On vaihdettu öljyt, suodatin, ilmanputsari, tulpat ja lambda-anturi. (ja tähän päälle toista sataa euroa hitsauksiin ja niveliin). Kunhan käyn autosta katsurin päästötestipaprun niin saatte noita lukuja, tosin tuolloisessa testissä oli putkessa reikä ennen kattia niin saattaa olla vääristynyt.
Kävin mm. eilen nyrkkipajalla ottamassa pikapäästötestin ja tuo rasvanäppi sanoi että katalysaattori olisi entinen jos kerta lambda on vaihdettu.
Mutta rikkinäinen katti tuskin tekisi tuota kulutusta noin kovaksi vai? Nyrkkipajalta en saanut lukemia muuten kun sanoi että käy liian rikkaalla.
Oma epäilykseni menisi tuohon lambdaan, koska se on tarvike osa, Delphi-merkkinen, onko nuo muilla kestänyt ja olisiko pitänyt ostaa alkuperäinen?
Tuossa tarvike osassa oli vielä ihmeelliset pikaliitokset niille johdoille joten pitää ne tarkastaa vielä että onko ne edes paikoillaan.
Toisaalta mm. tyhjäkäynti parani huomattavasti tuon lambdan vaihdon jälkeen ja pieni nykiminen tasakaasulla loppui, joten kai se jotenkuten toimii.
Saako tuota lambdaa testattua jotenkin että se toimii? Vikakoodeja en toistaiseksi saa luettua millään, eikä tauluun syty mitään valoja vaikka kokoa lambdan töpselin ottaisi irti. Myöskään käyntiääni ei muutu tästä.
Jos jotain muuta kikkoja on että saisi ainakin nuo päästöt kuriin katastukseen, tietysti kukkarollehan tuo kulutuskin käy.
Kyseessä siis Ford Escort -98 farmari ilmastoinnilla, 1.6l V16 Zetec
Moottori kehrää mielestäni ihan nätisti, kohta varmaan ajan suohon tän kotteron

[Vika/viat selvisi, leima tuli, viimeisessä viestissä tarkemmin. Kiitos kaikille.]