Vaihdettiin tuossa 1.6 Focukseen vm.02 molemmat vetoakselit ja sattui olemaan kamera mukana niin ajattelin tehdä kuvallisen ohjeen/näytteen miten se kotikonstein onnistui.
Auto tärryytti tasasen pahasti aina kun oli veto päällä, varsinkin kiihdyttäessä ja 80km/h vauhdissa. Mitään kolinoita tai ylimääräisiä ääniä ei kuulunut ääriasennoista.
Jos öljymonttua ei ole käytössä niin vaihtotilaa kannattaa varata riittävästi, itse jouduimme ahtaassa tallissa ne vaihtamaan. Toiseksi valaisimia on hyvä olla myös, jotta näkee kunnolla mm. stefoja vaihtaa.
Vänkärin puoli:
Ensimmäisenä operaationa vaihdoimme 18" aluvanteet vanhoihin talvirenkaisiin, jotta ei tarvitse liikaa varoa.
Näin saatiin myös napamutteri näkösälle. Jos napamutteri on vanhaa mallia niin siitä naputellaan ensin varmistinrikat auki, jotka estää mutteria pyörimästä (meillä ne mureni palasiksi). Uudemmat napamutterit ei ilmeisesti käytä enää varmistinrikkoja, uusi mutteri tulee kuitenkin uuden vetarin mukana.
Napamutterin aukaisuun tarvitsee 32 hylsän ja pitkän vääntövarren/tehokkaan pulttipyssyn (vääntömomentti nimittäin 320Nm). Pyörän pultteja ei kannata vielä tässä vaiheessa löysätä.
Sitten käsijarru + vaihde päälle ja vääntämään (kuva on virheellisesti kiristysvaiheesta).
Kun napamutteri on saatu auki voidaan pyörän pultitkin löysätä ja tunkata auto niin ylös kuin kantti kestää. Rengas pois tieltä...
..ja pukit alle.
Seuraavaksi tulee irroittaa alapallonivel olkatuesta. Tähän tuhlautui eniten aikaa, koska pultti oli todella lujassa. Mutterin sai kyllä auki...
..mutta itse pultin kanta (T50) oli todella lujassa. Ruosteenpoistoainetta, kuumailmapuhallinta ja lekan iskuja samalla torksilla väännättäen, voilá!
Sitten rautakangella väännätetään alatukivartta ja samalla taotaan lekalla alapallonivel irti olkatuesta.
Seuraavaksi löysätään tukilaakerin kaksi mutteria, jotka sai vaivattomasti auki.
Toinen ehkä hieman vaikeammassa paikassa, mutta hylsyn jatkovarrella selviää.
Kun se on auki niin akseli ei ole periaatteessa kiinni enää mistään. Tässä vaiheessa on jo hyvä laittaa jäteöljyastia vaihteiston alle valmiiksi. Vaihteistoöljyä alkaa nimittäin tulla pihalle kun akseli vähääkään liikahtaa vaihteistosta irti. Jäteöljyastiasta näkee myös samalla paljonko öljyä pitää lisätä homman lopuksi.
Taivutellaan ensin akselin pyöräpää irti olkatuesta. Sen jälkeen koko akseli lähtee nätisti vetämällä pois..
..meillä se oikein halusi tulla.
Vanha akseli kokonaisuudessaan.
Siinäpä selitys tärräämiselle, rasvat sylkeny sisemmän nivelen suojakumin välistä pihalle.
Ja uutta viereen.
Uudempi napamutteri ilman varmistinrikkoja.
Teimme uudelle vielä tällaisen operaation, jotta sama ei toistuisi. Vaihdoimme klemmarin jämerämpään ja tiivistimme suojakumin vielä liima- ja tiivistemassalla.
Sitten vanhan stefan repiminen irti...
..ja uusi paikoilleen. Tässä kannattaa olla varovainen, ettei vaihteistoon pääse paskaa eikä laita stefaa liian syvälle. Kuvassa stefa lipsahti hieman liian syvälle eli naputtele mieluiten vain reunan tasalle.
Uusi akseli menee nätisti paikoilleen...
..muistaa vain pitää boorit puhtaana varsinkin vaihteiston päässä. Tukilaakeri kiinni (momentti 25Nm) ja alapallonivel takaisin paikoilleen. Tunkki on hyvä apu tässä. Alapallonivelen pultti kiinni (momentti 48Nm)...
...ja napamutteria voi jo alkaa ruuvata kiinni hylsällä käsin niin paljon kun voimaa riittää. Sitten rengas kiinni ja tunkataan alas pukeilta....
...ja kiristetään napamutteri todella kireälle (momentti 320Nm). Meidän momenttiavaimessa oli säätö vain 210Nm, joten loppukiristys piti tehdä näppituntumalla.
Hommaan ei olisi mennyt montaa tuntia, ellei se alapallonivelen pultti olisi vastustanut niin paljon, mutta suhteellisen helppo homma ensikertalaisellekin.
Kuskin puoli:
Kuskin puoli on muuten samanlainen, mutta tukilaakeria ei ole ja akselin pois vetäminen on konstikkaanpaa. Eli kaikki tehdään samallalailla siihen asti kunnes akseli on vetämistä vaille pois.
Akseli on vaihteistossa hankalassa syvennyksessä...
...ja se on lukkorenkaalla sisältä kiinni. Tähän hommaan suositellaan liukuvasaraa, mutta onnistuu se kotikonsteinkin. Itse otin kestävää ja sopivan ohutta narua ja hirtin sen pari kierrosta akselin juureen kiinni. Sitten vedätin akselia itseeni päin, jotta lukkorengas kiristyy tiukemmalle. Narusta varma ote, nopea ja voimakas nytkäisy ja akseli on sylissä.
Stefa taas vaihtoon ja pömpeli kiinni, nice! Muista, että lukkorenkaan pitää naksahtaa oikein paikoilleen uuden akselin asennuksessa.
Seuraava operaatio onkin on enää kalliin vaihteistoöljyn lisäys. Tämänkin vuoksi kannattaa vaihtaa molemmat akselit samalla kertaa, jotta vaihteistoöljyä ei tarvitse lisätä kuin vain kerran. Jos sait kaiken vanhan öljyn astiaan talteen, on helppo mitata kuinka paljon sitä tarvitsee lisätä. Meiltä sitä tuli n. litra ulos, joten litran purkki riitti hyvin.
Öljyä lisättiin pakkivalon anturin reiästä, joka on helpossa paikassa vaihteiston etupuolella. Liitin irti ja anturi ruuvataan pois, ei ollut lujassa. Sinne pitkä ja ohut letku ja ratin avulla uudet öljyt sisään.
DONE!