Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
esco-kulta
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Syys 2005 19:10
Paikkakunta: Tampere

Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja esco-kulta »

Ostin viime syksynä n. 170tkm ajellun farkkumondeon, jonka kulutus ei oikein ole suhteessa tehoihin.

Minulla on siis samalla koneella oleva n. 300tkm ajettu HB jolla kulutus on pyörinyt 7-8l/100km välillä. Samoin tehoihin on joku tuntuma tullut viimeisen 200tkm aikana.

Tämä farmari haukkaa säännön mukaan 9,5l/100km vastaavassa ajossa kuin lyhyemmällä katolla varustettu veljensä. Samoin tehojen puolesta tuntuu farmari jotenkin tahmealta. Ero on niin suuri sekä kulutuksessa, että tehoissa, että ei oikein voi selittyä pelkällä farkku vs. HB.

Reklamoin hommasta aikanaan myyjäliikkeeseen, mutta päivittivät vain koneeseen uusimman softan ja nostelivat käsiä pystyyn (melkein Foorttin putiikke, eli Levorannan Tampereen piste). Jotain arvailivat, että etanolibensa sotkis suuttimia (kuulostaa oudolta).Koitin kuitenkin laittaa bensan joukkoon näitä putsauslitkuja ja kun niistä ei ollut suurempaa apua, runttasin yksitellen suutinten läpi liuottimet, mutta ei apua.

Mielessä on käynyt, että olisko häikkä sitten moottorin toisella puolella ja putki jostain syystä tukossa? Mitenkäs sen vois näppärästi todeta.

Mielusti otettais muitankin valistuneita arvauksia vastaan!
Jheinonen
Viestit: 330
Liittynyt: 07 Tammi 2014 15:37
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Jheinonen »

Käytätkö e85 kun puhuivat etanolibensasta?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Jheinonen kirjoitti:Käytätkö e85 kun puhuivat etanolibensasta?

No 95 ja 98 on etanolia nykyään... Farkku on painavempi ja tuulenvastus on isompi ja se kuluttaa enemmän. Osta OBD-porttiin lukulaite jonka saat yhdistettyä vaikka älypuhelimeen Torque nimiseen ohjelmaan jossa on eri mittaus tapoja ja mittaa vaikka paljonko menee aikaa 0-100km/h niin saat jotain käsitysta onko siellä vikaa vai ei?

Vikakoodit kannaatta myös muutenkin kattoa, perus asiat tulpat, öljyt, suodattimet missä kunnossa (myös bensansuodatin!)? Onko puola rikki, sytkäjohdot?
esco-kulta
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Syys 2005 19:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja esco-kulta »

Moro,

Niinkuin hluukkonen jo olettikin, tarkoitin nimenomaan 95E:ssä olevaa etanoliosaa.

Autolle tehtiin autokaupan yhteydessä 60tkm huolto, eli suodattimet ja tulpat oli uudet kun auto tuli minulla käyttöön (muistaakseni 60tkm huoltoon kuuluu myös bensansuodatin). Painotin kaupan yhteydessä, että haluan Fordin huolto-ohjelman mukaisen huollon, koska tiesin, että siihen kuuluu myös esim tulpat. Levoranta on vanha Ford talo ja huoltomiehet kuulemma vanhoja Fordilaisia, joten jos on toimittu sovitusti, pitäis homman olla näiltä osin ok.

Puolan kunnosta ei ole varmuutta. Korvakuulolta kone käy ok. Toisessa mondeossa minulla on ollut puola halki huollon mukaan 150tkm, kun sitä muinoin vielä huollatin. Ei ole vaikuttanut toimintaan, niin ei ole tullut vaihdettua sitäkään... Uskoisin että tulpanjohdot on alkuperäiset.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

esco-kulta kirjoitti:Moro,

Niinkuin hluukkonen jo olettikin, tarkoitin nimenomaan 95E:ssä olevaa etanoliosaa.

Autolle tehtiin autokaupan yhteydessä 60tkm huolto, eli suodattimet ja tulpat oli uudet kun auto tuli minulla käyttöön (muistaakseni 60tkm huoltoon kuuluu myös bensansuodatin). Painotin kaupan yhteydessä, että haluan Fordin huolto-ohjelman mukaisen huollon, koska tiesin, että siihen kuuluu myös esim tulpat. Levoranta on vanha Ford talo ja huoltomiehet kuulemma vanhoja Fordilaisia, joten jos on toimittu sovitusti, pitäis homman olla näiltä osin ok.

Puolan kunnosta ei ole varmuutta. Korvakuulolta kone käy ok. Toisessa mondeossa minulla on ollut puola halki huollon mukaan 150tkm, kun sitä muinoin vielä huollatin. Ei ole vaikuttanut toimintaan, niin ei ole tullut vaihdettua sitäkään... Uskoisin että tulpanjohdot on alkuperäiset.
Ei mullakaan rikkinäinen puola nostanut kuin kulutusta, muuten toimi ihan normaalisti, toinen mikä tuli mieleen niin apulaitteet ja niiden kunto, joku laturi missä laakerit paskana tms. niin varmasti lisää vastusta ja sitä myöden kulutus nousee ja teho karkaa...
esco-kulta
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Syys 2005 19:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja esco-kulta »

hluukkonen kirjoitti: Ei mullakaan rikkinäinen puola nostanut kuin kulutusta, muuten toimi ihan normaalisti, toinen mikä tuli mieleen niin apulaitteet ja niiden kunto, joku laturi missä laakerit paskana tms. niin varmasti lisää vastusta ja sitä myöden kulutus nousee ja teho karkaa...
Paljoko sulla rikkinäinen puola nosti kulutusta? (/korjaus laski sitä)

Jotenki tuntuu, että jos jarrut tai apulaite selittäis kulutuksen nousun ja tehohävikin, olis auto syttynyt jo palamaan. Sadalla kilsalla hukkaan menevä 1,5l bensaa tarkoittais tehohäviönä 10kW jatkuvaa tehohäviötä (oletuksella että laskin oikein, hyötysuhteet huomioimatta). Tuollainen tehohäviö lämmittää väkisinkin paikkoja ja esim apulaitteet kärähtäis taatusti, samoin kuin jarrut... Ei sekään toki mahdotonta silti ole...
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

esco-kulta kirjoitti: Paljoko sulla rikkinäinen puola nosti kulutusta? (/korjaus laski sitä)

Jotenki tuntuu, että jos jarrut tai apulaite selittäis kulutuksen nousun ja tehohävikin, olis auto syttynyt jo palamaan. Sadalla kilsalla hukkaan menevä 1,5l bensaa tarkoittais tehohäviönä 10kW jatkuvaa tehohäviötä (oletuksella että laskin oikein, hyötysuhteet huomioimatta). Tuollainen tehohäviö lämmittää väkisinkin paikkoja ja esim apulaitteet kärähtäis taatusti, samoin kuin jarrut... Ei sekään toki mahdotonta silti ole...
Litran luokkaa se oli mitä tuota ajotietokonetta seurailin, motarilla huomasi hyvin kun 130km/h kun meni niin kulutus oli melkein 10l/100km, uusilla sytkäosilla alle 9l/100km.

Sanotaan karkeasti näin että huonot sytkäosat, vanhat öljyt koneessa ja laatikossa, apulaitehihnan joku laakeri hieman ääntää, suodattimet vaihtamatta niin helposti puhutaan yli 2l eroista kulutuksessa. Jo pelkkä rikkinäinen termostaatti lisää kulutusta huomattavasti.

Yhdessä autossa hajos katti joka tukki pakoputkea niin kuluts oli 20l/100km ja tehoja 100kw varmaan 50kw jäljellä...
mago
Viestit: 68
Liittynyt: 30 Marras 2010 11:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja mago »

Oma veikkaus lähtisi joko farkun erinomaiselle käsijarrusysteemille tai rikkinäiselle termostaatille. Tai molemmille.

Tuo termostaatin viallisuus nostaa kulutuksen johonkin hullun ja mielettömän välimaastoon. Näissähän on toimivalla termostaatilla yli 100 astetta koneen lämmöt, kun itsellä jäi jonnekkin 80 asteen tuntumaan ei enää päässyt maantielläkään alle 10l/100km kulutuksiin. Lämpömittarihan on puolivälissä kun koneen lämmöt on 60 astetta.

Tarkan lämmön taitaa nähdä mittariston itsediagnostiikka puoleltakin jos ei ole vikakoodinlukijaa käytössä. Eli kun virrat on pois painetaan trippimittarin nappula pohjaan ja painetaan sitä samalla kun käännetään virrat päälle. Nappia pidetään pohjassa niin kauan että trippimittarin näyttöön ilmestyy "Test"-teksti. Tripin nappia painelemalla sieltä voi etsiä sellaisen lukeman mikä vaikuttaa moottorin lämmöiltä.

Käsijarrusta kannattaa tarkastaa että jarrusatuloiden käsijarruvivut palautuvat kunnolla. Toimiessaan vipu jää noin millin päähän rajoitintapista.
Mondeo Wagon 2.0 Tdci -08
esco-kulta
Viestit: 19
Liittynyt: 11 Syys 2005 19:10
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 2.0 Bensa 2004 / Kulutus ja tehottomuus

Viesti Kirjoittaja esco-kulta »

Hitto että tämä vain on hieno foorumi!

Niinkun sanottua, tuossa vanhemmassa mondeossa puola on ollut halki luoja muistaa miten pitkään. Olen vain moittinut kulutusta motarilla. hluukkosen kommentin perusteella lähtee vaihtoon asap!

En oo perehtynyt kyseisen laitteen käsijarrumekanismiin vielä, mutta ei vaikuta lupaavalta. En usko että tuossa ainakaan noin merkittävästi jarrut laahaa. Tuohon täytyy jokatapauksessa katsoa jarrut, kunhan kiiruhilta ehtii. Täytyy koittaa putsailla käsijarrumekanismit ja tarkastella magon ohjeen mukaan vivun palautuminen.

Termarin toiminta voi periaatteesa olla mitä vain, mutta ainakin talven aikana moottori lämpes ihan siedettävässä ajassa. Luulis että ei sais talvella mottoria lämpöseksi/lämmintä ilmaa kabiiniin, jos termari ihan kauheesti päästäis läpi?

Tilasin eilen OBD2 lukijan, joten jos se vain suostuu jotain lukemia antamaan, pitäis saada lämmötkin ulos, samoin kuin mahdolliset vikakoodit.

Onko mitään näppärää konstia varmistaa, että putki, tai katti ei ole tukossa? Karstat pitäis ainakin olla poltettu, sen verran tulee motari ajoa... :)
Vastaa Viestiin