
Takaveto-cossun vetarit?
Takaveto-cossun vetarit?
Kysytäänpä nyt asian tuntijoilta; eli mulla on 108mm laipoilla oleva perä ja 7,5" apurunko ja laakeripukit tuon projektiin hankittuna, mutta vetoakseleita ei löydy mistään. Katsonut olen nettivaraosaa jo kuukausia, purkaamot on käynyt läpi, yhteen soitin ja piti jo ollakin tulossa mutta sitten tuli vaan viesti ettei heilla sitten ollutkaan ko. vetareita. Ebayta katseltu, mutta on vaan 100mm laipoilla tai perus-tumppi-malleja. Motomobile.de näkyy noita myyvän mutta hintaa 250e/kpl
Eli onko ideoita voiko tuohon soveltaa jotain helpommin löytyvää??? Vai mistä vielä katsella?? Paikalliset harrastajat sanoi jo vuosi sitten samaa minkä oon itse todennu "niitä on vaikea löytää". Ei viitsisi 500 euroa laittaa pelkkiin vetoakseleihin, joten ehdotuksia otetaan vastaan?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Kellään ideoita?
Laittelin tuossa ostoilmoituksen nettiromuun, mutta niitä tuskin kukaan koskaan lukee
, vaikka nyt olisi hyvä tilaisuus höynäyttää harrastajaa ja myydä cossun vetarit pois nurkista 



Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
http://www.tori.fi/satakunta/Sierra_Cos ... ?ca=20&w=3
En osannu linkittää
, mutta tuossa osoite. On kyllä ostoilmoitus, mutta vaikuttaisi myynti-ilmoitukselta enemmän. Varmaan ilmoittajalla käynyt virhe..
E: Perhana, taisin sittenkin osata..
En osannu linkittää

E: Perhana, taisin sittenkin osata..

Mondeo Ghia STW 1.8TD -98
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Mondeo STW 1.8TD -98 (Varaosa-auto)
Orion 1.6 cl -90
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Jaa, tuotapa en ollut hoksannutkaanvilif85 kirjoitti:http://www.tori.fi/satakunta/Sierra_Cos ... ?ca=20&w=3
En osannu linkittää, mutta tuossa osoite. On kyllä ostoilmoitus, mutta vaikuttaisi myynti-ilmoitukselta enemmän. Varmaan ilmoittajalla käynyt virhe..
E: Perhana, taisin sittenkin osata..


Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Semmoinen evästys vielä tuohon ostoilmoitukseen liittyen, että kannattaa ostaa ne vetarit pois, vaikka joku nivel olisi väljäkin. Uusia niveliä saa nimittäin motomobilia edullisemmin ebaystä (tosin laatu voi olla...). Noita tikkuja ei saa enää oikein mistään ja kun ne on pituudeltaan ja booritukseltaan uniikit Ford itemit, niin...
Onnea metsästykseen, että saat vinokeulataunuksen liikenteeseen
Onnea metsästykseen, että saat vinokeulataunuksen liikenteeseen

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Ok, hyvä tietää
Saako noita uloimpia tumppeja siis uutena esim. ebaysta?? Ne kuulemma puuttuu kun kyselin...

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
http://m.ebay.co.uk/itm/140757063919?nav=SEARCH
Onko tuossa nyt se kierreosakin johon napa tulee kiinni?
Onko tuossa nyt se kierreosakin johon napa tulee kiinni?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Ei, vaan pelkkä nivel ja sen akselin puolelle tuleva pääty mihin se nivelen suojakumi kiinnitetään. Näin ainakin olen ymmärtänyt - keväällä meinasin omaan 100mm niveleen tuollaisen vaihtaa ja sitten tiedän.
Se tumppi on aina kiinni laakeripukissa eikä sitä normaalioloissa tarvitse vaihtaa.

Se tumppi on aina kiinni laakeripukissa eikä sitä normaalioloissa tarvitse vaihtaa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Juu nyt on vaan suunnitelma muuttunut, ja meininki vaihtaa tuohon perään 100mm tumpit niin löytyy vetareita helpommin jatkossa, tekniikka-osiossa jo vähän kyselinkin neuvoja noiden tumppien irroittamiseen perästä 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Itse tein aikoinaan farkkuun 100mm laipoilla eikä siellä keston kanssa ollut viellä ongelmia vajaan500hv/ 600Nm moottorilla 235 rengastuksella.
Mulkkari farkussa -95 oli 3mm paksumpi vetari kuin -91 cossu scorpionissa.
Mulkkari farkussa -95 oli 3mm paksumpi vetari kuin -91 cossu scorpionissa.
gti golo palloilija
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Joo, eihän tuossa mitään, jos vaan laipat vaihtuu nätisti päittäin. Mulla on yhdet 108mm laipat irrallaan (jossain). Voin ottaa niistä mittoja tarvittaessa, jos haluat varmistua 100mm osien mitoista ennen purkamista.duckworth kirjoitti:Juu nyt on vaan suunnitelma muuttunut, ja meininki vaihtaa tuohon perään 100mm tumpit niin löytyy vetareita helpommin jatkossa, tekniikka-osiossa jo vähän kyselinkin neuvoja noiden tumppien irroittamiseen perästä
100mm osia on selkeästi enemmän tarjolla, joten vaihto niihin on varmaan järkevää. 7" perä menee muuten 7,5" apurunkoon parilla välipaloilla ja pidemmällä pultilla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Sanokaapa mitä teen väärin; nyt tuli 100mm laipalliset tumpit perään, jossa ennemmin 108mm:set, ja ongelma on ettei toinen tumppi (vasemmalta puolen) yllä täysin tasauspyörästöön ja toiselta puolen (oikealta) vastaavasti toppaa siihen tasauspyörästön keskellä olevaan tappiin ja jää varmaan 30mm liian ulos tumppi... Kummatkin tumpit ovat yhtä pitkiä ja olen kokeillut kumpaakin kummallekin puolelle, kun tätäkin joku ehdottaa varmasti... Voiko tasauspyörästö olla liikkunut kun otin vanhat tumpit irti vai mikä on?? Vanhoja tumppeja ei enää ole, joten on pysty ottamaan vertailu mittoja.
Ja kertauksen vuoksi, perähän on 7,5 tuumaainen.
Ja kertauksen vuoksi, perähän on 7,5 tuumaainen.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Tumpit lukollisessa perässä on erimittaiset keskenään, kun lukottomassa ovat saman mittaiset - sen viskon verran on heittoa. Sun pitää siis metsästää lukollisen perän 100mm tumpit.
Mulla pitäisi olla yhden varaosaperän 108mm tumpit, joista voin ottaa sulle mitat.
Mulla pitäisi olla yhden varaosaperän 108mm tumpit, joista voin ottaa sulle mitat.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Ahaa, täytyypä olla yhteydessä noiden myyjään, kaiketi sattunut väärinkäsitys hänen kanssaan jutustellessa...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Niin muuten missäs muissa scorppareissa on 7,5"perä kuin cossussa ja kiisselissä?? Oliko perus 2,9i malleissakin tuo perä ja kenties lukolla??
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Yhden 2,9 koneisen purin, siinä oli lukoton 7,5" perä.
Vuosimalliltaan oli 90.
Vuosimalliltaan oli 90.
Sierra + HX35 Super
Focus
Focus
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Minun ymmärtääkseni kaikissa mk1 scorppareissa on 7.5" perä mutta ne tumpit on vaihtokelpoisia keskenään vain lukollisesta lukolliseen mutta ei avoimesta lukolliseen. Ota näistä nyt selvää - eri mallien kesken (sierra / scorpio) Ford on aika lailla sekoittanut osia keskenään.duckworth kirjoitti:Niin muuten missäs muissa scorppareissa on 7,5"perä kuin cossussa ja kiisselissä?? Oliko perus 2,9i malleissakin tuo perä ja kenties lukolla??

Sun tarttee löytää risa 7" tai 7.5" lukollinen perä, jossa on 100mm tumpit.
Minun varaosaperän tumpit ovat kateissa. Muistelen diilanneeni niitä edelleen jollekin, mutta kauppa tyrehtyi juurikin tuohon pituuseroon. Osat taisivat kuitenkin jäädä sille tielle...

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Juu lukolliseen käy vaan lukollisen tumpit, mutta voiko ne olla tosiaan myös 7" eli vaikkapa 4wd dokkilaisesta?? 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Näin olen antanut itselleni kertoa. Sen verran disclaimeriä peliin, että en ole myöskään itse vaihtanut noita ja todennut toimivaksi. Kuitenkin tätä on harrastettu varsinkin locost foorumeilla ja juuri siitä samasta syystä kuin mitä sinä teet - osien saatavuuden takia.duckworth kirjoitti:Juu lukolliseen käy vaan lukollisen tumpit, mutta voiko ne olla tosiaan myös 7" eli vaikkapa 4wd dokkilaisesta??
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Löytyihän tämä topic vielä...
E:Silmämääräisesti näytti toisessa Sierrassa, jossa samanlaiset 100mm laipoilla olevat vetarit, olevan ulkoapäin katsottuna yhden mukaiset sisä- ja ulkopäät, mutta onko niissä sitten oikeasti jotain eroja?

Palaan tuohon vetonivel- asiaan, kun Ebay myy vaan nimellä inner CV joint eli sisempi vetonivel, mutta ulompaa niveltä ei erikseen haulla löydy. Ovatko nivelet sitten identtisiä ulko- ja sisäpäässä vetaria??? Itsellä siis on vaan ne kepit ja uloimmat tumpit, sekä tietysti tumpit perässä, muttei niveliä. Ajattelin vaan että jos kasailisi uusilla nivelillä näistä toimivat vetarit ellei sitten löydy kokonaisia halvemmalla.... Kyse siis 100mm laipolla olevista.JyriN kirjoitti:Ei, vaan pelkkä nivel ja sen akselin puolelle tuleva pääty mihin se nivelen suojakumi kiinnitetään. Näin ainakin olen ymmärtänyt - keväällä meinasin omaan 100mm niveleen tuollaisen vaihtaa ja sitten tiedän.![]()
Se tumppi on aina kiinni laakeripukissa eikä sitä normaalioloissa tarvitse vaihtaa.
E:Silmämääräisesti näytti toisessa Sierrassa, jossa samanlaiset 100mm laipoilla olevat vetarit, olevan ulkoapäin katsottuna yhden mukaiset sisä- ja ulkopäät, mutta onko niissä sitten oikeasti jotain eroja?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Molemmissä päissä on samat nivelet, juuri kasasin 100mm nivelillä olevat vetarit.
`85 Sierra 3d 2.0T
`08 Mondeo stw 2.5T
`61 Courier 5.0
`73 Escort 1.6
`80 Chevy Fleetside 2.8D
`08 Mondeo stw 2.5T
`61 Courier 5.0
`73 Escort 1.6
`80 Chevy Fleetside 2.8D
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Okei, täytyypä sitten vielä tuumailla, jos sitä tilaisi uudet nivelet noihin vetareihin 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Itse en hankkisi ns. cossun 2wd taka-akselistoa muuta kuin täydellisenä, mut kukin tyylillään... Itsellä olis vanhan consulin vetoakselit niillä 108mm:n nivelillä, toinen saattaa mennä suoraan paikoilleen, mut toinen pitää lyhentää.... Mutta nyt kun olet vaihtanut ne "tumpit", on helppo löytää sopivat akselit.... Scorpiosta mielestäni sopivat...
Re: Takaveto-cossun vetarit?
Joo tuli pieni kämmi kun paketista puuttu aikanaan vetarit, ja oletin silloin että helposti ne varmaan löytää. Nyt vaan on 108mm tumpit perästä menny jo vaihdossa toisiin osiin, joten piti hommata 100mm tumpit, joilleka nyt olen vetareita kasaamassa.futura68 kirjoitti:Itse en hankkisi ns. cossun 2wd taka-akselistoa muuta kuin täydellisenä, mut kukin tyylillään... Itsellä olis vanhan consulin vetoakselit niillä 108mm:n nivelillä, toinen saattaa mennä suoraan paikoilleen, mut toinen pitää lyhentää.... Mutta nyt kun olet vaihtanut ne "tumpit", on helppo löytää sopivat akselit.... Scorpiosta mielestäni sopivat...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER