Sierran ominaisuus

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

ECUpa hyvinkin. Tai tässä tapauksessa EEC-IV on varmaan oikea termi.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Onko tuo päärele ihan vaan kytkevä rele? Voisiko sen paikalle laittaa tavallisen pienemmän kytkevän releen, kun se on tommonen korkea alkuperäisenä.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

No mitenkäs tuo päärele toimii? Tuleeko ohjausvirta virtalukolta ja työvirta suoraan akusta? Huomenna ajattelin lähteä sitä relettä tutkimaan jos vaan on poutakeli.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

No päärelettä ja sen sokkelia syynätty. Vedin hyppyjohdon sokkeliin niiden johtojen väliin joiden arvelen olevan työpuolen johdot. Ei mitään, ei edes savua eikä poksahtaneita sulakkeita. Virtalukon pohjan töpselin otin irti ja contact cleanerillä putsasin. Taas starttien yhteydessä suuttimelle asti tullut bensa sitten valahti suorasähkön avulla kaasuläpälle ja kone kävi sen ajan kun sitä bensaa riitti. Eli pumppu ei tee painetta järjestelmään, kun kääntää virrat päälle, mutta pumppaa, kun starttaa. Tämmöstä tällä kertaa.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Anteeksi kun en nyt ollut mukana ihan auttamassa... releistä löydät ne releen virtapinnit yleismittarin vastus / Ohmi mittauksella. Ne kaksi pinniä joissa on pienehkö vastus (käämin impedanssi) on rele. Loput joissa ei ole mitään ovat yleisimmin releen sulkeutuvia kärkiä ja oikosulussa avautuvat kärjet.


Se diagnostiikka kohdan ledihan vaatii myös että oikosuljet sen yhden pinnin maahan.. nojaa varmaan teit sen.
petekai kirjoitti:Tuo kaasuläpän asentotunnistin, siinä on se "viisari". Missä sen pitäisi olla? Ajattelin. että se kääntyilisi kaasuläpän akselin kanssa eli se on sen raudan takana mikä osuu tyhjäkäyntisäätäjään, Virhe? Pitääkö sen olla vapaana? Jos pitää, niin mitä se viisari sitten tekee? Tuota pähkäilen huomenna,
http://www.hepetrading.fi/fi/MOOTTORI+J ... ppale/3211
Tuolla kuva siitä tunnistimesta, siinä näkyy se "viisari"
Kääntyilee kaasuläpän mukana, kyllä.
petekai kirjoitti:Kyllä sinne suuttimelle asti tulee bensa startatessa, mutta pumppu ei enää hurahda kun kääntää virrat päälle. Tuo ECUn pinnien virtojen tarkistus , niin tuleeko sinne muuta kuin elossapitovirta ja sen maadoitus. Toki, luulisi sinne tulevan muutakin virtaa. Mutta kone käy, kun saa suuttimesta valunutta bensaa. Eikö luulisi, että ei kävisi ilman ECUn toimintaa.
Mitenkäs se tyhjäkäyntisäädin, kun sen "nokka" on pitkällä eikä liiku mihinkään.
https://www.youtube.com/watch?v=8IffGmoGIQA
tuolla video sen toiminnasta. Ei mulla vaan liiku noin. Tai ei ainakaan nyt.
Taitaa se käydä vähän riippuen sytytysmallista mitä käytetty EEC-IV ECUn kanssa.. vanhemmathan oli vielä erillisellä sytytysmoduulilla jotka pysyivät 10 asteen ennakossa jos ECU ei käskyttänyt ja sai suoraan kampiakselin pulssin? Kuhan arvailen.


Tuohon ECUn pinnien tarkistukseen uskaltaisin väittää seuraavat toimivan myös sinulle tarkistuslistana:

kuva liittimestä.. huomaa pinnien rivitys ja liittimen pykälät niin tiedät miten numerointi menee.

+12V = 1
- = 9, 16, 20, 40 ja 60
Sensors GND (Signal Return) = 46 ()
Ignition Switch = 37, 57

69 numero on sinun suuttimen pinni ja väri mahdollisesti Bn/B eli Ruskea/musta? Ja Sulake 32 on suuttimelle ja ECUlle?
58 ja 59 on maadoitukset suuttimelle.. 59 menee suoraan ECUlta ja 58 on kytketty joku Ballast Resistori ECUn ja suuttimen välille? Varmaan suuttimen ajurille suuttimen impedanssin takia tai ajamaan ylimääräistä feikki suutinta ECUlle? (Eli nuo Ballast Vastuksen jälkeen yhdistyvät ja sit yhdistynyt johto menee suuttimelle).


Laitat suoran virran 37 ja 57 pinneihin niin ohitat virtalukon ECUlle. ECU päättää sit missä tilassa ollaan kierrosten mukaan ja antureitten mukaan... (Crank - Run - Stall)

Sulake 35 on ECUlle pää virransyöttö (eli ECU pinni nro 1)

Näin ulkomuistista..
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Viimeinkin jotakin tietoa.
Noita kokeilen huomenna.

Hetkinen, pinni numero 69 !
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Hups.. Anteeks tuo pdf on vähän suttunen.. ja alko viivat hyppimään silmille.

Suuttimen +12V (hyppäsin heti suuttimen kohdalla viivan yli) Bk eli mustaa johtoa pitkin sulakkeelta 32..
58 ja 59 oli oikein.


Unohda 69 pinni maininta. Kuten tuossa tekstissä voi lukeakkin niin se oli ihan ylimääräinen asia... Oli vierekkäin 1.6 Only ja 1.8 only.. :oops:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Eipä tule remontista mitään. Räntää rätkinyt kuuroina koko päivän. Parkkipaikkaremontille vähän huono keli.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Jep. Tänään vähän parempi keli.

Kävinpä veivaamassa: pistin sen tyhjäkäyntianturin paikalleen oikein.
Ihan aluksi ajattelin palata jälkiäni ja kokeilin suorasähköä suuttimelle, toimi kuten ennenkin eli virrat päälle niin pumppu hurisi. En tiedä miksi.
Sitten pistin suorasähkön pumpulle virtalukosta, virrat päälle - ei hurahtanut, niin kuin ennen.
Elikkäs olisiko virtalukon pohja (jo kerran vaihdettu) sittenkin oireiden syy?
Tätä joku jo aikaisemmin muistaakseni ehdotti.
Ja jos on, niin saakohan noita uusia enää ja jos, niin mihin hintaan.
Käytettyjä kyllä löytyy.
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jos kerran virrat menee päälle niin sillonhan se pohja on kunnossa.
Mulla häviää nyt sitten jälleen tyhjäkäynti kun risteyksiin tulee,mikähän IHME senkin tekee?
Kiikun kaakun leiman sai,mutta mikä lie sen laihan seoksen tekee?
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

No niin. Kokeilin tuota Xanthen vinkkiä. Pinneille 58 ja 59 suorasähkö. Ehkä toiveissani olin kuulevinani pientä lupailua, mutta ei käyntiin.
Pinni 1:een virta, ei mitään.
Sulakkeitakin ihmettelin, kun sulakerasiassa on vain 24 sulakepaikkaa ja lisäsulakkeet on kyllä mainittu omistajan
käsikirjassa, mutta ne on tuuletin I ja II, ilmastointi,lukkiutumattomien jarrujen 3 kpl,katalysaattori ja egr-moduuli.
Numerot 28 - 36 ilman 35.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Ööh.. 37 ja 57 pinneille ehdotin. Nuo 58 ja 59 on suuttimen maadoitus pinnit.

Pinni 1 pitää tulla virta. Se on ecun oma käyntivirta :?: Siihen voit vetää vaikka uuden 12V syötön jos tosissaan kipinä katoaa matkalle (kuten tuppaa vanhoissa autojen sähköissä).


Sulakkeiden osalta joudun syömään sitten sanojani. Netistä löydetty pdf jossa 1.6l CFI sierran 90 luvun piirkaavio. Ja tosissaan 92 ja 94 vuoden Escorteissakin on jo pientä eroa sulakeboxeissa.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

No niinpä olikin nuo pinnit. Liikaa numeroita samassa kappaleessa.
No huomenna ruuvataan uudelleen ne 37 ja 57.
Tarkennuksena vielä, noille pinneille yhtä aikaa se virta?
Ja sitä ykköstä kanssa katsottava.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

petekai kirjoitti:No niinpä olikin nuo pinnit. Liikaa numeroita samassa kappaleessa.
No huomenna ruuvataan uudelleen ne 37 ja 57.
Tarkennuksena vielä, noille pinneille yhtä aikaa se virta?
Ja sitä ykköstä kanssa katsottava.
Itsekin mutuilen vähän, mutta ainakin ohc:n yhteydessä olevassa EEC-IV:ssä 37 ja 57 nastoille kuuluuki tulla jatkuva virta, se tavallaan kiertää tuohon toiseen. Sen sijaan kysymys kuuluu tuleeko siihen boksin 16 nastaan maadoitus/miinus??? Koska juuri tuo herättää yksikön käyntitilaan, jolloin b-pumpun rele vetää ja kone voidaan pyöräyttää käyntiin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Kiitos vinkistä. Senkin tarkistan huomenissa.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Ou jee. Pinnit 37 ja 57 yhdistetty - auto käy. Eli onko virtalukon pohja sökö?
No joka tapauksessa käyn ajamassa pienen lenkin. Autolle pitää saada liikettä nyt.

Kiitos kaikille osallistuneille tähän saakka.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Kävin ajamassa pienen lenkin. Hyvin pelasi, tyhjäkäynti meinaa välillä jäädä hieman korkeaksi, mutta laskee normaaliksi kyllä. Halvin korjaus olisi kun vetäisi johdon tulipellin läpivientikumista ja yhdistäisi ne johdot. Ja jättäisi siihen. Mutta taidanpa katsella sen virtalukon pohjan jostakin.
Ja nyt renkaan vaihtoon.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo siis pinniin 37 kuuluu tulla jatkuva virta ja 57:aan sitten virtalukolta, mutta tosiaan nuo karvat yhtyy jotenkin johtosarjassa eli kun 37 saa virran se kiertää sitten 57 pinniin myös. Älkää kysykö enempää.. :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Onnittelut petekai:lle!
duckworth kirjoitti:Joo siis pinniin 37 kuuluu tulla jatkuva virta ja 57:aan sitten virtalukolta, mutta tosiaan nuo karvat yhtyy jotenkin johtosarjassa eli kun 37 saa virran se kiertää sitten 57 pinniin myös. Älkää kysykö enempää.. :)
Itsellä oli "testipenkissä" nuo yhdistetty katkaisimen taakse molemmat (37 & 57) mutta kiitän yksityiskohdasta jota en ole vaivautunut tarkistamaan ;)


Virtalukossa tai sen johdotuksessa vika.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Xanthe_ kirjoitti: Itsellä oli "testipenkissä" nuo yhdistetty katkaisimen taakse molemmat (37 & 57) mutta kiitän yksityiskohdasta jota en ole vaivautunut tarkistamaan ;)
Joo sehän tuossa onkin juuri jännää että 57-nastaan menevään johtoon piti laittaa diodi, ettei virta kiertänyt takaisin puolaan sitä kautta, kun 37 syötti myös tuonne jonkun kiemuran kautta jännitettä. Kun mun johdotuksissa virta ECUlle tuli puolalta (plus), tai kytkin sen tulemaan sieltä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Joo. Ei tuota viritystä voi laittaa ainakaan tuollaisena kiinteäksi, kun se purkaa akkua koko ajan. Huomasin kun se oli ollut muutaman tunnin ja lähdin kauppaan.
Mutta, kuten Xanthe mietti, niin kumpi on rikki , virtalukon pohja vai johdot?
Ei viittisi ostaa sitä pohjaa, jos ei se pelaakaan sillä. Pitäis olla käytetty pohja millä kokeilisi ensin. Tosin vaihdoin sen jo aikaisemmin ja se toimi ihan ok, mutta oli varmasti vähintään yhtä vanha osa kuin mun alkuperäinenkin. Että olisko siihenkin jo ajan hammas purrut.
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Eipä ollut virtalukon pohjassa vika. Kävin äsken vääntämässä. Ensin erotin ne 37 ja 57 johdot ja vedin virtalukolta piuhan 57 johtoon, ei mitään. Sitten vedin suorasähkön 37-johtoon ja heti käyntiin. Tein sinne vain semmoisen liitoksen, että pääsen liikkeelle. Haen tarvikkeita ja vedän sen suorasähkön esim. pumpun sulakkeelta, niin on parempi kuin suoraan akusta.

Tuo nyt alkaa tuntua siltä, että pumpun releellä on sittenkin johdotuksessa vikaa.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Se johdotus vika on yleistä jo tuon ikäisissä autoissa.. ellei nuoremmissakin. Ei kannata yllättyä. Se miksi voi vetää tyhjäks akun niin ECU ja sen ylläpitämät anturit saattaa viedä yllättävästi virtaa. Jos sulake on 3A ja normaalisti auto sammuksissa kuluttaa vain milliamppeereja niin äkkiäkös.. ;)

Heiluttele johtoja (etenkin liitosten lähettyviltä) silloin kun mitään ei tapahdu jos antaakin kipinän kun heilutat tiettyä johtoa... niin tiedät. Jotenkin näin itse tekisin kun etsisin vikaa. Eli tarkemmin laittaisin yleismittarin noihin ecun johtoihin ja yrittäisin saaha niihin eloa jos löytyis joku kohta.

Villi veikkaus kun sanoit siitä releestä.. eikös se ole jossain suljetussa muoviboxissa se mihin rele laitetaan.. jos siellä käyny sama kuin Escorttien sulakeboxeissa eli hapettumaa..
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
petekai
Viestit: 179
Liittynyt: 29 Kesä 2012 13:50

Re: Sierran ominaisuus

Viesti Kirjoittaja petekai »

Noissapa sitä onkin jo ihmettelemistä, mutta pannaan paremmaksi: kun yhdistin noita yllämainittuja johtoja 37 ja suora, niin selvästi rele rapsahti, kun johdot osuivat yhteen.Mutta se ääni kuului auton perästä? En ruvennut sitä ihmettelemään, kun piti lähteä kaupoille. Mutta releen rapsahdus kuului selvästi takaosasta, eihän siellä pitäisi olla releitä, eihän? Nyt kun katson ulos, niin huomenna en sitä ala tutkimaan, maa valkoinen ja taivaan täydeltä lunta tulee, Jyväskylässä.
Vastaa Viestiin