Mondeo tyjentää akun
Mondeo tyjentää akun
Moro foorumille,
97 farkku Mondeo (1.8) on alkanut hyydyttämään akkua. Tänään oli ajatuksena mitata akulta lähtevät virrat ja nykiä sulakkeita yksitellen irti, kunnes syyllinen löytyy. Ensimmäisellä yrityksellä pärähti yleismittarista 2A sulake. Kaivoin laatikosta vanhan Fluken, jossa on 15A sulake virtamittaukseen. Sekin lähti kuin talkkari peltikatolta. Jonnekin kulkeutuu nyt aikalailla virtaa tuolla Fordin sisuksissa.
Olen elättänyt itseni ja perheen jo 25 vuotta sähköjärjestelmien parissa, joten mittaustekniikka ja vianhaku on hallussa, haluaisin tässä hieman ennakoiden tiedustella onko näissä liitereissä mitään ns. "tavallista epäiltyä", joka voi viedä noin paljon virtaa auton seistessä?
Kunhan Pääsiäinen on lusittu, haen Partcolta pihtivirtamittarin ja jatkan siitä - tämä ei näköjään ole kontaktilaji...
97 farkku Mondeo (1.8) on alkanut hyydyttämään akkua. Tänään oli ajatuksena mitata akulta lähtevät virrat ja nykiä sulakkeita yksitellen irti, kunnes syyllinen löytyy. Ensimmäisellä yrityksellä pärähti yleismittarista 2A sulake. Kaivoin laatikosta vanhan Fluken, jossa on 15A sulake virtamittaukseen. Sekin lähti kuin talkkari peltikatolta. Jonnekin kulkeutuu nyt aikalailla virtaa tuolla Fordin sisuksissa.
Olen elättänyt itseni ja perheen jo 25 vuotta sähköjärjestelmien parissa, joten mittaustekniikka ja vianhaku on hallussa, haluaisin tässä hieman ennakoiden tiedustella onko näissä liitereissä mitään ns. "tavallista epäiltyä", joka voi viedä noin paljon virtaa auton seistessä?
Kunhan Pääsiäinen on lusittu, haen Partcolta pihtivirtamittarin ja jatkan siitä - tämä ei näköjään ole kontaktilaji...
Re: Mondeo tyjentää akun
Siis miten sillä mittasit? ihan ampeeripuolellako? no sillon kyllä varmaan lähtee mittarin sulakkeet jos akku on 60A!
Uudemmissa autoissa sitten pitääkin jossain maata virrat päällä kokoajan, ja älä ainakaan oikareita tee saattaapi olla digiboxit pimeenä ja auto ei inahdakkaan.
Uudemmissa autoissa sitten pitääkin jossain maata virrat päällä kokoajan, ja älä ainakaan oikareita tee saattaapi olla digiboxit pimeenä ja auto ei inahdakkaan.
Re: Mondeo tyjentää akun
No milläs muulla sitä virtaa mittataan kuin ampeeripuolella?
Juu, akku voi olla 60A, mutta väitätkö, että sieltä lähtee tuo virta jatkuvasti auton seistessä?
Juuri näitä viestejä välttääkseni, laitoin tuon 25 vuoden työkokemuksen sähköjärjestelmistä ja mittaustekniikasta.
Juu, akku voi olla 60A, mutta väitätkö, että sieltä lähtee tuo virta jatkuvasti auton seistessä?
Juuri näitä viestejä välttääkseni, laitoin tuon 25 vuoden työkokemuksen sähköjärjestelmistä ja mittaustekniikasta.
Re: Mondeo tyjentää akun
Jos kaveri tuntee "sähkön" niin varmaankin on mitannut purkuvirtaa akun miinus navan ja miinus kengän väliltä.
Jos sieltä oikeasti kulkee yli 15A läpi niin tarvii olla aika iso koje päällä + 200w.
Jos sieltä oikeasti kulkee yli 15A läpi niin tarvii olla aika iso koje päällä + 200w.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Mondeo tyjentää akun
Suomi24-laatufoorumilta voisi odottaa tämän tason vastauksia.
En mitannut jännitettä akun napojen välistä, vaan akulta lähtevää virtaa. Mittari ei siis ollut akun kanssa rinnakkain vaan sarjassa ja DCA-asennossa - sikäli kun tämä ketään kiinnostaa.
Tuota virtaa minä juuri ihmettelenkin, että mikä perhana siellä voi noin paljon kuluttaa, vaikka avain ei ole edes virtalukossa?
No olkoon tämä ketju tässä. Minä haen sen pihtivirtamittarin ja jatkan siitä.
En mitannut jännitettä akun napojen välistä, vaan akulta lähtevää virtaa. Mittari ei siis ollut akun kanssa rinnakkain vaan sarjassa ja DCA-asennossa - sikäli kun tämä ketään kiinnostaa.
Tuota virtaa minä juuri ihmettelenkin, että mikä perhana siellä voi noin paljon kuluttaa, vaikka avain ei ole edes virtalukossa?
No olkoon tämä ketju tässä. Minä haen sen pihtivirtamittarin ja jatkan siitä.
Re: Mondeo tyjentää akun
Auton akustahan tulee se 60A virtaa jos sen auton runkoon kytket niin jopa sauhuu kaapelit!
Virtaa tulee kulutuksen mukaan,joku siellä sitten sitä kuluttaa ja päällä on,ikä mahtaa olla normaali kulutus kun auto on ns lepotilassa??
Virtaa tulee kulutuksen mukaan,joku siellä sitten sitä kuluttaa ja päällä on,ikä mahtaa olla normaali kulutus kun auto on ns lepotilassa??
Re: Mondeo tyjentää akun
Murtauduin internettiin ja sieltä löysin sellaisia lukemia kuin 10-20 mA lepotilassa. Joku aikoinaan sovittu standardin muikainen maksimikulutus olisi 35 mA. Kyllä tuolla meidän Mondeolla on ihan omat juhlat menossa...
Re: Mondeo tyjentää akun
Jep kyllä siellä on ihan oikea vika hmm?? mutta missä? mikä voi olla päällä eikä huomaa,no sitä voi tietty kokeilla että irrottelee sulakkeita/releitä ykskerrallaan ja kattoo koska häviää kuorma?
Niin sitä en tiedä miten näiden uusien digiboxit reagoi kun sen tekee ja akun kenkääkin raottelee,vanhoissa kun voipi tehdä miten vain.
Niin sitä en tiedä miten näiden uusien digiboxit reagoi kun sen tekee ja akun kenkääkin raottelee,vanhoissa kun voipi tehdä miten vain.
Re: Mondeo tyjentää akun
Kun saan tuon pihtivirtamittarin hommattua, niin alan tekemään tuota sulakejumppaa. Siihen asti tuo vekotus saa lojua tuossa pihalla ilman akkua.
Laitan vianetsinnän tulokset tänne, kunhan peikko on löydetty.
Laitan vianetsinnän tulokset tänne, kunhan peikko on löydetty.
Re: Mondeo tyjentää akun
Oletko kokeillut irrottaa laturin virtajohtoa? Jos nimittäin laturin diodi tai parikin on rikki, niin purkaa kivasti akkua. Tuo yli 15 A on kyllä aika paljon. Jos se laturin kautta lähtee, niin tuntuisi jo käteen lämpöiseltä, arvelen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeo tyjentää akun
Tuo laturi se voiskin olla,diodit purkaa maihin
Re: Mondeo tyjentää akun
Ei ehditty sinne asti, kun nuo yleismittareiden sulakkeet napsahtivat heti alkumetreillä - no taisi siihen mennä noin about kaksi sekuntia.
Uusi jännitteensäädinpaketti tosin löytyy takapenkiltä, joten jos se on syyllinen, niin vaihtoon menee saman tien. Kunhan saan hankittua sen pihtivirtamittarin. Diagnoosin täytyy tässä asiassa mennä kerralla kohdalleen. Jos rouvalla katkeaa matka koirat takakontissa, niin sen jälkeen lähtee meikäläiseltä sulake...
Uusi jännitteensäädinpaketti tosin löytyy takapenkiltä, joten jos se on syyllinen, niin vaihtoon menee saman tien. Kunhan saan hankittua sen pihtivirtamittarin. Diagnoosin täytyy tässä asiassa mennä kerralla kohdalleen. Jos rouvalla katkeaa matka koirat takakontissa, niin sen jälkeen lähtee meikäläiseltä sulake...
Re: Mondeo tyjentää akun
Penkinlämmittimen tai takalasinlämmittimen rele hirttänyt kiinni?
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Re: Mondeo tyjentää akun
Itse tehnyt myös ihan volttialueellakin että milloin häviää jännitelukema vaikkei ole mikään virallinen keino.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Mondeo tyjentää akun
No sen jo tuntee/näkee jos lämmittimet lämpiää ja takalasi ei ees huurru ,voi sen sieltä mitata ja eikö sillon pitäs merkkivalijenkin loistaa?
Juu ja voi kokeilla vaikka volttialueella tai niin että kun räpsyminen navassa loppuu niin on kuluttajakin poistunu
Juu ja voi kokeilla vaikka volttialueella tai niin että kun räpsyminen navassa loppuu niin on kuluttajakin poistunu
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Mondeo tyjentää akun
Sitten vielä testi toisinpäin. Otat kaikki sulakkeet pois ja laitat niitä takaisin yksitellen paikoilleen. Kun yleismittarista taas tippuu talkkari katolta, niin tiedät sitten mitä sulakkeen laitetta tutkit. Ja tottakai otat kaikki sulakkeet kerralla veke eikä mitään ohjetta/merkkausta että mikä sulake kuului mihinkin kuten jollekkin amis jannulle sattuisi käymään. Eikö mikään relekkään näppituntumalla lämpene 15min aikana (kela lämpenee)?
Yksi hiljainen purkaus voisi olla myös flektin tuuletin, joka jostain syystä koko ajan päällä mutta ei vain kykene pyörimään, mutta sulake ei kuitenkaan pala (rele hirttänyt kiinni)? En tiedä onko tälläinen mahdollista sinun tapauksessasi, mutta minulla focus 1.6 -00 toinen flekti ei jaksanut aina pyöriä kun laakerointi oli jo aika kypsä mutta ei myöskään polttanut sulaketta. Toinen kuitenkin pyöri moottorin kuumentuessa tyhjäkäynnillä (konepelti auki).
Jos kyseessä olisi akun sisäinen purkaus (yli 15A?), niin akun pitäisi hieman lämmetä eikä yleismittarin siihen reagoida?
Tuolla kulutuksella jonkun paikan pitäisi edes hieman lämmetä tai edes vaimeasti surista antaen kulutuksesta vihjettä? Ei kuulosta miltään "piilossa takakontin pieni valo palaa" tapaukselta, sillä kulutus on huima. Minultakin ääni laturille, joten johto irti ja uusi yritys?
Yksi hiljainen purkaus voisi olla myös flektin tuuletin, joka jostain syystä koko ajan päällä mutta ei vain kykene pyörimään, mutta sulake ei kuitenkaan pala (rele hirttänyt kiinni)? En tiedä onko tälläinen mahdollista sinun tapauksessasi, mutta minulla focus 1.6 -00 toinen flekti ei jaksanut aina pyöriä kun laakerointi oli jo aika kypsä mutta ei myöskään polttanut sulaketta. Toinen kuitenkin pyöri moottorin kuumentuessa tyhjäkäynnillä (konepelti auki).
Jos kyseessä olisi akun sisäinen purkaus (yli 15A?), niin akun pitäisi hieman lämmetä eikä yleismittarin siihen reagoida?
Tuolla kulutuksella jonkun paikan pitäisi edes hieman lämmetä tai edes vaimeasti surista antaen kulutuksesta vihjettä? Ei kuulosta miltään "piilossa takakontin pieni valo palaa" tapaukselta, sillä kulutus on huima. Minultakin ääni laturille, joten johto irti ja uusi yritys?
Re: Mondeo tyjentää akun
No voi pärsseen pärsse!
Nappasin tänään töistä mukaan pihtivirtamittarin ja läiskäsin sen kiinni. Virtaa meni 0.1 ampeeria. Taitaa olla jällen kerran tuollainen missä Valdo luuraa-tyyppinen satunnainen ilmiö.
Akku näyttäisi olevan kunnossa, kun nyt pari päivää tuolla ulkona viileässä oltuaan näyttää 12.75 volttia.
Täytyy käydä hieman kurvailemassa ja sen jälkeen suorittaa mittaus uudelleen. Tuo flekti voisi muuten olla yksi syyllinen, koska se pirulainen ei ole pyörähtänyt kertaakaan sinä aikana, kun Mondeo on meillä ollut.
Batmobiiliin siis...
Nappasin tänään töistä mukaan pihtivirtamittarin ja läiskäsin sen kiinni. Virtaa meni 0.1 ampeeria. Taitaa olla jällen kerran tuollainen missä Valdo luuraa-tyyppinen satunnainen ilmiö.
Akku näyttäisi olevan kunnossa, kun nyt pari päivää tuolla ulkona viileässä oltuaan näyttää 12.75 volttia.
Täytyy käydä hieman kurvailemassa ja sen jälkeen suorittaa mittaus uudelleen. Tuo flekti voisi muuten olla yksi syyllinen, koska se pirulainen ei ole pyörähtänyt kertaakaan sinä aikana, kun Mondeo on meillä ollut.
Batmobiiliin siis...
Re: Mondeo tyjentää akun
Kuinka nopeasti se 97 farkku Mondeo (1.8) sen akun hyydyttää? Jos tosiaan menee 15++ ampeeria niin jossainpäin pitäisi olla jotain tosilämmintä ja auton käynnistymiskelvoton jo muutamassa tunnissa.
Tähän on kyllä pakko heittää loppukevennys. Mulla on ja kaverina yksi pitkänlinjan sähkömies ja kerran sille kävi aika hassu kommellus. Se oli laittamassa mun autoon tavaratilaan sisävaloa ja kun oli aika kääntää katkaisijasta niin alkoi savu nousemaan. En nyt enää muista että mitä siinä tarkalleen ottaen kävi, mutta kytkentä oli tehty selvästi sillä ajatuksella että tehdään vaihto-/verkkovirtakytkentöjä niinkuin työmaallakinPecoul kirjoitti:Olen elättänyt itseni ja perheen jo 25 vuotta sähköjärjestelmien parissa, joten mittaustekniikka ja vianhaku on hallussa
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Mondeo tyjentää akun
Aina olen sanonu että kun päästetään vahvavirtamiehet auton kimppuun niin eihyvää tuu,oma velikin kun semmonen ON!
Autoissa on IHAN erisysteemit kuin talonsähköissä,autonakussa enempi ämpäreitä kuin seinapistorasiassa jne jne.
Tuo Mondeon vika sinäänsä ihmetyttää että jos ei oo laturissa vika niin jos ois joku muulaite oikarissa palaisi siitä kohdin sulake?
Itte ottaisin laturinpiuhat yöksi irti mutta akun navat kiinni,jos vielä purkaa niin sitten on joku muu,toivottavasti löytys vika
Autoissa on IHAN erisysteemit kuin talonsähköissä,autonakussa enempi ämpäreitä kuin seinapistorasiassa jne jne.
Tuo Mondeon vika sinäänsä ihmetyttää että jos ei oo laturissa vika niin jos ois joku muulaite oikarissa palaisi siitä kohdin sulake?
Itte ottaisin laturinpiuhat yöksi irti mutta akun navat kiinni,jos vielä purkaa niin sitten on joku muu,toivottavasti löytys vika
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Mondeo tyjentää akun
Aikoinaan minulla oli wv polo -86 ja siihen oli kai vaihdettu jytkympi laturi. Noin 2 vuotta niin aina akku kypsä ilmeisesti ylilatauksen seuraksena. Vaikka voltit ihan ok, niin ilmeisesti ampeereita työnsi tehokkaammin. Näin itse tapauksen järkeilin.
Kun akut alkoi olemaan kypsiä, niin aluksi oli wouwaamista käynnistäessä... välillä taas starttasi aivan normaalisti...oli seissyt päivän tai kaksi. Tulin siihen tulokseen että kun sopiva isku (kuoppa) tulee akkuun, niin jotain akun sisällä heilahtaa ja alkaa taas itsepurkaamaan akkua (kosketus). Pari kertaa sai auton työntää kesällä käyntiin heti ajon jälkeen... mut seuraavana päivän taas saattoi heti lähteä startti iloisesti pyörimään eli ei ollut nollissa varaus yön jälkeen. Kun ei startannut omin voimin tai heikosti niin akkukin oli silloin yleensä selvästi lämpimän tuntuinen kyljestä kun kädellä kokeili.
Joten vielä kerran, olet varma ettei kyseessä ole kuitenkaan akku? Siinä olisi ainakin yksi mahis ampeeri kummittelulle. Tosin sisäinen purkaus ei pitäisi näkyä virtapihdissä? Mut kuitenkin, akku voi vanhuuttaan olla sitä "toimii ei toimi" sorttia... ja silloin tehokkaasti katoaa ampeereita kun sisäinen (lievä) oikosulku aktivoituu.
Kun akut alkoi olemaan kypsiä, niin aluksi oli wouwaamista käynnistäessä... välillä taas starttasi aivan normaalisti...oli seissyt päivän tai kaksi. Tulin siihen tulokseen että kun sopiva isku (kuoppa) tulee akkuun, niin jotain akun sisällä heilahtaa ja alkaa taas itsepurkaamaan akkua (kosketus). Pari kertaa sai auton työntää kesällä käyntiin heti ajon jälkeen... mut seuraavana päivän taas saattoi heti lähteä startti iloisesti pyörimään eli ei ollut nollissa varaus yön jälkeen. Kun ei startannut omin voimin tai heikosti niin akkukin oli silloin yleensä selvästi lämpimän tuntuinen kyljestä kun kädellä kokeili.
Joten vielä kerran, olet varma ettei kyseessä ole kuitenkaan akku? Siinä olisi ainakin yksi mahis ampeeri kummittelulle. Tosin sisäinen purkaus ei pitäisi näkyä virtapihdissä? Mut kuitenkin, akku voi vanhuuttaan olla sitä "toimii ei toimi" sorttia... ja silloin tehokkaasti katoaa ampeereita kun sisäinen (lievä) oikosulku aktivoituu.
Re: Mondeo tyjentää akun
Akku voi kyllä juuri temppuilla noin että pitää virtaa ja ei pidä,mutta se on ihan sama kuinka suuri on laturin koko eli amperimäärä,onhan siellä lataukselle säädin joka katkaisee latauksen kun akku täyttyy.
Nyt eräällä kaverilla lataa vanha Voorti yli 18v!! se kyllä tuhoo akut ja kaiken muunkin!
Nyt eräällä kaverilla lataa vanha Voorti yli 18v!! se kyllä tuhoo akut ja kaiken muunkin!
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Mondeo tyjentää akun
Hieman offtopic: Töissä on 12/24v hallilaturi. Jos sen jättää täysille (ei kellokoneiston startboost), niin kyllä silti pyrkii vain ampeereita työntämään jopa 20 akun ollessa jo täynnä (akku kuumenee/kiehuu). Mutta jos sen jättää kaikkein pienimpään asentoon, niin akun ollessa täynnä ampeereita puskee enään 0-2 vaikka akun ollessa lähes tyhjä pienelläkin asetuksella tunki lähes 40A hetkellisesti mittarin mukaan aluksi. Yritin vain sanoa että ei välttämättä laturi hogaa että akku on täynnä vaikka voltit nousisivatkin... jos jytky pyyntö on päällä. Ja luulis että sellaisessa hallilaturissa nimenomaan olis jotain turvatoimintoja ettei keitä akkua piloille.
Esimerkki hallilaturista:
https://www.tyokalutori.fi/akkulaturi-k ... lla-2.html
Pieni mahis siis myös että jos autoon on vaihdettu joskus jytkympi laturi, niin lataussäätimestä huolimatta puskee hieman liikaa ampeereita suhteessa kulutukseen.
Esimerkki hallilaturista:
https://www.tyokalutori.fi/akkulaturi-k ... lla-2.html
Pieni mahis siis myös että jos autoon on vaihdettu joskus jytkympi laturi, niin lataussäätimestä huolimatta puskee hieman liikaa ampeereita suhteessa kulutukseen.
Re: Mondeo tyjentää akun
Autonlaturissa ON lataus säädin ja niissä akkulatureissa EI ole lataus säätimiä,jotenka niitä ei voi mitenkään verrata keskenään.
Autonlaturin säädin TULEE pitää latauksen kurissa jollei se pidä on säädin rikki!
Autonlaturin säädin TULEE pitää latauksen kurissa jollei se pidä on säädin rikki!
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Mondeo tyjentää akun
Kuten tuossa jo kirjoitin että jopa pienimmällä säädöllä hallilaturi saattaa hetkellisesti tunkea 40A akun ollessa lähes tyhjä... kunnes sen ollessa täynnä näyttää enään mittarin mukaan 0-2A (akun koon mukaan). Jos hallilaturissa ei olisi säädintä, niin eikös sen pitäisi sitten tuolla ykkös asennolla puskea koko ajan 40A? Eli hallilaturi jotenkin tunnistaa että ei enään kannata puskea täysiä vaan vähentää tehoa loppua kohden?
Jos hallilaturissa ei olisi säätöä, niin se puskisi pienimmällä asennolla jopa 40A maailman tappiin saakka... pienellä tai suurella alueella? Ja mikä järki olisi valmistaa hallilaturia 2000-luvulla jossa ei olisi mitään AUTOMAATTIsäätöä akun suojelemiseksi kun vielä hallilaturit on tarkoitettu lähinnä ammattikäyttöön kun ei ole aikaa välttämättä kytätä akun latausta?
Jos hallilaturissa ei olisi säätöä, niin se puskisi pienimmällä asennolla jopa 40A maailman tappiin saakka... pienellä tai suurella alueella? Ja mikä järki olisi valmistaa hallilaturia 2000-luvulla jossa ei olisi mitään AUTOMAATTIsäätöä akun suojelemiseksi kun vielä hallilaturit on tarkoitettu lähinnä ammattikäyttöön kun ei ole aikaa välttämättä kytätä akun latausta?
Re: Mondeo tyjentää akun
Hienommissa voi jotain olla mutta SILTI niitä ei voi verrata millään autojen omiin vaihtovirtalatureihin,ja auton laturissa pitää AINA olla lataus säädin ja jollei se toimi niin lataa joko liikaa tai liian vähän,ensin vaihtaa varmasti ehjän akun autoon ja jollei lataus ole vieläkään OK niin sitten vaihtaa laturin/säätimen sillä se ongelma selviää