c-max 1.8 bensa ja vikakoodit p2110 ja p0106

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

c-max 1.8 bensa ja vikakoodit p2110 ja p0106

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Mikähän mahtaa olla vaimon 10v ikäisessä c-maxissa, kun menee limited speed modeen ja heittää otsikon vikakoodit?
Kiinalainen halpistesteri sanoi p0106 tarkoittaa että tmap arvo on alueen ulkopuolella eli ilmeisesti ei vastaa kaasuläpän ja kuormituksen olettamaa. P2110 laitteen mukaan kaasuläpän asentotunnistimen datavirhe.

Vähän epäröintiä ollut jo pidemmän aikaan liikkeellelähdössä, mutta nyt alkoi tulla ihan engine failurea ja freeze frame datan perusteella koodilla p0106 löytyy kuormitus n.85% ja tällöin tmap lukema 26inhg, eli lukema kuin moottorijarrutuksessa vaikka kuormituksen perusteella kiihdytys kyseessä. Otin tmap anturin irti mutta oli ihan suht puhtaan näköinen ja liitin näytti hyvältä, eli kultaus ehjää.
Sitten ajattelin josko tulis kuitenkin kaasuläpältä toi vian juurisyy ja koitin herkistellä läppää ja tiputin öljyä tipat akselin päihin.
Sitten kokeilin ottaa kaasuläpän asentotunnistimen (tp) livedataa samalla kun painan kaasupoljinta auto sammutettuna virta 2:lla ja siinä on jotain outoa. Kun kaasua painaa himpun verran ja pitää siinä, niin kaasuläppä alkaa värisemään niin että sirinä kuuluu sisälle asti. Mahtaako kyseessä olla jokin perus c-max / focus II ominaisuus.. ? Kuuluuko kaasuläpän pitää siritystä pintakaasulla kun auto ei siis ole käynnissä? Siis lähinnä voisko joku testata omasta 1.8 duratecista mitä kys.tilanteessa käy.
TP data heittelehtii 18- 30% väliä sirinän aikana.. Kuulostaa aika kovalta heittelyltä, eli ei varmaan normaalia..? Oisko poljinanturi vai mikä aiheuttaisi, ideoita klubilaisilla?
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: c-max 1.8 bensa ja vikakoodit p2110 ja p0106

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Netistä näyttää löytyvän tapauksia joissa tunnistinpotikka (tps) on hajonnut. Täytyy varmaan ottaa läppäkotelon sivukansi irti ja mittailla lineaarisuutta ensin- ja jatkaa selvittelyä muualta jos on ok. Löytyy myös keskusteluja missä läppäkotelo on vaihdettu turhaan..
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: c-max 1.8 bensa ja vikakoodit p2110 ja p0106

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Päivittelen tässä taas lokia.
Tps tarkistettu eikä katkoksia löytynyt. Yleensä tps1 ja tps2 vastukset kasvaa vastakkaisiin suuntiin, mutta tässä näköjään samaan suuntaan mutta eri asteikolla :?
Samalla selvinnyt että p2110 ei ole suoraan viasta johtuva vikakoodi vaan pelkkä safe-moden flägi. Eli uutta map anturia laitettu tilaukseen.. katsotaan auttaako. Vikakoodi esiintyy vain koneen ollessa lämmin.
ngbee
Viestit: 77
Liittynyt: 19 Tammi 2008 14:00
Paikkakunta: Vantaa / Lahti

Re: c-max 1.8 bensa ja vikakoodit p2110 ja p0106

Viesti Kirjoittaja ngbee »

Päivitystä
Vika pysyi jonkin aikaa poissa paineanturin vaihdon jälkeen mutta alkoi kesäkuun taitteessa auton käyttöasteen ja lämpötilan noustua palaamaan hyvinkin tiheään. Erona se että vikakoodia ei tullut monesti ollenkaan eli meni vain engine failure limited speed modeen tai sitten oli vain tuo p2110 ja ehkä kerran myös p0106.
Tilasin ruotsalaiselta romikselta (suomesta ei löydy) vähän ajetusta c-maxista toisen kaasuläppäkotelon tilalle ja vaihdoin pelkän anturin sisältävän kannen.
Noissa on aika montaa eri läppäkoteloa jotka ei käy ristiin ja toi csda koneen kotelo tuntuu olevan se harvinaisin.
Nyt on ollut "uusi" anturi viikon paikallaan eikä ole tullut virheilmoja enkä usko tulevankaan. Kaasuläpän värinäkin katosi uuden anturin myötä.
Ero entiseen pinta-kaasulla ajon vikurointiin on myös huomattava ja bensankulutuskin tippui ajotietokoneen mukaan normi kesä-ajoon verrattuna litran/100km. Autossa on aina ollut kummallisen hyökkäävä pintakaasulla kiihdytys, joka nyt siis rauhoittui. Ilmeisesti anturi on ollut viallinen kaikki ne vuodet jotka auto on vaimolla ollut mutta systeemi ei silti antanut vikakoodeja ennen kuin viime aikoina.
Vastaa Viestiin