AUTO-asennossa minullakin oli lämmityslaite. Manuaalissa tosiaan mainitaan että myös ilman kierrätys on keinovalikoimassa AUTO-asennossa. Toisaalta jostain esittelyvideosta muistan maininnan, että autosta löytyy anturi, joka havaitsee ilmankosteuden ja tekee tietysti säätöjen muutokset varmaan sen mukaisesti lämmityksessä/ilmastoinnissa. Sekoaakohan systeemi nyt omaan näppäryyteensä vai onko tuossa vain sen heikko kohta, joka ohjelmistomuutoksella aikanaan korjataan? Huurtuminen iskee kyllä aika äkkiä, mutta toisaalta se sitten poistuukin melkein yhtä nopeasti. Siinä systeemi tahattomasti kostuttaa ilmaa ja sitten se itse havaitsee sen (ehkä) ja korjaa tilanteen? Edelleenkin voisikohan se vaikuttaa systeemiä sekoittavasti (vaikka ei sen pitäisi tietenkään) ettei ilmastointi ole päällä?janti kirjoitti:
Itselläni on ollut aivan samanlaisia havaintoja helmikuulta lähtien viimeeksi tänään useaan otteeseen Porin reissulla. Itse ajelen normaalisti aina AC OFF -tilassa ja muuten puhallus ja suuntaus AUTOlla.
Normaalisti lasit huurtuvat kostealla tai viileällä kelillä 1. kerran kun autolla on ajettu noin 20 minuuttia ja tämän jälkeen noin 10-20 min välein. Ekalla kerralla tuo oli sen verran yllättävä, että hieman pelästytti. Tuntuu tosiaan siltä että johonkin kertyy kosteutta ja välillä se puhalletaan sisälle. Olisiko sisäkierrolla tuon kanssa jotain tekemistä? Voi olla että tuo AUTO-toiminto käyttää tuota kiertoa lämpötilan ylläpitoon.
Itse kokeilin suuntausta AUTO-asetuksen sijaan lasille ja lattialle ja tuolloin en havainnut huurtumista.
Ford Mondeo mk5 2015
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Minäkin komppaan tätä, eilen räntävesilumisade kelissä ajellessani tuulilasi huurtui yhtäkkiä.fordever kirjoitti: AUTO-asennossa minullakin oli lämmityslaite. Manuaalissa tosiaan mainitaan että myös ilman kierrätys on keinovalikoimassa AUTO-asennossa. Toisaalta jostain esittelyvideosta muistan maininnan, että autosta löytyy anturi, joka havaitsee ilmankosteuden ja tekee tietysti säätöjen muutokset varmaan sen mukaisesti lämmityksessä/ilmastoinnissa. Sekoaakohan systeemi nyt omaan näppäryyteensä vai onko tuossa vain sen heikko kohta, joka ohjelmistomuutoksella aikanaan korjataan? Huurtuminen iskee kyllä aika äkkiä, mutta toisaalta se sitten poistuukin melkein yhtä nopeasti. Siinä systeemi tahattomasti kostuttaa ilmaa ja sitten se itse havaitsee sen (ehkä) ja korjaa tilanteen? Edelleenkin voisikohan se vaikuttaa systeemiä sekoittavasti (vaikka ei sen pitäisi tietenkään) ettei ilmastointi ole päällä?
Tosi kummallinen automatiikka.
Mistä muuten saitte tuulilasille puhalluksen päälle käsin? Mielestäni siinä Climate valikossa kun painaa sitä tuulilasin kuvaa, niin menee se ns. huurteenpoisto toiminto päälle, eikä niin, että tuulettimet tuulettaisivat tuulilasille.
En tuota sen tarkemmin tutkaillut kun liikkeellä ollessa vain testasin.
Edit: Toki napista puhallus tulee tuulilasille, mutta menee myös tuulilasin lämmitys päälle... vai muistankohan nyt ihan väärin

Edit2: Väärin katsoin. Kyllä se oli pelkästään tuulilasille puhkumisnappi/valinta.
Kuga (-21)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Focus (2019) Focus RS (-17), Mondeo 2.0 203hv A6 Wagon (-15), Mondeo 2.0 203hv Wagon (-12), Focus ST (-06), Focus C-Max 1.6 TdCi CVT (-04), Mondeo 5d 2.0 (-02), Focus 1.8 (-00) ja kaikki valkoisia.
Vaimolla Punainen Focus (-23)
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Uutena myös foorumilla, noin puoltoista kuukautta sitten laitettu tilaukseen Mondeo 2,0 TDCi 150hv PowerShift Titanium Wagon. Tilauksen teon jälkeen myyjä soitteli parin viikon jälkeen ja kertoi että sähköisten koukkujen kanssa on ongelmia joten se otettiin tilauksesta pois (koukku jälkiasennetaan liikkeessä). Nyt muutama päivä sitten kysyin missä vaiheessa homma etenee niin eipä ole valmistenumerokaan vielä tiedossa... eli kai tässä joutuu vielä tovin odottamaan. Alunperin oli puhe kolmen kuukauden toimitusajasta mutta pahoin pelkään että menee helposti pidempään, onko muilla millaisia kokemuksia?
Lisävarusteena tulee mm. polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Miten teillä on akku kestänyt talvikeleillä / onko tarvetta akunlämmittimelle jos kilometrit ovat välillä vähäisemmät käynnistyksen jälkeen? Voisi vaan vielä pyytää näitä jälkiasennukseen jos tarvetta on...
Lisävarusteena tulee mm. polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Miten teillä on akku kestänyt talvikeleillä / onko tarvetta akunlämmittimelle jos kilometrit ovat välillä vähäisemmät käynnistyksen jälkeen? Voisi vaan vielä pyytää näitä jälkiasennukseen jos tarvetta on...


Re: Uusi Mondeo mk5 2015
neljä tai neljä puoli kuukautta taitaa olla aika lähellä toimitusajoissa. Siitä kun auto valmistuu niin menee helposti 1kk yleensä 2kk kun auto on tääläJiivee kirjoitti:Uutena myös foorumilla, noin puoltoista kuukautta sitten laitettu tilaukseen Mondeo 2,0 TDCi 150hv PowerShift Titanium Wagon. Tilauksen teon jälkeen myyjä soitteli parin viikon jälkeen ja kertoi että sähköisten koukkujen kanssa on ongelmia joten se otettiin tilauksesta pois (koukku jälkiasennetaan liikkeessä). Nyt muutama päivä sitten kysyin missä vaiheessa homma etenee niin eipä ole valmistenumerokaan vielä tiedossa... eli kai tässä joutuu vielä tovin odottamaan. Alunperin oli puhe kolmen kuukauden toimitusajasta mutta pahoin pelkään että menee helposti pidempään, onko muilla millaisia kokemuksia?
Lisävarusteena tulee mm. polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Miten teillä on akku kestänyt talvikeleillä / onko tarvetta akunlämmittimelle jos kilometrit ovat välillä vähäisemmät käynnistyksen jälkeen? Voisi vaan vielä pyytää näitä jälkiasennukseen jos tarvetta on...
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue 

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
30.1 tilattu oma ja nyt tulevalle perjantaille on sovittu luovutus. Aika tarkka 3kk siinä meni...
Vielä muutaman päivän kova odotus, niin pääsee Mondeon puikkoihin.
Vielä muutaman päivän kova odotus, niin pääsee Mondeon puikkoihin.
Mondeo Titanium Busines Sport Pack 5d 1.5 ecoboost Automaatti
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
17.1 tilattu ja auto valmistunut 30.3.
Ja autossa on myös tuo kääntyväkoukku.
Alunperin luovutuspäivä oli 9.5 mutta nyt sanottu että toukokuun lopussa
Ja autossa on myös tuo kääntyväkoukku.
Alunperin luovutuspäivä oli 9.5 mutta nyt sanottu että toukokuun lopussa
Ford Mondeo 1.5 Ecoboost Titanium Business Hatchback A6 2015 Deep Impact Blue 

Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Toimitusaika on mitä on. Hyvitys nykyisestä Mondeosta on kuitenkin lyöty lukkoon, ja lupa on ajaa ihan normaalit määrät. Nykyisen auton jäännösvelkakin lyhenee kivasti joka kuukausi ja väliraha pienenee koko ajan.
Kunhan vain eivät mene hosumaan tehtaalla niin, että laatu kärsii.
(Silti olisi kiva päästä leikkimään uudella lelulla mahdollisimman pian)
Kunhan vain eivät mene hosumaan tehtaalla niin, että laatu kärsii.

(Silti olisi kiva päästä leikkimään uudella lelulla mahdollisimman pian)

Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Ketjun tokassa viestissä keulin että mondeo tilattu. Ei oo vieläkään tehty. Vaihdoin viimeviikolla awd malliksi, kaikki muu säilyi ennallaan.
Tulee kun tulee... ajelen nykyisellä halpoja kilsoja siihen saakka.
Koukku ja automaattiloota ongelmia, kuulemma. + ekat tilaukset ei menneet läpi tuotantoon ja kun huomasivat kuokku ja loota ongelmat oli kasaantunut.
Rupee olee polkupyöräkelit niin ei autoa niin paljoa tarviikkaan.
Tulee kun tulee... ajelen nykyisellä halpoja kilsoja siihen saakka.

Koukku ja automaattiloota ongelmia, kuulemma. + ekat tilaukset ei menneet läpi tuotantoon ja kun huomasivat kuokku ja loota ongelmat oli kasaantunut.
Rupee olee polkupyöräkelit niin ei autoa niin paljoa tarviikkaan.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Bensa 1,5 Mondeon ajoneuvoverolippu tipahti postissa maksu on sitten 130€ vuodessa,tiedoksi jos jotain tuo juttu kiinnostaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Linkistä http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... rolaskurit voi laskea ajoneuvoveron näppärästi. Sun verolipussa on nyt sekä tämän vuoden että ensi vuoden korkeampaa veroa... 

Ajossa: Focus 1.5 Ecoboost 182 hp Vignale wagon M6 2019
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Ex: Mondeo 1.5 Ecoboost wagon titanium business M6 2015
Ex: Mondeo 1.6 Ecoboost wagon titanium business 2012
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tosiaan Mondeo tilattu Tammikuun puolivälissä ja tuli Huhtikuun puolivälissä, jos joku sattuu tilaamaan sportpack sarjan niin siihen sopii samat kuralätkät kuin normikoriin
. Joka liikkeessä myyjät katselivat koneelta etteivät sovi ilman modaamista. Sain ainakin sopimaan ihan bolt on tyyliin
.


1.5 Ecoboost wagon A6 sportpack
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Huhhui, jännäksi menee. 16.3 tilatun monkun valmistumispäivä piti olla tänään, mutta tuli tieto että siirtyi huomiselle. Mielenkiintoista nähdä, kuinka paljon vielä pomppii.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Edellinen tankillinen meni 4,5 l/100 km, keskinopeus 71 km/h tankkausvälillä. Käynti Porissa ja Wappuna mökillä.janti kirjoitti: Tänään tuli tankattua auto uudelleen ja kyllä tuo Teboilin tankkaus oli "virhetankkaus" eli tankki ei ollut tullut aivan täyteen.Nyt tuli kyllä varmasti aivan täyteen. Näiden kahden tankkauksen keskikulutus oli 4,6 l/100km.

http://www.fuelly.com/car/ford/mondeo/2015/janti/357443
Rengaspaineet edessä 3,0 bar ja takana 2,6 bar.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Onkohan normaalia, että vakionopeussäädin ei aina pidä nopeutta. Ikävintä tämä on alamäessä, jossa muutaman kerran vauhti on kiihtynyt selvästi ylinopeuden puolelle ennen kuin säädin ehii mukaan.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
MKV2015 kirjoitti:Onkohan normaalia, että vakionopeussäädin ei aina pidä nopeutta. Ikävintä tämä on alamäessä, jossa muutaman kerran vauhti on kiihtynyt selvästi ylinopeuden puolelle ennen kuin säädin ehii mukaan.
Niin, ei taida mondeossa olla vakkaria, joka käyttäisi myös jarruja silloin kun alamäessä vauhti kasvaa. Itsellä oli aikoinaan kutos audi, 2006-mallinen ja siinä vakkari käytti jarrujakin. Eli piti kyllä tiukasti nopeuden siinä, mihin se vakkarilla oli asetettu.
Kai tuo aktiivinen vakkari mondeossakin käyttää jarruja?
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kyllä juu.avvifor kirjoitti:Kai tuo aktiivinen vakkari mondeossakin käyttää jarruja?
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Nyt on sitten oma monsku saatu alle ja olen kyllä ensimmäisten päivien jälkeen todella tyytyväinen. Ovet toimii hienosti eikä ylimääräisiä kitinöitä tai natinoita ole.
Mondeo Mk5 Titanium Business 2.0 TDCi A6 5D, Ruby Red
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tarkoittaako tämä nyt sitä että minun täytyy kaivaa user manual esille ja selvittää miten vakionopeudensäätöä käytetään olettaen että autossa on aktiivinen sellainen, en tiedä onko, malli on titanium business? Aikoinaan oli MKIV eikä sen vakkari yllättynyt nopeastikaan eteen tulevassa alamäessä koskaan.avvifor kirjoitti:
Niin, ei taida mondeossa olla vakkaria, joka käyttäisi myös jarruja silloin kun alamäessä vauhti kasvaa. Itsellä oli aikoinaan kutos audi, 2006-mallinen ja siinä vakkari käytti jarrujakin. Eli piti kyllä tiukasti nopeuden siinä, mihin se vakkarilla oli asetettu.
Kai tuo aktiivinen vakkari mondeossakin käyttää jarruja?
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Aktiivinen vakionopeudensäädin ei ainakaan tällä hetkellä tule mukaan ellei sitä erikseen tilaa paketin mukana tai erikseen. Ratin vasemmanpuoleisella säätimellä (nuolet ja ok-näppäin) kun valitsee Driver assist/Cruise control ja jos siellä on mahdollisuus valita Adaptive/Normal, niin Adaptive sitten päälle. Tosin en tiedä onko tuollaista Cruise control -valikkokohtaa ollenkaan silloin jos autossa on normaali vakionopeudensäädin.MKV2015 kirjoitti:
Tarkoittaako tämä nyt sitä että minun täytyy kaivaa user manual esille ja selvittää miten vakionopeudensäätöä käytetään olettaen että autossa on aktiivinen sellainen, en tiedä onko, malli on titanium business? Aikoinaan oli MKIV eikä sen vakkari yllättynyt nopeastikaan eteen tulevassa alamäessä koskaan.
Sen verran olen huomioinut, että ainakin kun Adaptive-asetus on päällä, vakionopeudensäädin jarruttaa alamäessä. En ole kokeillut Normal-asetusta.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Uudessa TM:ssä perhedieselfarkkujen vertailussa Mondeo 2.0 TDCI kulutuslukemat ovat kerta kaikkiaan hämmentävät..
Vaihtelevassa maantieajossa eroa Passatin 2.0 TDI:hin on kolme litraa. Kolme litraa?! Ihmettelin jo koeajossa auton korkeaa keskikulutuslukemaa, mutta ajattelin, että testaajat ovat vain kengittäneet ajokkia oikein kunnolla. Taisi olla ihan todellinen lukema. Hämmentää.
Vaihtelevassa maantieajossa eroa Passatin 2.0 TDI:hin on kolme litraa. Kolme litraa?! Ihmettelin jo koeajossa auton korkeaa keskikulutuslukemaa, mutta ajattelin, että testaajat ovat vain kengittäneet ajokkia oikein kunnolla. Taisi olla ihan todellinen lukema. Hämmentää.
Ford Mondeo 150hv TDCi Powershift -15
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
ex. Ford Grand C-max 1.6 TDCi -11
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Tuosta vertailusta ensinnäkin se, että ko. Mondeossa on säädettävä jousitus. Missähän asennossa se on mahtanut herra testaajilla olla? No, varmaankin asennossa Normal, koska sitä ei erikseen mainita. Sinänsä alustan osaltahan ei kauheasti moitteita tullut, jos vertaa Tuulilasin 6/2015 farmarivertailuun, jossa normaalijousitettu Mondeo sai tuta herra testaajien ankaran arvostelun ainakin täyteen kuormattuna. Ja olihan Mondeo taas siinä levoton maantiellä, mitä ei TM:n vertailussa mainittu. Liekö sitten jousitusten ero tehnyt tuonkin vai se epäilemäni kaistavahdin käyttö Tuulilasin testissä?Klammis kirjoitti:Uudessa TM:ssä perhedieselfarkkujen vertailussa Mondeo 2.0 TDCI kulutuslukemat ovat kerta kaikkiaan hämmentävät..
Vaihtelevassa maantieajossa eroa Passatin 2.0 TDI:hin on kolme litraa. Kolme litraa?! Ihmettelin jo koeajossa auton korkeaa keskikulutuslukemaa, mutta ajattelin, että testaajat ovat vain kengittäneet ajokkia oikein kunnolla. Taisi olla ihan todellinen lukema. Hämmentää.
TM:n testin Mondeon ETIS-tiedot ovat mielenkiintoiset. Sen mukaan esim. PCM-moduli (voimansiirto, vaikuttanee moottorin ominaisuuksiin) oli onnistuneesti päivitetty 14.4.2015. Milloin lienee testi tehty eli oliko autossa silloin uusimmat ohjelmistot sisällä? Ja mitä tuo PCM-modulin päivitys vaikuttaa?
ETIS-tiedot näyttävät edelleen esim. juuri tuolle PCM-modulille päivitystarvetta. Onko kyse ajantasaisesta tiedosta vai jääkö ETIS:ssä päivittymättä se lista jossa näkyvät nuo tarjolla olevat ohjelmistopäivitykset per ohjelmistomoduli.
Summa summarum: Nämä lehtien testit tehdään mitä ilmeisimmin niin, että otetaan käsittelyyn auto ja testataan sitä. Mitä se auto on ns. syönyt ja missä kunnossa se on (esim. ohjauskulmat), ei vaikuta tai sitä ei edes oteta huomioon. Näin ollen aika usein testataan useilta osin siis kyseistä autoyksilöä eikä mallia yleisesti.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 155hp mHEV A7 PowerShift ST-Line Wagon 2023
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
fordever kirjoitti: Tuosta vertailusta ensinnäkin se, että ko. Mondeossa on säädettävä jousitus. Missähän asennossa se on mahtanut herra testaajilla olla? No, varmaankin asennossa Normal, koska sitä ei erikseen mainita. Sinänsä alustan osaltahan ei kauheasti moitteita tullut, jos vertaa Tuulilasin 6/2015 farmarivertailuun, jossa normaalijousitettu Mondeo sai tuta herra testaajien ankaran arvostelun ainakin täyteen kuormattuna. Ja olihan Mondeo taas siinä levoton maantiellä, mitä ei TM:n vertailussa mainittu. Liekö sitten jousitusten ero tehnyt tuonkin vai se epäilemäni kaistavahdin käyttö Tuulilasin testissä?
TM:n testin Mondeon ETIS-tiedot ovat mielenkiintoiset. Sen mukaan esim. PCM-moduli (voimansiirto, vaikuttanee moottorin ominaisuuksiin) oli onnistuneesti päivitetty 14.4.2015. Milloin lienee testi tehty eli oliko autossa silloin uusimmat ohjelmistot sisällä? Ja mitä tuo PCM-modulin päivitys vaikuttaa?
ETIS-tiedot näyttävät edelleen esim. juuri tuolle PCM-modulille päivitystarvetta. Onko kyse ajantasaisesta tiedosta vai jääkö ETIS:ssä päivittymättä se lista jossa näkyvät nuo tarjolla olevat ohjelmistopäivitykset per ohjelmistomoduli.
Summa summarum: Nämä lehtien testit tehdään mitä ilmeisimmin niin, että otetaan käsittelyyn auto ja testataan sitä. Mitä se auto on ns. syönyt ja missä kunnossa se on (esim. ohjauskulmat), ei vaikuta tai sitä ei edes oteta huomioon. Näin ollen aika usein testataan useilta osin siis kyseistä autoyksilöä eikä mallia yleisesti.
Onhan se näinkin, mutta yksilöiden väliset erot samalla konella ja voimansiirrolla, on melko pieniä.
Tuo passat on ollut jo useammassa testissä ja todelliseksi maantiekulutukseksi on ilmeisen helposti saatu alle viis litraa. Toinen hupaisa juttu on, että fordista on otettava 180 hepan dieseli, jotta se vastaa oikealta käytännön suorituskyvyltään vw:n 150 heppaista. Vähän kyllä on alkanut harmittaa koko mondeon tilaus, toki ei vw:tä voi omalla volkkarin luotettavuuskokemuksella edes pitää vaihtoehtona omalla rahalla ostettavaksi autoksi.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Mun monkku oli muuten tosiaan 6.5 valmistunut. Toivottavasti saapuu heinäkuun alussa, kuten voisi olettaa.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kyse oli vaihtelevasta taajama-ajosta, ei sentään maantieajosta. Maantieajossa eroa oli tasan litra, mikä on vielä ymmärrettävä luku.
Mutta tuo taajamakulutuksen ero on kyllä järkyttävä. Mondeohan on kyllä selvästi painavampi, mutta ei parisataa lisäkiloa silti pitäisi noin hurjaa lisäkulutusta tuoda samantehoisessa autossa.
Jäin miettimään voiko tuolle olla joku erityinen selitys, esimerkiksi eberin päällä olo. Minusta tässä ketjussa joku aiemmin totesi, ettei Mondeossa saa lainkaan eberiä valikosta raksittua pois, mikä kyllä sekin tuntuu perin oudolta. Eli se siis pöhisee aina automaattisesti kylmemmillä keleillä ja epäilemättä erityisesti taajamassa.
Lehden kuvissa näytti olevan vielä vähän luntakin maassa, joten viileissä oloissahan nuo on kaiketi ajettu. Voisiko aina päällä oleva ja vähän yliherkkä automatti-eberi olla selitys?
Kulutusta se tietysti on syystä riippumatta ja 9,4 litraa satasella tuntuu kyllä enemmän vanhan bensarosvon tai möhkömaasturin kuin nykyaikaisen dieselhenkilöauton kulutukselta jopa taajamassa.
Mutta tuo taajamakulutuksen ero on kyllä järkyttävä. Mondeohan on kyllä selvästi painavampi, mutta ei parisataa lisäkiloa silti pitäisi noin hurjaa lisäkulutusta tuoda samantehoisessa autossa.
Jäin miettimään voiko tuolle olla joku erityinen selitys, esimerkiksi eberin päällä olo. Minusta tässä ketjussa joku aiemmin totesi, ettei Mondeossa saa lainkaan eberiä valikosta raksittua pois, mikä kyllä sekin tuntuu perin oudolta. Eli se siis pöhisee aina automaattisesti kylmemmillä keleillä ja epäilemättä erityisesti taajamassa.
Lehden kuvissa näytti olevan vielä vähän luntakin maassa, joten viileissä oloissahan nuo on kaiketi ajettu. Voisiko aina päällä oleva ja vähän yliherkkä automatti-eberi olla selitys?
Kulutusta se tietysti on syystä riippumatta ja 9,4 litraa satasella tuntuu kyllä enemmän vanhan bensarosvon tai möhkömaasturin kuin nykyaikaisen dieselhenkilöauton kulutukselta jopa taajamassa.
Re: Uusi Mondeo mk5 2015
Kugahan kirjoitti:Kyse oli vaihtelevasta taajama-ajosta, ei sentään maantieajosta. Maantieajossa eroa oli tasan litra, mikä on vielä ymmärrettävä luku.
Mutta tuo taajamakulutuksen ero on kyllä järkyttävä. Mondeohan on kyllä selvästi painavampi, mutta ei parisataa lisäkiloa silti pitäisi noin hurjaa lisäkulutusta tuoda samantehoisessa autossa.
Jäin miettimään voiko tuolle olla joku erityinen selitys, esimerkiksi eberin päällä olo. Minusta tässä ketjussa joku aiemmin totesi, ettei Mondeossa saa lainkaan eberiä valikosta raksittua pois, mikä kyllä sekin tuntuu perin oudolta. Eli se siis pöhisee aina automaattisesti kylmemmillä keleillä ja epäilemättä erityisesti taajamassa.
Lehden kuvissa näytti olevan vielä vähän luntakin maassa, joten viileissä oloissahan nuo on kaiketi ajettu. Voisiko aina päällä oleva ja vähän yliherkkä automatti-eberi olla selitys?
Kulutusta se tietysti on syystä riippumatta ja 9,4 litraa satasella tuntuu kyllä enemmän vanhan bensarosvon tai möhkömaasturin kuin nykyaikaisen dieselhenkilöauton kulutukselta jopa taajamassa.
Kyllä, mutta 5,8 kulutus maantieajoonkin on tosi iso. Taitaa esimerkiksi tehokkaammat vitos bemarit ja e-mersutkin mennä vähemmällä.
Ford Mondeo 5-ovinen 150 hp 2.0 diesel automaatti, titanium business, ruby red,18" 5-puolaset vanteet, alcantara, sähköisesti taittuva vetokoukku, aktiivivakkari
Edellinen Volvo S80 D5
Edellinen Volvo S80 D5