Focuksen kytkinongelma!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Timppu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Elo 2015 23:53

Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Timppu »

Ostin huhtikuun lopulla vuosimallia 2004 olevan 1,6:n farkkufocuksen. Auton kytkin tuntui jo koeajossa aika veltolta (verrattuna -99 sedanfocukseeni ja emännän -04 farkkufocukseen), mutta kun halvalla sain niin ostin. Autossa ei ollut vetokoukkua ja kun sitä tarviin, niin asensin sen. Mutta nyt alkoi kytkin reistailemaan! Peräkärry täynnä halkoja Focuksen kytkin ei irrota. Hyvä, etten ekalla kerralla ojaan ajanut, kun ykkösellä ajoin ja piti ruveta peruuttamaan, niin eipä auto reagoinutkaan kytkimen polkemiseen. Vaihdetta ei myöskään saanut pois päältä. Onneks kerkisin virrat katkaista, sillä auto olisi jatkanut matkaa kytkin pohjassa! Ja sama ilmiö on sitten, kun pakittaa täysi kärri perässä!

Miten tuo paino voi vaikuttaa kytkimen toimintaan? Ainoastaan pari kertaa on sama ilmiö esiintynyt ilman kärriä. Toisella kerralla olin ajanut kolmisensataa kilsaa ja sitten ei vaan saanut ykköstä pois päältä. Virrat piti katkaista ja sit sain vaihdettuu vaihteen!

Autolla on ajettu vasta 153000 kilsaa, joten ei kai itse kytkin voi olla vielä sökö? Nesteet vaihdoin juuri ja ilmannut oon kytkimen, mutta ei niistä ollut apua! Voisko pääsylinteriolla viallinen? Sulakerasian alla oleva kytkinputki, mikä tulee pääsylinteriltä on pikkasen ruostunut ulkopuolelta! Mutta nestettä ei vuoda! Fordien kanssa oon ollu tekemisissä 30 vuotta ja tähän asti oon ollu tyytyväinen! Ekaa kertaa Fordissa nyt kytkin oikkuilee. Kaikki vinkit ovat tervetulleita! Kiitos avusta jo etukäteen!
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Voi kytkin mennä rikki millon vaan ei se kilometreistä johdu,entisen omistajan ajotyylikin ratkaisee.
Itse olen ettiny isäukon entisesta Sierrasta kans samaa vikaa kun ei irrota,ainakin vaijerin säätöpalikka oli kunnossa,kytkintä en oo viel avannu.
Vaikuttaako sulla mitään kytkimen irrotukseen mootorin kierrosluku? meinaan vaan kun mulla jos korkeat kierrokset niin ei meina millään irrottaa.
On mulla ollu melkein jokaisessa Voortissa kytkimessä sanomista,millon ravistaa millon ei irrota,yhden levyn oo elämäni ainaka saanu loppuun ja sekin Cortinasta.
Kiva kuulla kuiteskin että joku on 30v päästäkin Voortin kytkimiin tyytyväinen,ite kun en oikeen oo ollu,paras on ollu se -70 Cortinan kytkin sille ei tarvinnu koskaan tehdä muuta kuin lisätä nestettä ja sitten vaihtaa levy kun loppu,mitään säätöjäkään siinä ei ole kun ei tarvi,lopuksi sekin alko ravistaa ennen kuin levy loppu!
EI kai sulla ole sama vika kuin tuossa toisessakin samanolosessa kytkinviassa tässä topiikissa??? just huomasin!
Timppu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Elo 2015 23:53

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Timppu »

Kierrokset ei vaikuta kytkimen toimintaan. Aina, kun ongelma on tullu, on ollu tyhjäkäynnillä. Korkeemmilla kierroksilla en kyllä oikeestaan ole noissa ongelmatilanteissa kokeillukkaan - kun on tullu kiirus virran katkasemiseen. Matka-ajossa ja yli satasen vauhdissa oikkuilua ei onneks vielä ole esiintynyt.

Niin, mulla on ollu pelkästään etuvetofordeja. Hyvin on Escorteissa, Orioneissa ja muissa Focuksissa toiminu kytkimet. Ei ole tarvinnut kuin lisätä nestettä. Mutta nyt tuli vastaan eka ongelmatapaus!

Pitää katella niitä muiden ongelmia!
Timppu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Elo 2015 23:53

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Timppu »

Moi!
Miten saan helpoiten pääsylinterin irti moottorin puolelta? Millälailla letkut on kiinni? On niin hankalassa paikassa siellä sulakerasian alla? Bromanilta saa muuten pääsylinterin hintaan 62,50€! Motonetissa on tuplahinta ja Fordilla yli tupla! Kiitos etukäteen vastauksista!
Timppu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Elo 2015 23:53

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Timppu »

Eipä täältä apua näytä saavan, vaikka eikös tämä foorumi ole siihen tarkoitukseen perustettu? Mutta kerron nyt kuitenkin, että kytkimen pääsylinteri oli helppo irrottaa! Kytkinnesteletkut oli kiinni pikaliittimillä.
Uuden asennuksessa olis hyvä olla kaveri. Toinen voi heilutella sylinteriä konehuoneen puolella, kun toinen jalkatilassa pistää osaa paikalleen. Pitää muuten huomata, ettei alempi letku taivu, joten se on saatava sylinterin alempaan reikään samalla, kun työntää osaa tulipellin läpi! Yksin meni varmaan 4 tuntii ja ilmaukset päälle!

Toivottavasti kytkin tuli nyt kuntoon. Jämäkältä tuntui ainakin 10 kilsan koeajolla!
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Täältä avun saamine tuntuu toisinaan olevan hankalaa,itselläkin niin vanhat TAI erikoiset autot että kukaan muu ei enää niiden päälle ymmärrä kuin ite ja muutama kaveri,kun jopa Ford merkkikorjaaja sanoo että mitää ei voi tehdä eikä osia saa!
yritäedes
Viestit: 2442
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kannustan hankkimaan korjausoppaan, varsinkin kun on useampi samanlainen auto talossa. Siellä on hyvät asennusohjeet melkein kaikkiin perusjuttuihin. Eipä taida oikein kenelläkään olla intoa/aikaa kirjoittaa tai kopioida samoja juttuja tänne.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Timppu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Elo 2015 23:53

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Timppu »

On toki korjausopas! Muttei sieltä apua aina löydy.
No nyt oon vetäny painaviakin kuormia kärrissä ja auto toimii :thumbup:
Eli vika oli pääsylinterissä!
riikomi
Viestit: 1114
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Tulitko katsoneeksi jarrunesteen pinnan tason ennen remppaan ryhtymistä?

Tuli mieleen tuosta "vain kärrin kanssa" -oireesta se, että jospa nestepinta oli alhaalla ja kärrin kanssa keula nousi ja siksi kytkin ei irrottanut.
Timppu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Elo 2015 23:53

Re: Focuksen kytkinongelma!

Viesti Kirjoittaja Timppu »

Kyllä! Aina ollu maksimissa jarru-/kytkinneste. Ja välillä ilmailin ja lisäsin nestettä. Silloin muuten, kun ongelma oli, sai ilmausruuvin auki sormin - aivan liian herkkä oli. Nyt, uuden pääsylinterin ollessa ei ilmausruuvia pyöritellä sormivoimin. Eli nyt siellä on painetta!
Vastaa Viestiin