Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Nyt tarvis apua!
Vika alkoi siitä, kun auto seisoi yli viikon pihalla ja akku oli mennyt niin tyhjäksi ettei ovet auennut avaimesta.
Toisella autolla annettiin virtaa ja käynnistyi ihan hyvin.
Yön yli latauksessa ja lähdin ajamaan niin ei kestänyt yhtään kaasua ja meinasi sammua.
Uudestaan lataukseen yön yli ja sitten alkoi toimimaan, käytiin lappeenrannassa ja auto toimi hyvin lukuunottamatta yhtä katkosta
matkalla jolloin näyttöön syttyi hetkeksi moottorin kuva ja luiston esto pois päältä jäi palamaan.
Auto seisoi taas reilu viikon pihalla ovet aukes avaimesta, mutta auto ei käynnistynyt.
Kun laittaa virrat päälle tulee ilmoitus Engine mallfunction ja sen, kun kuittaa tulee Immobiliser activate.
Vika koodit: U0100-00 ECM/PCM: No Communication ja U2101-00 Control Module: Configuration incompatible.
Vika alkoi siitä, kun auto seisoi yli viikon pihalla ja akku oli mennyt niin tyhjäksi ettei ovet auennut avaimesta.
Toisella autolla annettiin virtaa ja käynnistyi ihan hyvin.
Yön yli latauksessa ja lähdin ajamaan niin ei kestänyt yhtään kaasua ja meinasi sammua.
Uudestaan lataukseen yön yli ja sitten alkoi toimimaan, käytiin lappeenrannassa ja auto toimi hyvin lukuunottamatta yhtä katkosta
matkalla jolloin näyttöön syttyi hetkeksi moottorin kuva ja luiston esto pois päältä jäi palamaan.
Auto seisoi taas reilu viikon pihalla ovet aukes avaimesta, mutta auto ei käynnistynyt.
Kun laittaa virrat päälle tulee ilmoitus Engine mallfunction ja sen, kun kuittaa tulee Immobiliser activate.
Vika koodit: U0100-00 ECM/PCM: No Communication ja U2101-00 Control Module: Configuration incompatible.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Veikkaan että jos akku on auton alkuperäinen (vanha), niin saattaa purkaa itseään hiljakseen sisäisesti. Kun ajaa kuoppaan (tärähdys), niin jotain saattaa akun sisällä heilahtaa jolloin menee taas lievään oikosulkuun sisäisesti vaikka on saattanut toimia jonkun aikaa ihan hyvin...latauksesta huolimatta. Varmaan viimeistään talvella kyykähtää vanha akku kun pakkaset tulee, joten jos vähänkin epäilet akun kuntoa, niin suosittelen vaihtamaan. Nykyautot kun taitaa olla niin herkkiä sähkön osalta (tietokoneohjaus), niin vähemmän murhetta kun akku on varmasti kunnossa, sillä palstan mukaan joitakin kummitteluongelmia on joissakin autoissa kadonnut akkua vaihtamalla.
Ties vaikka häiriintynyt sähkönsaanti on sotkenut jotain ja vikakoodit myös sen takia ihan kummia esim. seisoessaan ohjausboxille ei riitä voltteja kunnolla (no communication ---> configuration incomplete ---->Immobiliser activate (ajonesto))? Ehkä akkukaapelin ottaminen irti muutamaksi minuutiksi ja laittaminen takaisin (kunnon akulla) saattaa EHKÄ nollata ongelmat. Jotkut myös varoittelee että JOISSAKIN uudemmissa autoissa pelkkä akun vaihtaminenkaan ei ole niin yksinkertaista vaan suosittelevat viemään asentajan vaihdettaviksi eikä apuvirtaakaan saisi periaatteessa noin vain antaa. En tiedä mikä on tilanne sinun tapauksessasi. Radiokoodit ym asetusjutut pitää myös huomioida kun ottaa akkukaapelin irti kun taitaa sitten kaikki nollaantua...
Kuulin jutun myös kuinka joku oli pysäköinyt voimalinjojen alle jonkun auton (opel?). Ei lähtenyt käyntiin millään. Kun kai koittivat työntää vielä käyntiin tai ylipäätänsä pois voimalinjojen luota, niin olikin auto alkanut taas hyvin toimimaan.
Tiedä sitten oliko sattumaa vai häiritsevätkö joissakin tapauksissa voimalinjat (magneettikenttä) niin pahasti auton sähkötekniikkaa.
Ties vaikka häiriintynyt sähkönsaanti on sotkenut jotain ja vikakoodit myös sen takia ihan kummia esim. seisoessaan ohjausboxille ei riitä voltteja kunnolla (no communication ---> configuration incomplete ---->Immobiliser activate (ajonesto))? Ehkä akkukaapelin ottaminen irti muutamaksi minuutiksi ja laittaminen takaisin (kunnon akulla) saattaa EHKÄ nollata ongelmat. Jotkut myös varoittelee että JOISSAKIN uudemmissa autoissa pelkkä akun vaihtaminenkaan ei ole niin yksinkertaista vaan suosittelevat viemään asentajan vaihdettaviksi eikä apuvirtaakaan saisi periaatteessa noin vain antaa. En tiedä mikä on tilanne sinun tapauksessasi. Radiokoodit ym asetusjutut pitää myös huomioida kun ottaa akkukaapelin irti kun taitaa sitten kaikki nollaantua...
Kuulin jutun myös kuinka joku oli pysäköinyt voimalinjojen alle jonkun auton (opel?). Ei lähtenyt käyntiin millään. Kun kai koittivat työntää vielä käyntiin tai ylipäätänsä pois voimalinjojen luota, niin olikin auto alkanut taas hyvin toimimaan.

Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Kiitos vastauksesta.
Akku on noin vuoden vanha.
Akun plus napa oli irti 4 päivää.
Auton näytössä ulkolämpötila näyttää pelkkää viivaa.
Sulakkeet tarkistettu.
Akku on noin vuoden vanha.
Akun plus napa oli irti 4 päivää.
Auton näytössä ulkolämpötila näyttää pelkkää viivaa.
Sulakkeet tarkistettu.
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Vähän lisää vikakoodeja löytynyt.
PCM, connector C1E108B, pin 5, circuit CBB08A Ei virtaa
PCM, connector C1E108B, pin 3, circuit CBB08B Ei virtaa
B10E5-15 PCM wake-up signal
Mitäs mieltä olette, uskaltaisiko PCM releen ohittaa langalla jossa sulake välissä ja pakkottais PCM:lle virtaa?
Ei viittis ihan vielä alkaa Fordille hinauttaa, kun ei ole varmaa, että nekään vikaa löytää.
PCM, connector C1E108B, pin 5, circuit CBB08A Ei virtaa
PCM, connector C1E108B, pin 3, circuit CBB08B Ei virtaa
B10E5-15 PCM wake-up signal
Mitäs mieltä olette, uskaltaisiko PCM releen ohittaa langalla jossa sulake välissä ja pakkottais PCM:lle virtaa?
Ei viittis ihan vielä alkaa Fordille hinauttaa, kun ei ole varmaa, että nekään vikaa löytää.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
>>>Mitäs mieltä olette, uskaltaisiko PCM releen ohittaa langalla jossa sulake välissä ja pakkottais PCM:lle virtaa?
Kyl varmaan itse noin tekisin jos vakuuttuisin että sulake pääsee tarvittaessa palamaan jos uhkaa mennä liikaa ampeereita läpi eli ei ole tulipalon vaaraa esim. johtojen savuaminen. Selviäisi sitten että onko kenties rele jotenkin viallinen että välittääkö huonosti sähköä. En tosin tunne yhtään tuota PCM tekniikkaa, joten omalla vastuullasi siis. Kannattaa myös varmistaa että kyseinen sulake on myös ohjekirjan mukaista oikeaa kokoa ettei joku ole vaihtanut tilalle hätäpäissään liian isoa sulaketta jolloin auton sulake ei palakkaan tai palaa liian myöhään esim. 10A kuuluu olla, mutta laitettukkin 20A. Vai tarkoititko että ohitus tehdään ulkopuolisella hyppylangalla, jonka itse tehdyssä ulkopuolisessa johdossa myös oma sulake välissä (ei auton järjestelmän sulake)?
Jos konehuoneessa olisi samanlainen rele (sarjanumeron perusteella), niin kokeilisin vaihtaa niiden paikkaa. Jos vika siirtyykin johonkin muualle, niin releessä on vikaa. Joitakin releitä voi myös avata (hieman vaivalloisesti) ja koittaa puhdistaa vaikka kelan vetämiä päävirran kynsien kosketuspintoja (hapettumia).
Oletko muuten varmistanut myös että varmasti maadoituspisteet (miinus koriin) on kunnolliset (konehuoneessa) ettei jossain ole päässyt jo hapettumaan eli rele ei saa miinusta kunnolla? Ei luulisi noin uudessa autossa maapisteiden hapettuvan, mutta aina sekin on mahdollista. Vaikka päällisin puolin näyttää ihan ok, niin kannattaa silti avata ja kurkata alle että varsinaiset kosketuspinnat (liitin ja auton kori) ovat kunnolla puhtaita. Samoin relettä ohjaavan sulakepesän käynyt läpi ettei sulakepesän kynnet tai itse sulake ole hieman hapettunut kosketuspinnoiltaan, jolloin sähkön kulkeminen läpi saattaa häiriintyä satunnaisesti ja rele ei toimi kunnolla?
Kyl varmaan itse noin tekisin jos vakuuttuisin että sulake pääsee tarvittaessa palamaan jos uhkaa mennä liikaa ampeereita läpi eli ei ole tulipalon vaaraa esim. johtojen savuaminen. Selviäisi sitten että onko kenties rele jotenkin viallinen että välittääkö huonosti sähköä. En tosin tunne yhtään tuota PCM tekniikkaa, joten omalla vastuullasi siis. Kannattaa myös varmistaa että kyseinen sulake on myös ohjekirjan mukaista oikeaa kokoa ettei joku ole vaihtanut tilalle hätäpäissään liian isoa sulaketta jolloin auton sulake ei palakkaan tai palaa liian myöhään esim. 10A kuuluu olla, mutta laitettukkin 20A. Vai tarkoititko että ohitus tehdään ulkopuolisella hyppylangalla, jonka itse tehdyssä ulkopuolisessa johdossa myös oma sulake välissä (ei auton järjestelmän sulake)?
Jos konehuoneessa olisi samanlainen rele (sarjanumeron perusteella), niin kokeilisin vaihtaa niiden paikkaa. Jos vika siirtyykin johonkin muualle, niin releessä on vikaa. Joitakin releitä voi myös avata (hieman vaivalloisesti) ja koittaa puhdistaa vaikka kelan vetämiä päävirran kynsien kosketuspintoja (hapettumia).
Oletko muuten varmistanut myös että varmasti maadoituspisteet (miinus koriin) on kunnolliset (konehuoneessa) ettei jossain ole päässyt jo hapettumaan eli rele ei saa miinusta kunnolla? Ei luulisi noin uudessa autossa maapisteiden hapettuvan, mutta aina sekin on mahdollista. Vaikka päällisin puolin näyttää ihan ok, niin kannattaa silti avata ja kurkata alle että varsinaiset kosketuspinnat (liitin ja auton kori) ovat kunnolla puhtaita. Samoin relettä ohjaavan sulakepesän käynyt läpi ettei sulakepesän kynnet tai itse sulake ole hieman hapettunut kosketuspinnoiltaan, jolloin sähkön kulkeminen läpi saattaa häiriintyä satunnaisesti ja rele ei toimi kunnolla?
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Oiskohan tosta jotain apua
http://workshop-manuals.com/ford/mondeo ... s_network/
http://workshop-manuals.com/ford/mondeo ... s_network/
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Kiitos.
Joo yhdistin PCM releen erillisellä johdolla jossa sulake, ei ollut mitään apua.
PCM naksui hiukan ja maadotukset näyttäis olevan kunnossa kaikki mitä olen löytänyt.
Releitä vaihdeltu ristiin rastiin.
Mulla FordEtis ohjelma koneella, mutta sillä ei pääse sähkökaavioihin käsiksi.
Tilasin VCM 2 IDS V94 palikan kiinasta, katsotaan pääseekö sillä käsiksi autoon.
Joo yhdistin PCM releen erillisellä johdolla jossa sulake, ei ollut mitään apua.
PCM naksui hiukan ja maadotukset näyttäis olevan kunnossa kaikki mitä olen löytänyt.
Releitä vaihdeltu ristiin rastiin.
Mulla FordEtis ohjelma koneella, mutta sillä ei pääse sähkökaavioihin käsiksi.
Tilasin VCM 2 IDS V94 palikan kiinasta, katsotaan pääseekö sillä käsiksi autoon.
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Terve taas
Joo eipä ollut VCM:palikasta mitään apua, toimii kyllä muuten hyvin.
Mutta PCM/ECU edelleen pimeänä.
Lähetän PCM:n Vekatronicsille tarkastettavaksi, että onko siinä todella jotain vikaa.
Vai onko taas johtosarjasta joku johto poikki (viimeksi oli flektin käsky johto poikki).
Joo eipä ollut VCM:palikasta mitään apua, toimii kyllä muuten hyvin.
Mutta PCM/ECU edelleen pimeänä.
Lähetän PCM:n Vekatronicsille tarkastettavaksi, että onko siinä todella jotain vikaa.
Vai onko taas johtosarjasta joku johto poikki (viimeksi oli flektin käsky johto poikki).
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Terve!
Auto käy jälleen!
Taas vika johtosarjassa (johto poikki)!
Auto käy jälleen!
Taas vika johtosarjassa (johto poikki)!
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Minkä vuosimallin auto tämä olikaan?
Onko uutta parempaa johtosarjaa saatavilla ja mitä maksaa?
Ainakin fordin vanhemmissa vianhakukaavioissa on opastus johtojen mittaamiseenkin. Eikö nykyisin jakseta vaivautua tutkimaan? Otetaan vain asiakkaalta rahat pois ja käytetään töpseliä paikallaan.
Onko uutta parempaa johtosarjaa saatavilla ja mitä maksaa?
Ainakin fordin vanhemmissa vianhakukaavioissa on opastus johtojen mittaamiseenkin. Eikö nykyisin jakseta vaivautua tutkimaan? Otetaan vain asiakkaalta rahat pois ja käytetään töpseliä paikallaan.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Auto on 2009
Uuden johtosarjan hinnasta ei ole tietoa, mutta sen vaihtamisessa on järkyttävä homma, kun johdot risteilevät eri suuntiin.
Minä tinaan johdon ja laitan kutistesukkaa päälle.
Sähkökaaviosta mekin johtoja metsästettiin ja mitattiin.
Uuden johtosarjan hinnasta ei ole tietoa, mutta sen vaihtamisessa on järkyttävä homma, kun johdot risteilevät eri suuntiin.
Minä tinaan johdon ja laitan kutistesukkaa päälle.
Sähkökaaviosta mekin johtoja metsästettiin ja mitattiin.
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Voi v...u!
Teippasin johtosarjat kasaan ja laiton PCM:n kiinni, niin eikös taas auto ei starttaa.
Taitaa noi johdot olla aikamoista paskaa.
Ei muuta kuin etsimään taas katkennutta piuhaa.

Teippasin johtosarjat kasaan ja laiton PCM:n kiinni, niin eikös taas auto ei starttaa.
Taitaa noi johdot olla aikamoista paskaa.
Ei muuta kuin etsimään taas katkennutta piuhaa.
Re: Ford Mondeo MK4 2.5T ei starttaa
Terve taas!
Taas löyty "venynyt johto" jota heiluttamalla auto herää henkiin.
Laiton Fordille pienen reklamaation, että miten näinkin uudesta ja vähän ajetusta autosta (n. 120000km) autosta alkaa johdot murenemaan käsiin.
Tänään löytyi taas yksi johto jossa huono kosketus ja sekin kohta on PCM liittimen kuoren sisällä!
Sanoivat fordilla, että kivet pääsevät johtosarjojen väliin ja rikkovat johtojen eristeen.
Taas löyty "venynyt johto" jota heiluttamalla auto herää henkiin.
Laiton Fordille pienen reklamaation, että miten näinkin uudesta ja vähän ajetusta autosta (n. 120000km) autosta alkaa johdot murenemaan käsiin.
Tänään löytyi taas yksi johto jossa huono kosketus ja sekin kohta on PCM liittimen kuoren sisällä!
Sanoivat fordilla, että kivet pääsevät johtosarjojen väliin ja rikkovat johtojen eristeen.