2000-luvun taloudellinen ford

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

2000-luvun taloudellinen ford

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Ehdottakaa *** 2000-luvun *** puolelta ehkä parhaiten taloudellista ford merkkistä autoa. Ei siis pelkän polttoainekulutuksen osalta vaan monien osa-alueiden summana. Tässä ajatuksia mitkä seikat siihen voisivat vaikuttaa:

- Kulutus
- Vuosittainen käyttövoimamaksu (autovero)
- Varaosien ja kemikaalien hinta/saatavuus (suosio/massavalmistus/tarvike, romuttamot, netin kautta ulkomailta halvemmalla)
- Omapaino (kiihdyttäminen kaupunkiajossa)
- Katsastustilastot, vikojen vähäisyys, osien kestävyys.
- Vakuutusmaksut, pakollinen ja (osa)kasko.
- Huolto/korjaus ystävällisyys (joku yleinen vian korjaaminen ei vie hurjasti aikaa ja maksa tuhottomasti esim. kytkinlevyn vaihto)
- Hankintahinta ja jälleenmyyntihinta
- Korjausoppaat ja (monipuolilset) halvat vikakoodien lukijat

.... jotain vielä unohtui listalta?

Menee varmaan kovasti kiistelyksi tämä aihe, mutta heittäkää silti rohkeasti ajatuksianne taloudellisesta fordista. Tehot ja ulkonäkö on siis toissijaista. :)
Avatar
kaali81
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Huhti 2009 20:32
Paikkakunta: Pargas

Re: 2000-luvun taloudellinen ford

Viesti Kirjoittaja kaali81 »

Muistaakseni Focus 1.0 Ecoboost voitti muutama vuosi sitten kaikki autot luokassaan kun vertailtiin kolmen vuoden omistamisen aikana syntyviä kokonaiskustannuksia. Vertailijana taisi olla Saksan Auto Bild. Focus oli halvin huolloissa, vakuutuksissa (pieni kone), todellisessa kulutuksessa (kulutti vähemmän kuin prius), hankintahinnassa, takuun kattavuudessa jne jne...

Eiköhän joku 2002 fiesta 1,25 90hv koneella ole aika kova jokaisella osa-alueella, tahtovat vaan olla nykyään aika paljon ajettuja ja näinollen huoltokulut lisääntyvät koko ajan, joskin hankintahintakaan ei päätä huimaa! Jos Kiisseliveroa ei oteta lukuun olisi varmaan joku 2008 tai myöhemmin valmistettu 1.6 litrainen TDci Fiesta tai Focus ECOnetic melkoisen vähäkulutteinen ja kestäväkin! Fordien aftermarket varaosat on aina olleet halpoja ja osien saatavuus esim. ebayn kautta on hyvä! Uudestakin fordista pystyy korjaamaan melkein kaiken jos omistaa lekan ja jakoavaimen...

Mielipidejuttuja... Itse vaihtaisin mielelläni kaikki autoni litraisiin ekobuusteihin, niin ei olisi huolta eikä häivää!

Itseasiassa vähän outo kysymys...
Ajossa:

Volvo XC40 T2 -21
Volvo XC60 D4 AWD Polestar -14

Exät:
3x Escort, 4x Fiesta, 1x F-150, 3x Sierra iS,
1x Mondeo V6, 1x Ka, 8x Focus, 1x Transit 1x Kuga +5x Volvo
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: 2000-luvun taloudellinen ford

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Harkitsen vakavasti jotain taloudellista autoa ja koitan muodostaa mielipidettä myös fordeista.... oli sitten uusi tai vanhahko (10v?). Ajan noin 8000km vuodessa, joten en viitsisi autoon hirveästi pistää rahaa kiinni. Tällä hetkellä uskon nykyisen auton palvelevan minua mukavasti seuraavat 5 vuotta, mutta kuitenkin virtuaalista autokauppaa tässä olen jo harrastanut. :)

Jos päättäisin ostaa jopa täysin uuden auton, niin se olisi noin 15 000e hintainen ehkä karvalakkimallista pikkuisen varustellumpi. Kokoluokaltaan keskikokoinen tai hieman pienempi auto, koska yli 90% ajokilometreistä ajan yksin. Ihan koppi autosta en välttämättä oikein innostu esim. toyota aygo. Kuitenkin tekisin sitten uudestä lähtien erilaisia jippoja että auto kestää sitten käytössäni noin 15 vuotta esim. kattava ruostesuojaus viikon sisällä liikkeestä ulos ajaessani. Näin hankintahinta olisi siis noin 1000e per vuosi uuden auton osalta ja vastaavasti käytetyn ostaessani hankintahinta voisi olla NOIN 500e per vuosi suhteessa hankintahintaan sekä myyntihintaan.

Tykkään muutenkin tehdä erilaisia (pieniä) ennakoivia teknisiä parannuksia, jotta pääsee huolto ja korjauskuluissa tulevaisuudessa vähemmällä. Nykyiseen MK1 focukseenkin olen tehnyt (konehuoneeseen) ylimääräisiä tukia letkuille/johdoille, hankaussuojia (johdot/letkut), niputtanut paremmin sähköjohtoja (heiluu, katkeaa), lämpöeristänyt ilmastoinnin "kylmäputkia" lähinnä pakosarjan läheltä (kompura käy vähemmän kesällä kun pääsee myös lepäämään ja pukkaa kylmää tehokkaammin moottorin ollessa kuumana), ahkerasti ruostesuojannut autoa ympäriinsä mihin vain ruoste voi iskeä, öljynnyt/rasvannut sähköliittimiä, parantanut matkustamon lämmitystä imuilman esilämmityksellä.... ja ehkä jotain muuta pientä vielä mitä nyt en muista. Olisi kyllä houkuttelevaa jos voisi UUTEEN autoon tehdä kaikki vastaavat kikat (takuusääntöjen puitteissa) ja nauttia sitten niistä uhratuista kymmenistä työtunneista huomattavasti pidempään kuin käytetyn auton osalta.

Kun olen itse autoalan kasvatti, niin kaikenlaiseen kulumiseen ja ongelmiin tulee kiinnitettyä huomiota enemmän, koska olen nähnyt työni kautta mitä se myös aiheuttaa kun ei viitsitä ajoissa puuttua "vuosien päästä" ongelmiin. Kokemusta on paljon myös siitä kuinka paljon ennakoiva huolto voi säästää aikaa, vaivaa ja rahaa versus "korjataan sitten joskus kun se hajoaa" ajattelumaailmaan esim. ruostesuojaus versus vuosittainen alustan hitsaus.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: 2000-luvun taloudellinen ford

Viesti Kirjoittaja KajS »

Kuten tuolla aiemmin kaali81 mainitsi; mielipidejuttuja, joten laitan tähän oman mielipiteeni.

Noin vähillä vuosittaisilla kilometreilla en katsoisi esim. bensankulutusta, vaan ostaisin auton, jolla on kiva ajaa ja jossa viihtyy. Ettei ole kiire töihin, kotia tai ruokakauppaan tai ylipäätään pois autosta. Edesmennyt isäni joskus himoitsi jotain taloudellista pientä BMW:tä. Vehon automyyjä totesi silloin, että unohda koko juttu, sun ajosuoritteella paras ostos olisi käytetty 700-sarjalainen. Ei tarvi säästellä.

Mutta asiaan. Tärkeetä on kartoittaa oma kuljetustarve: Fiesta käy mainiosti, kun kuskataan yhtä persoonaa ja älypuhelinta, mutta perhe (kakarat ja koirat, työkalut, maalit, puutarhahuonekalut, sukset ymym.) vaatiikin sitten enemmän.

Se siitä. Mulle ideaaliratkaisu olisi 1980-luvun Porsche 911 henkilökuljettimeksi ja tavaroihin sitten Dodgevani. Arkiajoon mondeofarmari, mk3 tai uudempi. No, ei oo 2000-luvun foordeja kuin tuo viimeinen, mutta vain Porsche puuttuu. Yhdellä autolla ei voi tehdä kaikkea.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Vastaa Viestiin