2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Terve, eli kyseessä 2-litrainen dieseli kuga vm. -08. Auto heitti noin viikko sitten tuon vikatilan päälle ja mittaristoon tuli teksti "engine malfunction" sekä moottorin häiriövalo syttyi. Tämä tapahtui ihan tasaisessa ajossa 60-70km/h vauhdissa.
Jatkoin sitten vähän matkaa ja pysähdyin kahville, kun lähdin jatkamaan niin vielä paloi häiriövalo sekä tuo teksti. Nyt antoi kuitenkin normaalitehot, eli ei rajoittanut enää. Seuraavana päivänä kun oli seissyt yön yli niin hävisi tuo häiriövalokin ja auto toimi normaalisti. Ajattelin tuon olevan joku tilapäinen häiriö kun oli tuota luntakin tullut jne.
Nyt taas viikko tuosta eli toissapäivänä teki saman tempun taas yhtäkkiä ihan tasaisessa ajossa 80-90km/h vauhdissa. Ajattelin et josko se taas siitä, sammuttelin ja käynnistelin useitakin kertoja mutta ei. Tuolloin oli auton mittarin mukaan pakkasta -3 astetta. Edelliskerralla ehkä -1.
Nyt on siis pari päivää ollut vikatilassa ja toimii muuten eli ei nyi tai muutakaan, mutta tehot rajoittuu sekä häiriövalo ja tuo teksti palaa taas mittarissa. Kun auton sammuttaa niin silloin antaa ensimmäisellä vaihteella täydet tehot jos lähtee samantien vedättämään.
Ainiin, mittariston TEST modesta näkyy sellainen kuin DTC #01/D900.
Ajettu tuolla on vähän vajaa 190tkm. Elikkä vinkkejä kaipaisin mistä lähteä vikaa etsimään? Vikakoodin lukuunkaan ei pääse kuin aikaisintaan ensiviikolla.
Jatkoin sitten vähän matkaa ja pysähdyin kahville, kun lähdin jatkamaan niin vielä paloi häiriövalo sekä tuo teksti. Nyt antoi kuitenkin normaalitehot, eli ei rajoittanut enää. Seuraavana päivänä kun oli seissyt yön yli niin hävisi tuo häiriövalokin ja auto toimi normaalisti. Ajattelin tuon olevan joku tilapäinen häiriö kun oli tuota luntakin tullut jne.
Nyt taas viikko tuosta eli toissapäivänä teki saman tempun taas yhtäkkiä ihan tasaisessa ajossa 80-90km/h vauhdissa. Ajattelin et josko se taas siitä, sammuttelin ja käynnistelin useitakin kertoja mutta ei. Tuolloin oli auton mittarin mukaan pakkasta -3 astetta. Edelliskerralla ehkä -1.
Nyt on siis pari päivää ollut vikatilassa ja toimii muuten eli ei nyi tai muutakaan, mutta tehot rajoittuu sekä häiriövalo ja tuo teksti palaa taas mittarissa. Kun auton sammuttaa niin silloin antaa ensimmäisellä vaihteella täydet tehot jos lähtee samantien vedättämään.
Ainiin, mittariston TEST modesta näkyy sellainen kuin DTC #01/D900.
Ajettu tuolla on vähän vajaa 190tkm. Elikkä vinkkejä kaipaisin mistä lähteä vikaa etsimään? Vikakoodin lukuunkaan ei pääse kuin aikaisintaan ensiviikolla.
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Sulakkeet katsottu, välijäähdytin jäätymisen varalta katsottu, ei tullut vettä.
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
D900 on kommunikaatio virhe. Siihen vois auttaa nyppimällä liittimiä irti ja kiinni.
Mondeo -09 2.5T


Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Kiitoksia vinkistä. Oon tuolta konehuoneen puolelta liittimiä nyppinyt joihin pääsee käsiksi.
Kokeilin myös irroittaa akun plussajohdon, mutta ei siitäkään apua. Tuo auttoi joskus mk3 mondeossa, tosin bensakoneisessa.
Kokeilin myös irroittaa akun plussajohdon, mutta ei siitäkään apua. Tuo auttoi joskus mk3 mondeossa, tosin bensakoneisessa.
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Löytyi yksi vanha tapaus jossa syynä melkein vastaavaan oli mittariston liittimien huono kosketus/johdot puristuksissa.
Miten tuo mittaristo lähtee irti?
Avasin alhaalta ne 2 ruuvia, mutta tuntui olevan sen verran tiukassa ettei uskaltanut vääntää enempää.
Jos ymmärsin oikein niin tuo D900 tulkittaisiin siten, että siitä tuleekin U1900.
Miten tuo mittaristo lähtee irti?
Avasin alhaalta ne 2 ruuvia, mutta tuntui olevan sen verran tiukassa ettei uskaltanut vääntää enempää.
Jos ymmärsin oikein niin tuo D900 tulkittaisiin siten, että siitä tuleekin U1900.
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Taidat olla asian ytimessä, u1900 viittaa juuri mittaristoon.
Mondeo -09 2.5T


Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Youtubessa on hyviä videoita aiheesta Ford Mondeo MK3 Dashboard
Mondeo -09 2.5T


Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Mittaristo lähtee irroittamalla alhaalta 2 ruuvia, sitten kampeamalla keskeltä yläreunasta. Pitää raottaa ainakin puolisen senttiä ja vetää ulospäin.
Mittariston liittimissä tai johdoissa ei näkynyt mitään ihmeellistä, eikä auttanut kontaktispray.
Seuraavaksi pitää viedä Fordille piuhan päähän, jos siellä selviäisi jotain. Onko muuten hajua mitä ottavat tuosta täällä Lappeenrannan suunnalla?
Mittariston liittimissä tai johdoissa ei näkynyt mitään ihmeellistä, eikä auttanut kontaktispray.
Seuraavaksi pitää viedä Fordille piuhan päähän, jos siellä selviäisi jotain. Onko muuten hajua mitä ottavat tuosta täällä Lappeenrannan suunnalla?
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Yksityiset ottaa 50-300 Euroo. Fordi voi ottaa mitä vaan.
Mondeo -09 2.5T


Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Noniin, kävin fordilla. Yritettiin suorittaa regenerointia, ei onnistunut.
Eli siis diagnoosina, hiukkassuodatin tukossa, hiukkassuodatin uusittava.
Arvioivat hinnaksi töineen noin 700e ja perjantaiksi saisivat osan.
Eli siis diagnoosina, hiukkassuodatin tukossa, hiukkassuodatin uusittava.
Arvioivat hinnaksi töineen noin 700e ja perjantaiksi saisivat osan.
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Toihan on suorastaan ryöstämistä.Vaadi takuuseen, täytyyhän mittariston kestää auton iän.
jk. Onkos sulla sen mittariston osanumeroa,voisit netistä etsiä osaa halvemmalla.
jk. Onkos sulla sen mittariston osanumeroa,voisit netistä etsiä osaa halvemmalla.
Mondeo -09 2.5T


Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Sen hiukkasloukun voi koittaa "pessä" siihen tarkotetuilla pesuaineilla.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
DPF cleaning googleen hakusanaksi niin heti löytyy muutama video, jossa ilmeisesti painepesurilla pestään ja lisäksihän on just noita lisäaineita polttoaineen sekaan. Jos ite mahollista rassata niin kannattanee yrittää jotain ennen remontin teettämistä...
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
DPF:n voi tosiaankin pestä vedellä puhtaaksi - omastani se on reilu vuosi sitten pesty ihan ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä. Sen jälkeen pitää vielä nollata filtterin opitut arvot ECUssa, jotta auto luulee saaneensa uuden suotimen.
Voin tehdä tuomolle tuon nollauksen LPR:ssa.
Voin tehdä tuomolle tuon nollauksen LPR:ssa.
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Kiitoksia kaikille vastauksesta. Nyt menee niin, että otin yhteyttä auton myyjään ja hän maksaa puolet tuosta summasta.
Ei ole tosiaan ollut kuin muutaman viikon tämä auto vielä.
Teetkö muuten noiden nollausten lisäksi muuta kuten vikakoodinluku tms.?
Lähinnä ajattelin tulevaisuudessa, kun nää dieselit tuskin vanhetessaan ihan ongelmattomia on.
Ei ole tosiaan ollut kuin muutaman viikon tämä auto vielä.
Teetkö muuten noiden nollausten lisäksi muuta kuten vikakoodinluku tms.?
Lähinnä ajattelin tulevaisuudessa, kun nää dieselit tuskin vanhetessaan ihan ongelmattomia on.
Kuga -08 2.0tdci Titanium
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Fiesta -13 1.0EcoBoost Titanium
Mondeo -01 2.5v6 Ghia
Mondeo -01 2.5v6 Trend
Focus -99 1.6 Ambiente
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Mikä muuten on noiden hiukkassuodattimien tyypillinen täyttymisaika tai matka. Onko tuo alle 200 tkm sellainen, vai voiko mennä pidempäänkin. Itse ajatellut ainakin osittain ajella edelleen Prodieselillä, joka kaiketi vähemmän tuhkaa tekee. Jos saisi venytettyä vähän täyttymisaikaa.
Entä kauanko noilla pesuilla voi oikeasti venyttää vaihtoa? Vai saako sillä konstilla hommman lähtemään ihan alusta?
Entä kauanko noilla pesuilla voi oikeasti venyttää vaihtoa? Vai saako sillä konstilla hommman lähtemään ihan alusta?
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: 2,0 TDCI -08 vikatilassa, vinkkejä kaivattaisiin
Tuli mieleen, että opittujen arvojen nollauksen jälkeen pitäisi myös pakotetun polton onnistua. Jos poltto lähtisi päälle, niin suodinta ei välttämättä tarvitsisi pestä ollenkaan.