Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Tässä kokemuksia Focuksen EGR-ongelmasta. EGR-ventiili oli VALEO:n osa ja samaa osaa löytyy myös esim. Peugeoteista ja monista muista merkeistä, joten varmaan kirjoitus pätee myös muidenkin merkkien kohdalla.
Ongelma:
Auto tuntuu tehottomalta kiihdyttääessä moottoritielle suurempiin nopeuksiin.
Kiihdyttäessä moottoritielle moottorista ei tunnu normaalia vetoa, vaan auto kiihtyy todella hitaasti.
Kun olin ajanut jonkin aikaa neljännellä ja viidennellä vaihteella moottoritietä, pysähdyin ja sammutin moottorin.
Uudelleenkäynnistäessä kojelautaan tuli moottorin vikavalo, jolloin luin vikakoodit.
Vikakoodit:
P042F = EGR Stuck closed, AD-korjaamossa vikakoodilaite suomensi tuon, että EGR venttiili jää auki..
Loput koodit näkyivät vasta korjaamolla, enkä ELM327 blutooth lukijalla nähnyt niitä:
P1412=Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili: komponentti jäykkäliikkuvuus/juuttunut
P0490=Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili: säätö ylärajalla
P1402=Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili: Toiminto rajoitettu
Vikojen selitys:
EGR solenoidin/magneettiventtiilin toiminnassa ongelmia, venttiili/läppä/koko EGR on liian likainen, joten venttiilin toiminta häiriintyy.
Kun moottorilta otetaan enemmän tehoja ja ahtopaineet ovat korkeita, EGR alkaa kierrättää pakokaasuja yhä enemmän.
Pakokaasujen kierrätyksellä pyritään tekemään kaasuista puhtaampia poistamalla NOx-päästöjä.
Nyt kun osa ilmasta pitäisi tulla EGR:n kautta, ei moottori saa tarpeeksi ilmaa ja moottori tuntuu tehottomalta.
Miten korjattiin:
Autoon vaihdettiin uusi EGR venttiili.
Hinta= 309e + työ= 498e
EGR-venttiilin olisi myös voinut irroittaa (kaksi ruuvia ja letkukiristin irti) ja puhdistaa liuottimella.
EGR cleaner liuotinta suihkutellaan pullollinen osan sisään ja pyritään saamaan liat pois.
Tämä ei kuitenkaan välttämättä puhdista venttiilin liikettä tarpeeksi ja jos megneettiventtiilin osat ovat kuluneet ja sinne on syntynyt toleranssia liikaa, saattaa venttiilin liike toimia huonosti. Myös lika menee kuluneisiin väleihin nopeammin ja saattaa rajoittaa liikettä suhteellisen nopeastikin EGR:n likaantuessa uudelleen, vaikka venttiili aluksi toimisikin hyvin.
Kolmas vaihtoehto on EGR:n tulppaus. Imusarjan eteen laitetaan rosteri tai teräslevy, jolloin pakokaasua ei enää päästetä imusarjaan.
(vastaa käytännössä tilannetta, jossa EGR-venttiili on kiinni)
Uudemmissa autoissa (2005?->) moottorin vikavalo alkaa tulppaamisen jälkeen palaa, joten auto on ohjeltoitava uudelleen tuolta osin, niin että takaisinkierrätysominaisuus poistetaan käytöstä.
Myös sytytys muuttuu hiukan, joten myös sitä pitää säätää.
(Korjaaja sanoi että pitäisi vielä hoitaa jotenkin )
Tämä viimeinen vaihtoehto tekee käytännössä autosta Suomessa laittoman, kun se ei täytä sille asetettuja määräyksiä enää.
Ongelma:
Auto tuntuu tehottomalta kiihdyttääessä moottoritielle suurempiin nopeuksiin.
Kiihdyttäessä moottoritielle moottorista ei tunnu normaalia vetoa, vaan auto kiihtyy todella hitaasti.
Kun olin ajanut jonkin aikaa neljännellä ja viidennellä vaihteella moottoritietä, pysähdyin ja sammutin moottorin.
Uudelleenkäynnistäessä kojelautaan tuli moottorin vikavalo, jolloin luin vikakoodit.
Vikakoodit:
P042F = EGR Stuck closed, AD-korjaamossa vikakoodilaite suomensi tuon, että EGR venttiili jää auki..
Loput koodit näkyivät vasta korjaamolla, enkä ELM327 blutooth lukijalla nähnyt niitä:
P1412=Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili: komponentti jäykkäliikkuvuus/juuttunut
P0490=Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili: säätö ylärajalla
P1402=Pakokaasun takaisinkierrätysventtiili: Toiminto rajoitettu
Vikojen selitys:
EGR solenoidin/magneettiventtiilin toiminnassa ongelmia, venttiili/läppä/koko EGR on liian likainen, joten venttiilin toiminta häiriintyy.
Kun moottorilta otetaan enemmän tehoja ja ahtopaineet ovat korkeita, EGR alkaa kierrättää pakokaasuja yhä enemmän.
Pakokaasujen kierrätyksellä pyritään tekemään kaasuista puhtaampia poistamalla NOx-päästöjä.
Nyt kun osa ilmasta pitäisi tulla EGR:n kautta, ei moottori saa tarpeeksi ilmaa ja moottori tuntuu tehottomalta.
Miten korjattiin:
Autoon vaihdettiin uusi EGR venttiili.
Hinta= 309e + työ= 498e
EGR-venttiilin olisi myös voinut irroittaa (kaksi ruuvia ja letkukiristin irti) ja puhdistaa liuottimella.
EGR cleaner liuotinta suihkutellaan pullollinen osan sisään ja pyritään saamaan liat pois.
Tämä ei kuitenkaan välttämättä puhdista venttiilin liikettä tarpeeksi ja jos megneettiventtiilin osat ovat kuluneet ja sinne on syntynyt toleranssia liikaa, saattaa venttiilin liike toimia huonosti. Myös lika menee kuluneisiin väleihin nopeammin ja saattaa rajoittaa liikettä suhteellisen nopeastikin EGR:n likaantuessa uudelleen, vaikka venttiili aluksi toimisikin hyvin.
Kolmas vaihtoehto on EGR:n tulppaus. Imusarjan eteen laitetaan rosteri tai teräslevy, jolloin pakokaasua ei enää päästetä imusarjaan.
(vastaa käytännössä tilannetta, jossa EGR-venttiili on kiinni)
Uudemmissa autoissa (2005?->) moottorin vikavalo alkaa tulppaamisen jälkeen palaa, joten auto on ohjeltoitava uudelleen tuolta osin, niin että takaisinkierrätysominaisuus poistetaan käytöstä.
Myös sytytys muuttuu hiukan, joten myös sitä pitää säätää.
(Korjaaja sanoi että pitäisi vielä hoitaa jotenkin )
Tämä viimeinen vaihtoehto tekee käytännössä autosta Suomessa laittoman, kun se ei täytä sille asetettuja määräyksiä enää.
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14 Maalis 2015 10:22
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Ohjelmointi/puhdistus, ja tulppaus mikäli vielä vuotaa
CelticTuning
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 14 Maalis 2015 10:22
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Siis sytytys muuttuu?
CelticTuning
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Laitampa omat kokemukset tähän samaan ketjuun.
Oireet samat kuin aloittajalla paitsi, että ei sytytä vikavaloa eikä ainakaan ELM327 löydä vikakoodeja.
Moottoritiellä vaan huomaa että tehot on pois. Sammutus ja uudelleenkäynnistys korjaa tilanteen.
Vaiva on ollut jo pari vuotta niin että ehkä 5-10 kertaa yhteensä olen sen huomannut.
Nyt vaan kun ahtopaineanturi hajosi viewtopic.php?f=3&t=48096 niin innostuin tätäkin selvittelemään. Sattui näet niin somasti, että ajelin moottoritiellä ELM327 toiminnassa ja ahtopainelukema puhelimen näytössä niin huomasin tehojen kadonneen.
Täyskaasulla ahtopaine ei näyttänyt kuin 120kpa. Normaalisti se on 220-230kpa.
Päädyin siihen ajatelmaan, että EGR jäänee auki.
Venttiili oli paljon helpompi irroittaa kun etukäteen ajattelin. Irroitus, purku, puhdistus ja kasaus alle 2 tuntia.
Purku ja puhdistus on helppo tehdä mutta itse venttiilin kasaaminen vaatii vähän aivovoimistelua ja sorminäppäryyttä jos menee purkamaan moottoriosan "yläpään" kuten minä turhaan tein.
Siellä on nimittäin hankalasti paikoilleen menevä jousi, joka tahtoo kasatessa kampeutua väärään asentoon.
venttiili on helppo kasata niin, että se on valmiiksi jumissa.
Mutta kaikenkaikkiaan helpompi homma kuin äkkiseltää kuvittelisi.
No, seuraavat reissut näyttävät oliko vika ylipäätään EGR-venttiilissä.
Oireet samat kuin aloittajalla paitsi, että ei sytytä vikavaloa eikä ainakaan ELM327 löydä vikakoodeja.
Moottoritiellä vaan huomaa että tehot on pois. Sammutus ja uudelleenkäynnistys korjaa tilanteen.
Vaiva on ollut jo pari vuotta niin että ehkä 5-10 kertaa yhteensä olen sen huomannut.
Nyt vaan kun ahtopaineanturi hajosi viewtopic.php?f=3&t=48096 niin innostuin tätäkin selvittelemään. Sattui näet niin somasti, että ajelin moottoritiellä ELM327 toiminnassa ja ahtopainelukema puhelimen näytössä niin huomasin tehojen kadonneen.
Täyskaasulla ahtopaine ei näyttänyt kuin 120kpa. Normaalisti se on 220-230kpa.
Päädyin siihen ajatelmaan, että EGR jäänee auki.
Venttiili oli paljon helpompi irroittaa kun etukäteen ajattelin. Irroitus, purku, puhdistus ja kasaus alle 2 tuntia.
Purku ja puhdistus on helppo tehdä mutta itse venttiilin kasaaminen vaatii vähän aivovoimistelua ja sorminäppäryyttä jos menee purkamaan moottoriosan "yläpään" kuten minä turhaan tein.
Siellä on nimittäin hankalasti paikoilleen menevä jousi, joka tahtoo kasatessa kampeutua väärään asentoon.
venttiili on helppo kasata niin, että se on valmiiksi jumissa.

Mutta kaikenkaikkiaan helpompi homma kuin äkkiseltää kuvittelisi.
No, seuraavat reissut näyttävät oliko vika ylipäätään EGR-venttiilissä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Näyttäisi siltä, että vika oli EGR-venttiilissä ja puhdistus auttoi.PiuhaPoikki kirjoitti:No, seuraavat reissut näyttävät oliko vika ylipäätään EGR-venttiilissä.
Moottorin luonne muuttui muutenkin parempaan suuntaan. Tökkivässä kaupunkiruuhkassa käytös on sulavampaa ja lähellä tyhjäkäyntikierroksia vääntöä on enemmän. Ilmeisesti venttiili oli vuotanut/jumitellut jo pidemmän aikaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Tuli riemuittua liian aikaisin. Se teki sen taas .PiuhaPoikki kirjoitti: Näyttäisi siltä, että vika oli EGR-venttiilissä ja puhdistus auttoi.
Virtojen pois käyttäminen vauhdissa palautti ahdot.
Mikähän siellä jumittaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Täällä kans samaa ongelmaa eli 2008 vuoden malli ja vedot hukkui moottoritiellä ja vikavalo syttyi.
Vikakoodit:
P0490 Exhaust gas recirculation control circuit high
P0400 Exhaust gas recirculation flow
P0314 Single cylinder misfire
P0204 Injector Circuit / Open – Cylinder 4
No, putsailin venttiilin mikä ei ollut kyllä kauhen likainen. Hetken aikaa toimi ja taas syttyi vikavalo. Nyt toimii välillä ok ja taas hetken päästä vedot pois.
Varmaan uutta venttiiliä tilalle, kun putsaaminen ei auttanut.
Motonetin venttiili on sen 289euroa ja siellä oli huomautuksena, että tarvii ohjelmoida auto uudelleen venttiilille. Tarkoittaako käytännössä käyntiä Ford-huollossa ohjelmoinnin osalta? Paljonkohan maksaa?
Onko kukaan hommannut ebaystä osia?
Esim:
http://www.ebay.com/itm/171990646920?_t ... EBIDX%3AIT
Ei olisi pahanhintainen ja näyttäisi luotettavalta kauppiaalta?
Posteineen noin 130eur.
Vikakoodit:
P0490 Exhaust gas recirculation control circuit high
P0400 Exhaust gas recirculation flow
P0314 Single cylinder misfire
P0204 Injector Circuit / Open – Cylinder 4
No, putsailin venttiilin mikä ei ollut kyllä kauhen likainen. Hetken aikaa toimi ja taas syttyi vikavalo. Nyt toimii välillä ok ja taas hetken päästä vedot pois.
Varmaan uutta venttiiliä tilalle, kun putsaaminen ei auttanut.
Motonetin venttiili on sen 289euroa ja siellä oli huomautuksena, että tarvii ohjelmoida auto uudelleen venttiilille. Tarkoittaako käytännössä käyntiä Ford-huollossa ohjelmoinnin osalta? Paljonkohan maksaa?
Onko kukaan hommannut ebaystä osia?
Esim:
http://www.ebay.com/itm/171990646920?_t ... EBIDX%3AIT
Ei olisi pahanhintainen ja näyttäisi luotettavalta kauppiaalta?
Posteineen noin 130eur.
Ford Focus 2008 1.6 tdci farkku
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Jo vain on ebayta käytetty useastikin näihin foortin osiin ja muutenkin. Ylleensä saa evukkaammin ku paikallisista. Varsinkin vähän kalliimpien/harvinaisten osien kohdalla.
ja tuon ilmotuksen mukaan olis alkuperäistoimittajalta. Jos tuon tiedot pystyt jostain muualtakin varmistamaan, niin varmasti parempi vaihtoehto kuin tarvikemalli motonetistä (joka sekin kyllä voi olla valeo, mutta mistäpä sen tietää)
ja tuon ilmotuksen mukaan olis alkuperäistoimittajalta. Jos tuon tiedot pystyt jostain muualtakin varmistamaan, niin varmasti parempi vaihtoehto kuin tarvikemalli motonetistä (joka sekin kyllä voi olla valeo, mutta mistäpä sen tietää)
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Mitäs toi ohjelmointi tarkoittaa. Onko kellään käytännön kokemusta?
Jos Valeon venttiilin korvaa Valeon venttiilillä niin pitääkö se kertoa autolle?
Mitäs jos ei kerro?
Jos Valeon venttiilin korvaa Valeon venttiilillä niin pitääkö se kertoa autolle?
Mitäs jos ei kerro?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Vastaanpa itse itselleni.PiuhaPoikki kirjoitti:Mitäs toi ohjelmointi tarkoittaa. Onko kellään käytännön kokemusta?
Jos Valeon venttiilin korvaa Valeon venttiilillä niin pitääkö se kertoa autolle?
Mitäs jos ei kerro?
Vaihdoin Saksanmaalta tilaamani Valeon venttiilin enkä kertonut autolle mitään etu- tai takakäteen.
Ainakaan lyhyen ruuviajon aikana auto ei esittänyt vastalauseita operaatioista.
Seuraillaan käytöstä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Sieltä poistetaan vaan opitut arvot.. pitäisi periaatteessa pelata uudella venttiilillä vaikka niitä ei poistettaisikaan..ei sen kummempaa ohjelmointia tarvitse tehdä..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Johtuuko opituista vai väärin opituista arvoista mutta kun ajoin ensimmäistä kertaa remontin jälkeen, niin tuntuma oli, että heti tyhjäkäynnin yläpuolella vääntöä on enemmän kuin ennen.
Jos kone käy tyhjäkäyntiä 850r/min niin käyttökelpoinen veto on alkanut 1150-1200r/min kohdilla. Nyt tuon hengettömyys 850-1200r/min väliilä tuntui jotenkin piristyneen. Toiveajattelua tuumin itsekseni.
No. Emäntä kävi kauppareissulla ja palatessaan sanoi samaa. Veto suorastaan yllättää kun, on tottunut alarekisterin puhdittomuuteen.
Totta vai luulottelua??
Jos kone käy tyhjäkäyntiä 850r/min niin käyttökelpoinen veto on alkanut 1150-1200r/min kohdilla. Nyt tuon hengettömyys 850-1200r/min väliilä tuntui jotenkin piristyneen. Toiveajattelua tuumin itsekseni.
No. Emäntä kävi kauppareissulla ja palatessaan sanoi samaa. Veto suorastaan yllättää kun, on tottunut alarekisterin puhdittomuuteen.
Totta vai luulottelua??
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Nyt kun osa ilmasta pitäisi tulla EGR:n kautta, ei moottori saa tarpeeksi ilmaa ja moottori tuntuu tehottomalta.
Sellainen pieni oikaisu että ei sieltä ilmaa tule EGR venttiilin kautta...
Sellainen pieni oikaisu että ei sieltä ilmaa tule EGR venttiilin kautta...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Pari vuotta vanha ketju, mutta jatketaan tätä.
Eli mulla samanlainen Focus 1.6 tdci, 90hv, 2008. Auto toimii ihan normaalisti ja kaikin puolin muutenkin ok. Ei vika koodeja eikä normaalissa ajossa mitään poikkeavaa. Mutta kun vedän satunnaisesti asuntovaunua, kevyttä sellaista, omapaino 990kg ja max 1190kg. Focuksen laillinen vetokyky on 1200kg. Vaunu perässä auto jaksaa vetaa ihan hyvin eikä mitään ongelmia esiintynyt edes viime kesän Norjan vuoristoteillä. Mutta kun ajelen pitkiä tasaisia teitä cruise päällä, jossain vaiheessa esiintyy nykimistä. Esimerkkinä tässä muutama päivä sitten vedin vaunua 85 km/h, 4 vaihde, about 2200 rpm, cruise päällä varmaan 20 km pätkän koskematta kaasuun. Auto alkoi hieman nykimään satunnaisesti, joten siirryin kaasupolkimelle, mutta en juurikaan lisännyt tai vähentänyt voimaa. Jonkin matkan päästä tuoli tietyö ja jouduin pudottamaan vauhdin noin 20 km/h ja siitä kun lähdin kiihdyttämään takas maantienopeuteen puski pakoputkesta sellaset mustat savut että superturbotkin kalpenee. Savutusta kesti sen noin 5 sekunttia.
No ensimmäisenä tuli mieleen, että joku turbon putki on haljennut, mutta ei konehuoneessa mitään ihmeellistä näkynyt ja tuon jälkeen auto toimi taas ihan normaalisti eikä nykinyt.
Olipa pitkä esileikki
Eli epäilen EGR venttiiliä. En usko siinä olevan mitään vikaa, vaan venttiili on päästänyt vaunua vetäessä tarpeettoman paljon takasin kierrätettävää pakokaasua imupuolelle??
Sitten päästään asiaan!
Miten tuon EGR venttiilin tulppaus käytännössä tapahtuu. Tulppaukseen löytyy kyllä ohjeita, mutta entä tuo ohjelmointi??? Tuossa on iso kysymys?? Onnistuuko kuittaus ForScanilla vai tarvitaanko järeämpää kalustoa??
Eli mulla samanlainen Focus 1.6 tdci, 90hv, 2008. Auto toimii ihan normaalisti ja kaikin puolin muutenkin ok. Ei vika koodeja eikä normaalissa ajossa mitään poikkeavaa. Mutta kun vedän satunnaisesti asuntovaunua, kevyttä sellaista, omapaino 990kg ja max 1190kg. Focuksen laillinen vetokyky on 1200kg. Vaunu perässä auto jaksaa vetaa ihan hyvin eikä mitään ongelmia esiintynyt edes viime kesän Norjan vuoristoteillä. Mutta kun ajelen pitkiä tasaisia teitä cruise päällä, jossain vaiheessa esiintyy nykimistä. Esimerkkinä tässä muutama päivä sitten vedin vaunua 85 km/h, 4 vaihde, about 2200 rpm, cruise päällä varmaan 20 km pätkän koskematta kaasuun. Auto alkoi hieman nykimään satunnaisesti, joten siirryin kaasupolkimelle, mutta en juurikaan lisännyt tai vähentänyt voimaa. Jonkin matkan päästä tuoli tietyö ja jouduin pudottamaan vauhdin noin 20 km/h ja siitä kun lähdin kiihdyttämään takas maantienopeuteen puski pakoputkesta sellaset mustat savut että superturbotkin kalpenee. Savutusta kesti sen noin 5 sekunttia.
No ensimmäisenä tuli mieleen, että joku turbon putki on haljennut, mutta ei konehuoneessa mitään ihmeellistä näkynyt ja tuon jälkeen auto toimi taas ihan normaalisti eikä nykinyt.
Olipa pitkä esileikki

Eli epäilen EGR venttiiliä. En usko siinä olevan mitään vikaa, vaan venttiili on päästänyt vaunua vetäessä tarpeettoman paljon takasin kierrätettävää pakokaasua imupuolelle??
Sitten päästään asiaan!
Miten tuon EGR venttiilin tulppaus käytännössä tapahtuu. Tulppaukseen löytyy kyllä ohjeita, mutta entä tuo ohjelmointi??? Tuossa on iso kysymys?? Onnistuuko kuittaus ForScanilla vai tarvitaanko järeämpää kalustoa??
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Ettei se savutus johtunut hiukkasloukun puhdistuspoltosta?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Mikä se tuollanen puhdistuspoltto on??
-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Kun hiukkasloukkuun kertyy nokea niin se aiheuttaa virtausvastusta pakoputkeen, joka taas tekee paine-eron loukun etu- ja takapuolen välille
Kun paine-ero on riittävän suuri niin automatiika käynnistää puhdistuspolton. Kuumaan suodattimeen ruiskutetaan polttoainetta ja se yhdessä pakokaasujen sisältämän jäännöshapen kanssa polttaa moskat pois.
Silloin saattaa tulla näkyvää savua pakoputkesta.
Polton voi myös kuulla huminana tai vaimeana suhkumoottorin suhinana.
Kun paine-ero on riittävän suuri niin automatiika käynnistää puhdistuspolton. Kuumaan suodattimeen ruiskutetaan polttoainetta ja se yhdessä pakokaasujen sisältämän jäännöshapen kanssa polttaa moskat pois.
Silloin saattaa tulla näkyvää savua pakoputkesta.
Polton voi myös kuulla huminana tai vaimeana suhkumoottorin suhinana.

Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Kiinnostaa itseänikin tuo egr ohjelmointi... Tulossa ensiviikolla 1.6tdci econetic. Vm. 2009. Ajattelin tulpata heti tuon egr venttiilin jos vaikka välttyisi näiltä ongelmilta...

Entiset




Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Onko kellään antaa vinkkejä egr disablointiin? Tuleeko tulppa siis tuohon soikeaan laippaan? Täytyykö edes ohjelmallisesti poistaa käytöstä? Jos täytyy niin onnistuuko esim. Elm configilla tai forscanilla?

Entiset




Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Viikonloppuna olisi tarkoitus perehtyä tuohon egr-venttiiliin joten vinkkejä odotellaan yhä? Varmasti ajossa on paljon noita 1.6 tdci koneella olevia joista yuo egr poistettu käytöstä...

Entiset




Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Viikonloppuna olisi tarkoitus perehtyä tuohon egr-venttiiliin joten vinkkejä odotellaan yhä? Varmasti ajossa on paljon noita 1.6 tdci koneella olevia joista tuo egr poistettu käytöstä...

Entiset




-
- Uusi foorumilla
- Viestit: 1
- Liittynyt: 22 Elo 2018 16:32
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Tuon egr:tulppausta en suosittele diideleissä ei lämpiä sisältä auto talvella...
Muuten onko kellään tietoa mitä ohmeja pitäisi löytyy noista egr ventiilin pinneistä?... Asento tunnistin Signaalin pinneistä eli se 5v olis tarkotus mitata, kun valittaa P141A virhettä... 5v löytyy kyllä johdosta, mutta en tiedä meneekö läpi...
Kiitos etukäteen vastauksesta... jos ette tiedä niin voisiko joku mitata toimivasta... ei oo kun se töpseli irti ja parin ohmit pinnien väliltä... Mulla on siis 1.8 tdci ford focus...
Muuten onko kellään tietoa mitä ohmeja pitäisi löytyy noista egr ventiilin pinneistä?... Asento tunnistin Signaalin pinneistä eli se 5v olis tarkotus mitata, kun valittaa P141A virhettä... 5v löytyy kyllä johdosta, mutta en tiedä meneekö läpi...
Kiitos etukäteen vastauksesta... jos ette tiedä niin voisiko joku mitata toimivasta... ei oo kun se töpseli irti ja parin ohmit pinnien väliltä... Mulla on siis 1.8 tdci ford focus...
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Tuo huono lämpeäminen talvella on tiedossa... Itse pidän huonompana koneen karstoittumista tuon EGR-venttiilin takia...
paljon enemmän hyviä puolia kuullut tuosta tukkimisesta kuin huonoa... Ainoa miinus taitaa olla se huono lämpeäminen. Viimasuojat ja kunnon lämmitys ennen ajoa sekä aux heater varmaan auttavat tähänkin... 



Entiset




Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Tosiaan tuli tulppailtua tuo egr. Mitään vikakoodeja ei antanut tulppauksen jälkeen eikä siis tarvinnut ohjelmointia (2009 focus 1.6tdci 90hv).
Auto reagoi hieman paremmin kaasuun ja vääntöä tuntuu olevan enemmän alakierroksilla etenkin kylmänä... Aiemmin meinasi kylmällä koneella sammua ruudusta lähtiessä vähän hennommalla kaasulla... Lämpeneminen ei kyllä tässä yksilössä huonontunut mielestäni juuri ollenkaan... Oli jo aikaisemminkin niin huonoa
Auto reagoi hieman paremmin kaasuun ja vääntöä tuntuu olevan enemmän alakierroksilla etenkin kylmänä... Aiemmin meinasi kylmällä koneella sammua ruudusta lähtiessä vähän hennommalla kaasulla... Lämpeneminen ei kyllä tässä yksilössä huonontunut mielestäni juuri ollenkaan... Oli jo aikaisemminkin niin huonoa


Entiset




-
- Viestit: 1215
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Ford Focus 1.6 Tdci 2008, EGR, tehonhäviö suurilla nopeuksilla
Mulla alkoi keväällä myös EGR-jumittelemaan.
Venttiili on kertaalleen vaihdettu ja tällä yksilöllä rallateltu vajaa 100tkm.
Tulppasin nyt sitten kokeeksi venttiilin ja ainakin ruuviajossa toimi normaalisti.
Oletan, että tehohäviö johtui auki juuttuneen venttiilin kautta karkaavasta ahtopaineesta eikä limb-modesta, kun kerran vikavalo ei syty silloinkaan kun tehot katoaa.
Mutta saa nyt nähdä kuinka toimii....
Venttiili on kertaalleen vaihdettu ja tällä yksilöllä rallateltu vajaa 100tkm.
Tulppasin nyt sitten kokeeksi venttiilin ja ainakin ruuviajossa toimi normaalisti.
Oletan, että tehohäviö johtui auki juuttuneen venttiilin kautta karkaavasta ahtopaineesta eikä limb-modesta, kun kerran vikavalo ei syty silloinkaan kun tehot katoaa.
Mutta saa nyt nähdä kuinka toimii....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci