Ekaksi jäähdytinnesteen korkki auki. Sitten etsitään jäähdyttimen kulmasta, kuskinpuoleisesta reunasta, puskurin sisäpuolella oleva isohko ristipäällä oleva muovipultti ja ruuvataan se auki. Kannattaa olla iso taltta tms, tavallisella ristipääruuvarilla ei kannata yrittää, korkkaa kanta turhaan. Kuvaa tästä ei ole, auton alla oli aika pimeetä kännykuvaamiseen

Kannattaa tehdä kone jäähtyneenä ettei kuumaa nestettä roisku päälle, ekat ruiskaukset tulee aikamoisessa kaaressa. Valutusastia alle, pultti auki ja nesteet ulos. Kaiken ulos tultua pultti kiinni tietty.
Tämän jälkeen laitoin nesteen täyttöaukosta koneeseen pelkkää vettä, valuttelin hitaasti hissukseen ja puristelin vesiletkuja ettei tulis ilmakuplia. Järjestelmän täytyttyä heitin pikkuisen lenkin autolla, tarkoituksena siis huuhdella vanhat nesteet edes jossain määrin pois koneesta.
Sitten sama juttu kun alussa, auton jäähdyttyä korkit ja pultit auki, vanhat nesteet ulos, pultti kiinni.
Seuraavaksi termostaatin kimppuun.
Irroita laturin hihna kiristysrullaa löysäämällä, joko alakautta tai nosta ohjaustehostimen säiliö pois tieltä (irtoaa ihan nostamalla) ja ohkaisilla kätösillä ja 17mm lenkkiavaimella löysäät kiristinrullaa (työnnetään tuulilasin suuntaan) ja toisella kädellä tai kaverin avulla hihna pois rullilta.
Tässä mallissa laturi oli tiellä, irroita kuvassa näkyvä mutteri (tais olla 10mm) ja sähköliitin ja taittele ne johonkin sivuun ettei roiku tiellä.

sitten nämä 2 vierekkäistä vasen tais olla pultti ja oikea mutteri, 15mm kooltaan

laturin rullan alta löytyy vielä yksi 15mm pultti.

Laturi pysyy oikeanpuolimmaisen pinnapultin avulla paikallaan, joten ei tarvi pelätä sen putoamista pulttien irroitusvaiheessa, nostat vaan nätisti mötikän pois kun pultit ja mutskut on irti.
Sitten paljastuu termostaattikotelo (?). musta mötikkä missä on 2 letkulähtöä. Irroita letkuklemmarit ja vedä letkut irti. Nestettä varmaankin valuu taas vähäsen joten varaudu siihen. Itse kotelo on neljällä 8mm pultilla kiinni, 2kpl ylhäällä (kiinnityskohdat näkyy kuvassa) ja 2kpl alhaalla, aika näkymättömässä paikassa eli joutuu käsikopelolla sokkona avaamaan.

Vanhan termarin pitäisi olla edellisen kuvan vasemmassa reijässä, nyppäät sen irti ja asennat uuden. Muista laittaa ilmausreikä "helmi" vai mikäseoli yläpuolelle klo 12 kohdalle. Kun ostat termostaattia, OSTA TERMARIIN UUSI TIIVISTE JA MYÖSKIN TUOHON VIEREISEEN REIKÄÄN UUSI TIIVISTE, PUTSAA LIITÄNTÄPINNAT KUNNOLLA KAIKESTA YLIMÄÄRÄSESTÄ TUUBASTA SEKÄ HANKI KAHTEEN IRROITTAMAASI LETKUUN UUDET KLEMMARIT, NIIN SÄÄSTYT PALJOLTA VAIVALTA. Ne maksaa yhteensä Fordilla alle 15e, säästät uudelleenpurkamisen ja kasaamisen vaivan kun lopulta huomaat että nesteet pukkaa pihalle, nimim. "kokemusta on."
Eli uus termari ja tiivisteet paikalleen, koppa kiinni, kiristä ne 4 pulttia ristiin. Itse vedin aika tiukalle, muttei niin tiukalle että katkeasisivat

Letkut kiinni koppaan, uudet klemmarit paikalleen. Laturi takas kiinni, hihna paikalleen ja laturin piuhat kiinni.
Sitten päästään jäähdytysnesteen täyttöön.
Tästä löytyy parempiakin ohjeita hakua käyttämällä, joissa neuvotaan avaamaan virranjakajan alla oleva letku ja täyttämään ekaks sieltä jne. Mutta olin niin laiska etten jaksanut purkaa sitä kun klemmari oli niin vittumaisessa paikassa. Ohjeita ilmaukseen:
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.
Pakkasnesteeksi ostin Fordin omaa 10v vaihtovälillä olevaa nestettä, melkein kirkasta missä häivähdys punaista. Maksoi noin 6.5e litra, ostin varalta 3 purkkia josta saa siis 6 litraa valmista nestettä veteen lantraamalla. Korjausoppaan mukaan nestetilavuus olisi tässä mallissa 5 litraa, mutta itse sain menemään noin nelisen litraa.