Ecoboost karsta imuventtiileissä, onko ongelmaa?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Teppu
Viestit: 65
Liittynyt: 01 Tammi 2015 14:48

Ecoboost karsta imuventtiileissä, onko ongelmaa?

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Ulkomaalaisilta foorumeilta on tullut luettua jonkin verran ecoboostin venttiilien karstoittumisesta. Kyse on aivan yksittäistapauksista. Tämä ilmeisesti johtuu polttoaineen suorasuihkutuksesta ja pakokaasujen takaisinkierrätyksestä. Ongelma ei sinällään ole pelkästään yhden moottorityypin ongelma, vaan esimerkiksi mitsubishin gdi ja volkswagenin tsi ovat kärsineet/ kärsivät tästä karstoittumisesta. Monipisteruiskutuksessahan polttoainetta suihkutetaan imupuolelle ja se liuottaa venttiileistä suurimman osan epäpuhtauksista. Tällöin epäpuhtauksista ei pääse muodostumaan sen suurempaa ongelmaa. Osalla suorasuihkumoottorien valmistajista, ongelmaa on lievennetty lisäämällä määräaikaishuollossa jotain lisäaineita polttoaineen sekaan. Osa tietolähteistä kertoo käytetyillä öljyillä ja öljynvaihtovälillä olevan suuri merkitys ongelman lieventämisessä. Ford ei ole ilmoittanut mistään suuremmasta ongelmasta näiden ecoboost moottoreiden kanssa. En kyllä ole kuullutkaan Suomesta yhtään tapausta, joissa olisi jouduttu tekemään toimenpiteitä karstan vuoksi. Ecoboost moottoreitahan on jo liikenteessä kuitenkin jonkin verran, luulisi että suurempi ongelma olisi tullut yleiseen tietoon. Onko jollain tarkempaa tietoa, onko ecoboosteissa tehty joku ratkaisu suorasuihkutukselle tyypillisen ongelman ratkaisemiseksi? Ecoboostin karstoittumisesta löytyy juttua hakusanoilla: ecoboost carbon,ecoboost carbon build up tai ecoboost carbon issue. Tätä ei ole tarkoitettu miksikään ecoboostin lyttäysviestiksi vaan haluaisin tietää asiasta enemmän ihan mielenkiinnosta, koska omassakin pihassa seisoo yksi ecoboostmoottorinen kuljetin.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ecoboost karsta imuventtiileissä, onko ongelmaa?

Viesti Kirjoittaja emax »

Ongelma on kaikissa suorasuihkuissa joissa on egr, niin bensakoneissa kuin dieseleissäkin. Näyttäähän se kamalalta, mutta harvemmin se on paikkoja rikkonu.
Ongelma olisi korjattu kun egr poistettaisiin, mutta ilmeisesti se egr töhnä on ympäristöystävällisempää maassa, roskiksessa tai viemärissä, kuin taivaan tuulissa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Teppu
Viestit: 65
Liittynyt: 01 Tammi 2015 14:48

Re: Ecoboost karsta imuventtiileissä, onko ongelmaa?

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Taitaa asia olla ikävä kyllä juuri näin. Hämmästyttävää ettei kuitenkaan asiasta ole sen enempää keskustelua missään. Jotkut ilmeisesti harrastaa näitä karstanpolttoja eli pikkuvaihteella motarilla 20-30min, mutta tiedä sitten onko mitään hyötyä. Minulla tulee onneksi aika-ajoin 550km karstanpolttoreissu kun lähden käymään keskisuomessa sukuloimassa.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ecoboost karsta imuventtiileissä, onko ongelmaa?

Viesti Kirjoittaja emax »

Tuossa kuva vm.2010 150tkm ajetun piezo cdi mersun imukanavista. Dieseleissä ongelma on noen muodostuksen takia pahin. Bensakoneet on yleensä puhtaampia.
https://onedrive.live.com/redir?resid=8 ... hoto%2cjpg
Karstanpolttoreissut auttaa paremminkin pakopuolella.
Ei tuosta silti huolissaan kannata olla.
Saatavilla on jotain purkkia mitä suihkitaan imusarjaan ja sen pitäis putsata paikat. Mutta mietippä että mitä tapahtuis, jos se esim. tuosta mersun kanavasta irrottaiskin kunnon klimpin mikä lähtis venttiilien ja palotilan kautta turboa kohti...
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Teppu
Viestit: 65
Liittynyt: 01 Tammi 2015 14:48

Re: Ecoboost karsta imuventtiileissä, onko ongelmaa?

Viesti Kirjoittaja Teppu »

Aikamoista kakkua näyttää kertyvän. Täytyy lakata miettimästä asiaa sen enempää ja keskittyä olennaiseen. Kyllä itselle tapahtui aikamoinen valaistuminen kun 2.0 145 hv duratec vaihtui 1.6 182hv ecoboostiin. No olihan tuo mk4 mondeo aika paljon raskaampi auto, mutta kyllä tuo nykyinen focus jaksaa aina vetää suuta hymyyn. Aivan uskomatonta kuinka moottori vääntää aivan 1200kierroksesta loppuun asti. Maantienopeudessa kun tyrkkää nelosen silmään ja lapun lattiaan, niin kauaa ei ohituspuuhissa yleensä kestä. Sallittujen nopeusrajoitusten rajoissa tietenkin :D . Kaikinpuolin paras moottori mitä minulla on ajossa ollut.
Vastaa Viestiin