Cougar 2.5 V6 nykii
Cougar 2.5 V6 nykii
Terve,
Aiheita on monia nykimistapauksista, mutta en oikein löytänyt omalle ongelmalle sopivaa. Jos löytyy, pahoittelen uuden ketjun laittamista. Autolla ajettu 290 000km
Eli siis, auto nykii kiihdyttäessä reilusti. Nykiminen tapahtuu kun kiihtyttää reippaalla kaasulla lähtiessä matalilta kierroksilta. Tasaisella kiihdytyksellä nykimistä ei tule.
Vian poistamiseksi tehty seuraavat toimenpiteet.
- Uudet platinatulpat
- Puolat / Johdotukset
- MAF putsattu
- Ilmansuodin vaihdettu
- Öljyt ja suodatin vaihdettu
En keksi enää mistä vika voisi johtua. Rasittava nykiminne, muuten auto toimii moitteitta. :/
Aiheita on monia nykimistapauksista, mutta en oikein löytänyt omalle ongelmalle sopivaa. Jos löytyy, pahoittelen uuden ketjun laittamista. Autolla ajettu 290 000km
Eli siis, auto nykii kiihdyttäessä reilusti. Nykiminen tapahtuu kun kiihtyttää reippaalla kaasulla lähtiessä matalilta kierroksilta. Tasaisella kiihdytyksellä nykimistä ei tule.
Vian poistamiseksi tehty seuraavat toimenpiteet.
- Uudet platinatulpat
- Puolat / Johdotukset
- MAF putsattu
- Ilmansuodin vaihdettu
- Öljyt ja suodatin vaihdettu
En keksi enää mistä vika voisi johtua. Rasittava nykiminne, muuten auto toimii moitteitta. :/
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kaasuläpän potentiometri on vaihtoa vailla.Kohtalaisen yleinen ilmiö.
Mondeo -09 2.5T


Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kiitos kommenteista. Tarkoitatko tuolla "potentiometrillä" tuota kaasuläpän asentotunnistinta? Onko " yleinenkin " nykimisen syy? Tosiaan rauhallisella kaasunkäytöllä ei mitään vikaa, mutta kun kaasun painaa 2000-3000rpm pohjaan, niin johan kenguru loikkaa. Tuollaisen tunnistimen joutuu ilmeisesti ostamaan siniseltä?anon kirjoitti:Kaasuläpän potentiometri on vaihtoa vailla.Kohtalaisen yleinen ilmiö.

Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Täytyy ensitilassa tuollainen etsiä. Ilmeisesti myös tuo EGR-venttiili aiheuttaa nykimistä. Luin forumilta että porukka on tulpannut sen. Onnistuuko tuon " tulppaaminen " niinkin helposti, että tukkii sen pienen alipaineletkun joka menee venttiiliin?anon kirjoitti:Sehän se on. Osanumerolla saattaa netistäkin löytyä.
Kunnon ohjeita ei tuosta oikein löydy juuri 2.5 V6 moottoriin. Tai sitten olen puusilmä. Selviääkö tuosta tukkimisesta ilman vikakoodia?
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Entisenä V6 mondeon omistajana en kehoittaisi menemään siitä missä aita on matalin.Osta potentiometri ja uusi EGR-ventiili niin sulla on toimiva hieno moottori.
jk. Niin sen potentiometrin osanumero on ilmeisesti F5RF9B989 ,jos netistä ostat.
jk. Niin sen potentiometrin osanumero on ilmeisesti F5RF9B989 ,jos netistä ostat.
Mondeo -09 2.5T


Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kiitokset hyvistä ohjeista. Moottorista nimenomaan pidän.
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kiitoksia. Ebay:tä näyttäisi löytyvän potentiometri ja egr-venttiili, venttiili hintaan 89€ , maksaa fordilla varmaan satoja.
Onko sulle tuttu paikka mikä myy vain cougarin osia. http://www.cougar-parts.net
Onko sulle tuttu paikka mikä myy vain cougarin osia. http://www.cougar-parts.net
Mondeo -09 2.5T


Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Tuollaista Cougar "myymälää" en olekaan ennen havainnut. Tosiaan auto ollut itsellä vasta 2kk. Täyshuolto juuri tehtiin kaverin kanssa, mutta tuo nykiminen jäi luultavasti tuohon potentiometriin. Pystyykö tuon toimivuuden tarkastamaan ennen kun tilailen. Esimerkiksi jollaan yleismittarilla tms. ja mitkähän mahtaisi olla ns. ohje arvot joita tuon vastuksen tulisi näyttää että pystyy totetamaan toimiiko vai ei.anon kirjoitti:Kiitoksia. Ebay:tä näyttäisi löytyvän potentiometri ja egr-venttiili, venttiili hintaan 89€ , maksaa fordilla varmaan satoja.
Onko sulle tuttu paikka mikä myy vain cougarin osia. http://www.cougar-parts.net

Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Onko luettu vikakoodit Fordilla?
Mondeoissa moottorin johtosarja on sekundaa, piuhoijen kuoret murenee, näkee kun katsoo liittimein tyvistä onko johtimien sisukset esillä.
EGR:N voi tulpata, kattoo vaan että se on varmasti kiini.
Kaasuläppä anturin voi mitata yleismittarilla.
Imusarjan läpät voi jumittaa EGR:n tuottamasta karstasta kuin myös kaasuläppäkotelo voi olla osin tukossa.
Jarrutehostimen alipaineputki saattaa vuotaa imusarjan päästä.
Runsaasti muita mahdollisuuksia, omasta mielestä tuon hintaluokan autoon kannattais olla jonkin näköistä lisänäyttöä osan vikaantumisesta jotta niitä kannattaa mailmalta tilata, toki se vika sulkeutuu lopulta pois osia vaihtamallakin.
Mondeoissa moottorin johtosarja on sekundaa, piuhoijen kuoret murenee, näkee kun katsoo liittimein tyvistä onko johtimien sisukset esillä.
EGR:N voi tulpata, kattoo vaan että se on varmasti kiini.
Kaasuläppä anturin voi mitata yleismittarilla.
Imusarjan läpät voi jumittaa EGR:n tuottamasta karstasta kuin myös kaasuläppäkotelo voi olla osin tukossa.
Jarrutehostimen alipaineputki saattaa vuotaa imusarjan päästä.
Runsaasti muita mahdollisuuksia, omasta mielestä tuon hintaluokan autoon kannattais olla jonkin näköistä lisänäyttöä osan vikaantumisesta jotta niitä kannattaa mailmalta tilata, toki se vika sulkeutuu lopulta pois osia vaihtamallakin.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Mondeo ohjearvot 400 - 6000ohm, mitataan keski ja päätynapojen väliltä, arvon tulee muuttua tasaisesti kaasuläppää käännettäessä, jos hyppii / katkeaa / poikkeaa selkeästi arvoista niin on vikaa.Tvisti kirjoitti: tuo nykiminen jäi luultavasti tuohon potentiometriin. Pystyykö tuon toimivuuden tarkastamaan ennen kun tilailen. Esimerkiksi jollaan yleismittarilla tms. ja mitkähän mahtaisi olla ns. ohje arvot joita tuon vastuksen tulisi näyttää että pystyy totetamaan toimiiko vai ei.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Tuolta sais aika halvalla. Ainakin osanumero täsmää
http://www.carpartkings.com/motorcraft- ... y-968.html
Mutta kannattanee varmaankin testata ennen?
EGR venttiiliä en löytänyt ainakaan tuollaista lautasen näköistä, senkin ajattelin tarkastaa ennen, onko se jotenkin jumissa. Mutta jos oletuksena on tuo että tuo potentiometri on tyyppivika niin katsotaan se ensin.
Tuskin tuo on se EGR? http://www.cougar-parts.net/kraftstoff- ... entil.html
http://www.carpartkings.com/motorcraft- ... y-968.html
Mutta kannattanee varmaankin testata ennen?
EGR venttiiliä en löytänyt ainakaan tuollaista lautasen näköistä, senkin ajattelin tarkastaa ennen, onko se jotenkin jumissa. Mutta jos oletuksena on tuo että tuo potentiometri on tyyppivika niin katsotaan se ensin.
Tuskin tuo on se EGR? http://www.cougar-parts.net/kraftstoff- ... entil.html
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kyllä se cougarparts osa on egr.Sen osanumerolla mikä on 3998144 ebay:sä haulla tulee oikea egr-venttiili kuvan kera.
Mondeo -09 2.5T


Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Vikakoodeja ei ole luettu, mutta auto on katsastettu 1 kk sitten ja OBD-testi näytti olevan ok. Ilmeisesti jollaan live data hommalla voisi tuon havaita?p3 kirjoitti:Onko luettu vikakoodit Fordilla?
Mondeoissa moottorin johtosarja on sekundaa, piuhoijen kuoret murenee, näkee kun katsoo liittimein tyvistä onko johtimien sisukset esillä.
EGR:N voi tulpata, kattoo vaan että se on varmasti kiini.
Kaasuläppä anturin voi mitata yleismittarilla.
Imusarjan läpät voi jumittaa EGR:n tuottamasta karstasta kuin myös kaasuläppäkotelo voi olla osin tukossa.
Jarrutehostimen alipaineputki saattaa vuotaa imusarjan päästä.
Runsaasti muita mahdollisuuksia, omasta mielestä tuon hintaluokan autoon kannattais olla jonkin näköistä lisänäyttöä osan vikaantumisesta jotta niitä kannattaa mailmalta tilata, toki se vika sulkeutuu lopulta pois osia vaihtamallakin.
Cougariin siis vaihdettiin jo tulpat, johtosarja, ja puola. Samalla ylemmän imusarjan ollessa irti putsattiin MAF sekä uusittiin ilmansuodin.
Imuaukot putsattiin miltein kiiltäväksi ja karstaahan niistä irtosi oikein reilusti. Oli yltäpäältä noessa. Lisäksi puhdistettiin täysin tuo kaasuläppä ja todettiin sen liikkeet tms. ehjäksi.
Ainoat selvät nykimisen syyt jotka selvittämättä on tuo Anonin pohtima kaasuläpän tunnistin, EGR-venttiilin puhdistus sekä bensasuodattimen vaihto.
Tuskin tuo bensasuodatinkaan tuollaista nykimistä pitää, sillä nykiminen tapahtuu vain jo lyttää tallan pohjaan 2000-3000rpm. Tasaisesti kierroksia nostamalla kone kulkee hienosti ja ottaa kierrokset nätisti aina punarajalle saakka.
Lisäksi yritettiin kartoitta kaikki mahdolliset imuilmavuodot. Ei ainakaan tunnin ihmettelyn jälkeen löytynyt.
Jospa kerkiää viikonloppuna mittaamaan nyt aluksi tuon kaasuläppäanturin.
Voiko tuon EGR:n toimivuuden tarkastaa jos tukkii sen alipaineletkun siittä päältä olettaen että venttiilissä on läppä ns. auki ja se toimii. Aiheuttaako tuo EGR tuon laatuista nykimistä? Nykiminen on kylmällä sekä lämpimällä koneella identtistä.
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Ei sun kantsi tota egr:ää enempää pohtia, autolla on ajettu melkoisesti joten egr on varmasti karstainen.Kun toi egr ei maksa ton enempää, niin kannatta vaihtaa uuteen.
Mondeo -09 2.5T


Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Noniin, nyt on mitattu kaasuläppäanturin vastukset monet kerrat. " Vapaalla " antoi arvoa 800ohm ja täyskaasulla 3700ohm. Tasaisesti kaasua avattaessa vastus kasvoi tasaisesti, eikä ollut minkäänlaista ns" katkeamista tai äkkinäistä piikkiä. Ainoastaa nuo vastusarvot jäävät alle tuon P3 mainitsemien ohjearvojen. Voiko tuosta olettaa että anturi on entinen ja voisi aiheuttaa tuon nykimisen isolla kaasulla?p3 kirjoitti: Mondeo ohjearvot 400 - 6000ohm, mitataan keski ja päätynapojen väliltä, arvon tulee muuttua tasaisesti kaasuläppää käännettäessä, jos hyppii / katkeaa / poikkeaa selkeästi arvoista niin on vikaa.
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Ja vaikka nuo ohmit eivät olekaan tuota 400 - 6000, niin oudoksuttaa ettei kuitenkaan seilaa tyhjäkäynnillä. Myös kierrokset laskevat normaalisti kaasusta päästettäessä.
Onko kellään tietoa voiko tuon MAFin myös mitata? Ja mitkä olisi sen " ohjearvot ". En viitsisi vielä mahd. turhaan tilata tuota kaasuläppäanturia.
Onko kellään tietoa voiko tuon MAFin myös mitata? Ja mitkä olisi sen " ohjearvot ". En viitsisi vielä mahd. turhaan tilata tuota kaasuläppäanturia.

Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Selvitä ilmoitetaanko Cougarille eri arvot mitä nuo Mondeon arvot, kyllähän nuo vähän alas jää yläpäässä jos 6000ohm on ohjearvo.
Periaattessa se kaasuläppä anturi ilmottaa eculle montako prosenttia kaasupoljinta on painettu, jos ilmotus on 50% vaikka painat kaasun pohjaan niin eculla menee hetki säätää seos kohalleen muiden parametrien avulla.
Kyllähän sille Maffillekin ohjearvot on, niiden vait aiheuttaa yleensän toisenlaisia käyntihäiriöitä mutta kaikkihan on mahollista.
Toimiiko imusarjan läpät?
Periaattessa se kaasuläppä anturi ilmottaa eculle montako prosenttia kaasupoljinta on painettu, jos ilmotus on 50% vaikka painat kaasun pohjaan niin eculla menee hetki säätää seos kohalleen muiden parametrien avulla.
Kyllähän sille Maffillekin ohjearvot on, niiden vait aiheuttaa yleensän toisenlaisia käyntihäiriöitä mutta kaikkihan on mahollista.
Toimiiko imusarjan läpät?
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Läpät putsattiin ja kyllähän ne tuossa 3500rpm kääntyilee. Täytynee tilailla varmaankin sitten tuo kaasuläppäanturi. Tuskimpa nuo arvot erilaiset on V6 mondeossa ja Cougarissa kun on sama tekniikka.p3 kirjoitti:Selvitä ilmoitetaanko Cougarille eri arvot mitä nuo Mondeon arvot, kyllähän nuo vähän alas jää yläpäässä jos 6000ohm on ohjearvo.
Periaattessa se kaasuläppä anturi ilmottaa eculle montako prosenttia kaasupoljinta on painettu, jos ilmotus on 50% vaikka painat kaasun pohjaan niin eculla menee hetki säätää seos kohalleen muiden parametrien avulla.
Kyllähän sille Maffillekin ohjearvot on, niiden vait aiheuttaa yleensän toisenlaisia käyntihäiriöitä mutta kaikkihan on mahollista.
Toimiiko imusarjan läpät?

Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Eikä polttoaine suodattimen vaihdostakaan ole haittaa, jos ei ole tiedossa milloin viimeksi vaihdettu.
Mondeo -09 2.5T


Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Eihän eculle ole tehty mitään? Esim. ROM piirin vaihtoa. Tämä tosiaan pahenee ajan myötä joten hyvin harvinaista että olisi edes tehty.
Toinen lonkalta heitto niin ehkä nokka-akselin tunnistin menossa... *mutinaa*
Myös jos paikakakunnan tietäis niin jos jollain sattuis olemaan lainaan vaikka fordiag kaapelia niin näkisi mahdollisesti vikakoodit tai/ja antaa tehdä itse testauksen jos joku anturi häiritsee.
Toinen lonkalta heitto niin ehkä nokka-akselin tunnistin menossa... *mutinaa*
Myös jos paikakakunnan tietäis niin jos jollain sattuis olemaan lainaan vaikka fordiag kaapelia niin näkisi mahdollisesti vikakoodit tai/ja antaa tehdä itse testauksen jos joku anturi häiritsee.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
En usko että Eculle olisi mitään ihmeempiä tehty. Polttoainesuodatin vaihdetaan huomenna, ja kaasuläppäanturin tilasin jenkeistä kun sai 40e. Jos vika vaikka sattuisi poistumaan. Kuitenkin nuo arvot ovat melko matalia.Xanthe_ kirjoitti:Eihän eculle ole tehty mitään? Esim. ROM piirin vaihtoa. Tämä tosiaan pahenee ajan myötä joten hyvin harvinaista että olisi edes tehty.
Toinen lonkalta heitto niin ehkä nokka-akselin tunnistin menossa... *mutinaa*
Myös jos paikakakunnan tietäis niin jos jollain sattuis olemaan lainaan vaikka fordiag kaapelia niin näkisi mahdollisesti vikakoodit tai/ja antaa tehdä itse testauksen jos joku anturi häiritsee.
Itselläni on OBD2 ja CAN väyläinen OBD johto, mutta mittä softala fordiin mahtaisi päästä käsiksi, jotta selviäisi mitä mättää?
Jos jollaan mahdollisuus diagnosoida auto, niin Pirkanmaa - Satakunta - Varsinais-Suomi aksella. Itse olen Satakunnasta
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Forscan ohjelmalla saat vikakoodit tarkastettua.
http://forscan.org/download.html
http://forscan.org/download.html
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Hei.
Itse olen joskus painiskellut nykimisoireiden kanssa. Voisin kertoa, että mitä itse katsoisin ensin.
Ensinnäkin ÄLÄ osta uutta EGRrää, vaan tulppaa se. Pakokaasunkierrätys on ehkä tyhmintä, jota moottoreihin on rakennettu. Tällä saadaan tiettyjä päästöjä nätimmiksi, vaan niitä ei edes huomioida katsastuksessa. Rikkinäinen EGR syöttää pakokaasua imusarjaan jokaisella kierrosalueella. Kone tarvitsee HAPPEA ja POLTTOAINETTA palamiseen, ei missään nimessä PAKOKAASUA. Aivan järjetöstä ostaa uusi EGR ja painia kohta samojen vikojen kanssa, tulppaa se siis vaikka pellinpalalla, maksaa 0-5€
Uusi ilmanputsari 10-15€ kannattaa vaihtaa ainakin kaksi kertaa vuodessa. Itse ajan 30-40tkm vuoteen ja niin se vaan on, että putsarin vaihdon jälkeen tankillisella pääsee ainakin 50km pidemmälle. Nykyajan moottorit ovat tarkkoja seossuhteista ja jos ruvetaan miettimään, niin 20tkm aikana suodattimen läpi kulkeutuu muutamia kuutioita ilmaa!!!
Bensapaineiden mittaus, kyykkääkö paineet kiihdyttäessä, jolloin ruiskut eivät saa tasaista sumua aikaiseksi. Uusi pumppu tarvittaessa 70€
Puristuspaineiden mittaus, ei ehkä liity vikaan, mutta on hyvä katsoa, että kaikki ovat 1bar sisällä toisistaan, jossain 12-15 barin tietämillä (riippuu mittarista)
Uudet tulpat, eikä sitten NGK, koska ovat huonontaneet laatua sitten japanin aikojen. Omassa 600cc hussessa ei kestä NGK tulppa, koska laatu ei yllä enää vaaditulle tasolla. Boschilaiset tai Fordin omat ajavat asiansa. 50€
Tulpan johdot ja puola tarvittaessa 110€ yhteensä
MAFin saa usein tekohengitettyä tarkastamalla sen kunto ja putsaamalla se, jos tämän jälkeen toimii viikon kaksi hyvin, mutta vika palaa, on vika hyvin todennäköisesti tässä. Kokeile myös toimintaa ilman MAFia.
Tuossa ylhäällä olikin noiden muiden antureiden toiminnasta ja testauksesta...
Itse olen joskus painiskellut nykimisoireiden kanssa. Voisin kertoa, että mitä itse katsoisin ensin.
Ensinnäkin ÄLÄ osta uutta EGRrää, vaan tulppaa se. Pakokaasunkierrätys on ehkä tyhmintä, jota moottoreihin on rakennettu. Tällä saadaan tiettyjä päästöjä nätimmiksi, vaan niitä ei edes huomioida katsastuksessa. Rikkinäinen EGR syöttää pakokaasua imusarjaan jokaisella kierrosalueella. Kone tarvitsee HAPPEA ja POLTTOAINETTA palamiseen, ei missään nimessä PAKOKAASUA. Aivan järjetöstä ostaa uusi EGR ja painia kohta samojen vikojen kanssa, tulppaa se siis vaikka pellinpalalla, maksaa 0-5€
Uusi ilmanputsari 10-15€ kannattaa vaihtaa ainakin kaksi kertaa vuodessa. Itse ajan 30-40tkm vuoteen ja niin se vaan on, että putsarin vaihdon jälkeen tankillisella pääsee ainakin 50km pidemmälle. Nykyajan moottorit ovat tarkkoja seossuhteista ja jos ruvetaan miettimään, niin 20tkm aikana suodattimen läpi kulkeutuu muutamia kuutioita ilmaa!!!
Bensapaineiden mittaus, kyykkääkö paineet kiihdyttäessä, jolloin ruiskut eivät saa tasaista sumua aikaiseksi. Uusi pumppu tarvittaessa 70€
Puristuspaineiden mittaus, ei ehkä liity vikaan, mutta on hyvä katsoa, että kaikki ovat 1bar sisällä toisistaan, jossain 12-15 barin tietämillä (riippuu mittarista)
Uudet tulpat, eikä sitten NGK, koska ovat huonontaneet laatua sitten japanin aikojen. Omassa 600cc hussessa ei kestä NGK tulppa, koska laatu ei yllä enää vaaditulle tasolla. Boschilaiset tai Fordin omat ajavat asiansa. 50€
Tulpan johdot ja puola tarvittaessa 110€ yhteensä
MAFin saa usein tekohengitettyä tarkastamalla sen kunto ja putsaamalla se, jos tämän jälkeen toimii viikon kaksi hyvin, mutta vika palaa, on vika hyvin todennäköisesti tässä. Kokeile myös toimintaa ilman MAFia.
Tuossa ylhäällä olikin noiden muiden antureiden toiminnasta ja testauksesta...
Re: Cougar 2.5 V6 nykii
Kyllä itse ainakin syön lihat heti tuoreeltaan kuin, että niissä on homekerrostuma päällä. Liittyen tuohon EGRrään, se ei todellakaan paranna koneen toimintaa, päinvastoin!anon kirjoitti:Entisenä V6 mondeon omistajana en kehoittaisi menemään siitä missä aita on matalin. Osta.... uusi EGR-ventiili niin sulla on toimiva hieno moottori.