Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Eli mitä öljyä sinne voi laittaa? Edellisissä autoissa olen laittanut ihan Shell:n punaista ATF öljyä, mutta onko Ford:lla jokin omansa?

Sellaista kuraa säiliössä että hydrauliikka ammattilaisena nousi karvat oikein pystyyn kun säiliöön kurkkasin! :shock:

Hieman tuntuisi hassulta sillä jopa tuorehko mersu sitä käytti mielellään...
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Varmasti voin sanoa vain sen, että:
- tietysti Fordilla on joka paikkaan omat litkunsa :lol:
- JOS ohjekirjassa on speksinä WSA-M2C 195-A niin esim. Febi nr. 27001 täyttää sen
(löytyy vaikka Motonetistä)
- perus ATFää myös jotkut käyttävät...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Oon koittanu täällä joskus toitottaa, että kannattaa niitä tehostimen öljyjä vaihtaa lähes yhtä usein kuin moottoriöljyjä. Se tehostimen öljytilavuus on melko pieni ja yleensä öljyt on siellä tosiaan melkoista kuraa. Itse laskin toisesta mondeosta pari litraa atf:ää läpi ennenkuin laitoin redlinen tehostin litkut sisään, silti öljy oli hetkessä taas mustaa. Eipä tuossa muuten mitään, mutta se likainen öljy alkaa ilmeisesti jumittaa hamamstangon venttiileitä ja jumittamaan ohjausta...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Oon koittanu täällä joskus toitottaa, että kannattaa niitä tehostimen öljyjä vaihtaa lähes yhtä usein kuin moottoriöljyjä. Se tehostimen öljytilavuus on melko pieni ja yleensä öljyt on siellä tosiaan melkoista kuraa. Itse laskin toisesta mondeosta pari litraa atf:ää läpi ennenkuin laitoin redlinen tehostin litkut sisään, silti öljy oli hetkessä taas mustaa. Eipä tuossa muuten mitään, mutta se likainen öljy alkaa ilmeisesti jumittaa hamamstangon venttiileitä ja jumittamaan ohjausta...
Niin ja ei se pumppukaan siitä tykkää kun voitelu on mitä on. Eli jos nyt oikein ymmärsin niin tuota ATF öljyä vois ihan huolettaa käyttää tuossakin. Pitää huomenna töissä selata Shell:n luetteloa ja tarkistaa noi vastaavuudet.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No jotkut on sitä mieltä, että ATF ja PSF on kaks eri ainetta, itse laitoin tosiaan redlinen powersteering fluidit, huuhtelin kuraa vaan pois atf:llä.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Pecoul
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Heinä 2014 21:20

Re: Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja Pecoul »

Lievästi vanha aihe, mutta sattuneesta syystä hyvinkin ajankohtainen - minulle... :D

-97 farkku Mondeo oli nielissut sepelinkikkareen ohjaustehostimen jäähdyttäjän lamellien väliin ja hoppa alkoi merkata reviiriään parkkipaikoilla. Tänään tuli tehtaan paketissa uusi jäähdyttäjä. Samalla kertaa ostin tuota vain köyhille kallista Fordin omaa öljyä kaksi litraa hintaan 40€/litra.

Kysymys kuuluu: tuo vielä jäljellä oleva vanha öljy on sellaista mustaa kuraa. Voiko tuon järjestelmän huuhtoa pari-kolme kertaa jollakin halvemmalla litkulla ja sen jälkeen tyrkätä nuo arvokkaammat tavarat sisälle?

En muuten ole löytänyt mistään (omistajan opas, Haynesin remppamanuaali tai internet) tietoa siitä, kuinka paljon täysin tyhjennettyyn järjestelmään menee öljyä. Toivottavasti tuo kaksi litraa riittää. Aion kirjata tarkan lukeman ylös ja jaan tämän salaisen tiedon koko maailman käytettäväksi. Luultavasti Fordin hat-hat-miehet iskevät parin tunnin kuluttua ja takavarikoivat tietokoneeni sekä sen ainoan avaimen, jolla takaluukun saa vielä auki... :D
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Re: Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja p3 »

Hydrauliöljyllä 32 tai 46, litran luokkaa menee öljyä. Onhan niitä öljyjä vaikka mitä, melkeen joka merkillä omat mitkä tuommosessa hydraulijärjestelmässä toimii.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Pecoul
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Heinä 2014 21:20

Re: Mondeo Mk3 Ohjaustehostin öljy?

Viesti Kirjoittaja Pecoul »

Nyt on uusi jäähdytin paikallaan ja arvokkaat liemet sisällä. Huuhdeltiin järjestelmä halvemmalla Mobilin ATF 230:llä pari kertaa. Se alkuperäinen öljy oli lähes pikimustaa töhnää.

On se jännää mihin kaikkeen ikääntyneet öljyt vaikuttavat: ohjaustehostimesta tuli täysin äänetön. Aikaisemmin se piti melkoista jollotusta vaikka rattia ei kääntänyt - ilmeisesti huonoksi menneet öljyt saavat sen ääntelemään. Plussana hävisi myös ohjauksessa ollut n. 5-10 cm klappi. Nyt kääntyy välittömästi sinne suuntaan, minne rattia kääntää.

Öljyä järjestelmään meni yksi litra ja pieni liraus siihen päälle.
Vastaa Viestiin