Noniin, kävin tuossa jokavuotisella koitoksella ja hylsyä tarjoiltiin.
Kaiken muun lähinnä ärsyttävän pikkuvian joukosta nousi heti esiin pari ikävämpää juttua.
1. Päästöt (HC ja CO) ovat liian korkeat, mutta vain tyhjäkäynnillä. Kierroksilla mennään reippaasti läpi, mitään ongelmia ei ole.
2. Jostain vuotaa melko paljon öljyä. Katsastusmies vaan naureskeli, kun hallin lattiaa koristi pikimustat tahrat.
Miten tästä jatketaan? Juttua liikkuu netissä vaikaa minkä ja laista ja jotain tuli jo tehtyä.
-Tyhjäkäyntiventtiili irroitettu ja bensalla puhdisteltu. Päästää edelleen reikiin puhaltaessa hieman ilmaa läpi toiseen suuntaan. (Pitäskö olla ilmatiivis?) Mäntä liikkuu kyllä, kun antaa kapineelle virtaa akusta. (Pitäisikö yrittää kovemmilla myrkyillä putsata? Esim. jarrucleanerilla tai jollain mulla? Suosituksia?)
-Jostain kuuluu terävä ja lyhyt suhaus, kun kaasua polkaisee. Ei kuulosta terveeltä (Vuoto jossain imupuolella?)
-Katselin läpän välistä valon kanssa sisälle imusarjaan, siellä oli mustaa öljynpasketta (Mistä se sinne? Jos öljykakka pääsee jotain letkua pitkin imusarjaan, niin voisiko samassa letkussa oleva reikä vuotaa sen ulos ja sotkea moottoria ulkopuolelta? Ja kenties sotkea alipainevuodon takia tyhjäkäynnin päästöt?)
-MAF putsattu
-Konetta huudatettu, jos kattia lämmittelemällä jotain muutosta tapahtuisi
Laitoin hommat tältä illalta pulkkaan. Nyt on siis irrotettu puola, kaasuläppäkotelon päällä oleva muovipömpeli ja ilmanputsarilta tuleva putki. Huomenna ajattelin ottaa irti sen raudan johon puola tulee kiinni, että näkisi letkuhelvettiin vähän paremmin.
Mitä antureita erityisesti kannattaisi mittailla? Onko joku letku yms. erityisen herkkä vuodoille? Onko kenties jotain kepulikonsteja, jolla tyhjäkäyntipäästöt saisi laskemaan, edes katsastuksen ajaksi? Voiko imusarjaan joutuneen saastan siivota purkamatta koko autoa? MIstä se sotku on sinne edes tullut?
Oma nuppi lyö tyhjää, mutta jos joku osaa neuvoa, niin kyky seurata (seikkaperäisiä) ohjeita on.
Mondeo Mk2 (1998) 1.8 Bensa - korkeat päästöt ja mystinen öljyvuoto
Re: Mondeo Mk2 (1998) 1.8 Bensa - korkeat päästöt ja mystinen öljyvuoto
Toi korkea HC tyhjäkäynnillä voisi johtua siitä, että kone polttaa öljyä - samoin öljyinen imusarja ja öljyvuoto viittaavat siihen, että koneessa on liian korkea kampikammpion paine ja öljy puskee vähän joka tuutista ulos.
Yksi aika luotettava tapa selvittää em. tila olisi moottorin ohivuotomittaus, missä selviää, että vuotaako painetta sylinteristä renkaiden kautta vai kentien kansipahvin kautta. Jos ohivuotoa ei ole, niin sitten sulla on kaksi erillistä ongelmaa ja voit keskittyä enemmän tuon tyhjäkäyntiseoksen parantamiseen.
Yksi aika luotettava tapa selvittää em. tila olisi moottorin ohivuotomittaus, missä selviää, että vuotaako painetta sylinteristä renkaiden kautta vai kentien kansipahvin kautta. Jos ohivuotoa ei ole, niin sitten sulla on kaksi erillistä ongelmaa ja voit keskittyä enemmän tuon tyhjäkäyntiseoksen parantamiseen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/