Mistä on peräisin tuo tieto, että ECOneticissa olisi 10 mm madalöus vakiona?janti kirjoitti: ECOnetic-mallissa tuo madallus on vakiona. Itse en kyllä havaitse eroa perusmalliin verrattuna.
Kuvassa "hämää" silmää Titanium Sport Packin korinmuotoilusarja enemmän kuin tuo jousituksen madallus.
Ford Mondeo mk5 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Viime päivinä aika yleisessä erittäin kirkkaassa päivänvalossa ei meinaa saada nopeusmittarin (Titanium Business) numeroista mitään selvää. Melkein voisi jo sanoa, että haittaa ajamista kun yrittää tihrustaa olikos mittarissa 40 vai 60 vai mitä.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tämä on muuten asia, jota ei välttämättä tule ajatelleksi autoliikkeessä tai lyhyellä koeajolla. Enpä itsekään moiseen mahdolliseen ongelmaan kiinnittänyt mitään huomiota, vaikka kyllä hyvin tiedän, miten huonosti vaikkapa kännykän näyttö näkyy suorassa auringonvalossa.MKV2015 kirjoitti:Viime päivinä aika yleisessä erittäin kirkkaassa päivänvalossa ei meinaa saada nopeusmittarin (Titanium Business) numeroista mitään selvää. Melkein voisi jo sanoa, että haittaa ajamista kun yrittää tihrustaa olikos mittarissa 40 vai 60 vai mitä.

Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
MKV2015 kirjoitti:Viime päivinä aika yleisessä erittäin kirkkaassa päivänvalossa ei meinaa saada nopeusmittarin (Titanium Business) numeroista mitään selvää. Melkein voisi jo sanoa, että haittaa ajamista kun yrittää tihrustaa olikos mittarissa 40 vai 60 vai mitä.
joo, itse huomasin asian jo koeajolla. Välillä auringon suoraan takaa paistaessa on aika hankala...
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Esitteestä sivu 26 "Tekniset yksityiskohdat".MKV2015 kirjoitti: Mistä on peräisin tuo tieto, että ECOneticissa olisi 10 mm madalöus vakiona?

http://www.ford.fi/cs/BlobServer?blobta ... blobkey=id
Tässä vertailuksi teho- ja vääntökurvit Renault R9M 1.6 dCi 130 vs. PSA DV6C 1.6 TDCi 115 (1.5 TDCi:n käyrä tuskin poikkeaa tuosta).69dude kirjoitti: Pahalta kuullostaa...Tämä qassun 1.6 dci on ylivoimaisesti paras moottori mitä missään ajamassani autossa on ollut.TOSI terhakka ja tuntuu että tehoja olisi enemmänkin.Aivan mahtava teho/kulutus suhde.
1500 rpm kohdalla R9M on noin +10 kW tehoa käytössä, väännöissä ollaan tasoissa. 1750 rpm kohdalla Rellussa on vääntöä +50 Nm enemmän käytössä ja noin +13 kW enemmän tehoa. 2000 rpm kohdalla vääntöä +60 Nm ja +13 kW tehoa.
Toisaalta Rellun moottori on 50 kg painavampi kuin (+40%) PSAn vastaavan kokoinen moottori ja kulutuslukemat noin +0,6 l/100km.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Eikä tietenkään selviä pitkälläkään koeajolla jos ei ole tarpeeksi kirkasta. Auringon ei edes taritse paistaa kovin matalalta tai suoraan mittaristoon, pahin tilanne on mielestäni kun edessä on erittäin kirkasta; tämä muodostaa niin suuren kontrastin mittaristossa, että valkoiset numerot himmenevät heikosti näkyviksi. Eipä silti, ei auton hankinta olisi tähän kariutunut vaikka olisi koeajossa ilmennytkin.calculus kirjoitti: Tämä on muuten asia, jota ei välttämättä tule ajatelleksi autoliikkeessä tai lyhyellä koeajolla.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Esitteessä todellakin puhutaan "urheilullisesta jousituksesta (eng. sport suspension)" vakiona Econeticissa. Titanium Busineksen hinnastossa mainitaan lisävarusteena "Madallettu alusta 10 mm" (lisävaruste RX1), mutta missään ei sanota, että urheilullinen jousitus = madallettu alusta - eipä silti en sitä epäilekään, liittyisikö siihen myös se, että Econeticin kanssa ei saa 17 tai 18" pyöriä vaan 16"? Koska Econeticin tarkoituksena kai on optimoida taloudellisuus niin onko nuo 16" renkaat sitten taloudellisemmat ja ulkonäköseikkojen vuoksi hieman madallettu jousitusta?janti kirjoitti: Esitteestä sivu 26 "Tekniset yksityiskohdat".![]()
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
En tiedä kysyttiinkö edellisessä tätä mutta auton madallus laskee ilmanvastusta.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
ECOneticin renkaat on aina 16" 215/60R16 matalavierintävastusrenkaat. Kulutus ja sen mukana autovero ilmeisesti nousisi jos laittaisi alle isommat renkaat. Lisävarustehinnastossa on kerrottu kuinka paljon ominaiskulutus nousee.MKV2015 kirjoitti: Econeticin kanssa ei saa 17 tai 18" pyöriä vaan 16"? Koska Econeticin tarkoituksena kai on optimoida taloudellisuus niin onko nuo 16" renkaat sitten taloudellisemmat ja ulkonäköseikkojen vuoksi hieman madallettu jousitusta?
Samalla moottorilla (1.5 TDCi) ilman "ECOnetic-leimaa" saa kyllä isompia renkaita, mutta siinä on verokin valmiiksi isompi. Kulutus 1.5 TDCi 5d Trendissä esim. 104 g/km vs. Econetic 94 g/km. 1.5 TDCi Trendissä ei siis ole madallettua alustaa ja on vakiona peltivanteet. Ja se Econeticin madallus on juurikin ilmanvastuksen pienentämisen vuoksi tehty, ei ulkonäön.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Noita Jantin postaamia lukuja katsellessa pääsee kyllä helpottunut huokaus,taisin murehtia turhasta
Onhan Mondeo kuitenkin paljon virtaviivaisemmin muotoiltu ja vajaat parisataa kiloa kevyempi.


Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tiistai illasta 26.5 asti ollut nyt 1.5 EcoBoost ajossa ja erittäin tyytyväinen. Hyvät poppivehkeet, vakaa, hiljainen, kiihtyy tarpeeksi. Kulutus nyt on ihan jotain muuta kuin ilmoitetut, työmatkat meno/paluu yht 100km/pvä 130km/h vakionopeussäätimellä plus pikkasen kaupunkia niin eka tankki 510km ajettu näytti 180km jäljellä ja kulutus 8.5l/100km. Kokolailla sama kun aikaisemmalla 2008 vm 2.0 bensalla
Mutta on se kiva ajettava ja tilava ja vielä nätti kun mikä
https://docs.google.com/file/d/0B0_Izuk ... cslist_api

Mutta on se kiva ajettava ja tilava ja vielä nätti kun mikä

https://docs.google.com/file/d/0B0_Izuk ... cslist_api
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue 

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Juuri heitetty reissu Lappeenranta - Juankoski - Lappeenranta. Ajettu noin 10 kilometria yli rajoitusten. Keskikulutus 7.6 l/ 100 km. Myös 1.5 EcoBoost.wiljis kirjoitti:Tiistai illasta 26.5 asti ollut nyt 1.5 EcoBoost ajossa ja erittäin tyytyväinen. Hyvät poppivehkeet, vakaa, hiljainen, kiihtyy tarpeeksi. Kulutus nyt on ihan jotain muuta kuin ilmoitetut, työmatkat meno/paluu yht 100km/pvä 130km/h vakionopeussäätimellä plus pikkasen kaupunkia niin eka tankki 510km ajettu näytti 180km jäljellä ja kulutus 8.5l/100km. Kokolailla sama kun aikaisemmalla 2008 vm 2.0 bensalla![]()
Mutta on se kiva ajettava ja tilava ja vielä nätti kun mikä![]()
https://docs.google.com/file/d/0B0_Izuk ... cslist_api
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Moottoritiekulutusta ajatellen ja nykyiseen verraten: paljonko tuolla 1.5 ecoboostilla on kierroksia 100 km/h nopeudessa kuutosvaihteella?
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Desillä paremmaksi tällä tankillisella eli 4,3 l/100km (keskinopeus 72 km/h).janti kirjoitti: Viimeisin tankillinen meni 4,4 l/100km, paras tähän mennessä!![]()


Tässä 1.6 TDCi:ssä M6 on noin 1650 rpm kun mennään 100 km/h. En tiedä poikkeaako välityssuhde paljonkin tuosta 1.5 Ecoboostista A6. Tämän mukaan olisi kokonaisvälityssuhde Ecoboostissa 2,39 A6 ja ECOneticissa 2,08 M6 => olisiko Ecoboostissa sitten kierroksia hieman enemmän 1895 rpm 100 km/h nopeudessa. Korjattu ECOneticin välityssuhde oikeaksi.calculus kirjoitti:Moottoritiekulutusta ajatellen ja nykyiseen verraten: paljonko tuolla 1.5 ecoboostilla on kierroksia 100 km/h nopeudessa kuutosvaihteella?
http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... matic.html
http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... c_115.html
Viimeksi muokannut janti, 03 Kesä 2015 20:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Ei ollenkaan pahat lukemat, janti!
Meille on tulossa 1.5 ecoboost M6, jos automaatin välityssuhteisiin on eroa.
[edit: Eikun joo, puhuit 1.6 dieselin välityssuhteista...]
Saattaa silti olla parannus nykyiseen 1.6 ecoboostiin nähden, kun tämä kiertää 2100-2200 100 km/h vauhdissa.

Meille on tulossa 1.5 ecoboost M6, jos automaatin välityssuhteisiin on eroa.
[edit: Eikun joo, puhuit 1.6 dieselin välityssuhteista...]

Saattaa silti olla parannus nykyiseen 1.6 ecoboostiin nähden, kun tämä kiertää 2100-2200 100 km/h vauhdissa.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tuossa edellä oli automaatti sillä jolta asiaa ilmeisesti kyselin, josta oletin että sullekin tulee automaatti.calculus kirjoitti: Meille on tulossa 1.5 ecoboost M6, jos automaatin välityssuhteisiin on eroa.
Saattaa silti olla parannus nykyiseen 1.6 ecoboostiin nähden, kun tämä kiertää 2100-2200 100 km/h vauhdissa.
Tuolla samaisessa lähteess äoli 1.5 M6 Ecoboostin kokonaisvälityssuhde 2,53 => ~2005 rpm Korjattu ECOneticin välityssuhteen mukaan
http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... t_160.html
Viimeiset 5 tankkausta kesärenkailla: ajettu 5538,3 km ja tankattu 250,44 l => 4,52 l/100km

Yllättävän paljon kulutus tippui tuosta aiemmasta mk4 Mondeo 2.0 TDCi Econeticista. Sillä pääsin kesärenkailla hyvinkin tarkkaan 5 l/100km kulutuksilla.
Viimeksi muokannut janti, 03 Kesä 2015 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Karvan alle 2000rpm on 100km/h automaatti 1.5:llacalculus kirjoitti:Moottoritiekulutusta ajatellen ja nykyiseen verraten: paljonko tuolla 1.5 ecoboostilla on kierroksia 100 km/h nopeudessa kuutosvaihteella?
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue 

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kiitokset vastauksista.
Tein äsken mielenkiintoisen havainnon. Vaimo kävi viikonloppuna mökillä, ja hän ei halua vasta hiljattain kortin saaneena ajaa moottoritietä, vaan ajelee mieluummin rinnakkaisteitä 60-80 km/h. Ihan miten vaan, mikä turvallisimmalta tuntuu.
Ajotietokone näytti reissun keskikulutukseksi 5.5 ja maailma pelastuu!
Matka-ajassa ei tule eroa kuin reilut 5 minuuttia siihen, kun itse yleensä ajan käytettävissä olevan motariosuuden 125-130 km/h mittarinopeudella. 120 km/h vauhdissa 1.6 ecoboost mondeon kulutus lienee lähellä 8 litraa satasella, ja kierrokset ovat luokkaa 2700.
[vielä edit] Muistaakseni aikanaan TM-vertailussa moitittiin mondeon lyhyttä kokonaisvälitystä kuutosvaihteella, ja epäiltiin sen nostavan moottoritiekulutusta.
Tein äsken mielenkiintoisen havainnon. Vaimo kävi viikonloppuna mökillä, ja hän ei halua vasta hiljattain kortin saaneena ajaa moottoritietä, vaan ajelee mieluummin rinnakkaisteitä 60-80 km/h. Ihan miten vaan, mikä turvallisimmalta tuntuu.


Matka-ajassa ei tule eroa kuin reilut 5 minuuttia siihen, kun itse yleensä ajan käytettävissä olevan motariosuuden 125-130 km/h mittarinopeudella. 120 km/h vauhdissa 1.6 ecoboost mondeon kulutus lienee lähellä 8 litraa satasella, ja kierrokset ovat luokkaa 2700.
[vielä edit] Muistaakseni aikanaan TM-vertailussa moitittiin mondeon lyhyttä kokonaisvälitystä kuutosvaihteella, ja epäiltiin sen nostavan moottoritiekulutusta.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Karkeasti arvioiden eiköhän auto kun auto vie vähiten bensaa alle satasen nopeuksissa,kun taas nopeuden noustessa 120kmh ja yli niin kulutus kasvaa reippaasti...Missä suhteessa taas sitten vie enemmän menovettä niin varmasti noilla välityksillä on merkitystä.calculus kirjoitti:Kiitokset vastauksista.
Tein äsken mielenkiintoisen havainnon. Vaimo kävi viikonloppuna mökillä, ja hän ei halua vasta hiljattain kortin saaneena ajaa moottoritietä, vaan ajelee mieluummin rinnakkaisteitä 60-80 km/h. Ihan miten vaan, mikä turvallisimmalta tuntuu.Ajotietokone näytti reissun keskikulutukseksi 5.5 ja maailma pelastuu!
![]()
Matka-ajassa ei tule eroa kuin reilut 5 minuuttia siihen, kun itse yleensä ajan käytettävissä olevan motariosuuden 125-130 km/h mittarinopeudella. 120 km/h vauhdissa 1.6 ecoboost mondeon kulutus lienee lähellä 8 litraa satasella, ja kierrokset ovat luokkaa 2700.
[vielä edit] Muistaakseni aikanaan TM-vertailussa moitittiin mondeon lyhyttä kokonaisvälitystä kuutosvaihteella, ja epäiltiin sen nostavan moottoritiekulutusta.

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Eiköhän useimmilla autoilla kaikkein polttoainetaloudellisin ajonopeus osu 80-90 km/h välille.
Mulla on huomenna C-kortti-inssi, ja tänään ajelin useamman tunnin oikein ajatuksen kanssa pitkin ja poikin Uuttamaata ja pääkaupunkiseutua tutustuen todennäköisiin paikkoihin, missä huomenna ajelen kuorma-autolla. Yritin myös tarkoituksella valita reittejä, joista ei ole aikaisempaa kokemusta, jotta joutuisin todella miettimään tekemisiäni. Sain keskikulutukseksi ajotietokoneen mukaan 5.8, mikä sisälsi kuitenkin myös n. 50 km moottoritieajoa 100-120 km/h ja liikennevalojumppaa Helsingin seudulla. En toki ollut liikkeellä pahimpaan ruuhka-aikaan, mikä auttaa asiaa.
Välityksillä lienee merkitystä kulutuksen kannalta moottoritiellä aika paljonkin sitten, kun matkaa tulee satoja kilometrejä.
Mulla on huomenna C-kortti-inssi, ja tänään ajelin useamman tunnin oikein ajatuksen kanssa pitkin ja poikin Uuttamaata ja pääkaupunkiseutua tutustuen todennäköisiin paikkoihin, missä huomenna ajelen kuorma-autolla. Yritin myös tarkoituksella valita reittejä, joista ei ole aikaisempaa kokemusta, jotta joutuisin todella miettimään tekemisiäni. Sain keskikulutukseksi ajotietokoneen mukaan 5.8, mikä sisälsi kuitenkin myös n. 50 km moottoritieajoa 100-120 km/h ja liikennevalojumppaa Helsingin seudulla. En toki ollut liikkeellä pahimpaan ruuhka-aikaan, mikä auttaa asiaa.
Välityksillä lienee merkitystä kulutuksen kannalta moottoritiellä aika paljonkin sitten, kun matkaa tulee satoja kilometrejä.
Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
No niin. Nyt on huhujen mukaan Epsanjan pojat saaneet Mondeon valmiiksi. Eli 1,5 tdci -moottorilla varustettuja Mondeoita alkaa ilmeisesti virtaamaan Suomeen.
Sitten vaan Jantin kulutuspohjia rikkomaan
Sitten vaan Jantin kulutuspohjia rikkomaan

Ford Focus 1,5 tdci ST-Line 2019
Välissä 3 kpl Volvo
Ford Mondeo 1,5 tdci Econetic 5d 2016
Välissä 3 kpl Volvo
Ford Mondeo 1,5 tdci Econetic 5d 2016
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Onnea uudelle autolle ja kevyttä "kaasu- ja jarrujalkaa"!Jiim kirjoitti: Sitten vaan Jantin kulutuspohjia rikkomaan

Sulle oli tulossa muistaakseni Wagoni, se kuluttaa lähtökohtaisesti +0,2 l/100km enemmän kuin sedan mallit (4D ja 5D).
Painoeroa malleilla on vain noin 20 kg, joten se ei selitä tätä eroa vaan siinä on ilmeisesti aerodynamiikkan erot.
Ilmeisesti 4D ja 5D ilmavastuskerroin on 0,28 ja Wagonilla se on 0,29.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kyllä sekin tuossa matkan varrella muuttui 5-oviseksi. Eli en anna siinä tasoitusta 
Kuinkas pitkiä aikoja nuo autot tuolta Espanjasta tänne Suomeen seilaavat? Autoliikkeestä kerrottiin, että 1,5 kk. Tuntuu pitkältä ajalta tuolle matkalle...
Edit: siis mitkä ovat toteutuneita aikoja valmistumisesta luovutukseen?

Kuinkas pitkiä aikoja nuo autot tuolta Espanjasta tänne Suomeen seilaavat? Autoliikkeestä kerrottiin, että 1,5 kk. Tuntuu pitkältä ajalta tuolle matkalle...
Edit: siis mitkä ovat toteutuneita aikoja valmistumisesta luovutukseen?
Ford Focus 1,5 tdci ST-Line 2019
Välissä 3 kpl Volvo
Ford Mondeo 1,5 tdci Econetic 5d 2016
Välissä 3 kpl Volvo
Ford Mondeo 1,5 tdci Econetic 5d 2016
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
7vko kesti mulla valmistumispäivästä käteen
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue 

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kokemuksia hieman yli 3000 kilometrin ajon jälkeen:
Kyseessä Mk5 Mondeo, 1.5 EcoBoost 160 hv, M6, 5-ovinen. Säädettävä jousitus (3-asentoinen). Ei polttoainekäyttöistä lämmitintä tai lisälämmitintä. Renkaat Michelin Primacy 3 235/50 R17. Luovutuksen jälkeen ei ole vielä tehty yhtään ohjelmistopäivitystä eli tehtaan jäljiltä on auto. ETIS:hän jo vihjaa muutamaan moduliin olevan saatavissa päivitys.
Yleisiä kokemuksia (vertailukohde edellinen malli Mk4, 2.0 bensakone 145 hv, M5, 5-ovinen): Hiljaisempi kuin Mk4, ei nitinöitä. Rengasmelua kylläkin esiintyy näillä Suomen talvikarheilla teillä. Siihen vaikuttaa varmasti myös W-nopeusluokan (täydellistä liioittelua mielestäni) tosi kovat renkaat. Sisätiloiltaan sentin verran pienempi lähes kaikkialta verrattuna Mk4:een. Tuo on mutu-tuntumaan perustuva arvio. Kulkee maantiellä vakaasti. Tuuli tuntuu (sivuvastainen ehkä eniten), mutta niin se tuntui MK4:ssakin. Ohjaustuntuma oikein hyvä vaikka onkin aavistuksen kauempana tienpinnasta kuin Mk4:ssa. Keskikulutus lienee n. 7 l/100 km ajossa, josta yli puolet tapahtuu maantiellä. Mittarivirhe 235/50 R17-renkailla on n. +2 – +3 km/h (tarkistettu navigaattorilla).
Lämmitys/ilmastointi: Sama ilmiö kuin MK4:ssa eli ainakin ns. välikeleillä lämmittää ensi alkuun liikaa ja sitten viilentää (hassua) ja sitten vasta asettuu aika vakaana pysyvään sopivaan lämpötilaan. Tuo vakaantumisjakso kestää n. 6 – 7 minuuttia, siis liian pitkään. Pitää siis kärsivällisesti odottaa eikä lähteä laskemaan lämpötilaa. Tuntuu siltä, että yksi suunnitteluparametri on n. + 10 asteen ulkolämpötila. Kun ulkolämpötila on sen alapuolella, lämmitys on kiivaampaa ensi alkuun. Jotenkin tuntuu siltä, että sisätilan lämpöanturi on tarkoituksella pois päältä muutaman ensi minuutin ajan. Yleisesti lämmitys/ilmastointilaite tuntuu nopeammin reagoivalta ja toimivalta kuin MK4:n. Suuttimien säätövarat ovat rajoitetummat kuin MK4:ssa ja virtauksen rajoittaminen/sulkeminen rajoitetumpaa mekanismin toiminnan takia. Vihje kojetaulun keskisuuttimien suuntaukseen vedon välttämiseksi: Suuntaa vasen äärioikealle ja oikea äärivasemmalle eli niin että ilmavirrat kohtaavat/sekoittuvat keskellä ja hajoavat siten että ne eivät suuntaudu suoraan etumatkustajiin.
Aktiivinen/säädettävä jousitus: Yleensä Normal-asetuksessa. Comfort muistuttaa hyvin pitkälti Mk4:n vakiojousitusta ja on ainakin Suomen uraisilla ja epätasaisen aaltomaisilla maanteillä selvästi huojuvampi ja lullamaisempi kuin Normal. Sport-asetus tiukentaa edelleen jousitusta, mutta ei tee siitä liian kovaa. Suhteellisen pieniä eroja asetusten välillä, mutta kyllä ne huomaa. Erityisesti takajousitus kolahtelee äkkinäisissä epätasaisuuksissa ja on kovan tuntuinen vaikkapa jyrsityn asfaltin jyrkän reunan ylityksessä. Valitettavasti ei ole kokemusta vakiojousituksesta eli en pysty sanomaan onko kyseessä taka-akselin rakenteeseen liittyvä ominaisuus yleisesti vaiko säädettävän jousituksen toiminta/komponentit.
Mukautuvat LED-ajovalot: Pystypinnoissa näkyy sinivioletti/kellertävä reunus valokuviossa. Ei edelleenkään kokemuksia oikeasta pimeällä ajosta. Odotan mielenkiinnolla kunnon testimahdollisuutta eli syyspimeitä ja kaamosta.
Avaimeton keskuslukitus ja avaimeton käynnistys: Vaivaton. Jos säätää vain kuljettajan oven avautumaan ensin, logiikka ei toimi vaivattomasti jos autoon on pyrkimässä useampi henkilö. Pitää kuitenkin käyttää avainta tai sitten avata muut ovet kuljettajan ovesta löytyvällä lukkojen avauspainikkeella. Edelleenkään en tiedä mikä on menusta lukkojen kohdalta löytyvä autounlock-asetus eli mitä se tekee tai mitä sen pitäisi tehdä?
Aktiivinen vakionopeudensäädin: Helpottaa ja rauhoittaa ajamista selvästi ja olisi parhaimmillaan automaattivaihteiston kanssa, mutta erittäin hyvä manuaalivaihteistonkin kanssa ainakin maantiellä. Toiminut hyvin. Tutkan säde on aika kapea eli kaarteissa tai kääntyessä edellä oleva auto häviää aika äkäisesti tutkan näkyvistä ja jos nopeus on säädetty korkeaksi, alkaa kiihdytys. En tosiaan suosittele käyttämään talviliukkailla aktiivista vakionopeudensäädintä. Käyttöohjeessa mainitaan, että jousituksen säätö vaikuttaisi edellä ajavaan autoon pidettävään välimatkaan ja että Comfort-asetuksella haluttua välimatkaa edustavien palkkien määrä mittaristossa olisi 5. No, minulla palkkeja on aina vain 4 enkä pysty arvioimaan onko kyseessä vain grafiikan ongelma/vika vai puuttuuko pisin välimatka/aika kokonaan.
Parkkitutka, anturit edessä ja takana: Ihan hyödyllinen. Yhdistän tämän myös sivusuunnan antureihin, joiden toiminnasta en aina ole ihan varma. Välillä piippailevat ikään kuin herkemmin tai autoa nopeasti käännettäessä.
Active City Stop: Pari punaledihälytystä kojelaudan päällä ja tilanteissa, joissa ei minun käsitykseni mukaan ollut edes tarvetta moiseen, mutta onneksi ei todellisia automaattijarrutuksia.
Sony Radio/CD/SD-navigointijärjestelmä 8" kosketusnäytöllä, SYNC 2, 12 kaiutinta: Radio on herkempi kuin Mk4:n Sony-radio, mutta toisaalta äärialueilla signaalinvoimakkuuden vaihtelun sitten kuulee. Ainakin Ylen käyttämä jako alueellisiin lähetyksiin/Radio Suomeen aiheuttaa hämmennystä oli regional-asetus on tai off. Eli sattuu tilanteita, joissa auton käynnistyttyä radio kuuluu huonosti, koska se on lukittunut johonkin kaukaisempaan Yle-taajuuteen. Kaipaan edelleen jonkinlaista loudness-säätöä eli esim. bassojen korostusta äänenvoimakkuuden mukaan. Kyllähän niitä bassojakin löytyy kun äänenvoimakkuutta kasvattaa reilusti, mutta kun auto on nyt hiljaisempi, niin ei tarvitse luukuttaa (eikä sitä jaksakaan koko ajan) ja hiljaisemmassa kuuntelussa ääni tuntuu jotenkin ohuemmalta. Ääniasetukset tällä hetkellä: EQ Pop, B +3, M +2, T +6. Surround-asetus on aivan outo ainakin radiota kuunnellessa, muita lähteitä en ole kokeillut.
Navigaattori tuntuu ihan riittävältä ja kamerahälytyksiäkin löytyy. Opastaa miellyttävästi ainakin muutaman vuoden vanhaan Garminiin verrattuna. Eihän osoitteen syöttö ajon aikana ole mahdollista (en tosin ole kokeillut, mutta sen verran töksähtelevää kosketusnäytön käyttö on jos pitää monta painallusta peräkkäin tehdä), mutta eihän se ole sallittuakaan. Puheentunnistuksella osoitteen syöttö vaatii joko paljon harjoittelua tai sitten se ei vain onnistu. Minulla yksi kokeilu tökkäsi aina katuosoitteen antamiseen. Täti ei joko ymmärtänyt englannin aakkosiani tai sitten systeemissä on bugi siinä kohtaa. Muutenkin puheentunnistuksen käyttö on jäänyt lämpötilan nostoon tai laskuun.
Puhelimen käyttö bluetoothin kautta toimii. Vastapään mukaan äänenlaatu ihan kohtalainen, ehkä äänenvoimakkuus on hiljaisen puolella. Vastapään kokemaan äänenlaatuun vaikuttavat kojetaulun keskisuuttimien suuntaukset. Jos ne on suunnattu täysin ylös, aiheuttaa ilmavirta häiriöitä mikrofoniin, joka on katon säädinpaneelissa. Kun suuntausta muuttaa aavistuksen alaspäin, häiriö poistuu. Kannattaa kokeilla. Autoon päin kuuluvuus ja äänenvoimakkuuden säätömahdollisuus ovat hyvät.
Etuistuinten sähkösäätö, kuljettajan istuin muistilla: Istuinosa on lyhyempi kuin Mk4:n urheilullisissa istuimissa, mutta ei se oikeastaan haittaa eikä sitä edes huomaa. Istuimet ovat mukavat ja tukevat. Pääntuen kallistuksen säätö paljon parempi kuin Mk4:ssa. Asetus, jolla saa ratin nousemaan ja istuimen vetäytymään taaksepäin auto sammutettaessa saattaa olla muuten hyvä, mutta hieman hölmö jos jää autoon jostain syystä istumaan kun on sammuttanut moottorin.
Pyyhkimet: Ristikkäin pyyhkivät puhdistavat isomman alueen etenkin etumatkustajan puolella kuin ”normaalit” pyyhkimet, siitä plussaa. Tihkuasennon herkkyyden pitää olla maksimissaan, jotta pyyhkimet siirtyvät kovemmassa sateessa jatkuvaan pyyhintään automaattisesti. Lieneekö vika? Jatkuvan pyyhinnän manuaaliasetusten (normaali ja nopein nopeus) välillä en huomaa eroa pyyhinten nopeudessa. Lieneekö vika vai vaikuttaako tuohon se jos on valinnut sadetunnistuksen, sitä en ole vielä kokeillut. Takalasin pyyhkimen toimintalogiikka on edelleen arvoitus siinä tapauksessa, jos on kytkenyt sen pois päältä (0-asento kytkimessä). Siis pyyhkii ja ei pyyhi, kun vaihde on pakilla.
Peruutuskamera: Kun oppii niiden apuviivojen logiikan, niin hyvä apuväline parkkiruutuun peruuttaessa.
Kuolleen kulman varoitus BLIS: Kun ei ole ennenkään sivupeileihin luottanut, niin aika vaikea se on siihen keltaiseen valoonkaan alkaa luottaa. Mutta voihan se joskus pelastaa jonkin tilanteen? Niin, se poikittaisliikenteen varoitus ei taida toimia eikä sille löydy kyllä menuista mitään asetuksiakaan. Mielenkiintoista nähdä onko se vain ”rikki” ja ”korjaako” Ford sen vielä ennen faceliftiä. Ja siellä Itävallan Fordin uudessa hinnastossa se on mainittu parkkiavustimen yhteydessä. Onko virhe vai onko tilanteeseen tulossa muutos?
Menun omituisuus: Settings/Vehicle/Chimes ja siellä valinnat Park slot found ja Information. Jos nuo ruksaa, niin ruksit poistuvat itsekseen. En ole saanut selville mihin nuo vaikuttavat vai vaikuttavatko yhtään mihinkään.
Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä: Olen asettanut ne hälyttämään (vilkkumaan). Hälytysrajaa voi säätää erikseen alle ja yli 65 km/h nopeuksille. Itse olen asettanut hälytysrajan muutama km/h ylöspäin. Onhan tuokin yksi tapa yrittää välttää ylinopeutta. Hölmö juttu on se, että muutama kilometri nopeusrajoituksen tunnistamisen jälkeen tieto otetaan navigaattorin kartasta ja ne tiedot eivät ole aina ajan tasalla. Pahin tilanne on tietysti talvirajoitusten aikaan. Voisi kuvitella tunnistuksen toimivan järkevämmin niissä autoissa, joissa ei ole navigaattoria tai karttadataa?
Ohjauspyörän etäisyyden ja korkeuden sähkösäätö: Toimii.
Lämmitettävä ohjauspyörä: Tuntuu lämpiävän.
Takaikkunoiden aurinkosuojat: Saattavat olla ihan fiksut ja tarpeelliset joskus.
Aktiivinen pysäköintiavustin: Ei kokemusta. Ei ole edelleenkään uskaltanut kokeilla.
Täyttyvät takaistuimen turvavyöt: Herättävät käyttäjissään huomiota jykevän kiinnityksensä ansiosta.
Kyseessä Mk5 Mondeo, 1.5 EcoBoost 160 hv, M6, 5-ovinen. Säädettävä jousitus (3-asentoinen). Ei polttoainekäyttöistä lämmitintä tai lisälämmitintä. Renkaat Michelin Primacy 3 235/50 R17. Luovutuksen jälkeen ei ole vielä tehty yhtään ohjelmistopäivitystä eli tehtaan jäljiltä on auto. ETIS:hän jo vihjaa muutamaan moduliin olevan saatavissa päivitys.
Yleisiä kokemuksia (vertailukohde edellinen malli Mk4, 2.0 bensakone 145 hv, M5, 5-ovinen): Hiljaisempi kuin Mk4, ei nitinöitä. Rengasmelua kylläkin esiintyy näillä Suomen talvikarheilla teillä. Siihen vaikuttaa varmasti myös W-nopeusluokan (täydellistä liioittelua mielestäni) tosi kovat renkaat. Sisätiloiltaan sentin verran pienempi lähes kaikkialta verrattuna Mk4:een. Tuo on mutu-tuntumaan perustuva arvio. Kulkee maantiellä vakaasti. Tuuli tuntuu (sivuvastainen ehkä eniten), mutta niin se tuntui MK4:ssakin. Ohjaustuntuma oikein hyvä vaikka onkin aavistuksen kauempana tienpinnasta kuin Mk4:ssa. Keskikulutus lienee n. 7 l/100 km ajossa, josta yli puolet tapahtuu maantiellä. Mittarivirhe 235/50 R17-renkailla on n. +2 – +3 km/h (tarkistettu navigaattorilla).
Lämmitys/ilmastointi: Sama ilmiö kuin MK4:ssa eli ainakin ns. välikeleillä lämmittää ensi alkuun liikaa ja sitten viilentää (hassua) ja sitten vasta asettuu aika vakaana pysyvään sopivaan lämpötilaan. Tuo vakaantumisjakso kestää n. 6 – 7 minuuttia, siis liian pitkään. Pitää siis kärsivällisesti odottaa eikä lähteä laskemaan lämpötilaa. Tuntuu siltä, että yksi suunnitteluparametri on n. + 10 asteen ulkolämpötila. Kun ulkolämpötila on sen alapuolella, lämmitys on kiivaampaa ensi alkuun. Jotenkin tuntuu siltä, että sisätilan lämpöanturi on tarkoituksella pois päältä muutaman ensi minuutin ajan. Yleisesti lämmitys/ilmastointilaite tuntuu nopeammin reagoivalta ja toimivalta kuin MK4:n. Suuttimien säätövarat ovat rajoitetummat kuin MK4:ssa ja virtauksen rajoittaminen/sulkeminen rajoitetumpaa mekanismin toiminnan takia. Vihje kojetaulun keskisuuttimien suuntaukseen vedon välttämiseksi: Suuntaa vasen äärioikealle ja oikea äärivasemmalle eli niin että ilmavirrat kohtaavat/sekoittuvat keskellä ja hajoavat siten että ne eivät suuntaudu suoraan etumatkustajiin.
Aktiivinen/säädettävä jousitus: Yleensä Normal-asetuksessa. Comfort muistuttaa hyvin pitkälti Mk4:n vakiojousitusta ja on ainakin Suomen uraisilla ja epätasaisen aaltomaisilla maanteillä selvästi huojuvampi ja lullamaisempi kuin Normal. Sport-asetus tiukentaa edelleen jousitusta, mutta ei tee siitä liian kovaa. Suhteellisen pieniä eroja asetusten välillä, mutta kyllä ne huomaa. Erityisesti takajousitus kolahtelee äkkinäisissä epätasaisuuksissa ja on kovan tuntuinen vaikkapa jyrsityn asfaltin jyrkän reunan ylityksessä. Valitettavasti ei ole kokemusta vakiojousituksesta eli en pysty sanomaan onko kyseessä taka-akselin rakenteeseen liittyvä ominaisuus yleisesti vaiko säädettävän jousituksen toiminta/komponentit.
Mukautuvat LED-ajovalot: Pystypinnoissa näkyy sinivioletti/kellertävä reunus valokuviossa. Ei edelleenkään kokemuksia oikeasta pimeällä ajosta. Odotan mielenkiinnolla kunnon testimahdollisuutta eli syyspimeitä ja kaamosta.
Avaimeton keskuslukitus ja avaimeton käynnistys: Vaivaton. Jos säätää vain kuljettajan oven avautumaan ensin, logiikka ei toimi vaivattomasti jos autoon on pyrkimässä useampi henkilö. Pitää kuitenkin käyttää avainta tai sitten avata muut ovet kuljettajan ovesta löytyvällä lukkojen avauspainikkeella. Edelleenkään en tiedä mikä on menusta lukkojen kohdalta löytyvä autounlock-asetus eli mitä se tekee tai mitä sen pitäisi tehdä?
Aktiivinen vakionopeudensäädin: Helpottaa ja rauhoittaa ajamista selvästi ja olisi parhaimmillaan automaattivaihteiston kanssa, mutta erittäin hyvä manuaalivaihteistonkin kanssa ainakin maantiellä. Toiminut hyvin. Tutkan säde on aika kapea eli kaarteissa tai kääntyessä edellä oleva auto häviää aika äkäisesti tutkan näkyvistä ja jos nopeus on säädetty korkeaksi, alkaa kiihdytys. En tosiaan suosittele käyttämään talviliukkailla aktiivista vakionopeudensäädintä. Käyttöohjeessa mainitaan, että jousituksen säätö vaikuttaisi edellä ajavaan autoon pidettävään välimatkaan ja että Comfort-asetuksella haluttua välimatkaa edustavien palkkien määrä mittaristossa olisi 5. No, minulla palkkeja on aina vain 4 enkä pysty arvioimaan onko kyseessä vain grafiikan ongelma/vika vai puuttuuko pisin välimatka/aika kokonaan.
Parkkitutka, anturit edessä ja takana: Ihan hyödyllinen. Yhdistän tämän myös sivusuunnan antureihin, joiden toiminnasta en aina ole ihan varma. Välillä piippailevat ikään kuin herkemmin tai autoa nopeasti käännettäessä.
Active City Stop: Pari punaledihälytystä kojelaudan päällä ja tilanteissa, joissa ei minun käsitykseni mukaan ollut edes tarvetta moiseen, mutta onneksi ei todellisia automaattijarrutuksia.
Sony Radio/CD/SD-navigointijärjestelmä 8" kosketusnäytöllä, SYNC 2, 12 kaiutinta: Radio on herkempi kuin Mk4:n Sony-radio, mutta toisaalta äärialueilla signaalinvoimakkuuden vaihtelun sitten kuulee. Ainakin Ylen käyttämä jako alueellisiin lähetyksiin/Radio Suomeen aiheuttaa hämmennystä oli regional-asetus on tai off. Eli sattuu tilanteita, joissa auton käynnistyttyä radio kuuluu huonosti, koska se on lukittunut johonkin kaukaisempaan Yle-taajuuteen. Kaipaan edelleen jonkinlaista loudness-säätöä eli esim. bassojen korostusta äänenvoimakkuuden mukaan. Kyllähän niitä bassojakin löytyy kun äänenvoimakkuutta kasvattaa reilusti, mutta kun auto on nyt hiljaisempi, niin ei tarvitse luukuttaa (eikä sitä jaksakaan koko ajan) ja hiljaisemmassa kuuntelussa ääni tuntuu jotenkin ohuemmalta. Ääniasetukset tällä hetkellä: EQ Pop, B +3, M +2, T +6. Surround-asetus on aivan outo ainakin radiota kuunnellessa, muita lähteitä en ole kokeillut.
Navigaattori tuntuu ihan riittävältä ja kamerahälytyksiäkin löytyy. Opastaa miellyttävästi ainakin muutaman vuoden vanhaan Garminiin verrattuna. Eihän osoitteen syöttö ajon aikana ole mahdollista (en tosin ole kokeillut, mutta sen verran töksähtelevää kosketusnäytön käyttö on jos pitää monta painallusta peräkkäin tehdä), mutta eihän se ole sallittuakaan. Puheentunnistuksella osoitteen syöttö vaatii joko paljon harjoittelua tai sitten se ei vain onnistu. Minulla yksi kokeilu tökkäsi aina katuosoitteen antamiseen. Täti ei joko ymmärtänyt englannin aakkosiani tai sitten systeemissä on bugi siinä kohtaa. Muutenkin puheentunnistuksen käyttö on jäänyt lämpötilan nostoon tai laskuun.
Puhelimen käyttö bluetoothin kautta toimii. Vastapään mukaan äänenlaatu ihan kohtalainen, ehkä äänenvoimakkuus on hiljaisen puolella. Vastapään kokemaan äänenlaatuun vaikuttavat kojetaulun keskisuuttimien suuntaukset. Jos ne on suunnattu täysin ylös, aiheuttaa ilmavirta häiriöitä mikrofoniin, joka on katon säädinpaneelissa. Kun suuntausta muuttaa aavistuksen alaspäin, häiriö poistuu. Kannattaa kokeilla. Autoon päin kuuluvuus ja äänenvoimakkuuden säätömahdollisuus ovat hyvät.
Etuistuinten sähkösäätö, kuljettajan istuin muistilla: Istuinosa on lyhyempi kuin Mk4:n urheilullisissa istuimissa, mutta ei se oikeastaan haittaa eikä sitä edes huomaa. Istuimet ovat mukavat ja tukevat. Pääntuen kallistuksen säätö paljon parempi kuin Mk4:ssa. Asetus, jolla saa ratin nousemaan ja istuimen vetäytymään taaksepäin auto sammutettaessa saattaa olla muuten hyvä, mutta hieman hölmö jos jää autoon jostain syystä istumaan kun on sammuttanut moottorin.
Pyyhkimet: Ristikkäin pyyhkivät puhdistavat isomman alueen etenkin etumatkustajan puolella kuin ”normaalit” pyyhkimet, siitä plussaa. Tihkuasennon herkkyyden pitää olla maksimissaan, jotta pyyhkimet siirtyvät kovemmassa sateessa jatkuvaan pyyhintään automaattisesti. Lieneekö vika? Jatkuvan pyyhinnän manuaaliasetusten (normaali ja nopein nopeus) välillä en huomaa eroa pyyhinten nopeudessa. Lieneekö vika vai vaikuttaako tuohon se jos on valinnut sadetunnistuksen, sitä en ole vielä kokeillut. Takalasin pyyhkimen toimintalogiikka on edelleen arvoitus siinä tapauksessa, jos on kytkenyt sen pois päältä (0-asento kytkimessä). Siis pyyhkii ja ei pyyhi, kun vaihde on pakilla.
Peruutuskamera: Kun oppii niiden apuviivojen logiikan, niin hyvä apuväline parkkiruutuun peruuttaessa.
Kuolleen kulman varoitus BLIS: Kun ei ole ennenkään sivupeileihin luottanut, niin aika vaikea se on siihen keltaiseen valoonkaan alkaa luottaa. Mutta voihan se joskus pelastaa jonkin tilanteen? Niin, se poikittaisliikenteen varoitus ei taida toimia eikä sille löydy kyllä menuista mitään asetuksiakaan. Mielenkiintoista nähdä onko se vain ”rikki” ja ”korjaako” Ford sen vielä ennen faceliftiä. Ja siellä Itävallan Fordin uudessa hinnastossa se on mainittu parkkiavustimen yhteydessä. Onko virhe vai onko tilanteeseen tulossa muutos?
Menun omituisuus: Settings/Vehicle/Chimes ja siellä valinnat Park slot found ja Information. Jos nuo ruksaa, niin ruksit poistuvat itsekseen. En ole saanut selville mihin nuo vaikuttavat vai vaikuttavatko yhtään mihinkään.
Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä: Olen asettanut ne hälyttämään (vilkkumaan). Hälytysrajaa voi säätää erikseen alle ja yli 65 km/h nopeuksille. Itse olen asettanut hälytysrajan muutama km/h ylöspäin. Onhan tuokin yksi tapa yrittää välttää ylinopeutta. Hölmö juttu on se, että muutama kilometri nopeusrajoituksen tunnistamisen jälkeen tieto otetaan navigaattorin kartasta ja ne tiedot eivät ole aina ajan tasalla. Pahin tilanne on tietysti talvirajoitusten aikaan. Voisi kuvitella tunnistuksen toimivan järkevämmin niissä autoissa, joissa ei ole navigaattoria tai karttadataa?
Ohjauspyörän etäisyyden ja korkeuden sähkösäätö: Toimii.
Lämmitettävä ohjauspyörä: Tuntuu lämpiävän.
Takaikkunoiden aurinkosuojat: Saattavat olla ihan fiksut ja tarpeelliset joskus.
Aktiivinen pysäköintiavustin: Ei kokemusta. Ei ole edelleenkään uskaltanut kokeilla.
Täyttyvät takaistuimen turvavyöt: Herättävät käyttäjissään huomiota jykevän kiinnityksensä ansiosta.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023