Juuri tuosta mk2 Focuksesta ei ole omia kokemuksia, mutta mk1 ja mk3 on taloudessa ja kokeiltu.
Yleisestihän nämä Focukset ovat hyviä ajaa - ehkä VAGiin tuttuneelle vähän herkän oloisia ja kokeiluni perusteella Astra on enemmän Golffin oloinen kuin Focuksen oloinen ajettava. Eli pientä totuttelua ajotuntumaan varmasti tulee. Herkkä ajotuntuma ei tarkoita sitä, että alustassa saisi olla mitään väljää, kolinoita tai muuta nuljumista. Herkkyys on enemmän ratin ja tienpinnan välisen tuntuman luonnehdinta - toki tuo mk1 Focus tuntui VAGilaisesta siirtyessä siltä, kuin olisi ajanut mikroautoa.
Toinen meidän mk1 Focuksista oli 1.8TDdi (vai mikä se silloin oli) ja kokemukset Fordin dieselistä tulevat tämän kautta. Mikään raketti tuo ei ollut, mutta ihan käypänen kevyeen autoon. Mitään vikaa ei tekniikkaan tullut 3v ajoaikana, mutta auto meni kiertoon, kun paikallinen Ford korjaamo ei saanut jumittavaa etujarrua kuntoon.
Yleisesti dieseleissä kannattaa tutkia jarrut, alusta ja sisusta tarkkaan, koska autot ovat suhteessa enemmän ajettuja. Tekniikan puolelta ongelmia voi aiheuttaa mm. EGR, joka tukkeutuu ja dieselin hehkut jotka sammuvat aikanaan ja ne on vaihdettava. En muista lukeneeni ongelmista ruiskutusjärjestelmässä (kuten mm. Mersu ja VAG) tai kaksoismassavauhtipyörässä. Toki kaikki on mahdolista ja yksilöissä voi olla eroja.