Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Hei, olen uusi käyttäjä, mutta minulla nykimisongelmia eli ihan niinkuin ei saisi polttoainetta. Vikakoodeissa ei niinkään sen enempää, mitä luettiin tuolla yhden korjaamon lukijalla.

Autona: Ford Mondeo MK2 -98 2.0L Zetec 96Kw eli 130hp moottorilla ja autolla on ajettu 257tkm. Auto oli muutamaa päivää aikaisemmin katsastettu ja ilmeisesti päästöt kohdallaan. Tuli ajettua tuossa matka-ajoa ja pari kaupunkiajoa eri aikaan ja keskikulutus tuossa 8.7l/100km

Talvella esim. -10asteessa moottori käy hyvin ja ei edes nyki jos vaikka ajaa hetken, sammuttaa ja käynistää uudelleen. Moottori tuntuu kyllä vetävän ja nyt muutamalla plus-asteella matka-ajossa ei niinkään tunnu nykivän.

Autoon on vaihdettu polttoainesuodatin (entinen oli täynnä mustaa mönjää ja ilmeisesti alkuperäinen), uudet tulpat (Super+ +39 eli Bosch HR8MCV+ ja olivat kyllä sen näköiset, ettei ole vaihdettu aikoihin), uusi maf ja lämpötila-anturi termostaattikotelon päälle. Juttujen perusteella se ylempi vaikuttaa juuri moottoriohjausboksiin. Autossa oli ostosta saakka nykimisongelmaa, nykiminen väheni jo polttoainesuodattimen vaihtolla, tulppien ja johtojen vaihdolla. Boksia resetoitu pitämällä tunti pois, mutta nykiminen ei loppunut siihen.

Testasin vanhempaa lämpötila-anturia, näytti kuumalla moottorilla 8-9kohm ja kylmällä moottorilla 15kohm. Uusi lämpötila-anturi näytti 20-asteen lämpötilassa 35kohm ja lämmitin vedenkeittimellä ihan kuumaksi veden eli anturi tipautti 3.5-4kohm.

Jos moottori on lämmin ja jos ottaa lämpötila-anturin johdon pois, auto lopettaa nykimisen, mutta jos lämpötila-anturin johdon kiinni, nykiminen palaa.

Eli puolayksikkö viallinen vai mistä hakea ongelmaan seuraavaa?
Viimeksi muokannut kurkitopi, 15 Huhti 2015 14:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Billie
Viestit: 458
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja Billie »

kato se puola. ota se käteen ja kato onko se mistään halki. voi olla siltikin vikaa vaikka ei ulkoisesti näytäkkään olevaan mistään rikki.

tulppina en käyttäisi mitään muita kuin fordin omia motorcraft tulppia. tämän sanon yli 10 vuoden kokemuksella fordeista.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Moottorissa oli Motocraftin tulpat ja mutta eikös moottorin pitäisi nykiä kylmänäkin kylmänä jos puola/puolat on rikki. Kuitenkin lämpimällä koneella nykiminen pitäisi jatkua vaikka lämpötila-anturi on pois käytöstä? Lämpötila-anturin johdot näyttävän oleva joskus teipattu, niin täytyy avata teipit ja tarkistaa ettei ole liittimissä huonoa liitentää.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Itsellä on tarkoitus hankkia ELM327 obd2 bluetooth palikka ja tarkistaa puhelimella livedataa. Luulisi tuolla ainakin saavan tietää, että onko vika puolissa vai ei. Näkee samalla vikakoodit.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Kävin sitten ostamassa Motonetistä Quicklynks T40 OBD2/EOBD + CAN vikakoodinlukijan. Olin tosiaan ajanut akunjohdon ottamisen jälkeen pikku testilenkin ilman sitä lämpötila-anturia, mutta lukijan mukaan ei ollut jäänyt tuosta koodia.

No eipä mitään, tein sitten oikeat vikatilanteet ottamalla eculle menevän veden lämpötila-anturin pois, Maffin ja kolmannen anturin läheltä ohjaustehostinta.

Luin uudestaan vikakoodit: P0102 Ilmamassa- tilavuusvirta A piiri matala, P0113, Imuilman lämpötila-anturi 1 piiri korkea ja P0118 Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi 1 piiri korkea.

Motonettiin mennessä ja tullessa moottori nyki, mutta nollauksen jälkeen jaoin kaksi testilenkkiä. Toisen muutaman minuutin jälkeen, niin moottori ei tuntunut nykivän eli ilmeisesti vikakoodinlukija pelasti tilanteen.

Jos vika ei palaa, niin sitten ei tarvii uusia puolaa/puolia. Mutta vikakoodilistan mukaan koodit löytyvät myös sytytyspuolille erikseen.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Ilmeisesti vika löytyi autosta.

Eli tuo tarvikemaffi antoi P0102 vikakoodia, mutta johdon poisotto ja paikalle laitto ei auttanut. Eli vikakoodien poisto ei auttanut. Mutta olin aikaisemmin tuon autossa olleen maffin ja laitoin sen paikalle. Autossa oli vielä P0102 ja ajoin pienen testilenkin. Kolmosella nyki, mutta nyki vähemmän kuin tarvikemaffilla.

Olin aikaisemmin puhdistanut tuon maffin, oli todella likainen.

Oli vikakoodinlukija virrat päällä, kun ajoin. Nollasin käynnissä vikakoodit ja luin hetken päästä koodit. Ei antanut vikakoodia. Eikä enään suunnilleen nykinyt kolmosella. Mutta huomenna näen kyllä päivällä, että nykiikö vai ei, mutta huomenna näkee onko vika korjaantunut. Huomannut lämpötilan vaikuttavan nykimiseen.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Vika korjattu.

Vaihdoin sen puolanjakajan uuteen, vanhalla puhdistetulla maffilla nyki edelleen. Vaihdoin takaisin tarvikemaffin, nykiminen loppui suunnilleen siihen. Hyvin pientä nykimistä enään ja tulpanjohdot kunnolla kiinni. Se alkuperäinen puolanjakaja oli halki sivusta koko matkalta eli entinen.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Eli auto nykii edelleen päivällä, kun ulkona on 10astetta lämmintä. Mittasin tulpanjohdot, niin lyhimmästä pisimpään: 1. 3.35kohm, 2. 5.5kohm, 3. 6kohm ja 4. 6.6kohm eli ei johtovikaa. Eli luulin, että tuo puolanjakaja auttaisi, mutta nykii edelleen samalla tavalla. En viittisi uhrata enempää rahaa ja jos ei tulppien vaihto autakkaan eli rahan uhrausta.

Eli mites seuraavaksi?
yritäedes
Viestit: 2443
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kuvaile sitä nykimistä:
- nykäisee rajusti kerran pari, epäsäännöllisesti
- nypyttää tasaisesti
-tehot häipyy aaltoilevasti; vetää/ei vedä
-tai jotain muuta

Nykimistä on monenlaista ja "Mondeo nykii" varmasti tämän foorumin yleisin vika.
Joku voi saada kiinni asiasta, kun kuvailet tarkemmin, mitä tapahtuu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

yritäedes kirjoitti:Kuvaile sitä nykimistä:
- nykäisee rajusti kerran pari, epäsäännöllisesti
- nypyttää tasaisesti
-tehot häipyy aaltoilevasti; vetää/ei vedä
-tai jotain muuta

Nykimistä on monenlaista ja "Mondeo nykii" varmasti tämän foorumin yleisin vika.
Joku voi saada kiinni asiasta, kun kuvailet tarkemmin, mitä tapahtuu.
Jos lähtee aamulla ja moottori on täysin kylmä, niin moottori vetää hyvin ja tasaisesti. Ja kun lähtee päivällä ajamaan ja auto on seissyt muutaman tunnin ja eikä edes aurinko paista, mutta kuitenkin lämpöä on. Heti, kun moottori alkaa lämmetä, niin alkaa sellainen tasainen/vetää tai ei vedä nykiminen. Eli nykiminen on sen tapaista, kun kaasupolkimelta nostetaan pois ja painettaisi koko aika ja samantyylistä nykimistä, kun uudemmassa autossa nostetaan jalka pois ja polttoaineensyöttö katkeaa.

Mutta jos vähänkään enemmän painaa kaasua, niin nykiminen vähenee. Lämpötila-anturin (ecu) poisotto vähentää rajusti nykimistä, mutta pieni nykiminen silti jatkuu.

Koitettu sekä 95e10 ja 98e5 bensiinillä ja kummallakin polttoaineella tapahtuu nykimistä.
yritäedes
Viestit: 2443
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Yksi mitä voisit kokeilla, on lambda-anturin johdon irrottaminen ja koeajo.
Lambdahan tulee peliin mukaan eli säätää seosta vasta lämmettyään tarpeeksi kuumaksi.
Ja kun nuo ilmamäärämittarin vaihdot ja johtojen irrottelut aina jotenkin vaikuttaa, niin vika voisi olla seoksen säädössä - tehdasasetuksilla menee nykimättä.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

yritäedes kirjoitti:Yksi mitä voisit kokeilla, on lambda-anturin johdon irrottaminen ja koeajo.
Lambdahan tulee peliin mukaan eli säätää seosta vasta lämmettyään tarpeeksi kuumaksi.
Ja kun nuo ilmamäärämittarin vaihdot ja johtojen irrottelut aina jotenkin vaikuttaa, niin vika voisi olla seoksen säädössä - tehdasasetuksilla menee nykimättä.
Jos maffin ottaa pois, auto nykii entistä pahemmin eli käynti hullumpi. Yksi vai kaksi lambdaa? Yksi näyttää olevan tosi lähellä pakosarjaa. Täytyypä ottaa johto pois ja ajaa.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Sain sellaisen ohjeen, että kannattaa avata polttoainekorkki.

Tankki ei ilmeisesti saa korvausilmaa, jolloin kone nykii. Ajoin hetken 20km ja nykii. Kävin kaupoissa ja tosiaan avasin korkin. Suhina kävi eli ilmeisesti bensiinihöyryt pääsivät pois. Pikkasen avasin sitä läppää ja ajoon. 15km matkalla moottori ei nykinyt eli varmasti lämpeää tuolla matkalla nyt keväällä. Eli korvausilman puute aiheutti noita nykimisiä moottorille.
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Ford Mondeo MK2 nykii osien vaihdon jälkeen. Nykii edelleen.

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

Olen nyt ajanut jotain 1000-2000km pelkästään 98e5 bensiinillä ja nykiminen on hävinnyt suunnilleen kokonaan. Voiko tosiaan olla, että moottori ei tykkää tuosta vahvemmasta etanolibensiinistä eli 95e10 bensiinistä tai moottorinohjausboksi ei osaa säätää oikein?

Huomasin sitä paitsi, että 95e10 paloi jopa enemmän kuin 98e5 bensiiniä eli polttoainemottarin mukaan autolla pääsee jopa pidemmälle. Ford ilmoittelee, että 1998 tehtyihin eurooppamalleihin tuo 95e10 bensiini sopii.
Vastaa Viestiin