Harmaa metallirasia keskikonsolin alla kuumenee (Mondeo 02)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
mileh
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014 15:55

Harmaa metallirasia keskikonsolin alla kuumenee (Mondeo 02)

Viesti Kirjoittaja mileh »

Mondeo (-02, farmari) keskikonsolin kuoren alla tuhkakupin/säilytyslokeron alla on sellainen harmaa metallikuorinen rasia, hieman isoa tulitikkurasiaa suurempi. Mikä se mahtaa olla?

Viime viikolla kun ajettiin useamman tunnin matka, ko. rasia kuumeni todella kuumaksi niin, että lämpä tuntui selvästi keskikonsolikotelon läpi. Vaikka autossa oli viileä, niin kun piti kättä käsijarrukahvan alla, niin siinä oli todella lämmin. Tuhkakupissa ollut sujlaapatukka suli. Ihmettelin lämmön aiheuttajaa ja kun otin sen tuhkakuppi/mukikolo -osan pois ja tuo harmaa "rasia" tuli esille, niin totesin, että sieltähän se lämpö tuli. Oli todella kuuma. Jäähtyi kyllä jonkin ajan kuluttua, kun auton sammutti.

Pitäisikö tuosta kuumenemisesta olla huolissaan? Mitään muita oireita ei ilmennyt. Varoitusvaloja ei pala ja kaikki sähkölaitteet kyllä pelaavat ihan normaalisti.

Jos osaisin, voisin laittaa tähän kuvan tarkoittamastani rasiasta.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Harmaa metallirasia keskikonsolin alla kuumenee (Mondeo 02)

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

En tunne mondeon tekniikkaa, mutta muistaakseni minulla focus -00 taisi olla keskikonsolin alla tyynyjen elektroninen boxi. Voisiko se olla myös mondeossa? Eikö tosiaan mitään tarraa boxin kyljessä jossa jotain tekstiä mitä voisit googlettaa? Siis ihan vaikka vain jonkun sarjanumeron perusteella?

Enemmän olisin huolissani paloturvallisuudesta. Niin kauan kuin pystyt pitämään näppejäsi boxin päällä, niin ei varmaankaan ole tulipalon vaaraa. Pitäisin kyllä jotain pientä sammutinta mukana jos vähänkin ylikuumeneminen arveluttaa sillä ylikuumeneminen saattaa lisääntyä esim. hapettunut liitos joka lopulta syttyy pienelle liekille. Vaikka edes pieni kukkasumutin vedellä täytettynä takakonttiin jos ei muuta, niin tarvittaessa voi ampua vettä vaikka rakenteiden sisään. :) Ei ne pienet oikeat (punaiset) käsisammuttimetkaan mahdottomia maksa motonetissa.
mileh
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014 15:55

Re: Harmaa metallirasia keskikonsolin alla kuumenee (Mondeo 02)

Viesti Kirjoittaja mileh »

Itsellekin tuli mieleen, että voisi liittyä turvatyynyihin. Yritän etsiä jonkin numerosarjan siitä, hyvä vinkki. Sammutin autossa kulkeekin aina mukana. Yleensähän kuumeneminen voi kieliä oikosulusta tms. Luulisi kuitenkin, että jos boksi on oikosulussa, jokin merkkivalo syttyisi.
mileh
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014 15:55

Re: Harmaa metallirasia keskikonsolin alla kuumenee (Mondeo 02)

Viesti Kirjoittaja mileh »

Kuumenemisongelma vain pysyy, rasia on kuuma jo tunnin ajon jälkeen.

Avasin keskikonsolin uudelleen, että sain sen kuumenneen rasian esiin. Siinä lukee Adaptive restraints module sarjanro 1S7T-14B057 - BG CD 132.

Sanoisiko tuo kenellekään, mistä osasta on kyse? Ja ennen kaikkea, onko kuumeneminen vakavaa?
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Harmaa metallirasia keskikonsolin alla kuumenee (Mondeo 02)

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Reilureiskahan tämän tiesi, mutta toistetaan nyt kuitenkin. Taitaapa olla turvatyynysensori,eli uutta hankkimaan ennen kuin turvatyynyt alkaa paukkua.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Harmaa metallirasia keskikonsolin alla kuumenee (Mondeo 02)

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Googlettaminen antaa tosiaankin viitteitä turvatyynyyn eri automerkeissä ihan vain tuolla "Adaptive restraints module" haulla. Varmaankin linkin näköisestä osasta nyt kyse?

http://www.essexautobreakers.co.uk/shop ... nt-module/

Hyvä huomio anon1 nimimerkiltä. Tosiaankin, jos turvatyynyt laukevat turhaan epämääräisen turvatyynyboxin takia (kuumeneminen aiheuttaa jotain että luulee kolariksi), niin voi tulla aika kallis paukku tyynyn lauetessa vaikka hommaisi kenties käytettynä romikselta uudet tyynyt. Jos vielä järjestelmässä on myös räjähdepanoksella toimivat turvavöiden kiristimet, niin nekin pitäisi lain mukaan uusia. Joissakin automerkeissä kun on myös pelkääjän turvatyyny niin kuulemma turvatyyny lauetessaan saattaa vääntää sisätilan etukonsolinkin kieroksi, jolloin sekin pitää vaihtaa, joka on varmasti aikamoinen työ purkaa ja laittaa taas kaikki nippelit takaisin paikoilleen. Eli kalliin laskun riski on olemassa (vaikka todennäköisyys pieni?), joten kävisin itse kyselemässä romiksilta vastaavaa boxia ihan lähiaikoina.

Jos se vaihtoboxikin silti kuumenee, niin jostain syystä boxin läpi kiertää koko ajan paljon sähköä eli alkavaa oikosulkua jossain muualla? Tämä siis vain puhdas arvaus kun en tunne järjestelmää.

Kuitenkin turvajärjestelmästä kun on kyse, niin ei ole hyvä juttu jos se ei toimi oikein (voimakas kuumeneminen)... jolloin oikeassa kolarissa tyyny ei EHKÄ laukeakkaan...
Vastaa Viestiin