Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Tehdäänpäs tästä oma topic, kun yhä useampi tämänkin palstan käyttäjä tuntuu tietävän asiasta. Joten jos tähän saisi sellaiset rautalangasta väännetyt ohjeet Cosworthin 7½"perän purkuun ja viskolukon kirraukseen/huoltoon. Ihan aluksi kun sen perän takalevyn aukoo, miten homma jatkuu siitä eteenpäin, että lukkopaketin saa pois? Mitä on viisainta purkaa ja mitä jättää purkamatta? Onko olemassa kotitalliin keinoja purkaa tuo ilman että joutuu säätämään hammaskosketusta tai preloadia? Kenties jollain kuvia työvaiheista?
Kiitän jo neuvoista etukäteen, tiedä vaikka ylläpito tekisi tästä stickyn, jos saadaan materiaalia enemmänkin 8)
Kiitän jo neuvoista etukäteen, tiedä vaikka ylläpito tekisi tästä stickyn, jos saadaan materiaalia enemmänkin 8)
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Ensin tumppien päistä seikerit irti, tumpit ulos.
Poskilaakerien kruunut auki. Jos ei meinaa vaihtaa poskilaakereita pitäis järjestys säilyttää.
Noiden irrotus vaatii yleensä jonkunlaista erikoistyökalua, senverran tiukkaan o-renkaat puree.
Sopiva lattarautakin on riittänyt, pääasia että pääsee kääntämään useammasta kuin yhdestä kolosta.
Kun kruunut on irti saa tasauspyörästön pujoteltua ulos.
Kasatessa säädetään ensin laakerivälys nolliin, preloadia tulee kruunun 4 hampaan verran.
Seuraavaksi säädetään hammasvälys 0.07mm liikuttamalla tasauspyörästöä haluttuun suuntaan.
Avaamalla ensin sitä kruunua johon suuntaan tasauspyörästön halutaan liikkuvan ja kiristämällä toista yhtä paljon.
Tällöin jo asetettu preloadi ei muutu.
Kosketuskuvioon vaikuttaa pinionin korkeus johon ei tässä remontissa koskettu.
Visco rojektista on kosolti aikaa, että parempi olla puuttumatta siihen ettei tule sanomista.
Poskilaakerien kruunut auki. Jos ei meinaa vaihtaa poskilaakereita pitäis järjestys säilyttää.
Noiden irrotus vaatii yleensä jonkunlaista erikoistyökalua, senverran tiukkaan o-renkaat puree.
Sopiva lattarautakin on riittänyt, pääasia että pääsee kääntämään useammasta kuin yhdestä kolosta.
Kun kruunut on irti saa tasauspyörästön pujoteltua ulos.
Kasatessa säädetään ensin laakerivälys nolliin, preloadia tulee kruunun 4 hampaan verran.
Seuraavaksi säädetään hammasvälys 0.07mm liikuttamalla tasauspyörästöä haluttuun suuntaan.
Avaamalla ensin sitä kruunua johon suuntaan tasauspyörästön halutaan liikkuvan ja kiristämällä toista yhtä paljon.
Tällöin jo asetettu preloadi ei muutu.
Kosketuskuvioon vaikuttaa pinionin korkeus johon ei tässä remontissa koskettu.
Visco rojektista on kosolti aikaa, että parempi olla puuttumatta siihen ettei tule sanomista.
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Niin jääkö se preload tolla automaattisesti 4 hampaasen, vai täytyykö se hakea ennemmin ja miltä väliltä tuo 4 hammasta katsotaan? Onko siellä jonkin sortin merkit siihen? En siis ole täysin varma mitä preload tarkoittaa, joten oppia ikä kaikki olisi taas..country sedan kirjoitti: Kasatessa säädetään ensin laakerivälys nolliin, preloadia tulee kruunun 4 hampaan verran.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 692
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
- Paikkakunta: Kausala
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Preload meinaa laakereiden, tässä tapauksessa poskilaakereiden, esijännitystä. Sehän on mitä sinne laittaa, toi kruunun 4 hammasta on tehtaan arvo. Noi kruunut on lukittu kuoreen pienillä pelti lapuilla, siitä noi hammasmäärät.
Asia kyllä valkenee, kun saat tumpit irti.
Asia kyllä valkenee, kun saat tumpit irti.
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Sen verran vielä lisäisin että, jos välitys on hienosti sanottuna vaihtokunnossa, ja sitä ei jostain syystä (budjetti, kokeilu, tms) halua vaihtaa. Niin välys ensi ohjearvoon, mutta jos se tuntuu takertelevan niin pykälä kerrallaan isommaksi niin että pyörii jouhevasti. Tässä kohtaa olis sitte hyvä katsoa kosketuskin, että kannattaako oikeasti yrittääkkään, vai vaihtaako suosiolla välityksen/toisen perän.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Nyt kaivattaisiin pikaisia vastauksia..
Tilanne se että mulla on ennestään 7,5" apurunko, Scorpion tukivarret, 2wd-cossu-Sierran laakeripukit ja navat 2wd-cossu-Sierrasta, JA nyt olisi tiedossa Scorpion 7,5" lukkoperä ja siihen mukana tulevat 100m laipoilla olevat vetarit, JOTEN käykö nuo navat suoraan em. vetareihin?? Eli saako noilla osilla kasattua tuon 4-pulttiselle jaolle?
Osat olisivat naapuri pitäjässä, joten siksi niitä halajan (kun tätäkin joku ehkä kysyy).

Osat olisivat naapuri pitäjässä, joten siksi niitä halajan (kun tätäkin joku ehkä kysyy).
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Sen verran löysin tietoa (mutua??), että cossu-Scorpion ja 2wd-cossu-Sierran laakeripukki olisi sama sisämitoiltaan, onko? Ja entä ulomman tumpin boorit 2wd-cossun-Sierran vs. cossu-Scorpion vetari???
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Availin tuon perän takakannen, koska vaihdan tuonne erilaiset tumpit niin saa 100mm vetarit sopimaan tuohon 2wd cosan perään. Ja se kysymys; kun ei aina slangi taitu niin onko nämä seekerit niitä lukkorenkaita, eli saako ne pois lukkorengas pihdeillä?? Kun ei oikein huonossa valossa erottanut, laakerit näkyi vaan kun kuikki sisään.. Ja kuinka tiukassa nuo tumpit on mikäli on jo edellinen omistaja poistanut seekerit? Millä nuo tumpit kannattaa vetää ulos?
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Löysinpäs PDFfänä ohjeet eli ne seikerit onkin keskempänä perää. Katselenpa huomenna lampun kanssa vielä 

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran/Scorpion perän purku, kokoaminen ja viskolukon huolto-ohjeita?
Seegerit, tai seekerit. Seeger rings
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala