Tilaukseen lähti lopulta 1,5 ecoboost 5d Titanium busines (sport pack) ja automaatilla.
Kahden koeajetun mallin väliltä valinta oli lopulta helppo.
150hv Diesel powershift oli muuten mukava ajettava mutta maantiellä (n.80km/h) ohituskiihtyvyys tuntui todella ponnettomalta.
Bensa tuntui luonteeltaan muutenkin sopivan omaan makuun huomattavasti paremmin. Tosin 180hv diesel olisi voinut olla jo toista maata, mutta yli 3000€ lisähinta pelkästä moottorin ohjelmoinnista tuntuu todella kovalta. Myyjänkin kanssa tätä pohdittiin ja totesi hänkin tämän olevan lisävarusteisiin verrattava rahastuskeino.
Kulutuslukemat koeajolenkeiltä 150hv diesel A 7,8l ja 160hv ecoboost A 8,7l (ajotietokoneen mukaan). Molemmat lenkit ruuhkaaikaan ja enimmäkseen kaupunki oloissa. Kulutustenkaan ero ei ollut niin huomattava että olisin dieseliin päätynyt. Omat kilometrit vuodessa noin 20k.
Tekniikanmaailman mittaamaan 11l/100km en päässyt lähellekkään. Tuon lukeman täytyy sisältää valtavasti valoista lähtöjä ja ryömintää.
Autoissa huomion herätti ensimmäisenä laatuvaikutelma ja hiljaisuus (kitkarenkailla), jotka ei jätä moitteelle sijaa. Nykyiseen kulkineeseen 2013 Focukseen verrattuna ollaan jo reilusti premiumin puolella. Joku kyseli sivutuuli herkkyydestä ja sitä kyllä valitettavasti on. Koeajettu farmari reagoin lyhyellä maantiepätkällä tuulenpuuskiin melko voimmakkaasti, varsinkin focukseen verrattuna. Tämän kanssa voi kyllä elää ja luulen että sport packin matalampi alusta ja 5 ovinen malli rauhoittavat tuuliherkkyyttä hieman.
Huhtikuulle lupailtiin toimitusta ja sitä odotellaan innolla!
Näistä lisävarusteista... Hyvähän se on, että löytyy valikoimaa ja mallistoa. Löytyy sitten jokaiselle ne mieleiset varusteet, moottorit ja voimansiirrot.
Toisen mielestä turha varuste on toiselle ehto auton hankinnalle. Nämä on niitä kuuluisia mielipiteitä, kuten Volkkari on parempi kuin Foordi keskusteluissa!
