1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Eli Mondeossa, Focuksessa ja C-Maxissa on 1.6 TDCi moottorissa polttoainesuodattimen vaihtoväli tihentynyt 2/2014 jälkeen valmistetuissa ajoneuvoissa. Nyt uusi vaihtoväli on 40 000 km, kun se aiemmin oli 60 000 km. Miksi näin?
Huoltovälit katsottu tuolta http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleForm.do
Vertailun vuoksi Fiestan ja B-Maxin uudessa 1.5 TDCi moottorissa polttoainesuodattimen vaihtoväli on kuitenkin 60 000 km.
Huoltovälit katsottu tuolta http://www.etis.ford.com/fordservice/se ... uleForm.do
Vertailun vuoksi Fiestan ja B-Maxin uudessa 1.5 TDCi moottorissa polttoainesuodattimen vaihtoväli on kuitenkin 60 000 km.
Viimeksi muokannut janti, 16 Tammi 2015 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Tietämättä vastausta alkuperäiseen kysymykseen laitan tähän taas "vanhat muistelee"-jutun: Ennen dieseleiden polttoainesuodatin oli aina hyvä vaihtaa juuri ennen talventuloa kilometreistä riippumatta. Hyvähän tuo suodatin on vaihtaa useammin, vaikka nykytekniikka olisi kuinka edistyksellistä. Toimintavarmuus lisääntyy. Suodatin on paljon halvempi kun suutinremontti.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Fordilla on (ollut) uusien mallien myötä maailmanlaajuinen laadunkohotusprojekti. Mm. kaikki takuukorjaustiedot /-käsittelyt kulkevat pääkonttorin kautta. Ilmeisesti Suomi kuuluu palautteiden perusteella niihin maihin, joissa on tehty muutoksia huolto-ohjelmiin - mm. pa-suotimien huollon suhteen.
Tämä toimivuusvarmuuden nosto-ohjelma on parantanut Fordien luotettavuutta ja se heijastuu mm. Saksassa autojen myyntimäärien huomattavana lisääntymisenä; viime vuonna mm. Focus oli yhdeksänneksi myydyin automalli Saksassa.
Tämä toimivuusvarmuuden nosto-ohjelma on parantanut Fordien luotettavuutta ja se heijastuu mm. Saksassa autojen myyntimäärien huomattavana lisääntymisenä; viime vuonna mm. Focus oli yhdeksänneksi myydyin automalli Saksassa.
Torque Vectoring Control
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Itselläni ei ollut mitään ongelmia tuolla 60 tkm huoltovälillä (C-MAx 1.6 TDCi). Ettei vaan nyt haluta nämä välihuollot ns. "öljynvaihtohuollot" hieman kalliimmiksi. Jatkossa kaikki perushuollot (20 tkm välein) on lähes saman hintaisia.
Kuormittaako star-stop -toiminto jotenkin polttonestesuodatinta enemmän? Onko esim. PSA:n 1.6 e-HDI -moottorissa tapahtunut sama muutos suodattimen vaihtoväleissä?
Vertailuksi vielä vm. 2015 2.0 TDCi:ssä (6/2014=>) vaihdetaan polttoainesuodatin edelleen 60 000 km välein, tässä mallissa ei taida kuitenkaan olla tuota start/stop -toimintoa. Vm. 2015 Mondeo 2.0 TDCi:ssä Powersiftillä (4/2014=>) vaihdetaan polttoainesuodatin edelleenkin 60 000 km välein, vaikka siinä on start/stop -toiminto. => Tuo start/stop-toiminto ei ilmeisesti ole se syy tiheämpään suodattimen vaihtoväliin
Vm. 2015 Mondeo 1.6 TDCi moottorilla huolletaan huolto-ohjelman mukaan 20 tkm välein kun 2.0 TDCi moottorilla sitä huolletaan 30 tkm välein, Vm. 2015 Focuksessa ei näillä moottoreilla kuitenkaan ole mitään eroa, kummatkin huolletaan 20 tkm välein??
Kuormittaako star-stop -toiminto jotenkin polttonestesuodatinta enemmän? Onko esim. PSA:n 1.6 e-HDI -moottorissa tapahtunut sama muutos suodattimen vaihtoväleissä?
Vertailuksi vielä vm. 2015 2.0 TDCi:ssä (6/2014=>) vaihdetaan polttoainesuodatin edelleen 60 000 km välein, tässä mallissa ei taida kuitenkaan olla tuota start/stop -toimintoa. Vm. 2015 Mondeo 2.0 TDCi:ssä Powersiftillä (4/2014=>) vaihdetaan polttoainesuodatin edelleenkin 60 000 km välein, vaikka siinä on start/stop -toiminto. => Tuo start/stop-toiminto ei ilmeisesti ole se syy tiheämpään suodattimen vaihtoväliin
Vm. 2015 Mondeo 1.6 TDCi moottorilla huolletaan huolto-ohjelman mukaan 20 tkm välein kun 2.0 TDCi moottorilla sitä huolletaan 30 tkm välein, Vm. 2015 Focuksessa ei näillä moottoreilla kuitenkaan ole mitään eroa, kummatkin huolletaan 20 tkm välein??
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Oivoi, tämä se on mahtavaa, valmistajan huolto-ohjelmien tulkitseminen..
Itse työskentelen maanrakennuskoneiden parissa ja tällainen hieno esimerkki:
Sama moottori viidessä eri konetyypissä:
-konetyypissä 1 kampikammion huohotinsuodatin vaihdetaan 500h välein
-konetyypeissä 2 ja 3 1000h välein
-4 ja 5 1500h välein
Otappa sitten selvää, varsinkin kun kahden näistä koneista työsykli on yleensä täysin identtinen... Eikä varsinkaan työsykli puolla noita, mutta eri suunnitteluosasto on päätynyt erilaiseen ratkaisuun..
Terve järki ja mieluummin liikaa kuin liian vähän, huolto on halpaa kuin saippua, varsinkin jos sen tekee itse.
Itse vaihdan oman mondeooni polttoainesuodattimen 15tkm välein, ei se vaan tarttuu aina kotoa hyllystä matkaan kun 15tkm välein huoltoa tekee. 267tkm ajettu ilman yhtään polttoainepuolen ongelmaa, tai ainakin suuttimet on alkuperäiset ja tuo on minulla ollut 110tkm. Boschilainen suodatin joka on identtinen "fordilaisen" kanssa, maksaa sen 25€. Vaihtuupa tuo raitisilmasuodatinkin 15tkm välein, vaikkei se ole edes kovinkaan paskainen, mutta kun sekin nyt vaan aina tarttuu mukaan. Ja moottorin ilmansuodatin. ja öljyt. ja suodatin. ja kovaa ajoa.
Itse työskentelen maanrakennuskoneiden parissa ja tällainen hieno esimerkki:
Sama moottori viidessä eri konetyypissä:
-konetyypissä 1 kampikammion huohotinsuodatin vaihdetaan 500h välein
-konetyypeissä 2 ja 3 1000h välein
-4 ja 5 1500h välein
Otappa sitten selvää, varsinkin kun kahden näistä koneista työsykli on yleensä täysin identtinen... Eikä varsinkaan työsykli puolla noita, mutta eri suunnitteluosasto on päätynyt erilaiseen ratkaisuun..
Terve järki ja mieluummin liikaa kuin liian vähän, huolto on halpaa kuin saippua, varsinkin jos sen tekee itse.
Itse vaihdan oman mondeooni polttoainesuodattimen 15tkm välein, ei se vaan tarttuu aina kotoa hyllystä matkaan kun 15tkm välein huoltoa tekee. 267tkm ajettu ilman yhtään polttoainepuolen ongelmaa, tai ainakin suuttimet on alkuperäiset ja tuo on minulla ollut 110tkm. Boschilainen suodatin joka on identtinen "fordilaisen" kanssa, maksaa sen 25€. Vaihtuupa tuo raitisilmasuodatinkin 15tkm välein, vaikkei se ole edes kovinkaan paskainen, mutta kun sekin nyt vaan aina tarttuu mukaan. Ja moottorin ilmansuodatin. ja öljyt. ja suodatin. ja kovaa ajoa.
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Olisko Fordilla huomanneet, että diesel autojen tankkiin kertyvä vesi voi olla haitallista laitteille.Pensa autoissahan vesi sekoittuu pensan seassa
olevaan viinaan ja palaa pensan mukana.
olevaan viinaan ja palaa pensan mukana.
Mondeo -09 2.5T
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Onko noissa nyt sitten jokin uusi suodatin johon tuo kosteus kertyy ja sitä ei pääse sieltä suodattimesta enään poistamaan, vaan koko suodatin pitää vaihtaa?anon kirjoitti:Olisko Fordilla huomanneet, että diesel autojen tankkiin kertyvä vesi voi olla haitallista laitteille.Pensa autoissahan vesi sekoittuu pensan seassa olevaan viinaan ja palaa pensan mukana.
Aiemminhan on riittäänyt suodattimeen kertyneen veden poisto 20 tkm ja 40 tkm huolloissa (ja vaihto vasta 60 tkm).
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
oiskohan se sama syy ku volvoja tolla 1.6 dieselillä tulee hinurilla ku se suodatin tukkeutuu ennen vaihto ikää uus suodatin autoon ja taas kulkee
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Taitaa olla juurikin tuo syynä tiheämpään vaihtoväliin. Volvojen polttoainesuodattimista D2 mottorilla oli tälaista juttua tuolla Ruotsin puolella.juhve kirjoitti:oiskohan se sama syy ku volvoja tolla 1.6 dieselillä tulee hinurilla ku se suodatin tukkeutuu ennen vaihto ikää uus suodatin autoon ja taas kulkee
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=113450
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=110889
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=90655
Google käännös SE => EN
https://translate.google.fi/translate?h ... t%3D113450
https://translate.google.fi/translate?h ... t%3D110889
https://translate.google.fi/translate?h ... 6t%3D90655
Re: 1.6 TDCi Miksi polttoainesuodattimen vaihtoväli muuttui 2/2014?
Ja todennäköinen syys polttoainesuodattimen vaihtovälin tiheentymiseen taitaa olla tässä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/likai ... a/KcceCWBY
http://www.svd.se/naringsliv/motor/milj ... 351281.svd
http://www.svd.se/naringsliv/motor/okq8 ... 351191.svd
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/likai ... a/KcceCWBY
http://www.svd.se/naringsliv/motor/milj ... 351281.svd
http://www.svd.se/naringsliv/motor/okq8 ... 351191.svd