Mk4 Mondeon akku
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Elo 2015 02:41
Mk4 Mondeon akku
Päivien päivää. Uusi ylpeä foordilainen ilmoittautuu.
Viime viikolla vaihdoin vanhan Skoodan 2013 vuoden farkku Mondeoon. Heti ekana iltana autoa tutkiessani, huomasin "low battery" ilmoituksen muutaman minuutin kulttua siitä, kun laitoin virrat päälle.
Ajattelin, että noh, eiköhän se häviä kun ajelee, että varmaan Vehossa pitäneet valoja ja ovia auki.
Viikonloppuna ajoin 1000km ja sunnuntai iltana testasin akun virtaa pitämällä autossa virtoja päällä tovin (en nyt kuitenkaan montaa minuuttia pidempään), eikä akkuvaroitusta tullut.
Noh. Tänään (tiistai iltana) räpläsin taas muutaman minuutin auton valikoita läpi ja tuttu "low battery" ilmestyi. Onkohan kuinka normaalia, että akku on heikko, vai pitääkö alkaa soitella Veholle laturista Auto siis -13 vuosimallia ja 110tkm ajettuna.
Muutenkin olen kyllä menossa perjantaina Veholle vetokoukun asennukseen, niin pitää mainita akkuongelmasta. Mutta haluaisin yleistä mielipidettä Foordien akkujen kestosta.
Viime viikolla vaihdoin vanhan Skoodan 2013 vuoden farkku Mondeoon. Heti ekana iltana autoa tutkiessani, huomasin "low battery" ilmoituksen muutaman minuutin kulttua siitä, kun laitoin virrat päälle.
Ajattelin, että noh, eiköhän se häviä kun ajelee, että varmaan Vehossa pitäneet valoja ja ovia auki.
Viikonloppuna ajoin 1000km ja sunnuntai iltana testasin akun virtaa pitämällä autossa virtoja päällä tovin (en nyt kuitenkaan montaa minuuttia pidempään), eikä akkuvaroitusta tullut.
Noh. Tänään (tiistai iltana) räpläsin taas muutaman minuutin auton valikoita läpi ja tuttu "low battery" ilmestyi. Onkohan kuinka normaalia, että akku on heikko, vai pitääkö alkaa soitella Veholle laturista Auto siis -13 vuosimallia ja 110tkm ajettuna.
Muutenkin olen kyllä menossa perjantaina Veholle vetokoukun asennukseen, niin pitää mainita akkuongelmasta. Mutta haluaisin yleistä mielipidettä Foordien akkujen kestosta.
Re: Mk4 Mondeon akku
Ettei vaan olisi "Key low battery"...? Eli avaimen patteri lopussa?
Mondeo Vignale 4D -15 2.0 D 210
Ex
Mondeo T.B. 5D -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. Wagon AWD -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. 5D -15 1.6 D 115
Focus ST HB Mountune -14 2.0 B 275
Focus ST Wagon -12 2.0 B 250
Mondeo T.B. Wagon -11 2.0 D 140
Mondeo T.B. 4D -11 2.0 D 140
Ex
Mondeo T.B. 5D -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. Wagon AWD -15 2.0 D 150
Mondeo T.B. 5D -15 1.6 D 115
Focus ST HB Mountune -14 2.0 B 275
Focus ST Wagon -12 2.0 B 250
Mondeo T.B. Wagon -11 2.0 D 140
Mondeo T.B. 4D -11 2.0 D 140
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Mk4 Mondeon akku
Vaihtoehtoja tuntematta yhtään autoasi:
- Jokin kuluttaa hiljakseen sähköjä. Esim. takakontissa pieni valo jää palamaan piiloon vaikka takaluukku kiinni ja auto parkissa.
- Akku maanantaikappale. Purkaa itseään hiljakseen sisäisesti. Usein akut kestävät yli 5 vuotta... joillakin jopa 10v.
- Mittaristo/keskustietokone hieman huono sähköinen kosketus (hapettuma sähköliittimessä) ja luulee ettei voltteja ole tarpeeksi järjestelmässä.
- Maadoituspiste hapettunut tiputtaen voltteja. Vaikeata uskoa että näin uudessa autossa olisi.
- Laturissa tai sen johdotuksissa jotain häikkää eikä kunnon latausta synny.
Olisi hyvä yleismittarilla mitata suoraan akun navoista jännite että mitä näyttää silloin kun tulee vikailmoitus. Monissa autokorjaamoissa on myös jonkinlainen akkutesteri, joka arvioi kyllä suht luotettavasti onko akun kapasiteetti vielä hyvä. Kyllä talvi sitten viimeistään kertoo jos ei kapasiteetti meinaa riittää kun startti hieman wouwaa.
- Jokin kuluttaa hiljakseen sähköjä. Esim. takakontissa pieni valo jää palamaan piiloon vaikka takaluukku kiinni ja auto parkissa.
- Akku maanantaikappale. Purkaa itseään hiljakseen sisäisesti. Usein akut kestävät yli 5 vuotta... joillakin jopa 10v.
- Mittaristo/keskustietokone hieman huono sähköinen kosketus (hapettuma sähköliittimessä) ja luulee ettei voltteja ole tarpeeksi järjestelmässä.
- Maadoituspiste hapettunut tiputtaen voltteja. Vaikeata uskoa että näin uudessa autossa olisi.
- Laturissa tai sen johdotuksissa jotain häikkää eikä kunnon latausta synny.
Olisi hyvä yleismittarilla mitata suoraan akun navoista jännite että mitä näyttää silloin kun tulee vikailmoitus. Monissa autokorjaamoissa on myös jonkinlainen akkutesteri, joka arvioi kyllä suht luotettavasti onko akun kapasiteetti vielä hyvä. Kyllä talvi sitten viimeistään kertoo jos ei kapasiteetti meinaa riittää kun startti hieman wouwaa.
Re: Mk4 Mondeon akku
Oman Mondeoni (vm -09) orkkisakku oli finaalissa kahden vuoden käytön jälkeen, eikä ostamani Varta jaksanut kuin kolme vuotta. Autossani on webasto mutta auto on joka yö lämpimässä tallissa ja päivittäinen työmatka 35 km suuntaansa, enkä käytä auton sähkölämmittimiä kuin aniharvoin.
Re: Mk4 Mondeon akku
Akkumyyjä sanoi mulle vuosia sitten jo että 5v on vanhalla tekniikallakin olevassa autossa jo hyvä ikä, ja 2-3v sitten näissä uusissa digiautoissa missä makaa virrat jatkuvasti päällä.
Ensin kannattaa aina kokeilla uudella /ehjällä akulla jos jotain vikaa ilmenee uusissa autoissa,aika persoiksi ovat akuille tulleet!
Ensin kannattaa aina kokeilla uudella /ehjällä akulla jos jotain vikaa ilmenee uusissa autoissa,aika persoiksi ovat akuille tulleet!
Re: Mk4 Mondeon akku
Ainakin faceliftissä voi resetoida akun monitoroinnin (esim. akun vaihdon jälkeen) näin:
1. Sytytysvirta päälle, älä starttaa
2. Paina 5 kertaa takasumuvalon nappia, ja heti perään 3 kertaa hätävilkkunappia. Tämän jälkeen mittaristossa vilkkuu latauksen merkkivalo muutaman kerran.
Tämän jälkeen forscanilla katsottuna battery age näyttää nollaa. Omassa autossani ennen resetointia battery age mätsäsi suunnilleen auton valmistusajankohtaan vaikka akku oli uudenkarhea. Myös forscanin ilmoittama mitattu varaustaso pompsahti korkeammalle, eli luultavasti uusi akku ei ollut koskaan tullut kovinkaan täyteen. Oireena sitten juurikin toistuvat "low battery" ilmoitukset.
1. Sytytysvirta päälle, älä starttaa
2. Paina 5 kertaa takasumuvalon nappia, ja heti perään 3 kertaa hätävilkkunappia. Tämän jälkeen mittaristossa vilkkuu latauksen merkkivalo muutaman kerran.
Tämän jälkeen forscanilla katsottuna battery age näyttää nollaa. Omassa autossani ennen resetointia battery age mätsäsi suunnilleen auton valmistusajankohtaan vaikka akku oli uudenkarhea. Myös forscanin ilmoittama mitattu varaustaso pompsahti korkeammalle, eli luultavasti uusi akku ei ollut koskaan tullut kovinkaan täyteen. Oireena sitten juurikin toistuvat "low battery" ilmoitukset.
Re: Mk4 Mondeon akku
Ei muuta ku ajelee vaan mitäs noita tekstejä kyttäämään jos auto pelaa,sitte vaihtaa akun jos ei starttaa,voihan sen akun käyttää akkuliikkessä testissä ja samalla kattovat että lataako auto oikein
Re: Mk4 Mondeon akku
Lataa akku ulkoisella laturilla yön yli. Käy akkukaupassa tai vaikka motonetkorjaamossa testauttamassa se akku (testi maksaa jonkun 20 €). Sitten selviää, pitääkö vaihtaa akku (70 €) vai riittääkö muutama yön yli lataus. Perustyhjää akkua nämä nykyautot ei ajamalla lataa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mk4 Mondeon akku
Vanha ketju mutta ei selvinnyt miten tarina päättyi.
Itselläni on ollut viisi vuotta 2009 mallin Mondeo ja kyseinen vikailmoitus siinä tarkoittaa avaimen patterin virran vähyyttä. Autossa itsessään saa olla akku vaikka kuinka loppu niin minkäänlaista vikailmoitusta ei tule.
Itselläni on ollut viisi vuotta 2009 mallin Mondeo ja kyseinen vikailmoitus siinä tarkoittaa avaimen patterin virran vähyyttä. Autossa itsessään saa olla akku vaikka kuinka loppu niin minkäänlaista vikailmoitusta ei tule.