Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Eilen 2009 Mondeo (160 tkm) antoi kolmeen kertaan voimakkaan kolahduksen keulan oikealta puolelta, kun hiljaisessa vauhdissa käänsin jyrkästi vasempaan. Paikallaan ollessa en saanut ääntä kuulumaan.
Lieneekö iskarin yläpään laakeri tiensä päässä?
Jos joku on tuon laakerin vaihtanut, niin millainen urakka olisi edessä?
Lieneekö iskarin yläpään laakeri tiensä päässä?
Jos joku on tuon laakerin vaihtanut, niin millainen urakka olisi edessä?
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Aloita niistä vakaajatangon yhdysheloista eli "koiranluista". Halvin ja helpoin. Jos kolina jatkuu, sitten iskarin yläpään laakeri. Laakerin vaihto vaatii sen iskaritolpan irroittamisen. Jos ovat alkuperäiset, niin paljon irroitusöljyä, voimaa ja kuvitteellista norttia tarvitaan.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Otin eilen keulan ylös ja kääntelin renkaita samalla pitäen kiinni jousesta. Kolahtavalla puolella tuntui selvää pykällystä, hiljainen puoli kääntyi pehmeästi. Olen aika vakuuttunut, että yläpään laakeri on finaalissa.
Sinällään keula on ollut "hiljaa" jo viikon ajan - ilmeisesti kelien lauhtuminen on helpottanut asiaa. Noh, hajallahan se on...
Sinällään keula on ollut "hiljaa" jo viikon ajan - ilmeisesti kelien lauhtuminen on helpottanut asiaa. Noh, hajallahan se on...
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Täällä täysin samaa ongelmaa. Kolisee käännettäessä ja myös kolahtaa kun ajaa rotvallin reunan yli kun rengas tipahtaa reunalta alas. Huvittavaa sinänsä kun laakerit vaihdettu n. vuosi sitten merkkiliikkeessä.
Ford Mondeo 2011, 2,0 TDI STW
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
"eekö se kulje....KULKEE, paana sitä kaasua".
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Keinuta autoa sivusuunnassa. Jos tällöin kolahtelee, niin kallistuksenvakaajan koiranluu olisi hajalla.
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Muillakin näköjään samaa vikaa, mulla tosiaan oikealle käännettäessä kolahtaa/rutisee. Iskarit ja yläpään laakerit vaihdettu tammikuussa. Noin kuukausi sitten vaihdettu oikealle yläpään laakeri kun edellinen oli mennyt muutamassa kuukaudessa soiroksi (asennusvirhe oletan), en tiedä mikseivät tosiaan vaihtaneet myös vasemmalle, josta äänen ilmoitin tulevan... 

Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Mulla oli mk3:sessa ihan vastaavaa. Loppui kun vaihdon lopuillaan olevat michelinit tuoreempiin continentaleihin eteen.
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Sama täällä, kolahdellut reilun vuoden molemmin puolin. Nyt alkaa olla päivittäistä/lähes jokaisessa montussa. Pitänee vihdoin ja viimen vaihtaa ehjät.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Yläpään laakeri vaihtoon...riikomi kirjoitti:Otin eilen keulan ylös ja kääntelin renkaita samalla pitäen kiinni jousesta. Kolahtavalla puolella tuntui selvää pykällystä, hiljainen puoli kääntyi pehmeästi. Olen aika vakuuttunut, että yläpään laakeri on finaalissa.
Sinällään keula on ollut "hiljaa" jo viikon ajan - ilmeisesti kelien lauhtuminen on helpottanut asiaa. Noh, hajallahan se on...
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Juu - vaihdettu on.
Tiedoksi muillekin, että merkkimekaanikko ähelsi vajaat 2,5 tuntia noiden kanssa (vaatii alatukivarren ja vetoakselin irrotuksen, jotta tolppa mahtuisi tulemaan ulos), joten on mielekästä vaihtaa iskarit samalla kertaa.
Tiedoksi muillekin, että merkkimekaanikko ähelsi vajaat 2,5 tuntia noiden kanssa (vaatii alatukivarren ja vetoakselin irrotuksen, jotta tolppa mahtuisi tulemaan ulos), joten on mielekästä vaihtaa iskarit samalla kertaa.
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Käytin huollossa samassa paikassa, jossa vaihdettiin iskarit ylälaakereineen alkuvuodesta. Vaihtoivat koiranluun vasemmalle, rutina toki väheni, mutta ei poistunut sillä edelleen narisee/kolisee vasemmalta kun pidemmän pätkän ajaa. Lisäksi oikealta kuuluu silloin tällöin sellaista kumimaista vinkunaa töyssyissä. Ihan kuin kuiva metalli ja kumi hankaisivat toisiaan vasten...alkaa kypsyttää 

Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Tarvitseeko todella alatukivarren ja vetarin irroituksen?riikomi kirjoitti:Juu - vaihdettu on.
Tiedoksi muillekin, että merkkimekaanikko ähelsi vajaat 2,5 tuntia noiden kanssa (vaatii alatukivarren ja vetoakselin irrotuksen, jotta tolppa mahtuisi tulemaan ulos), joten on mielekästä vaihtaa iskarit samalla kertaa.
Vasemmalle iskarin ylälaakeri vaihdettu huollossa. Eivät kovin suureksi hommaksi mainostaneet/laskuttaneet. Yksi yläkiinnityksen muttereista oli jätetty löysälle mikä aiheutti napsutusta ajaessa. Asiointi ko. huoltopaikassa loppui siihen.
Nyt on mennyt oikea iskarin ylälaakeri. On helposti todettavissa kun seuraa miten jousi kääntyy nykien rattia käännettäessä.
Pitäisiköhän vaihtaa itse ja vaihtaa samalla iskarit (215tkm ajettu).

Mitsubishi Outlander PHEV 2020, 56tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Kuga mk1 (I) 2010 2.0 TDCi 4x4 (136PS) 260tkm
Focus mk2 estate 2007 2.0 Duratec HE (145PS) Ghia 265tkm
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Omasta kulkineesta löytyi vian aiheuttaja: tukilaakerit oli asennettu tammikuussa vinoon. Huoltopäällikön soiton mukaan molemmat tolpat on otettu pois ja laakerit vaihdettu uusiin, sekä ohjauskulmat säädetty. Ei ollut puhetta, mutta olettaisin olevan kustannukseltaan 0 euroa...saas nähä kuinka käy 

Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Iskarissa ja laakerissa on kohdistusmerkit mutta ohjeen mukaan niitä EI SAA asentaa kohdakkain vaan olisiko ollut 5 astetta toisistaan sivuun.
Joku aiemmin kyseli että pitääkö tosiaan irrottaa alapallo ja vetari. Sekä Fordin ohjeet että merkkimekaanikko ovat sitä mieltä, että muuten iskari ei mahdu tulemaan ulos.
Joku aiemmin kyseli että pitääkö tosiaan irrottaa alapallo ja vetari. Sekä Fordin ohjeet että merkkimekaanikko ovat sitä mieltä, että muuten iskari ei mahdu tulemaan ulos.
-
- Viestit: 234
- Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Itsellä taisi kovien pakkasten jäljiltä etuiskari mennä sököksi/jumiutua. Viimeisen kuukauden jo oireili ilmeisesti jotenkin kun kolahteli terävämmissä kuopissa.
Nyt jymäyttää terävät kuopat melkoisella voimalla läpi ja loivemmissa sitten hyppyyttää vasenta etupuolta vähän kuin ei iskaria olisi ollenkaan ja muut tolpat sitten velloo sen mukaan vähän miten sattuu. Koiranluu on ehjä, luulin jo että se olisi ollut poikki.
Mutta kun puhutaan tuosta yläpään laakerista, niin tarkoitetaanko tuota kuvan mukaista 18198-osaa? Mikäs tuo 3A197-osa sitten on? Pitäisikö sekin vaihtaa samalla?
Nyt jymäyttää terävät kuopat melkoisella voimalla läpi ja loivemmissa sitten hyppyyttää vasenta etupuolta vähän kuin ei iskaria olisi ollenkaan ja muut tolpat sitten velloo sen mukaan vähän miten sattuu. Koiranluu on ehjä, luulin jo että se olisi ollut poikki.
Mutta kun puhutaan tuosta yläpään laakerista, niin tarkoitetaanko tuota kuvan mukaista 18198-osaa? Mikäs tuo 3A197-osa sitten on? Pitäisikö sekin vaihtaa samalla?
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
18198 on se laakeri. 3a197 kiinnittää tolpan auton runkoon - sitä ei tarvitse uusia.
Re: Mondeo MK4 - kolahdus keulasta käännettäessä
Luulis kyllä nykyään ettei tarttis koko keulaa purkaa kun iskareita vaihdetaan mutta on sitte vissii ne vanhat hyvät ajat takana kun ei tarvinnu irrotta kuin pari mutteria...