
Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Kertokaapa nyt joku, että onhan tuossa 2.0 tdci koneessa hehkut? On niin tuskanen kylmäkäynnistys, että jos ne koneessa on niin ei ne ainakaan toimi. Mittaristossa en ole nähnyt minkäänlaista hehkun merkkivaloa vaikka luulis sen dieselistä kyllä löytyvän. Mittaristo tässä on se fordconvers+ ja jos tässä on joku kikka vitonen vielä tuon hehkun suhteen niin auttakaa nyt minua ja äkkiä 

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Kyllä siinä hehkut on. Kävin tallissa tsekkaamassa miten valo näkyy ja omassani se tulee virrat päälle kytkiessä pariksi sekunniksi näytön vasempaan alanurkkaan - oli 3. symboli keltaisella taustalla vasemmalta laskien.
Mikäli hehkuja olisi hajalla, niin niistä jäisi vikakoodi Ecuun. Jos valo ei tosiaankaan edes vilahda, niin mahdollisesti hehkujen rele voisi olla sökö.
Mikäli hehkuja olisi hajalla, niin niistä jäisi vikakoodi Ecuun. Jos valo ei tosiaankaan edes vilahda, niin mahdollisesti hehkujen rele voisi olla sökö.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Vikakoodeja ei näkynyt, joten nyt pitäis löytää se rele jostain. Sulake f2 konehuoneesta oli ehjä joka ainakin ohjekirjaan mukaan oli hehkujen sulake. Perhana kun oisin tuonkin hoksannut tsekata auton ostaessa syksyllä. Kiitti kun katoit tuon merkkivalon olemassaolosta. Nyt pitää vaan selvittää syy koska hehku ei siis vaan toimi nyt.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Tuon mukaan olisi moottoritilan sulakeboxissa rele nr 4:
http://www.fordwiki.co.uk/images/d/da/M ... ntable.pdf
http://www.fordwiki.co.uk/images/d/da/M ... ntable.pdf
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Alkohan se mokoma merkkivalo näkymään. Lueskelin vähän englannin poikain foorumeja ja se hehkun merkkivalo ei näy jos HELP screen on päällä. Otin sen pois ja kyllähän se sielä nyt vilahtaa. Eikai tuo nyt oo tehny sitä, että kun toi help screen oli päällä, että hehkukaan ei ois pelannut....ei kai se niin idioottimainen systeemi voi olla 

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Kerropa lisää siitä miten käynnistysongelma ilmenee....
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Pakkasta oli 11 astetta ja auto oli reilun tunnin roikan nokassa ja sitten kun starttas, niin koiti hörähtää käyntiin ja sai startata kolme kertaa ennen kuin lähti käymään. Oli siis tosi nihkeä starttaus. Oisko sitten akku tiensä päässä?
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Onko vikakoodit tsekattu testerillä vai Conversen kautta? Itselläni Convers väittää, ettei koodeja ole vaikka niitä testerillä sitten löytyykin.
Mondeosta en tiedä, mutta entisessä Passatissani oli kaksi hehkua pimeänä mittarilukemassa 170 tkm. Eli ei ne loputtomia kilometrejä kestä.
Mondeosta en tiedä, mutta entisessä Passatissani oli kaksi hehkua pimeänä mittarilukemassa 170 tkm. Eli ei ne loputtomia kilometrejä kestä.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Mulla samaa ongelmaa. Auto jäikin näppärästi tänään sitten kotipihaan ja pummilla töihin. Itsellä hehkuvalo syttyy epäonnistuneen starttauksen jälkeen pariksi sekunniksi Convers+ näytölle. Käyntiin ei sitten lähtenyt vaikka kuinka veivaili. Lohkolämmitin on peräkontissa...pitänee heittää konehuoneeseen, joskos siellä auttas paremmin 
Onko tämä normaalia ko. autolle, vai voiko olettaa, että esim. hehkut alkaa olemaan loppu? EGR:stä on piuha irti kun nyki niin vietävästi, mutta tokko tuo käynnistykseen vaikuttaa?

Onko tämä normaalia ko. autolle, vai voiko olettaa, että esim. hehkut alkaa olemaan loppu? EGR:stä on piuha irti kun nyki niin vietävästi, mutta tokko tuo käynnistykseen vaikuttaa?
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Testerillä katottiin vikakoodit, kun auto oli suojatilassa rikkoutuneen ahtopainesolenoidin takia. Voiskohan yliajalle mennyt polttoainesuodattimen vaihto tehdä tuon, että auto vaan hörähtelee?
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Ilmavuoto polttoainejärjestelmässä tuottaa myös pitkiä startteja - näitä ilmenee tyypillisesti siten, että ensi alkuun startit huononevat yön yli seisomisen jälkeen ja ajan oloon myös lyhyempi seisonta-aika alkaa tuottaa ongelmia. Moottoritilassa kun ottaa suojamuovin pois ja raottaa filtteriltä korkeapainepumpulle tulevan letkun päällä olevaa kudossukkaa, niin voi tyhjäkäynnilläkin nähdä ilmakuplia dieselin seassa. Nimim. kokemusta on ihan viime viikolta!
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Mistä näissä neloskopan mondeoista ne ilmavuodot yleensä löytyy. Onko suodattimen jalat näissäkin se ongelma?
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Omassani vuoti filtterille tankista tulevan linjan ja filtterin pikaliittimen o-rengas (2.2:ssa on ihan erilainen suodin kuin muissa malleissa). Jonkin verran on kuulemma ollut vuotoja juurikin suotimen jalassa. Mutta ekaksi kannattaa tsekata letkuista, että siellä on kuplia liikenteessä.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Löytykö TEPPO ongelmaan ratkaisua? Omaan vaihdoin akun ja nyt saa käyntiin kun voi niin kauan starttailla ku vaatii. Ensi keskiviikolle sain ajan lohkolämppärin asennukselle, joten silloin lienee viisain käydä läpi kaikki mahdolliset vikapaikat, ettei koko talvea tarvi tuskastella.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Ei tää vielä oo selvinnyt. Häkellyttävä huomio tuli vahingossa kun työpaikan sähkötolpan sulake oli antautunut eli auto oli niin kylmä kun se nyt -20 asteen pakkasessa voi olla ja kun rupesin starttaamaan niin sehän lähti käyntiin kuin palmun alta. Hehku lämmitti pidempään kun kone oli ihan kylmä ja siitäpä tuli mieleen että eikai nää perhanan pikahehkut oo nyt se ongelma? Onhan tuo skenaario ihan älytön, että 1.5h lohkolmmityksellä auto lähtee tosi vaikeasti käyntiin kun taas ilman lämmitystä normaalia pidemmällä hehkutuksella(yhtämittainen hehkutus) kuin palmun alta -20 asteen pakkasessa!
Onko lohkolämmitin nyt väärässä paikassa, että ohjainyksikkö ei tajua lammityksestä huolimatta pitää hehkua kauemmin päällä kun ulkona on pakkasta. Kokemusta on väärin asennetusta lohkolämppäristä joka lämmitti moottorin lämpötila-anturin niin kuumaksi että auto meni suojatilaan heti käynnistyksessä. Eli voisko tässä olla kyseessä vähän sama homma? Auton kansi ei lämmityksestä huolimatta ole kovin lämmin joten riittääkö pikahehku lämmittämään palotilan sillä n.1s lämmityksellä? Ottakaahan kantaa asiaan.
Onko lohkolämmitin nyt väärässä paikassa, että ohjainyksikkö ei tajua lammityksestä huolimatta pitää hehkua kauemmin päällä kun ulkona on pakkasta. Kokemusta on väärin asennetusta lohkolämppäristä joka lämmitti moottorin lämpötila-anturin niin kuumaksi että auto meni suojatilaan heti käynnistyksessä. Eli voisko tässä olla kyseessä vähän sama homma? Auton kansi ei lämmityksestä huolimatta ole kovin lämmin joten riittääkö pikahehku lämmittämään palotilan sillä n.1s lämmityksellä? Ottakaahan kantaa asiaan.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Kyllä se kuulkaa niin on, että lohkolämmitin lämmittää moottorin lämpötila anturin sen verran kuumaksi että ohjainyksikkö käskee hehkun vaan kävästä päällä, vaikka käytännössä kansi on pankko jäässä. Eihän se sillon oikein lähe käyntiin. Voi Jeesus miten näitä lohkolämmittimiä oikein asennellaan näihin autoihin!
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Hiphei. Mulla auto menossa keskiviikkona lohkarin asennukseen. Tänään ei uudellakaan akulla startannut vaan alkoi jo vaivalloisesti pyörimään, niin päätinpä lopetta ennekuin uus akku antautuu. Onhan se mahtavaa, jos tuo lohkarin asentaminenkaan ei auta...vaihatan samalla hehkut ihan ilkeyttäni. Jos ei tuokaan auta, niin pitää ostaa lopputalveksi bensa toyota.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Tarkastuta samalla startti, ettei se ole antautumassa.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Joo no nyt se selvis ihan virallinne syy ja Fordin huollon kanta asiaan oli se, että kun lohkolämmitin asennetaan autoon, niin jos autossa on vanha softa niin se pitää päivittää uuteen, että ohjausyksikkö ottaa kantaa myös ulkolämpötilaan. Nyt se ei ota kantaa kuin moottorin lämpötilaan ja mitäpä se muuta voi olla kuin lämmin kun se hiton lämpötila-anturi on ihan sen lohkolämmittimen vieressä
Voi hyvä isä kun on taas ollu järkeä tuossa anturin ja lämmittimen paikassa. Mutta siis jos on käynnitysongelmia lämmityksen jälkeen kun auto ei hehkuta, niin ei muutako auto huoltoon ja uudet softat sisään.

Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Huollot ja asennukset tehty. Lämppärin asennuksen jälkeen läks kohtuullisesti käyntiin lämmityksen jälkeen...ilman luonnollisesti ei. Hehkut vaihdettiin ja kolme neljästä olikin sökönä, joten ei ihme huonon käynnistyksen. Nyt pörähtää samantien ainakin kun on lämmityksessä ollut. Mulla ei tullut tuota Tepon ongelmaa lämppärin kanssa. Liekö ollut hyvää tuuria tahi eri mallin lämppäri (Defa säteilijä)?
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Joo se säteilylämmitin ei lämmitä sitä lohkoa edestä niin kuumaksi että lämpötila anturi ottas itteensä, mutta mullakin on tuossa ihan rehellinen lohkolämmitin joka on ihan siinä lämpötila anturin vieressä ja se sen takia oireili.
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 17 Helmi 2014 15:52
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
No pirhana, just pari viikkoa sitten oma mk4 2.0tdci hinattiin viralliselle Mondöö-korjaamolle kun starttasin akun loppuun ja meni ajonesto päälle. Oli Eberi päällä puolisen tuntia ennen ja pyöritti ok, mutta ei startannu. Eivät puhuneet korjaamolla mitään softan vaihdon tarpeesta. Per&#%¤!
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 06 Heinä 2006 20:53
- Paikkakunta: Liminka
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Jatketaanpa vaikka tähän.
Osaisko joku kertoa et missä ihmeessä on mondeossa hehkutulpat? Autona mk4 -08 2.0tdci.
Onko ne kova homma vaihtaa? Googlella en löytäny oikein mitää tietoa et missä ne sijaitsee...
Pittääkö paljoki purkaa?
Osaisko joku kertoa et missä ihmeessä on mondeossa hehkutulpat? Autona mk4 -08 2.0tdci.
Onko ne kova homma vaihtaa? Googlella en löytäny oikein mitää tietoa et missä ne sijaitsee...
Pittääkö paljoki purkaa?
Ford mondeo 1.8 TDi -93
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Ford Mondeo 2.0 TDci -03 AT
Ford mondeo 2.0 TDci -08 103kw aut.
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
On tämäkin mielenkiintoinen aihe. Jos käytän Webastoa kunnon pakkasilla ja yritän käynnistää kesken lämmityksen tai heti sen jälkeen hehkun merkkivaloa uskoen, on auton käynnistys on erittäin vaikeaa (ja ajotietokoneen keskikulutus nollautuu ja kaikenlaista muuta kivaa voi ilmetä, kuten jäähdytysnesteen viisarilämpömittarin poikkeavaa käytöstä tai tehojen muuttumista lähinnä mopoautoa vastaavaksi (ei jaksa automaatilla vetää kolmosellakaan kunnolla ja nelosta ei saa edes silmään). Jos taas pidän kunnon välin (10-15 min) tuohon lämmitykseen ja hehkutan kunnolla (odotan n. 15 sek avaimet hehkutusasennossa) auto käynnistyy ihan kohtuudella ilman sekoiluja. Autona siis vm 10 tdci (140 hv).
Re: Mondeo mk4 tdci hehkut ja merkkivalo
Itselläni on 2.2 TDCi, joten en tunne kaksilitraisen anatomiaa....Kasperi_83 kirjoitti:Jatketaanpa vaikka tähän.
Osaisko joku kertoa et missä ihmeessä on mondeossa hehkutulpat? Autona mk4 -08 2.0tdci.
Onko ne kova homma vaihtaa? Googlella en löytäny oikein mitää tietoa et missä ne sijaitsee...
Pittääkö paljoki purkaa?
Mutta hehkut löytyvät imusarjan alapuolelta (siis moottorin etupuolelta). Omassani ainoastaan lähinnä vaihdelaatikkoa oleva hehku on nähtävissä ilman osien purkamista. Siellä menee musta johdin pienehköön kulmaliittimeen.
Omassa autossani pitää purkaa pois dieselsuodin ja sen kannake sekä joko kaasuläppäyksikkö (vaatii TS30 erikoisavaimen) tai kaasuläppäyksikkö yhdessä imusarjan kanssa (tällöin pitää löysätä myös kannaketta, johon suotimen kannake on pultattu jotta imusarja mahtuu irtoamaan). Mutta tämä pätee siis 2.2 -moottoriin.