Otsikon mukainen moottorin ohjausyksikkö temppuilee/on hajonnut. Ohjausboksi temppuili jo vuosi sitten, jolloin se saatiin aisoihin pelkällä puhdistuksella korjaamolla. Oletettavasti boksissa on hajonnut jotain kokonaan (?) kun moottoritiellä ohitustilanteessa tehot alenivat koneesta ja moottorin ohjausyksikön varoitusvalo syttyi kojetauluun. Moottori on sen jälkeen pätkinyt sitä rajummin mitä enemmän kierroksia koneessa, ja meno on yhtä hyppimistä.
Voiko ohjausyksikölle tehdä mitään itse ? Boksi taitaa olla valettu kiinni yltympäri jottei sitä pääsisi ronkkimaan itse (?)
Merkkihuoltamolla uuden osan hinta on tähtitieteellinen n. 1500e eikä sitä tahdo löytyä romuttamoiltakaan..
Auto on sen verran vanha ettei siihen kannata satsata enää tuhansia, vaikka muuten toiminut hyvin..
Mielipiteitä klubilaisilta ?
Moottorin ohjausyksikkö Fiesta -03 1.6 Ghia 100hv
Re: Moottorin ohjausyksikkö Fiesta -03 1.6 Ghia 100hv
Lienee kyseessä siis EEC-V mottorinohjausyksikkö iän perusteella.
Onko puola kunnossa? Kun mainitset tuon nykimisen mitä enemmän on kierroksia...
Jos olisi muistipiiri niin se nykii ihan sattumanvaraisesti eikä loogisesti...
Onko puola kunnossa? Kun mainitset tuon nykimisen mitä enemmän on kierroksia...
Jos olisi muistipiiri niin se nykii ihan sattumanvaraisesti eikä loogisesti...
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Moottorin ohjausyksikkö Fiesta -03 1.6 Ghia 100hv
Työkaveri lähetti postissa -02 bensa Astra Ooppelinsa boksin rovaniemelle:
http://www.sercap.fi/
ja sai auton sillä kuntoon. Se sytytteli moottorin vikavaloa, ja vikakoodina kampiakselin asentotunnistin. Sanoi, että vika päällä pääsi noin 90 km/h ja meni johonkin suojamoodiin. Ohitustilanteessa oli kuulemma vähän arvaamaton kun yhtäkkiä heitti vian päälle ja tehot loppui. Muutaman uuden tunnistimen jälkeen, joita tuli kaverin kanssa töissäkin ihmeteltyä, vei auton korjaamolle, missä vika paikannettiin moottorinohjausboksiin. Kun boksia jäähdytti, vika poistui ja se palasi kun boksi lämpeni (ooppelissa se on moottorin kyljessä!)
Sercapin korjaus taisi olla sillä jotain kolmen sadan pinnassa, ja sillä vältyttiin ajoneston ja avaimen uusimiselta. Kaveri on meillä varastomiehenä, ja tarvii autoa töissä, niin sai postituksen työpaikan kautta ja töihin lähettivät myös korjatun poksin. Ihmeteltiin poksia kun se tuli, ja tuumailtiin että mahtoikohan tuo korjaantua
Auto on ollut ko. kaverilla kohta pari vuotta ja ei ole enää ollut uudelleen vikaa. Nuo antaa muistaakseni vielä takuun korjaukselle, ja viallinen boksi lähetettiin sinne postitse ja tuli korjattuna postitse takaisin. Eli ainakin yksi suositus ihan lähipiiristä tuolle firmalle.
Mutta varmista nyt ensin, että vika on varamsti moottoriohjaimessa!
http://www.sercap.fi/
ja sai auton sillä kuntoon. Se sytytteli moottorin vikavaloa, ja vikakoodina kampiakselin asentotunnistin. Sanoi, että vika päällä pääsi noin 90 km/h ja meni johonkin suojamoodiin. Ohitustilanteessa oli kuulemma vähän arvaamaton kun yhtäkkiä heitti vian päälle ja tehot loppui. Muutaman uuden tunnistimen jälkeen, joita tuli kaverin kanssa töissäkin ihmeteltyä, vei auton korjaamolle, missä vika paikannettiin moottorinohjausboksiin. Kun boksia jäähdytti, vika poistui ja se palasi kun boksi lämpeni (ooppelissa se on moottorin kyljessä!)
Sercapin korjaus taisi olla sillä jotain kolmen sadan pinnassa, ja sillä vältyttiin ajoneston ja avaimen uusimiselta. Kaveri on meillä varastomiehenä, ja tarvii autoa töissä, niin sai postituksen työpaikan kautta ja töihin lähettivät myös korjatun poksin. Ihmeteltiin poksia kun se tuli, ja tuumailtiin että mahtoikohan tuo korjaantua

Mutta varmista nyt ensin, että vika on varamsti moottoriohjaimessa!
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Moottorin ohjausyksikkö Fiesta -03 1.6 Ghia 100hv
Focus 99-04 menee tunnetusti paljon puolia. En tiedä mikä fiestasi tilanne on, mutta ääni minultakin että puola kannattaa varmistaa ensin. Jos katsoo läheltä että jotain minimaalista halkeamaa suojakuoressa on niin saattaa olla puola rikki kuitenkin (jos fiestassasi puola siis on). Itseltänikin focuksesta puola hajosi juuri moottoritieajossa ja kävi välillä kolmella...välillä neljällä sytyttäen moottorivalon. Maksoi uusi puola focukseen motonetistä noin 50e ja vanhan jätin takakonttiin varmuuden vuoksi varapuolaksi jos vaikka kokonaan joskus ajossa hajoaa, niin pystyy nilkuttamaan edes kotiin vaihtamalla lähes toimivan tilalle.
Ja merkkikorjaamossa myös lukivat siis vikakoodit ja olivat sitä mieltä vahvasti että itse moottoriohjausyksikkö on rikki? Mitä kaikkia vikakoodeja oli tallentunut jos niistä voisi päätellä myös muita vaihtoehtoja temppuiluun?
Kerran töissä sähkömies otti eräästä huonosti toimivasta autosta moottoriohjainboxin pois... laittoi toisen tilalle, niin alkoikin toimimaan hyvin. Mutta kokeili kuitenkin laittaa takaisin vanhan boxin... niin taas toimikin hyvin. Sitten katseli itse ohjausboxin liitäntäkampaa ja tuli siihen tulokseen että ehkä hieman kampa/boxi pinnat hieman puhdistuivat hankautuvasta vaikutuksesta asentaessa eikä alkuperäisessä boxissa ollut oikeasti kuitenkaan vikaa. Voit kokeilla myös "hankausta" irroittamalla/asentamalla boxin kymmeniä kertoja jos se vaikka auttaisi elektroniikka sprayn lisäksi.
Maadoituspisteet varmasti autossa kunnolliset että ohjausboxi saa varmasti miinusta? Sulakerasian kynnet/sulake pinnat puhtaat että boxi saa varmasti plussaa?
Ja merkkikorjaamossa myös lukivat siis vikakoodit ja olivat sitä mieltä vahvasti että itse moottoriohjausyksikkö on rikki? Mitä kaikkia vikakoodeja oli tallentunut jos niistä voisi päätellä myös muita vaihtoehtoja temppuiluun?
Kerran töissä sähkömies otti eräästä huonosti toimivasta autosta moottoriohjainboxin pois... laittoi toisen tilalle, niin alkoikin toimimaan hyvin. Mutta kokeili kuitenkin laittaa takaisin vanhan boxin... niin taas toimikin hyvin. Sitten katseli itse ohjausboxin liitäntäkampaa ja tuli siihen tulokseen että ehkä hieman kampa/boxi pinnat hieman puhdistuivat hankautuvasta vaikutuksesta asentaessa eikä alkuperäisessä boxissa ollut oikeasti kuitenkaan vikaa. Voit kokeilla myös "hankausta" irroittamalla/asentamalla boxin kymmeniä kertoja jos se vaikka auttaisi elektroniikka sprayn lisäksi.
Maadoituspisteet varmasti autossa kunnolliset että ohjausboxi saa varmasti miinusta? Sulakerasian kynnet/sulake pinnat puhtaat että boxi saa varmasti plussaa?
Re: Moottorin ohjausyksikkö Fiesta -03 1.6 Ghia 100hv
http://www.vekatronics.fi/
Korjaavat boxeja myös.
150€ olis ollu abs-yksikön korjaus takuulla kun joskus kysyin.
Ja puolat ekaks kanssa tarkistaisin
Pasi
Korjaavat boxeja myös.
150€ olis ollu abs-yksikön korjaus takuulla kun joskus kysyin.
Ja puolat ekaks kanssa tarkistaisin
Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Re: Moottorin ohjausyksikkö Fiesta -03 1.6 Ghia 100hv
Kiitoksia vastauksista, puolahan se siellä nikotteli. Vaihdettiin uuteen ja auto käy kuin tehtaalta tulleena.
=)
=)