Ne istuimen jalat katoaa tosiaan kaikista - se on vain ajan kysymys, että milloin. Rakenne on niin otollinen ruosteen pesiä, että lopputulos on
jotain tämän näköistä.
Tuo holkkiliitos viittaisi siihen, että putkeen on vaihdettu osia joskus? Luultavasti näin on tehty vanhan putken ruostumisen takia ja vahva veikkaus on, ettei ne loputkaan enää priimassa kunnossa ole. Putken vuotoja voi olla vaikea paikallistaa auton ollessa pyörillä ja itse siinä maassa vieressä ähräämässä. Kun auton nostaa ylös, pääsee alle ja varsinkin putken ja pohjan väliin tutkimaan paremmin.
Pakoputken korjaamisessa ei välttämättä tarvitse hitsausvälineitä, koska pienen vuodon voi paikata massalla ja putkea saa tarvikeosina kohtuukustannuksin. Ne korjaussarjat (eli tuo massa) sopii mielestäni kahteen käyttöön:
- hätäpaikkaukseen leimalle ja
- laippaliitosten vuotavien tiivisteiden (väliaikaiseen) korjaamiseen
Pakoputki ruostuu harvoin voimakkaan pistemäisesti, vaikka yleensä ensimmäisenä siitä pettää joku laippaliitos tai hitsaussauman reuna. Omissa romuissa vanhat ruosteiset putket ovat olleet aina menossa puhki vähän sieltä ja täältä yhden paikan ollessa sitten jo kokonaan kaput. Ts. hitsaaminen on vain väistämättömän lykkäämistä, vaikka onkin korjauksena massaa kestävämpi.
Suosittelen nyt katsomaan sen putken vuodot kunnolla jossain nosturilla. T-S-I nosturi, joku huoltamo tai korjaamo on hyviä paikkoja ottaa auto ylös pientä korvausta vastaan - rengasliikekin käy, jos mitään muuta ei löydy. Uudet osat asentaa itsekin, mutta kyllä nuo em. huollot tai korjaamot asentaa tarvikeputken varsin kohtuukustannuksin, jos auton voi jättää hiljaisemmaksi aikaa huoltoon.