reilu vauhti moottoritielläkään.
- siipicossu
- Viestit: 169
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
- Viesti:
Reilustihan sitä pitääkin kiihdyttää ja ajaa mahdollisimman isolla vaihteella.makeboy kirjoitti:Muissa automerkeissä halpisvaraosa ja merkkivaraosa voivat ollakin lähellä toisiaan, mutta Foordin tuntevana olen ruvennut uskomaan sen että Motorcraftin ja muiden tarvikeosien välinen ero on ISO. Vielä kun raskisi ostaa Motorcraftin öljyt, siihen en ole itsekään kyennyt.
Oma V6 automaatti mondeo -98 vetää bensaa maantiellä ~9 ja sekalaisessa ajossa kesällä 11 ja talvella 12-13 l/100km.
Kerran huvikseen kokeilin ajaa yhden tankillisen sekalaista ajoa ajamalla mahdollisen rauhallisesti( ~ylittämättä 2500 kierrosta ). Kulutus oli silti 10.5 litraa / 100km. Sen jälkeen en ole enää yrittänyt bensaa säästää. Ei reilut kiihdytykset tunnu tuota kulutusta mihinkään heilauttavan kuin ei reilu vauhti moottoritielläkään.
onko kulutus asioissa tullut mitään selvyyttä itsekin ihmetellyt mondeon suurta matka kulutusta 2,5 -01 ajet. 110tkm matka ajossa vie noin 10 vaikka kuinka sievästi ajelee ja kaupungissa 12 - 13 ajotavasta riippumatta huollossa ei löytynyt mitään vika koodeja ja katsastuksessa päästöt oli ihan normaali lukemissa
Itselläni myös samoja oireita. Kulutus ollut noin 11l/100km ja ajo lähes ainoastaan rauhallista matka-ajoa.
Noiden antureiden toimintaa tekisi mieli tutkia tarkemmin, mutta en ole saanut selville miten nuo vikakoodit saisi luettua ulos. Osaisikohan joku valottaa mikä OBD systeemi 1995 Mondeossa on? Konehan on tuo 2.5l Duratec. 16 pinninen OBD liitin löytyy ratin alta....
Venttiilit pitävät myös aikamoisen pärähdyksen kylmäkäynnistyksissä (noin 1-2 sekuntia) ja hiljenee sen jälkeen. Onkoha tuo normaalia, vai merkki esimerkiksi huonoista öljyistä yms...?
Noiden antureiden toimintaa tekisi mieli tutkia tarkemmin, mutta en ole saanut selville miten nuo vikakoodit saisi luettua ulos. Osaisikohan joku valottaa mikä OBD systeemi 1995 Mondeossa on? Konehan on tuo 2.5l Duratec. 16 pinninen OBD liitin löytyy ratin alta....
Venttiilit pitävät myös aikamoisen pärähdyksen kylmäkäynnistyksissä (noin 1-2 sekuntia) ja hiljenee sen jälkeen. Onkoha tuo normaalia, vai merkki esimerkiksi huonoista öljyistä yms...?
- BlackEscort
- Viestit: 192
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 14:04
Koneen koko 2,5 ja teho 170hp?...onko tuo reilu kymppi paha satasella??? Mun mielestä aika normaali kulutus tuon kokoiselle 6-koneelle. Pahana pitäisin jos kuluttais matka-ajossa 15 tai yli...
Ite en 2000 ohc koneella päässy ees alle 20litran nätillä matka-ajolla
8)
Ei kutonen ole muutenkaan ollut mikään bensapihi koskaan kaverin mondoe kulutti 12-15l/100km ja oli ehjä silloin...ja onhan massaakin yli 1300kg??? Eli ei taida olla vikaa kuin bensan hinnoissa
Ite en 2000 ohc koneella päässy ees alle 20litran nätillä matka-ajolla

Ei kutonen ole muutenkaan ollut mikään bensapihi koskaan kaverin mondoe kulutti 12-15l/100km ja oli ehjä silloin...ja onhan massaakin yli 1300kg??? Eli ei taida olla vikaa kuin bensan hinnoissa

Juu, eihän tuo vielä hirveän paha ole ja tuskin 6 koneella ajelisin, jos tuo kulutus olisi se kaikkei ratkaisevin kriteeri.
Enemmänkin olsin kiinostunut siitä että toimiiko kaikki anturit kuten pitää, eli noiden vikakoodien luku oli se kysymyksen päämäärä.... Kulutus on kuitenkin jonkimmoinen indikaatio koneen toiminnasta ja mielestäni sen pitäisi olla lähempänä 9l tasasella matka-ajolla, jos kaikki on kunnossa, koneen koosta huolimatta.... Tokihan tuon polkemalla saa horimaan kuinka paljon tahansa.
Enemmänkin olsin kiinostunut siitä että toimiiko kaikki anturit kuten pitää, eli noiden vikakoodien luku oli se kysymyksen päämäärä.... Kulutus on kuitenkin jonkimmoinen indikaatio koneen toiminnasta ja mielestäni sen pitäisi olla lähempänä 9l tasasella matka-ajolla, jos kaikki on kunnossa, koneen koosta huolimatta.... Tokihan tuon polkemalla saa horimaan kuinka paljon tahansa.
Mitattuna tankkauksista; 8 litraa menee matka-ajossa vakionopeussäädin päällä, 10 tasan on yhdistetty ja kaupungissa se 12 muttei vielä ole koskaan yhtä tankillista tullu moisessa pörrättyä - vaikka ydinkeskustassa asunkin.
Kymppi on se keskikulutus kesäisin aika vahvasti, talvella litran puoltoista vähemmän.
Pidän aika kohtuuna 3.0i ST V6 koneelle, plussana lisäksi maantieajossa vaihtamisen tarpeettomuus - paitsi kun haluaa revitellä niin kolmosta sisään
Kymppi on se keskikulutus kesäisin aika vahvasti, talvella litran puoltoista vähemmän.
Pidän aika kohtuuna 3.0i ST V6 koneelle, plussana lisäksi maantieajossa vaihtamisen tarpeettomuus - paitsi kun haluaa revitellä niin kolmosta sisään

HEHE.....
Keski kulutus on siinä vaihtelevassa ajossa n.9.2l-9.5lTietämissä aika tarkkaan, joskus saan sen alle ysin jos en lähettele risteyksistä ja ohittele ketään ajankuluksi... 8)
Koneena tosiaan tuo 2.5l Duratecci 24V...korimallina Mondeo Farkku vm-2001.
Koneena tosiaan tuo 2.5l Duratecci 24V...korimallina Mondeo Farkku vm-2001.
Pienempää sisään.....ja.....V6-KEHRÄÄ;-)
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
----Mondeo Farkku vm-2001. 2.5l Duratec 24v-----------
Omat kokemukset V6 Duratec'n kulutuksesta:
Tienpäällä 750 km yhtäjaksoisessa ajossa -> kulutus ilmastointi/cruise päällä + huomattavan paljon ohituksia seassa eikä muutenkaan sen kummempaa säästelyä 7,7 l/100 km. Ajotietok. näytti 7,8 ja tankatessa täystankki - täsytankki meni tosiaan tuo n. 7,7.
Kylän pinnassa, eli taajamapyörityksessä edelleen ilmast. päällä aikalailla tasan 9 l / 100 km. Tämä kylläkin ajettuna hyödyntäen motin koht hyviä vääntöominaisuuksia -> kertaakaan ei yli 2000 rpm + paljon mootorijarrutuksia.
Nämä siis omat mittaukset ja autona '97 manuaali STW Mondeo 2,5 V6.
Tienpäällä 750 km yhtäjaksoisessa ajossa -> kulutus ilmastointi/cruise päällä + huomattavan paljon ohituksia seassa eikä muutenkaan sen kummempaa säästelyä 7,7 l/100 km. Ajotietok. näytti 7,8 ja tankatessa täystankki - täsytankki meni tosiaan tuo n. 7,7.
Kylän pinnassa, eli taajamapyörityksessä edelleen ilmast. päällä aikalailla tasan 9 l / 100 km. Tämä kylläkin ajettuna hyödyntäen motin koht hyviä vääntöominaisuuksia -> kertaakaan ei yli 2000 rpm + paljon mootorijarrutuksia.
Nämä siis omat mittaukset ja autona '97 manuaali STW Mondeo 2,5 V6.