Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Escortissa on jo pidemmän aikaa ollut tosi paha ongelma talviaikaan, mikäli kylmää Zetec-E konetta ei saa käyntiin ensimmäisellä kerralla. Kone kyllä käynnistyy hyvin ensimmäisen kerran (jos se on sammutettu lämpimänä) vaikka seisoisi pitkäänkin mutta jos se pääsee sammumaan pian startin jälkeen, sitä ei tahdo saada enää uudelleen käyntiin.

Akku on hyvä ja startti jaksaa pyörittää konetta mutta ei millään tahdo edes luvata käynnistyä. Välillä 1-2 pyttyä vähän yskäisee. Kun hetken on pyörittänyt starttia alkaa konetilassa haista lämmin starttimoottori. Sitten täytyy pitää tauko ja latailla akkua. Välillä tätä kiertoa pitää jatkaa useammin, kunnes kone pikkuhiljaa herää.

Kun koneen saa lopulta käyntiin, niin se käy kuin 2-3:lla pytyllä ja sammuu heti, jos ei paina vähän kaasua tyhjäkäynnillä. Tätä jatkuu kunnes lämpötilamittari alkaa värähtää (parin kilometrin ajon jälkeen).

Voiko tässä olla kyseessä ilmiö, että öljy (Ford FE 10w30) karkaa venttiilin nostimista? Vai pääseekö polttoainepumppu ilmaisemaan jotenkin tyhjää ja kestää kauan ennenkuin linja täyttyy polttoaineella?
Mistä voisi alkaa etsiä vikaa?

Jos laturia tai vara-akkua ei ole lähellä, kun kylmä kone sammuu, niin pulassa ollaan.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Tekisin ihan ensin pyttyjen puristusmittaukset.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Vaikka kone käy muuten normaalisti (lämpimänä) ja päästöarvot ovat normaalit?
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Starttaaako se nopeemmin silloin kun ei lähde kunnolla käymään.
Pyörii kun tulpaton mopo silloin kun se öljynpaine venttiili kiukuttelee.
gti golo palloilija
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

En sanoisi että startti pyörii nopeammin. Ehkä vähän muttei lähellekään kuin tulpaton mopo.
Kyllä tilanne vastaa enemmän sitä kuin olisi vetänyt tulpanjohdot irti.
Voisiko polttoainesyötössä olla jotain mikä ottaa nokkiinsa uusintastartissa? Sama tilanne kun vanhemmissa dieseleissä suodattimen vaihdon jälkeen joutuu sahata ilmat pois.

Päivitystä: Syypää taitaa olla vaan se, että moottori nokeaa tulpat: http://tinyurl.com/ka6lxp4
Kuvassa vasemmalla kevyesti teräsharjattu tulppa.
Eli jos kone ei ehdi käydä tarpeeksi kauan ennen sammutusta, niin karstakaan ei ehdi poistua. Ehkä tämä on vain tyyppivika ja pitäisi varoa kylmäsammutuksia.

Onko muuten normaalia, että joissain tulpissa on ruosteen ruskea kaulus posliinissa ja osa ihan puhtaita: http://tinyurl.com/qb2483w
Jaakko13
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Huhti 2014 19:27
Paikkakunta: Lohja

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja Jaakko13 »

Kokeile uusia tulppia ja kato muutkin sähkö osat,ja sit kannattaa kattoo puristukset.
mondeo 1,8 zetec
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Mittaa puristukset nimenomaan silloin, kun se ei tahdo uudelleen käynnistyä. Mullakin oli aikoinaan Zetek- escortti ja siinä todettiin tuon vastaavan ilmiön aiheuttajaksi pakopuolen venttiilinostajat, joista karkasi öljyt.
Patrik28
Viestit: 137
Liittynyt: 18 Marras 2007 12:17

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja Patrik28 »

Eikös merkkitulppien vaihtoväli ole 60 tkm (nyt ajettu 38 tkm). Sama käynnistysongelma oli kyllä jo silloin kun tulpat olivat uudet, mutta lämpimänä kone käy ihan hyvin. Tulpanjohtoja en ole koskaan vaihtanut, enkä puolaa mutta 120 tkm ajetussa koneessa nämä näyttivät ehjiltä.

Täytyy hommata tuollainen puristusmittari. Vaihtoiko seppo1 uudet pakopuolen nostajat, ja vika korjaantui? Oliko nostajat hintavia?
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: Zetec-E ja uudelleenkäynnistämisen vaikeus (Escort mk6)

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Patrik28 kirjoitti:Eikös merkkitulppien vaihtoväli ole 60 tkm (nyt ajettu 38 tkm). Sama käynnistysongelma oli kyllä jo silloin kun tulpat olivat uudet, mutta lämpimänä kone käy ihan hyvin. Tulpanjohtoja en ole koskaan vaihtanut, enkä puolaa mutta 120 tkm ajetussa koneessa nämä näyttivät ehjiltä.

Täytyy hommata tuollainen puristusmittari. Vaihtoiko seppo1 uudet pakopuolen nostajat, ja vika korjaantui? Oliko nostajat hintavia?
Kyllä vaihtoi (tai vaihdatti) pakopuolen nostajat. Työ tehtiin merkkikorjaamossa ja kyllähän ne siellä melko hinnakkaat oli. Summaa en muista, kun asiasta on jo niin monta vuotta. Kyllä nostajien vaihto helpotti käynnistystä. Sinulla nyt on niin vähän ajettu moottori, (minulla oli reippaasti yli 200 tuhatta ajettu) että ei ehkä vielä pitäisi olla nostajat lopussa. Mitäs jos vaihtaisit ne 5W-30 öljyt?
Vastaa Viestiin