Ford Mondeo mk5 2015

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
wiljis
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Helmi 2015 09:45

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja wiljis »

Satsuma kirjoitti:No niin nykyinen mondeo vaihtuu kuukauden päästä 1,5 automaattiin. Luin jonkin verran kokemuksia ja silmään pisti että paljon häiriöääniä.
Kysymys onko huollossa saatu kaikki resonoinnit pois? Toinen kysymys 1,5 bensa automaattin omistajille. Itseäni hieman häiritsi se että kaasua saa
painaa todella reipaasti ennen kuin tapahtuu mitään. Ominaisuus vai harhaa? Ajoin fiestaa1,0 ecoboost automaattilla joka tuntui huomattavasti pirteämmältä.
Itsellä nyt 26.5 lähtien ollut ja 9700km mittarissa 1.5 EcoBoost A6 Titanium Business 5D.
Värinä Deep Impact Blue ja sitä on monesti kehuttu ja autoo kierretty ympäri huolttiksen parkkiksella, "ompa hienon sininen, empä oo tommosta ennen nähny" :)
mutta kokemuksista sen verran, että ainoa pieni narina joka mielestäni on jo hävinnyt aika hyvin tai olen vaan tottunut niin tulee kuskin turvavyön korkeussäätimestä. Muita kitinöitä ja natinoita ei ole ollut. Kaista-avustinta en käytä, mielestäni vähän ärsyttävä.
Valot näyttää ihan ok, mutta mm. motarilla ei aina edes huomaa kun vaihtaa pitkille, valo automatiikka toimii hyvin. Kulutus siinä 7.2-7.5l/100km luokkaa ollut nyt tankkaillessa.
Koko ajalta näyttää nyt 7.8l/100km.
Poppivehkeet hyvät ja navikin ihan OK.
Sähköinen koukku on kerran herjannut että ei lukittaudu, jäi lerpattaan alas mutta käsin työnsi takaisin ja vähän aikaa paineli nappia niin toimii ja ei ole sen jälkeen temppuillut. Kaikin puolin antasin arvosanaksi 9, hiljainen ja sopivan pirtsakka, mutta valot saisi olla pikkasen paremmat.

Kuva
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue :ford:
Avatar
calculus
Viestit: 206
Liittynyt: 15 Tammi 2012 18:48

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja calculus »

wiljis kirjoitti: jäi lerpattaan alas mutta käsin työnsi takaisin ja vähän aikaa paineli
Kiitos, wiljis. Kahvit nenän kautta näppikselle. :lol: :oops:

Meidän autossa ei ole ollut mitään ylimääräisiä häiriöääniä. Ainoat sirinät tai särinät ovat johtuneet irtotavaroista ovilokeroissa. Kaistavahtia en ole koskaan käyttänyt muuten kuin esittelymielessä tutuille kyytiläisille. Jotenkin pelottava fiilis, kun kone tarttuu rattiin. Led-ajovalot ovat mielestäni taajamassa todella hyvät, mutta pimeällä maantiellä pitkissä saisi olla enemmän tehoa. Automatiikka toimii sinänsä erittäin hienosti.

Pysäköinnin automaattiohjaus toimii periaatteessa oikein hyvin, mutta kokenut kuski pysäköi nopeammin ilman sitä. Ja tumpelo törmää kuitenkin, koska automatiikka päästää auton hyvin lähelle estettä (=parkkitutka huutaa yhtenäistä ääntä) ennen kuin käskee vaihtaa suuntaa.

Nyt kun sisäänajo on suoritettu, niin kone on hämmästyttävän pirteä, jos uskaltaa kierrättää. Sellainen yksityiskohta moottorinohjauksessa hieman ihmetyttää, että hetkellinen kulutus ei välttämättä putoa moottorijarrutuksessa nollaan, niin kuin autokoulussa opetetaan. Kierroksia pitää yleensä olla yli 1500, jotta nollakulutus toteutuisi.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
wiljis
Viestit: 62
Liittynyt: 14 Helmi 2015 09:45

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja wiljis »

"jäi lerpattaan alas mutta käsin työnsi takaisin ja vähän aikaa paineli" :D

No nyt kun sen lukee sillä mielellä niin olihan toi aika osuvasti sanottu :oops:
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue :ford:
Satsuma
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2009 15:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Kiitos vastaneille. Oman saanen 7 päivä lokakuuta, titanium malli myöskin mutta koska se oli ns esittelyauto (ihmisten lääpittävänä liikeessä) niin jotain varustepuutteita. Led valot uupuu ja se isompi näyttö, tilalla on jotain mitä en tarvii esim täyttyvät takavyöt. Odottavan aika on pitkä. Oma on ruby red.
Volvo v90 d4 Inscription vm 17
Tulossa Ford Fiesta Active III
Ex Volvo xc-60 oceanrace D5 vm 12
Ex Ford mondeo 1,6 ecoboost edition vm 14
Ex Ford mondeo 1,5 ecoboost titanium at vm 15
Diftongi
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Kesä 2015 20:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Diftongi »

Satsuma kirjoitti:Kiitos vastaneille. Oman saanen 7 päivä lokakuuta, titanium malli myöskin mutta koska se oli ns esittelyauto (ihmisten lääpittävänä liikeessä) niin jotain varustepuutteita. Led valot uupuu ja se isompi näyttö, tilalla on jotain mitä en tarvii esim täyttyvät takavyöt. Odottavan aika on pitkä. Oma on ruby red.
Saitko hyvän diilin esittelyautosta vai etkö malta odottaa tilauksesta tehtyä?
Satsuma
Viestit: 69
Liittynyt: 05 Syys 2009 15:31
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Satsuma »

Diftongi kirjoitti: Saitko hyvän diilin esittelyautosta vai etkö malta odottaa tilauksesta tehtyä?
Kauppa oli ns nopea päätös. Sain aika hyvän diilin esittelyautosta suht järkevällä välirahalla sekä lisävarusteita samaan hintaan eli tummennukset ja vetokoukku ja jne.
Volvo v90 d4 Inscription vm 17
Tulossa Ford Fiesta Active III
Ex Volvo xc-60 oceanrace D5 vm 12
Ex Ford mondeo 1,6 ecoboost edition vm 14
Ex Ford mondeo 1,5 ecoboost titanium at vm 15
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Mistähän löytyisi Fordin uusimman standardin WSS-M2C950-A mukaista SAE 0W-30 (ACEA A5/B5) öljyä, jos unohdetaan "marmoritiskit"?
Marmoritiskillä tuon hinta on tietojeni mukaan yli 20 euroa litralta :?

Eipä taida tuota vielä olla tarjolla muilla merkeillä kuin Castrol ja Autol
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 9WVKH7.pdf
http://www.enischmiertechnik-datenblaet ... 1331_e.pdf
Viimeksi muokannut janti, 14 Syys 2015 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Kettu
Viestit: 68
Liittynyt: 21 Heinä 2015 09:43

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Onko täällä porukalla tietoa, että voiko tuota mittarin näyttämää keskikulutusta säätää näyttämään edes lähes oikein?
Ainakin Oktaavissa pystyi, vaikkakin ekalla kerralla säätivät sen vielä enemmän pieleen.
Ennen näytti puoli litraa liian vähän, säätivät, näytti sitten litran liian vähän.
Säädätinpä uudestaan.
Nyt mulla näyttää n. 0,4 liikaa verrattuna tankatessa tehtyihin laskuihin.
Mutta parempi näin päin.
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Kettu kirjoitti:Onko täällä porukalla tietoa, että voiko tuota mittarin näyttämää keskikulutusta säätää näyttämään edes lähes oikein?
Ei ainakaan huollossa tullut mulla tuohon parannusta. Vaikka asiasta valitinkin.
Nyt mulla näyttää n. 0,4 liikaa verrattuna tankatessa tehtyihin laskuihin.
Mutta parempi näin päin.
Mulla näyttää 0,3-0,4 l/100 km liian vähän (liian positiivisesti) tankkausväleistä laskettuun verrattuna (alla vakiorenkaat 215/60R16).
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Diftongi
Viestit: 39
Liittynyt: 17 Kesä 2015 20:32
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Diftongi »

Ajoin 300km motaria cruise päällä säädettynä 130km/h, 8,1l vei mittarin mukaan, 1000km ajettu.
En saa gracenotea toimimaan cd:n kanssa mitenkään, asetuksista olen ruksinut kaikki päälle mutta kappaleiden nimet eivät päivity. Onko jollekkin tuttu ongelma?

Huomasin että jarrut pölisevät todella paljon, jokanen vanne tän näkönen:

Kuva
Kettu
Viestit: 68
Liittynyt: 21 Heinä 2015 09:43

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Kettu »

Jarrujen pölinä ;) lakkaa pikkuhiljaa.
Mullakin Oktaavin vanteet oli alkuun törkeän näköiset.
Ongelma katosi kun jarrut vähän kulahtivat.
Eiköhän se ole sama Montyssakin.
Klammis
Viestit: 74
Liittynyt: 13 Maalis 2011 22:08

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Klammis »

Toivottavasti tosiaan kyse vain uusista paloista. Cmaxissa tuo pöly ei ole kyllä helpottanut ajankaan myötä. Alut on aina mustan hunnun peitossa. Ja tuntuu olevan tarttuvaa laatua vielä. En tiedä auttaisiko puhdistusta vanteiden pinnoitus jollain esim. nanosuojalla?
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
fordever
Viestit: 436
Liittynyt: 21 Kesä 2006 12:34

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja fordever »

Muutama hajahuomio. Kyseessä 1.5 EcoBoost manuaali hatchback Titanium Business ja kilkkeet päälle.

Ensimmäinen pimeäajokemus osoitti sen, että ledivalot automaattiasennossa ovat vaivattomat ja toimivat lähes kaikissa tilanteissa oikein. Valoteho lyhyillä hyvä, pitkistä saattaa puuttua se viimeinen puhti, mutta pärjäähän noilla. Ohjauksen mukaan kääntyilevä kuvio on aika hyvä ja se on saatu synkronoitua ratin kääntöön hyvin. Vielä en ole pystynyt oikein kokeilemaan mikä on automatiikan ja manuaalisäädön ero esim. valokuvioissa.

Yhtenä aamuna kun tuulilasi oli huurteessa ulkopuolelta, kokeilin tuulilasin lämmitystä. Väittäisin, että se ei ole läheskään niin tehokas kuin MK4:ssa. Katsotaan miten lumen ja jäiden kanssa sitten käy.

Sonyn radio ja Ylen Radio Suomen alueelliset kanavat eivät tunnu sopivan toisilleen. Olen asettanut Regional-asetuksen on ja off ja aina syntyy tilanteita, joissa radio lukittuu johonkin kaukaisempaan asemaan esimerkiksi auto käynnistettäessä. Lisäksi mittariston keskinäytössä näkyvät kanavatunnus ja taajuus eivät em. tapauksissa tunnu pitävän aina yhtä sen kanssa mihin radio oikeasti on virittynyt ts. esitallennetut tiedot ovat edelleen näytössä vaikka radio olisi lukittunut aivan toiseen asemaan. Ja kaikki em. koskee siis Ylen Radio Suomen lähetystä, jossa on tuo regional-ominaisuus käytössä.

Lämmitys/ilmastointilaitteen toiminta tuntuu jakautuneen kolmeen erilaiseen tapaan riippuen aika paljon ulkolämpötilasta. Kun ulkolämpötila on korkeampi kuin pyyntilämpötila (itsellä yleensä 22 tai 22,5 astetta) ja kun ilmastointi (A/C) on päällä, toiminta on lopulta aika OK, myös A/C off-asennossa. Ulkolämpötilan ollessa alempi kuin pyyntilämpötila mutta korkeampi kuin 10 astetta eikä A/C ole päällä, esiintyy edelleen alkulämmitystä, joka jatkuu ehkä vieläkin liian pitkään. Kun alkulämmittelyistä on päästy, toiminta on aika OK. Jos A/C on päällä tuolloin, en ole ihan varma, onko lopputulos kaikissa tapauksissa aina täysin miellyttävä. Välillä tulee olo ikään kuin auton sisäilma kostuisi. Ei kai vaan automatiikka jossain tilanteessa kierrätä sisäilmaa? Lisäksi väittäisin, että tuulilasin huurtumisongelmat tulevat esiin nimenomaan em. alueella (kun A/C off) ja siihen vaikuttaa paljolti myös se, että tuulilasille ei automatiikka ohjaa puhallusta, koska ollaan suurimmaksi osaksi ikään kuin viilennysmoodissa (näin olen tulkinnut). Kun ulkolämpötila on alle 10 astetta mutta yli 0, tuntuisi siltä että lämmitystarpeen ollessa jatkuvampi (ollaan lämmitysmoodissa), myös tuulilasille ohjataan jonkin verran puhallusta, mikä saattaa sitten estää huurtumista.Tämä havainto varmistunee vasta kun syksy etenee.

Valitettavasti ilmastointi/lämmityslaitteen arvostelussa täytyy pitää mielessä se, että toiminta riippuu ohjelmistoversiosta. Eli nuo yllä olevat kokemukset jollain toisella voivat olla aivan toisenlaisia. Minun Mondeooni on yksi asiaan vaikuttava päivitys tehty.

Lopuksi yksi havainto. Mondeooni on nyt tarjolla PCM-modulin päivitys. Tuo on kai ns. moottorinohjaussofta (ainakin ollut). Mitähän lienevät päivittäneet? Ei kai vain jotakin polttoaineen kulutukseen liittyvää. Voisi tuo kulutus nimittäin olla vähän lähempänä niitä kuuluisia ilmoitettuja kulutuksia. Pitää varmaan käydä ruinaamassa päivityksiä.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
hke
Viestit: 311
Liittynyt: 28 Loka 2006 09:33

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja hke »

Sähköisestä ohjaustehostimesta:
Oli kesällä tilaisuus kokeilla tuttavan uutta mk5:ttä, hyvältä tuntui. Tehostettu ohjaus tuntui aivan erilaiselta kuin oman mkIV:n (ei sähköistä tehostinta). Kiinnostaa onko tällä uudella myös '1:1 tuntuma' talvella liukkaaseen pintaan, vanhalla kun tuntuu kitkan menetys heti ohjauksessa?
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

janti kirjoitti: Eipä taida tuota vielä olla tarjolla muilla merkeillä kuin Castrol ja Autol
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 9WVKH7.pdf
http://www.enischmiertechnik-datenblaet ... 1331_e.pdf
Löytyi vielä Mobil 1™ Fuel Economy 0W-30.
http://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/fue ... ukset#tabs
21,90 euroa/litralta täällä http://www.pluspikahuolto.fi/hinnasto 2.0 TDCi moottoriin tuota menisi 6,1 litraa => 133,60 euora. :?
Mielestäni tuossa Mobilissa on kuitenkin turhan korkea tuhkapitoisuus DPF-moottorille, miten se voi täyttää Fordin speksit? :(
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

janti kirjoitti:Mistähän löytyisi Fordin uusimman standardin WSS-M2C950-A mukaista SAE 0W-30 (ACEA A5/B5) öljyä, jos unohdetaan "marmoritiskit"?
Marmoritiskillä tuon hinta on tietojeni mukaan yli 20 euroa litralta
http://www.fordpartsuk.com/shop/ford_0w ... c_1044.htm
Vaikka tuohon laittaisi VAT:n päälle, niin noin 10 € /litra hintaluokassa mennään... Lähetyskulut on sitten toinen juttu, eikä taida
kehdata tuttujakaan pyytää käsimatkatavarana tuomaan. :D
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
MJR18
Viestit: 149
Liittynyt: 15 Elo 2011 22:41

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja MJR18 »

Klammis kirjoitti:Toivottavasti tosiaan kyse vain uusista paloista. Cmaxissa tuo pöly ei ole kyllä helpottanut ajankaan myötä. Alut on aina mustan hunnun peitossa. Ja tuntuu olevan tarttuvaa laatua vielä. En tiedä auttaisiko puhdistusta vanteiden pinnoitus jollain esim. nanosuojalla?
Raudanpoistoaine toimii tuohon paremmin kun hyvin. Ei tarvi edes hinkata. Suihkutella aine siihen ja painepesuria perään. http://www.autodude.fi/tuote/raudanpois ... _iron_out/
Jarrumies
Viestit: 14
Liittynyt: 15 Syys 2015 14:25

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Jarrumies »

Pitää nyt kirjoittaa omat kokemukset, kun mittariin pamahti se 20000km. Pelinä siis farkku 2.0 TDi 150hp Titanium Business

Plussat:
- Todella hiljainen ajaa sekä talvi- että kesäkiekoilla
- Nsync on käyttiksenä suht helppo käyttää
- Iso tavaratila joka on myös hyvän muotoinen lastata
- Ohjaus on suht tarkka, mutta samalla siinä saisi olla kyllä tuntoa vähän lisää.
- Valot toimii taajamassa hyvin
- Keulan ulkonäkö

Miinuslista on sitten vähän pidempi:
- En hetkeen muista kokeneeni yhtä huonoa ilmastointia. Olen yleensä tottunut autoissa siihen, että jos sen laittaa automaatille niin se myös silloin pitää sen saman lämmön koko ajan. Nyt Mondeossa se välillä puhaltaa kylmää ja välillä kuumaa. Todella ärsyttävää säädellä lämpöä koko ajan
- Kuskin turvavyö natisee ylhäältä käytännössä koko ajan. Saavat huollossa fiksata sen.
- Valot toimii taajamassa joo, mutta motarilla on näyttää mielestäni liian lähelle. Saakohan huollossa pyytämällä tähän apua? Voisivat säätää ne näyttämään vähän ylemmäs
- Bluetooth kaiutin on surkea. Kaikki kenen kanssa puhun, niin valittavat että kuuluu kauhea kohina. -> huoltolista pitenee
- Startstop ei aina toimi kun lähtee ylämäessä liikkeelle. Kun painan kaasua, niin moottori ei lähdekkään päälle ja auto lähtee valumaan kohti takana nököttävän keulaa. Onneksi ei ole vielä kopsahtanut. Huollossa sanoivat, että ei löytynyt vikaa.
- Pari viikkoa sitten hajosi raidetangon nivel. Uusi osa tällä hetkellä vielä tilauksessa, kun ei Suomesta löytynyt. Joutuu tällä hetkellä ajella aika sukkasilteen ettei mikään hajoa lisää.
- Kun luin tätä ketjua, niin moni on valitellut että pitkille kavereille ei oikein sovi noi perus penkit. Noh, eipä ne hyvät ole myöskään tällaiselle 170cm kaverille, mutta se on oma vika etten ottanut parempia jakkaroita.

Yleeensä huonoihin asioihin kiinnittää vain niin paljon helpommin huomiota, että niistä on helpompi kirjoittaa. Autossa on myös paljon hyvää, mutta tällä hetkellä kuitenkin on aika pettynyt olo kokonaisuuteen.
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

Ensimmäinen pimeäajokemus osoitti sen, että ledivalot automaattiasennossa ovat vaivattomat ja toimivat lähes kaikissa tilanteissa oikein. Valoteho lyhyillä hyvä, pitkistä saattaa puuttua se viimeinen puhti, mutta pärjäähän noilla. Ohjauksen mukaan kääntyilevä kuvio on aika hyvä ja se on saatu synkronoitua ratin kääntöön hyvin. Vielä en ole pystynyt oikein kokeilemaan mikä on automatiikan ja manuaalisäädön ero esim. valokuvioissa.

Yhtenä aamuna kun tuulilasi oli huurteessa ulkopuolelta, kokeilin tuulilasin lämmitystä. Väittäisin, että se ei ole läheskään niin tehokas kuin MK4:ssa. Katsotaan miten lumen ja jäiden kanssa sitten käy.



Lämmitys/ilmastointilaitteen toiminta tuntuu jakautuneen kolmeen erilaiseen tapaan riippuen aika paljon ulkolämpötilasta. Kun ulkolämpötila on korkeampi kuin pyyntilämpötila (itsellä yleensä 22 tai 22,5 astetta) ja kun ilmastointi (A/C) on päällä, toiminta on lopulta aika OK, myös A/C off-asennossa. Ulkolämpötilan ollessa alempi kuin pyyntilämpötila mutta korkeampi kuin 10 astetta eikä A/C ole päällä, esiintyy edelleen alkulämmitystä, joka jatkuu ehkä vieläkin liian pitkään. Kun alkulämmittelyistä on päästy, toiminta on aika OK. Jos A/C on päällä tuolloin, en ole ihan varma, onko lopputulos kaikissa tapauksissa aina täysin miellyttävä. Välillä tulee olo ikään kuin auton sisäilma kostuisi. Ei kai vaan automatiikka jossain tilanteessa kierrätä sisäilmaa? Lisäksi väittäisin, että tuulilasin huurtumisongelmat tulevat esiin nimenomaan em. alueella (kun A/C off) ja siihen vaikuttaa paljolti myös se, että tuulilasille ei automatiikka ohjaa puhallusta, koska ollaan suurimmaksi osaksi ikään kuin viilennysmoodissa (näin olen tulkinnut). Kun ulkolämpötila on alle 10 astetta mutta yli 0, tuntuisi siltä että lämmitystarpeen ollessa jatkuvampi (ollaan lämmitysmoodissa), myös tuulilasille ohjataan jonkin verran puhallusta, mikä saattaa sitten estää huurtumista.Tämä havainto varmistunee vasta kun syksy etenee.




Mä olen ajanut jo tammikuusta lähtien omallani ja voin sanoa, että tuulilasin lämmitys on ihan tehokas ja että talvella tuo ilmastointi toimii kuin kello, kun on automatiikka päällä ja A/C myös. Huurtumisongelmia ei ole....mutta tämä ns. kesäaika...säätää pitää koko ajan..välillä tulee liian kylmää ja puhaltaa välillä jalkoihin pirusti ja välillä lasille jne.. .... Ongelma pitäisi ratketa huomenna kun vien auton Veholle(vaihtavat pyyhkijän moottorit) , niin samalla ajavat uuden ohjelmistopäivityksen...ilmoittelen sitten kuinka kävi..

Sitten vielä noista ledvaloista.. Fordin insinööreillä oli niissä ajatus alun perin niin, että niillä näkee juuri niin kauas kun siinä ajonopeudessa pitää nähdä. ja minusta siinä he ovat jotenkin onnistuneet. Ongelma meillä useimmilla on vaan siinä ,että olemme tottuneet liian hyviin valoihin..esim mulla ex Skodassa Xenonin tehot riitti vaikka rallia ajamaan.. :)
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

Salesman1966 kirjoitti: Välillä tulee olo ikään kuin auton sisäilma kostuisi. Ei kai vaan automatiikka jossain tilanteessa kierrätä sisäilmaa? Lisäksi väittäisin, että tuulilasin huurtumisongelmat tulevat esiin nimenomaan em. alueella (kun A/C off) ja siihen vaikuttaa paljolti myös se, että tuulilasille ei automatiikka ohjaa puhallusta, koska ollaan suurimmaksi osaksi ikään kuin viilennysmoodissa (näin olen tulkinnut). Kun ulkolämpötila on alle 10 astetta mutta yli 0, tuntuisi siltä että lämmitystarpeen ollessa jatkuvampi (ollaan lämmitysmoodissa), myös tuulilasille ohjataan jonkin verran puhallusta, mikä saattaa sitten estää huurtumista.Tämä havainto varmistunee vasta kun syksy etenee.
Itse epäilen myöskin että siellä on jokin auotomaattinen sisäkierto aina välillä päällä tai sitten ikkunoille puhallus lopetaan jostain syystä kokonaan. :(

Viime keväällä +0 - +5 C lämpötiloissa huurtui ikkunat myöskin kostealla kelillä (työmatkalla aina samassa kohdassa = saman ajan kuluttua lähdöstä) eli oletus että tuulilasille ohjattaisiin tuolloin enemmän lämpöä ei minun autoni kohdalla ainakaan pidä paikkansa. Mulla yleensä LT-pyynti 20,5 C ja AUTO päällä, mutta AC OFF.
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

janti kirjoitti: Itse epäilen myöskin että siellä on jokin auotomaattinen sisäkierto aina välillä päällä tai sitten ikkunoille puhallus lopetaan jostain syystä kokonaan. :(

Viime keväällä +0 - +5 C lämpötiloissa huurtui ikkunat myöskin kostealla kelillä (työmatkalla aina samassa kohdassa = saman ajan kuluttua lähdöstä) eli oletus että tuulilasille ohjattaisiin tuolloin enemmän lämpöä ei minun autoni kohdalla ainakaan pidä paikkansa. Mulla yleensä LT-pyynti 20,5 C ja AUTO päällä, mutta AC OFF.
Ilmastointi tosiaan toimii vähän miten sattuu Fordissa. Mutta se että sinulla kostealla huurtuu lasit, taitaa johtua siitä että et pidä AC:ta päällä...Sehän nimenomaan poistaa kosteutta...Ilmastointia siis kannattaa käyttää muutenkin kuin kuumalla auton viilentämiseen...Ainakin kosteilla keleillä.
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

69dude kirjoitti: Ilmastointi tosiaan toimii vähän miten sattuu Fordissa. Mutta se että sinulla kostealla huurtuu lasit, taitaa johtua siitä että et pidä AC:ta päällä...Sehän nimenomaan poistaa kosteutta...Ilmastointia siis kannattaa käyttää muutenkin kuin kuumalla auton viilentämiseen...Ainakin kosteilla keleillä.
Eli keväällä oli samat ongelmat +0-+5C lämpötiloissa ja eihän tuo kompressori suostu käynnistymään +4C alhaisimmissa lämpötiloissa ollenkaan.
Pitäähän ikkunoiden pysyä auki vaikka ei kompressori olisi käynnissä.

Mk4 Mondeossa ei ollut mitään ongelmia vastaavalla käytöllä. Miksi siinä ilmastointi toimi, mutta uudessa mk5 ei toimi?
Miksi uudessa Mondeossa tuulilasille puhallus pitää välillä täysin keskeyttää (tai pistää aina välillä automaattinen sisäkierto päälle) niin että ikkunat menevät huuruun? :shock:
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
69dude
Viestit: 432
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:52

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja 69dude »

janti kirjoitti: Eli keväällä oli samat ongelmat +0-+5C lämpötiloissa ja eihän tuo kompressori suostu käynnistymään +4C alhaisimmissa lämpötiloissa ollenkaan.
Pitäähän ikkunoiden pysyä auki vaikka ei kompressori olisi käynnissä.

Mk4 Mondeossa ei ollut mitään ongelmia vastaavalla käytöllä. Miksi siinä ilmastointi toimi, mutta uudessa mk5 ei toimi?
Miksi uudessa Mondeossa tuulilasille puhallus pitää välillä täysin keskeyttää (tai pistää aina välillä automaattinen sisäkierto päälle) niin että ikkunat menevät huuruun? :shock:
Hmm,kuullostaapa oudolta ettei kompura käynnistyisi... Ainakin kaikissa aikaisemmissa autoissa on minulla käynnistynyt vaikka olisi reilusti pakkasta...Taitaa olla melkoisen epäonnistunut tämä Fordin systeemi...
:ford: Mondeo 2015 1.5 Tdci titanium business magnetic grey
Avatar
Salesman1966
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Loka 2014 16:50
Paikkakunta: Vinkkilä

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja Salesman1966 »

janti kirjoitti: Eli keväällä oli samat ongelmat +0-+5C lämpötiloissa ja eihän tuo kompressori suostu käynnistymään +4C alhaisimmissa lämpötiloissa ollenkaan.
Pitäähän ikkunoiden pysyä auki vaikka ei kompressori olisi käynnissä.

Mk4 Mondeossa ei ollut mitään ongelmia vastaavalla käytöllä. Miksi siinä ilmastointi toimi, mutta uudessa mk5 ei toimi?
Miksi uudessa Mondeossa tuulilasille puhallus pitää välillä täysin keskeyttää (tai pistää aina välillä automaattinen sisäkierto päälle) niin että ikkunat menevät huuruun? :shock:

Ilmeisesti ette ole lukeneet aikaisempia viestejä...eli uudessa Monkussa on softa ongelmia, joista suurimmat ongelmat ovat juuri ilmastoinnissa. Oma on parhaillaan Veholla ohjelmistopäivityksessä. eli käykääpä huollossa. ps. Kyllä mulla A/C toimii aina kun sen päälle laittaa, on sitten talvi tai kesä
ajossa Mondeo Tdci 180 hv A6 Titanium Business Wagon 2015 Panther Black :ford:
vaimolla Vw Passat Trendline Variant TDI 110 hv 2009
Avatar
janti
Viestit: 468
Liittynyt: 24 Kesä 2013 20:17
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Uusi Mondeo mk5 2015

Viesti Kirjoittaja janti »

69dude kirjoitti: Hmm,kuullostaapa oudolta ettei kompura käynnistyisi... Ainakin kaikissa aikaisemmissa autoissa on minulla käynnistynyt vaikka olisi reilusti pakkasta...Taitaa olla melkoisen epäonnistunut tämä Fordin systeemi...
Asia on selkeästi kerrottu omistajan käsikirjassa sivulta 115. "Huom: Ilmastointi toimii vain, kun lämpötila on yli 4°C."
Eli kompressori ei pyöri vaikka AC-valo palaakin. ;) Ilmeisesti tuolla varjellaan sitä jäähdytyskennoa jäätymiseltä.
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 7637&div=f

Tässä keskusteluja asian tiimoilta
https://groups.google.com/forum/#!topic ... GkbX8seg4w
http://tekniikanmaailma.fi/keskustelu/aihe/t2231/
Kuva-15 Mondeo 1.6 TDCi M6 ECOnetic 5d
Aiemmat Fordit: -09 Mondeo 2.0 TDCi, -04 Focus C-Max 1.6 TDCi, -03 Focus 1.6, -99 Focus 1.6 ja -90 Escort 1.6
Vastaa Viestiin