kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Elikkäs
-paisarista katoaa nestettä jonkun verran
-kun ajaa vähän pitempään joku 40 km kone kuumenee liikaa näin kesällä? en tiedä kun ei lämpämittari toimi mut kuvittelen ainaki näin
-suhteelisen kova paine paisarissa putket kivikovat
-auto ei käynnisty kuumalla kun vasta kun on pari kolme kertaa starttaillu ja sitten kun lähtee niin haisee hetken joltain oudolta (ehkä jäähdytinneste jonka polttaa aluksi pois ennenkuin starttaa?
-myös kierokset rupeavat aaltoilemaan tällöin kun on ajanut kuumaksi startanut uudestaan ja varsinkin tyhjäkäynnillä.
-vaihtelevasti nopeusmittari tärisee silloin kun oireet alkaa :s
- ei näy vaahtoa/öljyä missään missä sitä ei pitäisi olla.
Eli siis kuulostaako jonkun muun korvaan oireet muulta kuin alkavalta kannentiivisteen hajoamiselta ? Iso kiitos jo näin etukäteen vastanneille.
-paisarista katoaa nestettä jonkun verran
-kun ajaa vähän pitempään joku 40 km kone kuumenee liikaa näin kesällä? en tiedä kun ei lämpämittari toimi mut kuvittelen ainaki näin
-suhteelisen kova paine paisarissa putket kivikovat
-auto ei käynnisty kuumalla kun vasta kun on pari kolme kertaa starttaillu ja sitten kun lähtee niin haisee hetken joltain oudolta (ehkä jäähdytinneste jonka polttaa aluksi pois ennenkuin starttaa?
-myös kierokset rupeavat aaltoilemaan tällöin kun on ajanut kuumaksi startanut uudestaan ja varsinkin tyhjäkäynnillä.
-vaihtelevasti nopeusmittari tärisee silloin kun oireet alkaa :s
- ei näy vaahtoa/öljyä missään missä sitä ei pitäisi olla.
Eli siis kuulostaako jonkun muun korvaan oireet muulta kuin alkavalta kannentiivisteen hajoamiselta ? Iso kiitos jo näin etukäteen vastanneille.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Ensin lämpömittari kuntoon ettei tarvitse arvailla mitään!!
On aivan järjetöntä ajella autolla eikä näe paljonko koneessa lämmöt on.
Ei siis mikään ihme jos kannentiviste on palanu,ite en kyllä enää tuossa tapauksessa enempää tuhoa haluis tehdä.
On aivan järjetöntä ajella autolla eikä näe paljonko koneessa lämmöt on.
Ei siis mikään ihme jos kannentiviste on palanu,ite en kyllä enää tuossa tapauksessa enempää tuhoa haluis tehdä.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Kuten joissakin muissakin keskusteluissa todetaan, auton oma lämpömittari on aika turhake. Sen näyttää sinnepäin mutta et siitä mitään lukemia saa.
Omassa autossani esim. 55 - 90 astetta --> mittarissa neula ihan samassa asennossa.
Auton oireet kyllä viittaa mielestäni palaneeseen kannentiivisteeseen tai halki olevaan (jäähdysnesteet vuotaa palotilaan) kanteen.
Omassa autossani esim. 55 - 90 astetta --> mittarissa neula ihan samassa asennossa.
Auton oireet kyllä viittaa mielestäni palaneeseen kannentiivisteeseen tai halki olevaan (jäähdysnesteet vuotaa palotilaan) kanteen.
Tessu kirjoitti:Ensin lämpömittari kuntoon ettei tarvitse arvailla mitään!!
On aivan järjetöntä ajella autolla eikä näe paljonko koneessa lämmöt on.
Ei siis mikään ihme jos kannentiviste on palanu,ite en kyllä enää tuossa tapauksessa enempää tuhoa haluis tehdä.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Kiitos vastauksesta! En kuitenkaan etsi foorumilta isällisiä neuvoja mitä asialle pitäisi tehdä, vaam mitenkä asia korjataan.ahintikka kirjoitti:Kuten joissakin muissakin keskusteluissa todetaan, auton oma lämpömittari on aika turhake. Sen näyttää sinnepäin mutta et siitä mitään lukemia saa.
Omassa autossani esim. 55 - 90 astetta --> mittarissa neula ihan samassa asennossa.
Auton oireet kyllä viittaa mielestäni palaneeseen kannentiivisteeseen tai halki olevaan (jäähdysnesteet vuotaa palotilaan) kanteen.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Haiseeko "makealle"? Jos haisee, ja letkut ajon jälkeen kivikovat, niin kannentiiviste hajalla.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Venttiilivika?
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Myös imusarjan tiiviste kannattaa tsekata, alkaa vuotamaan vettä apukuskin puoleisesta päästä vesikanavasta. Kahdesta oon vaihtanu kun hukkas nestettä.
Helpoin ottaa koko kansi pois ja vaihtaa kansipahvi samalla. Neljän tunnin homma.
Helpoin ottaa koko kansi pois ja vaihtaa kansipahvi samalla. Neljän tunnin homma.
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Ihmettelen mitä seppiä täällä oikein on kun väittävät että LÄMPÖMITTARI ON TURHAKE!!
Ei siis mikään ihme jos kansipahvit käryää?
Ajatelkaapas vähän mitä tänne kirjottelette,josse mittari ois turha niin sitä ei siinä olisi?
Autokoulun käyneitä ihmisiä niin mitään siellä eivät ole oppineet,ei voi muuta sanoa kuin että MORO!!
Älkää vaan menkö samaa asiaa väitämään tuonne raskaankaluston sälien puolelle voipi tulla ehkä suurempikin haloo.
Ite en edes viitsi alistua siihen jos lusikalla on kerta annettu niin kauhalla ei voi ammentaa sano aina isäukkokin.
Ei siis mikään ihme jos kansipahvit käryää?
Ajatelkaapas vähän mitä tänne kirjottelette,josse mittari ois turha niin sitä ei siinä olisi?
Autokoulun käyneitä ihmisiä niin mitään siellä eivät ole oppineet,ei voi muuta sanoa kuin että MORO!!
Älkää vaan menkö samaa asiaa väitämään tuonne raskaankaluston sälien puolelle voipi tulla ehkä suurempikin haloo.
Ite en edes viitsi alistua siihen jos lusikalla on kerta annettu niin kauhalla ei voi ammentaa sano aina isäukkokin.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Onko sekin turhaa tietoa jos se neula alkaa kapuamaan yli sen puolen välin?ahintikka kirjoitti:Kuten joissakin muissakin keskusteluissa todetaan, auton oma lämpömittari on aika turhake. Sen näyttää sinnepäin mutta et siitä mitään lukemia saa.
Omassa autossani esim. 55 - 90 astetta --> mittarissa neula ihan samassa asennossa.
Auton oireet kyllä viittaa mielestäni palaneeseen kannentiivisteeseen tai halki olevaan (jäähdysnesteet vuotaa palotilaan) kanteen.

Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Lämpömittarike olis osuvampi nimi esim. mk3 mondeon lämpömittarille. Saman asian hoitais lämpövalo.
Mutta jos autossa on tälläinen lämpömittarike, niin sitä kyllä kannattaa uskoa, jos neula lähtee nousemaan. Silloin lämmöt on jo ollu punaisella mittarin softaan säädetyn viiveen ajan.
Sitä en tiedä onko jo -98 fiestassa tälläinen mittari, epäilisin että se on tullu vasta can-väylien myötä
Mutta jos autossa on tälläinen lämpömittarike, niin sitä kyllä kannattaa uskoa, jos neula lähtee nousemaan. Silloin lämmöt on jo ollu punaisella mittarin softaan säädetyn viiveen ajan.
Sitä en tiedä onko jo -98 fiestassa tälläinen mittari, epäilisin että se on tullu vasta can-väylien myötä
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Toimiiko Flekti?
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Kyllähän lämpömittari joskus kipuaa yli puolen välin vaikka mitään ei olisi vialla. En minä ainakaan seuraa sitä lämpömittaria kuin "haukka saalista". Mutta jos mittaristoon syttyy punainen valo, siihen reagoin heti.Fiestalla kirjoitti:
Onko sekin turhaa tietoa jos se neula alkaa kapuamaan yli sen puolen välin?
Siinä vaiheessa kun se lämpömittari kapuaa sinne punaiselle alueelle "p***a on usein jo housussa" ja olet auttamattomasti myöhässä jos tarkoitus on estää ylikuumeneminen. Särkyykö jotain on kiinni autosta ja tuurista. Lämmöt ovat silloin jokatapauksessa jo liian korkealla.
Kun lämpömittarin tarkkuus on niin huono että et tiedä lämpötilaa kuin 30 asteen tarkkuudella se on turhake. Jos tarvitset todellisen tiedon mikä lämpötila on, haluaisit sen varmasti tarkemmin kuin 30 asteen tarkkuudella. Jos lämpömittarista oikeasti voisi päätellä lämpötilan se olisi vallan eri asia.
Pelkkä valo, mikä syttyy määrätyssä lämpötilassa, riittäisi vallan hyvin nykymittarin tilalle.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Monessa autossa lämpömittaria ei olekaan.Tessu kirjoitti:Ihmettelen mitä seppiä täällä oikein on kun väittävät että LÄMPÖMITTARI ON TURHAKE!!
Ei siis mikään ihme jos kansipahvit käryää?
Ajatelkaapas vähän mitä tänne kirjottelette,josse mittari ois turha niin sitä ei siinä olisi?
Autokoulun käyneitä ihmisiä niin mitään siellä eivät ole oppineet,ei voi muuta sanoa kuin että MORO!!
Älkää vaan menkö samaa asiaa väitämään tuonne raskaankaluston sälien puolelle voipi tulla ehkä suurempikin haloo.
Ite en edes viitsi alistua siihen jos lusikalla on kerta annettu niin kauhalla ei voi ammentaa sano aina isäukkokin.
Mitä sinä hyödyt siitä tiedosta, minkä lämpömittari antaa, että auto keittää?
Eikö olisi paljon parempi että saisit tiedon että lämmöt nousee ja auto keittää KOHTA jos lämmöt vielä nousee?
JOS se lämpömittari kertoisi oikeasti lämpötilan, asia olisi aivan eri juttu.
Että MORO vaan.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Vedäppä ahintikka kettu päähän jos et tuon vertaa asioista ymmärrä!!
Tuntuu tää Voortin voorumi olevan TÄYNNÄ paskaa ja vieläkin paskempia tyyppejä!!
Aina vaan jotain vitun aluvanne pultteja etitään mutta kun tosipaikka tulee eteen niin kukaan ei tiedä mitään,no semmosta se on näiden nuorien urpojen kanssa.
Osaan sitä minäkin vittuilla ja saatte IHAN VAPAASTI bannata ulos,voidaan sitten IHAN ite perusta oikea voorumi mistä savustetaan ulos kaiki kyrvät!
Teveisiä perseestä koko vitun netti!
PS ikää kohta se 50 että en IHAN mihinkään jonneporukaan kuulu mutta en kyllä näihin voortipelleihinkään että MOROT VAAN!!
Tuntuu tää Voortin voorumi olevan TÄYNNÄ paskaa ja vieläkin paskempia tyyppejä!!
Aina vaan jotain vitun aluvanne pultteja etitään mutta kun tosipaikka tulee eteen niin kukaan ei tiedä mitään,no semmosta se on näiden nuorien urpojen kanssa.
Osaan sitä minäkin vittuilla ja saatte IHAN VAPAASTI bannata ulos,voidaan sitten IHAN ite perusta oikea voorumi mistä savustetaan ulos kaiki kyrvät!
Teveisiä perseestä koko vitun netti!
PS ikää kohta se 50 että en IHAN mihinkään jonneporukaan kuulu mutta en kyllä näihin voortipelleihinkään että MOROT VAAN!!
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
ahintikka kirjoitti: Monessa autossa lämpömittaria ei olekaan.
Mitä sinä hyödyt siitä tiedosta, minkä lämpömittari antaa, että auto keittää?
Eikö olisi paljon parempi että saisit tiedon että lämmöt nousee ja auto keittää KOHTA jos lämmöt vielä nousee?
JOS se lämpömittari kertoisi oikeasti lämpötilan, asia olisi aivan eri juttu.
Että MORO vaan.
Niin, aloittajahan ei tiedä, onko lämmöt nousseet liikaa kun lämpömittari ei toimi.Elsmeri kirjoitti:Elikkäs
-kun ajaa vähän pitempään joku 40 km kone kuumenee liikaa näin kesällä? en tiedä kun ei lämpämittari toimi mut kuvittelen ainaki näin

Mulla kun oli saman vuotinen Nissani, niin siinä kyllä lämpömittari näytti ihan selkeesti kun lähti kapuamaan yli puolen välin, että joko lähdet ajamaan, laitat lämppärin päälle tai sammutat koneen (flekti ei toiminnassa).
Pari kertaa nosti parkissa lämmöt punaiselle, toisella kertaa keitti, toisella ei ehtinyt kun huomasin vilkaista mittariin. Mitään ei hajonnut.

Eli onhan se lämpömittari ihan saatanan turha, irti pitäisi moiset repiä!

50/50 jäähdytysnesteen käyttö kesälläkin on perusteltua, koska se nostaa nesteen kiehumispistettä.
Viimeksi muokannut Fiestalla, 05 Touko 2015 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Semmosta se on kun ostaa kunon merkin eli NISSANIN niin näyttää mittaritkin ok,viimesiä Vooretja tässäkin talossa viedään ja toisia ei tule enää taloon,paskaa kun saa ilmaseksikin
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
pyörii suorakytkennällä kokoajan koska muuten ei toimiJheinonen kirjoitti:Toimiiko Flekti?


Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
kiitos vastauksista laitoin tosta tommosen elohopeamittarin kabiiniin ja huomasin että kuljettajan lämmöt nousee ainaki tosi herkästi punaiselle..
Venttiilit säädetty priimaksi vuosi sitten kuten myös kansipahvi vaihdettu vuotoja järjestelmässä en ole havainnut tuuletin pyörii kokoajan koska en saanut muulla tavalla pyörimään tossa vuosi sitten
samaa mieltä viimekirjottajan kanssa paskaa saa ilmaseks.
Venttiilit säädetty priimaksi vuosi sitten kuten myös kansipahvi vaihdettu vuotoja järjestelmässä en ole havainnut tuuletin pyörii kokoajan koska en saanut muulla tavalla pyörimään tossa vuosi sitten

Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Sitä samaa
Lähetetty: 05 Touko 2015 14:20
Lähettäjä: Tessu
Vastaanottaja: Elsmeri
Opettele ensin perusasiat ja lässytä vasta sitten vanhemmille,mulle IHAN OIKEESTI riittää koko vitun netti pellet!!
haha
meni vähn offtopic mut joillakin vaan menee tunteisiin 
Lähetetty: 05 Touko 2015 14:20
Lähettäjä: Tessu
Vastaanottaja: Elsmeri
Opettele ensin perusasiat ja lässytä vasta sitten vanhemmille,mulle IHAN OIKEESTI riittää koko vitun netti pellet!!
haha


Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Opettelisitte ensin auton perusjutut ennen kuin hommaatte semmosen,eikö edes autokoulussa enää näistä puhuta??
Ei varmaan sielläkin varmaan tärkeempää on aluvanteen pultit ja sävyerot voi tsiisus...
Ei varmaan sielläkin varmaan tärkeempää on aluvanteen pultit ja sävyerot voi tsiisus...
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Rauhoitutaanpas nyt vähän, ja puhalletaan herneet pois nenästä. Kaikki on kuitenkin samaa mieltä siitä, että moottorin lämpöjen näkeminen on tärkeä asia.
Mittarit sais vaan nykyäänkin näyttää todellista lämpötilaa kuten ennemminkin, eikä vain asteikolla kylmä-ok-kuuma \-|-/.
Uusista mittareista kun ei esim. näe kuinka nopeasti lämmöt nousee normaaliin.
Eikä näe myöskään sitä toimiiko sähköohjattutermostaatti oikein, mikä saattaa kuitenkin joidenkin tavallisten autoilijoiden kohdalla olla hyvä asia, ja saattaapa olla myös syynä mittarin liikkeiden porrastukseen...
Mittarit sais vaan nykyäänkin näyttää todellista lämpötilaa kuten ennemminkin, eikä vain asteikolla kylmä-ok-kuuma \-|-/.
Uusista mittareista kun ei esim. näe kuinka nopeasti lämmöt nousee normaaliin.
Eikä näe myöskään sitä toimiiko sähköohjattutermostaatti oikein, mikä saattaa kuitenkin joidenkin tavallisten autoilijoiden kohdalla olla hyvä asia, ja saattaapa olla myös syynä mittarin liikkeiden porrastukseen...
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Tuotanoin. Ihmiset toistivat vain sellasta yksinkertaista faktaa, että se mittari näissä kuluttajapuolen laitoksissa näyttää "mitä asiakas haluaa" kunnes on jo suurempi ongelma. Siinä on siis käytännössä kolmen led-valon edestä toimintoja: moottori kylmä, moottori käyntilämpönen, vikavalo.Tessu kirjoitti:Ihmettelen mitä seppiä täällä oikein on kun väittävät että LÄMPÖMITTARI ON TURHAKE!!
Ei siis mikään ihme jos kansipahvit käryää?
Ajatelkaapas vähän mitä tänne kirjottelette,josse mittari ois turha niin sitä ei siinä olisi?
Autokoulun käyneitä ihmisiä niin mitään siellä eivät ole oppineet,ei voi muuta sanoa kuin että MORO!!
Älkää vaan menkö samaa asiaa väitämään tuonne raskaankaluston sälien puolelle voipi tulla ehkä suurempikin haloo.
Ite en edes viitsi alistua siihen jos lusikalla on kerta annettu niin kauhalla ei voi ammentaa sano aina isäukkokin.
Esimerkiksi 2000-luvun Fordeissa ja jo vuoden -98 Fiestassa kyseinen mittari "on turhake" sillä tapaa, että autossa on mittarin yläpään lukemia varten jo erikseen vikavalo, uudemmat kertovat myös ruudulla syyn "overheat". Mittari menee siihen asentoon likimain samaan aikaan kuin vikavalo syttyy tai parhaimmillaankin ennakoi ongelmaa vain muutamia kymmeniä sekunteja ennen, sitten keittää aika saman tien. Uudemmissa laihaseoskoneissa on lisäksi sallittu käyntilämpötila noin välillä 60 - 104 astetta. Edes flektit ei käynnisty ilman ilmastointia, vaikka autossa on 103 astetta veden lämpö ja samaan aikaan lämpömittari näyttää sitä 90 asteen lukemaa.
On siis turha alkaa kimpoilemaan tällaisesta.

Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Eikö se ole se ja sama, jos mittari näyttää 103 asteessa 90... Ongelmat alkavat kuitenkin vasta ~130 asteessa(?)
Jos mittari lähtee kapuamaan 105-110 asteen kohdalla, on keittämiseen vielä matkaa ainakin 20 astetta?
Jos mittari lähtee kapuamaan 105-110 asteen kohdalla, on keittämiseen vielä matkaa ainakin 20 astetta?
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
Jos uudet auton ON näin paskoaj niin sitten se on kiitos EI!
Tuntuu että KAIKKI uudet kamat on täskin talossa rikki,on se auto tai öljypoltin niin EI pelaa ei,kettu mitä paskaa ihmisille syötetään ja ihmisiä aivopestääs kaikella "kuluttaa vähän sitä ja tätä" kun sitten hajoo tarvii AINA ammattimies olla kattomassa ja hinta 500-1000E/krt kyllä on elämä menny ihan vituks sanon minä.
Ei tarvi mun enää uutta autoa ikinä ostaa hermot menis ja sais auton polttaa lepikkoon!!
KUkanah pelle tämmöstä yleensä viittii kestää,ihmiset ei osaa vaatia nykyään mitään,kaikki vaan määkiviä lampaita,ihan jo eduskunnasta lähtien samoja pellejä.
Tuntuu että KAIKKI uudet kamat on täskin talossa rikki,on se auto tai öljypoltin niin EI pelaa ei,kettu mitä paskaa ihmisille syötetään ja ihmisiä aivopestääs kaikella "kuluttaa vähän sitä ja tätä" kun sitten hajoo tarvii AINA ammattimies olla kattomassa ja hinta 500-1000E/krt kyllä on elämä menny ihan vituks sanon minä.
Ei tarvi mun enää uutta autoa ikinä ostaa hermot menis ja sais auton polttaa lepikkoon!!
KUkanah pelle tämmöstä yleensä viittii kestää,ihmiset ei osaa vaatia nykyään mitään,kaikki vaan määkiviä lampaita,ihan jo eduskunnasta lähtien samoja pellejä.
Re: kannentiivistekkö vai mikä ? fiesta 98
OT
Jep se on ikävää kun puolustamalla omia oikeuksia muut pitävät hankalana kusipäänä, ehh.
Ilmesesti pitäs vaan antaa kaikkien kusta silmään niin oltais tyytyväisiä, ja rahaakin on kaikilla loputtomiin
Jep se on ikävää kun puolustamalla omia oikeuksia muut pitävät hankalana kusipäänä, ehh.
Ilmesesti pitäs vaan antaa kaikkien kusta silmään niin oltais tyytyväisiä, ja rahaakin on kaikilla loputtomiin

Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)