focus 1.6 se
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
focus 1.6 se
eilen vaihtui auto ford focus 1.6 se malliin. vuosimalli 2002 ja kilometrejä on jo 272 000km. hyvässä kunnossa muuten, mutta toinen takaovi alareunasta ruosteessa. ei ole muuta havaittua vikaa. toinen asia joka mieltä askarruttaa on jakohihna ja milloin se on vaihdettu. focus ollut käyttöautossa huollossa maaliskuussa huoltokirjassa merkintä käyttöhuollosta. siellä voivat tietää milloin jakohihna on vaihdettu. mukavan tuntuinen autohan tuo on ajaa ja toimii moitteetta. katsastettu toukokuussa. kiinnostaisi kaikki mahdollinen tieto tästä focuksesta joka on 1.6 se moottorilla. ambiente tuo malli taisi olla nimeltään. paljonko on polttoaineen kulutus+ ym.
Re: focus 1.6 se
Mulla on kulutus alimmillaan ollut 5,2 litraa satkulla, mut se vaati jo yritystä ja oikeita olosuhteita. Yleensä kulutus pyörinyt seka-ajossa siinä 6,8-7.5 litran haarukassa. Hyvä pelihän tämmönen on jos on hyvänä pidetty...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
onko jakohihnan vaihto suositus 160 000km/10 vuotta? 

-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
vähällä tuo kulkee. tuntuu ainakin renault laguna 3.0 v kutosen jälkeen. vakuutusmaksu ja verokin on varmaan melkein puolet vähemmän(arvio) 

-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
kerrassaan mukava auto ajaa tuo focus. eilen vaihdatin öljyt foordi omaa 5w-30 öljyt+suodatin 49e. varmasti kestävä moottori tuo 1.6se zetec kun kilsoja on jo 272 000km. ei pölläyttele savua ja vedot tuntuu olevan tallella. ilmastoinnin kun laittaa päälle niin huomaa tehoissa eroa. kumpaa bensaa kannattaa käyttää 95e10 vai 98e5. kulutuksessa voi olla eroa 98 bensan eduksi.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
nyt on testattu kaupunkikulutus. sain menemään täyteen tankkiin sadan kilometrin jälkeen 8.44l.
Re: focus 1.6 se
Kylhän tollasella päästelee mutkaista tietä näkymättömiin, omallani ajettu kohta 320tkm.
Itse en ole tuota 95E10 tankannut ollenkaan, mut silloin kun oli "tavallinen" 95 bensa käytössä niin huomasin että 98:a käyttämällä kulutus oli jonkun desin isompi kuin ysivitosella. Joskus kokeillut Shellin Vpoweriakin, mut sen vaikutuksen huomasin vain lompakossa
Tuo allaoleva 17" rengastus nosti myöskin kulutusta muutamalla desillä, verrattuna 15" vakioihin kärrynpyöriin.
Yhden satakilsaisen perusteella on huono laskea absoluuttisia kulutuslukemia, mutta kuullostaa tuo 8.44 ihan normilta kaupunkisompailussa.
Itse en ole tuota 95E10 tankannut ollenkaan, mut silloin kun oli "tavallinen" 95 bensa käytössä niin huomasin että 98:a käyttämällä kulutus oli jonkun desin isompi kuin ysivitosella. Joskus kokeillut Shellin Vpoweriakin, mut sen vaikutuksen huomasin vain lompakossa

Tuo allaoleva 17" rengastus nosti myöskin kulutusta muutamalla desillä, verrattuna 15" vakioihin kärrynpyöriin.
Yhden satakilsaisen perusteella on huono laskea absoluuttisia kulutuslukemia, mutta kuullostaa tuo 8.44 ihan normilta kaupunkisompailussa.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
nyt varmistui tuo jakohihnan vaihto. Soitin aikaisemmalle Foordin omistajalle. kertoi, että jakohihna on vaihdettu 190 000km oli mennyt pitkälle. nyt mittarissa 273 tuhatta, elikä saa ajaa vielä 80 tuhatta seuraavaan hihnanvaihtoon. Hyvin on toiminut ilman minkäänlaisia ongelmia. ensi viikolla ensimmäinen pidempi reissu edessä Vaasaan. Pääsee mittaamaan maantie kulutuksen.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
nyt on tullut ajeltuu fordilla jo 1200km hyvin on toiminut. Kulkee vähällä bensalla. maantiellä nopeusrajoituksien mukaan 5.4l/100km. kerran lisäsin 2 desiä öljyä moottoriin. mittatikun mukaan oli min ja max välissä öljyt. eihän tuossa ole muuta ollut, kuin ajoa. hyvin pärjää tuolla 1.6 moottorillakin. Yllättävän hyvässä kunnossa kilometreihin nähden ja moottori käy nätisti nyt mittarissa 274 tuhatta eikä tunnu missään. onko tuossa 1.6 zetec moottorissa ollut tyyppivikoja. Ajattelin vaihtaa tulpat, onko samalla vaihdettava johdot. mitkä tulpat kannattaa vaihtaa. kannattaako motonetistä ostaa tulpanjohtoja?
Re: focus 1.6 se
Noilla kilometreillä suosittelen johtojen vaihtoa, tulpiksi Denso.Johdot on ihan hyviä,jos meinaat pidempäänkin ajaa, niin puolan vaihtokaan ei ole huono asia. Motonetissä 44 euroo.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
Re: focus 1.6 se
Motonetista sai ainakin viime kerralla kun ostin niin tulppia fordin tarralla, eivätkä olleet ees kalliit. Tulpanjohdot suositellaan vaihdettavaksi samalla kun tulpat vaihtaa, eli 60tkm välein. Jos ostaa tarvikepiuhat, niin varmista että niissä on semmonen haitarikumi latvassa mikä tiivistää venttiilikopan läpiviennin. Muuten tulee kaikenmaailman kuravesi piuhoja pitkin tulppien juureen. En tiiä onks noissa tarvike/orkkisjohdoissa kovasti laatueroa jos suhteuttaa siihen et Veholla piuhasarja maksaa reippaan satasen.
Puolat näistä kuulema poksuu, omastani meni about noilla kilsoilla. Motonetista sai boschin versiota muistaakseni 85e, ei paha.
Puolat näistä kuulema poksuu, omastani meni about noilla kilsoilla. Motonetista sai boschin versiota muistaakseni 85e, ei paha.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
motonetti sattuu olemaan tuossa vierellä niin sieltä johdot+tulpat. huoltokirjassa merkintä puolan, johtojen ja tulppien vaihdosta 143 tuhannen kohdalla.
Re: focus 1.6 se
Eipä muuta kuin vaihtoon. En malta olla suosittelematta ruiskunpuhdistusainetta,minuun teki tosi vaikutuksen.
Motonet tuotenumero 60-8024 STP Injector Cleaner 6,90 euroo.
Motonet tuotenumero 60-8024 STP Injector Cleaner 6,90 euroo.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
nyt tullut ajeltua focuksella melkein 4000km. viikonloppuna tuli pitempi reissu kovempaa moottoritieajoa. Välillä 140 mittarissa moottoritiellä. matkaa tuli yhteensä noin 700km. kovassa matka ajossa tuolla matkalla öljynkulutus oli noin 4 desii. tuntuu niin kuin kulkisi kevyemmin. varmaan puhdistui moottori kun tuntuu nyt kulkevan kevyemmin kaupunkiajossa ilmastointi päälläkin. Päättelin kun öljyä kului niin moottorista paloi karstaakin. Mukava peli tuo on ollut ajella vaikka onkin jo vanha.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: focus 1.6 se
Jos edellinen omistaja on ajanut lyhyttä ajoa todella paljon ja vanhat moottoriöljyt eivät ole päässeet kunnolla kuumenemaan, niin moottoriöljyn sekaan tihkunut polttoaine ja kondensiovesi ei pääse kunnolla haihtumaan moottoriöljyn ollessa "alilämpöistä". Sitten kun posotat pidemmän matkan ajoa varsinkin kesällä, niin moottoriöljy pääsee kunnolla lämpenemään ja myös ylimääräiset nesteet haihtuu moottoriöljyn seasta paremmin... jolloin myös öljytaso hieman vajoaa. Mut veikkaan moottoriöjyn vajoamisen mittatikussa olevan jotain alle desin luokkaa yleensä eli ei paljoa... jos siis aikaisemmin paljon lyhyttä "alilämpöistä" ajoa.
RVS sivujen mukaan normi öljynkulutus moottoreissa on yleensä 0,2-0,4 prossaa kulutetusta polttoaineen määrästä. Jos öljynvaihdon jälkeen ei meinaa se 5l(?) kannu riittää seuraavaan öljynvaihtoon (noin litran verran jää lisäysöljyä) eikä ulkoisia vuotoja ole, niin kuulostaa suurehkolta öljynkulutukselta. Katsastus myös kertoo että jos päästöt selvästi raja-arvojen yli, niin moottorissa on jotain vikaa.
http://www.rvs.fi/diagnostic/page30.html
Kiva kuitenkin kuulla että olet ollut autoon silti tyytyväinen.
RVS sivujen mukaan normi öljynkulutus moottoreissa on yleensä 0,2-0,4 prossaa kulutetusta polttoaineen määrästä. Jos öljynvaihdon jälkeen ei meinaa se 5l(?) kannu riittää seuraavaan öljynvaihtoon (noin litran verran jää lisäysöljyä) eikä ulkoisia vuotoja ole, niin kuulostaa suurehkolta öljynkulutukselta. Katsastus myös kertoo että jos päästöt selvästi raja-arvojen yli, niin moottorissa on jotain vikaa.
http://www.rvs.fi/diagnostic/page30.html
Kiva kuitenkin kuulla että olet ollut autoon silti tyytyväinen.

Re: focus 1.6 se
Tohon öljyn kulutukseen, ehdotaisin STP Engine Flush ainetta Motonet numero 60-8089 . Laitetaan käyntilämpöiseen moottoriin, anna käydä tyhjäkäyntiä 15 min.Vaihda öljyt.Öljyksi suosittelen Mobil 1 5W50.Sillä saattaa öljynkulutus asettua siedettäviin lukuihin.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
öljyä kuluttanut 4000 kilometrin matkalla yhteensä 8 desiä. Nyt on öljyt ihan ylärajassa mittatikun mukaan. Tarkistin ne tänä aamuna kun auto oli ollut parkissa vuorokauden. Ei tuo öljynkulutus vielä huoleta. viimeisellä 700 kilometrin matkalla vei tuon 4 desiä kun foordi sai kunnolla kierroksia matka ajossa yön tunteina. Tuon kunnon lenkin jälkeen kulkeekin nyt paremmin.
Re: focus 1.6 se
Hyvä, että toimii laitteet, mutta ei toi Engine Flush käsittely pahaa tee vanhoille moottoreille.
Mondeo -09 2.5T Panther Black

It`s my way or no way.

It`s my way or no way.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: focus 1.6 se
Omasta mielestäni tuo öljynkulutus kuulostaa hieman suurelta jos ulkopuolisia vuotoja ei ole (pientä lätäkköä parkkipaikalla)? Ties vaikka edellinen omistaja päätti sen takia varmuuden vuoksi luopua ajoissa kyseisestä autosta? Jos ei savuta kylmänä eikä lämpimänä missään tilanteessa, niin voisin veikata jokaisessa sylinterissä enemmän/vähemmän jo väljyyttä ja hieman pääsee öljyä palotilaan ohi männänrenkaiden (kaavinta). Joskus myös sytytystulppien kunto/väri kertoo myös mahdollisesta öljyvuodosta palotilaan, joten niitäkin voi tsekkailla jos vain jaksat. Ehkä RVS lisäainekäsittely voi vähentää öljynkulutusta ja päästöjä, mutta jos ei haittaa (rahallisesti) öljyn jatkuva lisäily, niin kovaa ajoa vaan. 
Jotkut kertovat myös eri automerkeissä kun vaihtoivat vain toisen valmistajan öljyihin (samat arvot), niin öljynkulutus lakkasi tai väheni huomattavasti, joten moottoriöljynvalmistajien lisäaineissakin on eroja. Sitäkin voi kokeilla. Linkissä yksi vaihtoehto päälle 100 000km ajetuille autoille.
http://www.valvoline.fi/t_maxlife.php
Jos löydät toukokuun katsastusaseman oman katsastuslapun (ei rekisteriote), niin kannattaa vilkaista mitä katsuri on kirjannut päästöjen osalta että alkaako olemaan jo lähempänä jotkut arvot öljyn palamisen takia, jolloin vaikeuksia saada auto katsastuksesta läpi vuoden päästä? Toki päästöjä sotkee myös moni muukin asia kuin öljyn palaminen palotilassa. Linkistä löytyy hieman alempaa päästöjen raja-arvot.
http://www.autowiki.fi/index.php/Katsastus

Jotkut kertovat myös eri automerkeissä kun vaihtoivat vain toisen valmistajan öljyihin (samat arvot), niin öljynkulutus lakkasi tai väheni huomattavasti, joten moottoriöljynvalmistajien lisäaineissakin on eroja. Sitäkin voi kokeilla. Linkissä yksi vaihtoehto päälle 100 000km ajetuille autoille.
http://www.valvoline.fi/t_maxlife.php
Jos löydät toukokuun katsastusaseman oman katsastuslapun (ei rekisteriote), niin kannattaa vilkaista mitä katsuri on kirjannut päästöjen osalta että alkaako olemaan jo lähempänä jotkut arvot öljyn palamisen takia, jolloin vaikeuksia saada auto katsastuksesta läpi vuoden päästä? Toki päästöjä sotkee myös moni muukin asia kuin öljyn palaminen palotilassa. Linkistä löytyy hieman alempaa päästöjen raja-arvot.
http://www.autowiki.fi/index.php/Katsastus
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: 24 Loka 2011 19:07
Re: focus 1.6 se
Seuraavaksi menee katti, epäilisin öljyrenkaiden jumitusta eivät pyyhi sylinterin seinämiä puhtaaksi. Autooni puolimoottori vaihdettu takuuna auto oli vm. 03 1.6 se kilometrejä oli takana 84tkm, syy oli männänrenkaat jumissa,siihen loppui kulutus ja kilometrejä tuli yhteensä 235tkm kun möin ja arvot olivat hyvät.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: focus 1.6 se
Kuvallinen taulukko sytytystulppien arviointiin että palaako oikeasti öljyä kuitenkin palotilassa vaikkei selvää näkyvää savua näy?
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... talog.html
Männänrenkaiden jumittamisesta muillakin autopalstoilla löytynyt syyksi jos öljyä kuluu paljon. Liekö syynä auton pitkä seisominen ja/tai venytetty öljynvaihto, jolloin männänrenkaisiin kerääntyy paljon epäpuhtauksia ja männänrenkaat ei pääse kunnolla liikkumaan (tiivistämään) kaapien ylimääräiset öljyt seinämiltä pois? Tai kannen venttiilikumit vuotaa öljyä hieman palotilaan ja karstottaa, jolloin karsta kerääntyy myös männänrenkaisiin hiljakseen jumittaen ne?
Jotkut käyttävät oikeita lisäaineita sisäiseen moottoripesuun (öljyn sekaan lisättäviä?). Jotkut ottavat tulpat pois ja liottavat dieselissä pyttyjä. Eräs kommentoi että noin desi per pytty dieseliä likoamaan vaikka yön yli, startilla pyörittelyä hieman että ylimääräiset dieselit roiskuu pois (ilman tulppia) ja lopuksi suodattimen sekä öljyjen vaihto. Jotkut myös varoittelivat että katti ei välttämättä tykkää hyvää jos startilla kuitenkin pyörittelee, joten pitäisi varmaan saada pytyistä jotenkin "imuroitua" ylimääräiset dieselit pois. Riski on myös nykyaikaisissa autoissa miten sytytysjärjestelmä reagoi jos konetta pyöritellään ilman tulppia eli tuleeko jotenkin turhaa kuormitusta sytytysjärjestelmään ja huonolla onnella vahingoittuu?
Omasta mielestäni jos jonkun "pesuohjelman" suorittaa, niin varmaan kannattaa vaihtaa kerran öljyt huomattavasti aikaisemmin. Esim. 15 000km sijaan vaihtaa jo noin 7500km kohdalla (ajo-olosuhteista riippuen), jolloin uusi öljy liottaa öljykanavia ym. paikkoja hiljakseen ja tuoreempi öljy sitoo epäpuhtauksia itseensä paremmin (mustuu). Ennaltaehkäisee paremmin taas männänrenkaiden jämähtämistä paikalleen tulevaisuudessa kun urat pääsevät paremmin puhdistumaan (jos se oli oikeasti vikana). Sen jälkeen taas vaihtaa normaalisti moottoriöljyt. On mahdollista että edellinen omistaja on ollut laiska öljynvaihtojen suhteen (venyttänyt vaihtoa) tai paljon lyhyttä "alilämpöistä" ajoa ja karstaa on päässyt sitten myös vuosien varrella hiljakseen kerääntymään moottorin sisälle huomattavasti.
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark ... talog.html
Männänrenkaiden jumittamisesta muillakin autopalstoilla löytynyt syyksi jos öljyä kuluu paljon. Liekö syynä auton pitkä seisominen ja/tai venytetty öljynvaihto, jolloin männänrenkaisiin kerääntyy paljon epäpuhtauksia ja männänrenkaat ei pääse kunnolla liikkumaan (tiivistämään) kaapien ylimääräiset öljyt seinämiltä pois? Tai kannen venttiilikumit vuotaa öljyä hieman palotilaan ja karstottaa, jolloin karsta kerääntyy myös männänrenkaisiin hiljakseen jumittaen ne?
Jotkut käyttävät oikeita lisäaineita sisäiseen moottoripesuun (öljyn sekaan lisättäviä?). Jotkut ottavat tulpat pois ja liottavat dieselissä pyttyjä. Eräs kommentoi että noin desi per pytty dieseliä likoamaan vaikka yön yli, startilla pyörittelyä hieman että ylimääräiset dieselit roiskuu pois (ilman tulppia) ja lopuksi suodattimen sekä öljyjen vaihto. Jotkut myös varoittelivat että katti ei välttämättä tykkää hyvää jos startilla kuitenkin pyörittelee, joten pitäisi varmaan saada pytyistä jotenkin "imuroitua" ylimääräiset dieselit pois. Riski on myös nykyaikaisissa autoissa miten sytytysjärjestelmä reagoi jos konetta pyöritellään ilman tulppia eli tuleeko jotenkin turhaa kuormitusta sytytysjärjestelmään ja huonolla onnella vahingoittuu?
Omasta mielestäni jos jonkun "pesuohjelman" suorittaa, niin varmaan kannattaa vaihtaa kerran öljyt huomattavasti aikaisemmin. Esim. 15 000km sijaan vaihtaa jo noin 7500km kohdalla (ajo-olosuhteista riippuen), jolloin uusi öljy liottaa öljykanavia ym. paikkoja hiljakseen ja tuoreempi öljy sitoo epäpuhtauksia itseensä paremmin (mustuu). Ennaltaehkäisee paremmin taas männänrenkaiden jämähtämistä paikalleen tulevaisuudessa kun urat pääsevät paremmin puhdistumaan (jos se oli oikeasti vikana). Sen jälkeen taas vaihtaa normaalisti moottoriöljyt. On mahdollista että edellinen omistaja on ollut laiska öljynvaihtojen suhteen (venyttänyt vaihtoa) tai paljon lyhyttä "alilämpöistä" ajoa ja karstaa on päässyt sitten myös vuosien varrella hiljakseen kerääntymään moottorin sisälle huomattavasti.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/prod ... nt&land=GB laitoin nyt tuota öljynlisäainetta josta on aikaisempaa kokemusta talvellakin kun on noita vanhoja autoja ollut. Ligui moly viscoplus.
Re: focus 1.6 se
Välttämättä en ajaisi tuota 160tkm samalla hihnalla. Itse vaihdatin 100tkm kohdalla omaani (samalla koneella kuin sinun) ja kuluneeltahan se jo näytti. Huolto (AD-ketju) sanoi turvalliseksi väliksi juurikin tuon 100tkm. Haynesin korjausopas itseasiassa suosittelee vielä lyhyempää 60-70tkm / 6v väliä.focus 1.6 se kirjoitti:nyt varmistui tuo jakohihnan vaihto. Soitin aikaisemmalle Foordin omistajalle. kertoi, että jakohihna on vaihdettu 190 000km oli mennyt pitkälle. nyt mittarissa 273 tuhatta, elikä saa ajaa vielä 80 tuhatta seuraavaan hihnanvaihtoon. Hyvin on toiminut ilman minkäänlaisia ongelmia. ensi viikolla ensimmäinen pidempi reissu edessä Vaasaan. Pääsee mittaamaan maantie kulutuksen.
Hihnan kunnon nyt vähintään tarkistaisin.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 05 Heinä 2015 06:39
Re: focus 1.6 se
öljynkulutus loppui kuin seinään tuon öljynlisäaineen lisäyksen jälkeen. tuohon hihnaan vaihtoon vaikuttaa käyttö. kovimmalle jakohihnakin joutuu talvipakkasilla jos on paljon kylmäkäynnistyksiä. Foord jää nyt vähäisemmälle käytölle, kun on työauto nyt erikseen.