Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Tervehdys arvon raati,
Hommasin 2001 vuosimallisen Focus 1.6 (74kW) moottorilla ja nyt on ilmennyt joutokäynnin kanssa kummallinen vika.
Lämpimällä moottorilla lähtee hienosti käymään, kylmänä (ja melkein kylmänä) ei ähde käymään, eikä pysy käynnissä ellei kaasupoljinta pidä hieman painettuna.
Paikallaan kaasuttelulla ei tokene, mutta jo parin sadan metrin ajo autolla auttaa vikaan, niin että taas joutokäynti palautuu.
Kiitokset jo etukäteen vastauksista..
Hommasin 2001 vuosimallisen Focus 1.6 (74kW) moottorilla ja nyt on ilmennyt joutokäynnin kanssa kummallinen vika.
Lämpimällä moottorilla lähtee hienosti käymään, kylmänä (ja melkein kylmänä) ei ähde käymään, eikä pysy käynnissä ellei kaasupoljinta pidä hieman painettuna.
Paikallaan kaasuttelulla ei tokene, mutta jo parin sadan metrin ajo autolla auttaa vikaan, niin että taas joutokäynti palautuu.
Kiitokset jo etukäteen vastauksista..
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Terve vaan!
Yksi mahdollisuus olisi, että moottorin lämpötila-anturi antaa ECU:lle väärää tietoa, että moottori onkin lämmin.
Pystytkö lukemaan OBD-pistokkeesta lämpötilan, kun moottori on kylmä (kaikki yhteensopivat lukijat näyttää lämpötilan). Tai sitten mittariston diagnoosi-toiminnolla, jos osaat sitä käyttää. Mitenkäs lämpömittari, nouseeko keskelle aluetta 2-3 km ajon jälkeen, kun kylmästä lähtee?
Tämä nyt on tällaista hakuammuntaa..
Yksi mahdollisuus olisi, että moottorin lämpötila-anturi antaa ECU:lle väärää tietoa, että moottori onkin lämmin.
Pystytkö lukemaan OBD-pistokkeesta lämpötilan, kun moottori on kylmä (kaikki yhteensopivat lukijat näyttää lämpötilan). Tai sitten mittariston diagnoosi-toiminnolla, jos osaat sitä käyttää. Mitenkäs lämpömittari, nouseeko keskelle aluetta 2-3 km ajon jälkeen, kun kylmästä lähtee?
Tämä nyt on tällaista hakuammuntaa..
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Kiitos vastauksesta. Mittari nousee normaaliin muutaman kilometrin ajon jälkeen. Nyt ei kyllä ole täysin kylmänä tätä tehnyt, eli aamulla duuniin mennessä toiminut normaalisti, töistä lähdettäessä oireilee.
Mittaridiagnostiikasta en ole kuullut (uusi Fordlainen), mutta mitä tuosta tarkalleenottaen pitäis katsoa, Cylinderhead temp?
OBD-lukijaa en vielä omista, pitänee näemmä hankkia.
Mittaridiagnostiikasta en ole kuullut (uusi Fordlainen), mutta mitä tuosta tarkalleenottaen pitäis katsoa, Cylinderhead temp?
OBD-lukijaa en vielä omista, pitänee näemmä hankkia.
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Aamusta käynnistin auton kylmänä (ei lämmityksessä) ja joutokäynti täysin normaali. Mittaridiagnostiikkaan hieman tutustuin ja DTC arvo= none, akkujännitteeksi diagnostiikka näyttää 11,6V mikä nyt jo alkaa olla melko alhainen (kuitenkin hyvin starttaa), voisiko tämä aiheuttaa tuonkaltaista vikaa?
Näkisikö tuolla OBD- lukijalla tarkempaa infoa, mikä vian voisi aiheuttaa? Kampi/nokka-akselin asentotunnistin?
On kyllä mahottoman veikeä vika (ei kai sentään ominaisuus)..
Näkisikö tuolla OBD- lukijalla tarkempaa infoa, mikä vian voisi aiheuttaa? Kampi/nokka-akselin asentotunnistin?
On kyllä mahottoman veikeä vika (ei kai sentään ominaisuus)..
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Tuon sait esille. Hyvä. Se lämpötilakin sieltä löytyy kun painelee nuppia edelleen.petmaat kirjoitti:Mittaridiagnostiikkaan hieman tutustuin ja DTC arvo= none
Kun sulla on sähköt päällä ja kone seisoo, niin aika nopeasti tuo jännite putoaa...petmaat kirjoitti:akkujännitteeksi diagnostiikka näyttää 11,6V mikä nyt jo alkaa olla melko alhainen (kuitenkin hyvin starttaa), voisiko tämä aiheuttaa tuonkaltaista vikaa?
Eipä silti, akku/akunkenkä/maadoitus/latausongelmat tuntuu poikivan mikä kummallisempia oireita; en ainakaan uskalla väittää, etteikö se voisi niihinkin liittyä. Lataa akku täyteen akkulaturilla ja kokeile.
Se lämpötila-anturi on muuten sylinterikannessa ylhäältäpäin asennettu kuiva-anturi, eli löytyy sieltä sytytystulppien välistä sen kannen alta. Voithan kurkistaa, ettei se lillu siellä missään nesteissä...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Kiitokset taas vastauksesta..
Äsken kävin kokeilemassa kun auto kauppareissun jäliltä jäähtynyt, eikä mitään ongelmaa. Diagnostiikka väitti lämpötilaksi -6, vaikka nollassa lämpötila ulkona.
Kävin samalla testailemassa uusia Phiilipsin white visioneita ja huomasin, että kun putoaa joutokäynnille (bauttiarallaa 700rpm), niin himmenee valot.
Navat/kengät näyttäis olevan ok, täytyypä laittaa akku lataukseen (voi olla jo vaihdonkin tarpeessa), tsekata tuo anturi ja jatkaa ihmettelyä.
Edit: Akun jännite nousee 14,7v kun auton käynnistää eli ainakin jotain laturilta tulee.
EDit2: Pari fotoa vielä mittaristosta:Lämpötila, Akkujännite
Äsken kävin kokeilemassa kun auto kauppareissun jäliltä jäähtynyt, eikä mitään ongelmaa. Diagnostiikka väitti lämpötilaksi -6, vaikka nollassa lämpötila ulkona.
Kävin samalla testailemassa uusia Phiilipsin white visioneita ja huomasin, että kun putoaa joutokäynnille (bauttiarallaa 700rpm), niin himmenee valot.
Navat/kengät näyttäis olevan ok, täytyypä laittaa akku lataukseen (voi olla jo vaihdonkin tarpeessa), tsekata tuo anturi ja jatkaa ihmettelyä.
Edit: Akun jännite nousee 14,7v kun auton käynnistää eli ainakin jotain laturilta tulee.
EDit2: Pari fotoa vielä mittaristosta:Lämpötila, Akkujännite
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Omassa focuksessa tuota lämpötilatoimintoa aikoinaan rämpätessä huomasin saman asian, että ainakin kylmänä tuossa on aikamoinen heitto ulkolämpötilaan verrattuna. Eli ilmeisesti ominaisuus tuo lämpötilojen näyttämä ero:?:petmaat kirjoitti:Diagnostiikka väitti lämpötilaksi -6, vaikka nollassa lämpötila ulkona.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Tänään kahteen otteeseen unohtui Fordilta taas joutokäynti, tällöin moottori lämpötila (diagnostiikan mukaan) 35-40.
Jälkimmäisellä kerralla löi ikkunat huurteeseen, eikä vastannut edes kunnolla kaasupolkimeen ja muutaman sadan metrin jälkeen taas normaali.
Onko tällaisessa vehkeessä huomattava imuääni normaalia, kun polkimen polkaisee tyhjänä pohjaan?
Jälkimmäisellä kerralla löi ikkunat huurteeseen, eikä vastannut edes kunnolla kaasupolkimeen ja muutaman sadan metrin jälkeen taas normaali.
Onko tällaisessa vehkeessä huomattava imuääni normaalia, kun polkimen polkaisee tyhjänä pohjaan?
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Oma focus ainakin karjasee kylmänä ollessa kuin pieni lehmä(vaikka normaali ilmansuodin, ei vv-suodin) ääni hiljenee kun kone lämmin.
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Kun nyt lämpötila-anturi ilmeisesti toimii ok, niin entäs sitten? Laturikin antaa tip-top jännitettä.
Imupuolen vuoto? Vaikka siellä huohottimen letkuissa imusarjan alla? Tai jossain muualla? Ja lambda kun lämpenee ja astuu kehiin niin korjaa seoksen kuntoon.
Viskooko se mittareita pohjaan ja välkyttääkö valoja käynnistäessä? Eli että jännite romahtaa niin alas (akku kypsä), että hukkaa tyhjäkäynnin säädöt ja opettelee ne aina uudelleen?
Tällaisia mietteitä...
Imupuolen vuoto? Vaikka siellä huohottimen letkuissa imusarjan alla? Tai jossain muualla? Ja lambda kun lämpenee ja astuu kehiin niin korjaa seoksen kuntoon.
Viskooko se mittareita pohjaan ja välkyttääkö valoja käynnistäessä? Eli että jännite romahtaa niin alas (akku kypsä), että hukkaa tyhjäkäynnin säädöt ja opettelee ne aina uudelleen?
Tällaisia mietteitä...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Mulla on mielessä pyörinyt tyhjäkäyntimoottorin ja/tai kaasuläppäkotelon vuodot/viat, mutta ihan hatusta vedetyksi menee kun en keksi miten asiat perustelisin 

Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Noi on ihan hyviä ehdokkaita - ja perusteluksihan voi aina syyttää lastuaivoa! Eli että eri lämpötiloissa käyttää eri anturien tietoja ja/tai valmiita karttoja...tuomaz kirjoitti:Mulla on mielessä pyörinyt tyhjäkäyntimoottorin ja/tai kaasuläppäkotelon vuodot/viat, mutta ihan hatusta vedetyksi menee kun en keksi miten asiat perustelisin
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Tietenkin aina voi laittaa tämän focuksen perusheiton: "tsekkaa onko puola halki sekä et tulpat ja johdot on kunnossa"...
Kun mulla puola hajos, oireet alkoi huonolla startilla ja onnettomalla tyhjäkäynnillä. Tosin parissa päivässä laukes jo siihen kuntoon jolloin vian paikallistaminen oli helpompaa
Ja tulpanjohtoja on helppo syyttää, koska nehän on suositeltavaa vaihtaa 3v/60tkm välein samalla kun tulpat. Monet nuukuuksissaan jättää kuitenkin kuminarut vaihtamatta. Varsinkaan jos ei ole tietoa, onko piuhoja viimeks vaihdeltu niin eihän tuo ole paha rasti ostaa uusia ja kokeilla auttaako? Siinä ei hirveesti kuitenkaan menetä aikaa eikä rahaa.
Yks kans minkä voi tehdä, on kuoria se kannessa olevan lämpötila-anturin piuhan ruttumuovi ja tarkastaa onko sisällä menevät anturin piuhojen eristeet ehjiä. Omassani oli pätkä eristettä karissut matkalle, ilmeisesti vuosien mittaan moottorin lämpö tehnyt tehtävänsä. En tiedä onko tuolla niin suurta merkitystä, mut heitellään nyt ideoita ilmoille
Ja kun tuosta kaasuläppäkotelosta tuli puhe, niin voihan senkin tarkastaa että liikkuuko se läppä kevyesti? Eli tuosta metallisesta jousilirputtimesta kädellä kääntää, niin pitäis liikkua ilman pykimistä tai takkuilua.
eli kyseessä tuommoinen rämpytin

joka sijaitsee about tuolla, kuvassa tosin irroitettuna

Viisaammat varmasti tietävät, mutta minä vain arvailen että mahtaako tyhjäkäyntiventtiili ja kaasuläpän asentoanturi jollain tavalla jutella keskenään? Ajattelin vaan että jos läppä takkuaa tai läpän asentoanturi temppuilee niin se vaikuttais tyhjäkäyntiin? Sit kun starttaamista auttaa pikkasen kaasulla, antaiskin kaasuläpän asentoanturi yhtäkkiä toisenlaista koodia ja homma toimis hetkisen?
Kun mulla puola hajos, oireet alkoi huonolla startilla ja onnettomalla tyhjäkäynnillä. Tosin parissa päivässä laukes jo siihen kuntoon jolloin vian paikallistaminen oli helpompaa

Ja tulpanjohtoja on helppo syyttää, koska nehän on suositeltavaa vaihtaa 3v/60tkm välein samalla kun tulpat. Monet nuukuuksissaan jättää kuitenkin kuminarut vaihtamatta. Varsinkaan jos ei ole tietoa, onko piuhoja viimeks vaihdeltu niin eihän tuo ole paha rasti ostaa uusia ja kokeilla auttaako? Siinä ei hirveesti kuitenkaan menetä aikaa eikä rahaa.
Yks kans minkä voi tehdä, on kuoria se kannessa olevan lämpötila-anturin piuhan ruttumuovi ja tarkastaa onko sisällä menevät anturin piuhojen eristeet ehjiä. Omassani oli pätkä eristettä karissut matkalle, ilmeisesti vuosien mittaan moottorin lämpö tehnyt tehtävänsä. En tiedä onko tuolla niin suurta merkitystä, mut heitellään nyt ideoita ilmoille

Ja kun tuosta kaasuläppäkotelosta tuli puhe, niin voihan senkin tarkastaa että liikkuuko se läppä kevyesti? Eli tuosta metallisesta jousilirputtimesta kädellä kääntää, niin pitäis liikkua ilman pykimistä tai takkuilua.
eli kyseessä tuommoinen rämpytin

joka sijaitsee about tuolla, kuvassa tosin irroitettuna

Viisaammat varmasti tietävät, mutta minä vain arvailen että mahtaako tyhjäkäyntiventtiili ja kaasuläpän asentoanturi jollain tavalla jutella keskenään? Ajattelin vaan että jos läppä takkuaa tai läpän asentoanturi temppuilee niin se vaikuttais tyhjäkäyntiin? Sit kun starttaamista auttaa pikkasen kaasulla, antaiskin kaasuläpän asentoanturi yhtäkkiä toisenlaista koodia ja homma toimis hetkisen?
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Kiitoksia jälleen. Eli aloitetaan tarkistus/puhdistuksella ja sitten ilmeisesti halvimmasta kalliimpaan osaa osien vaihdolla.
Ilmoittelen väliaikatietoja tai kyselen lisää hölmöjä homman edetessä.
Kiitos vielä kaikille vastanneille..
Tämähän menee nyt editoinniksi, mutta siis tuo anturin tsekkasin-> puhtaalta näytti ulkopuolelle ja johdot ehjät.
Ja kysytään tähän samaan syssyyn, että kuuluuko lämmityslaitteen asentosäätimien olla molemmista ääriasennoista todella jäykät?
Ilmoittelen väliaikatietoja tai kyselen lisää hölmöjä homman edetessä.
Kiitos vielä kaikille vastanneille..
Tämähän menee nyt editoinniksi, mutta siis tuo anturin tsekkasin-> puhtaalta näytti ulkopuolelle ja johdot ehjät.
Ja kysytään tähän samaan syssyyn, että kuuluuko lämmityslaitteen asentosäätimien olla molemmista ääriasennoista todella jäykät?
Re: Focus STW 1.6 käyntiongelma?
Moikka,
Tilannetietoa. Eilen putsailin joutokäyntisäätimen WD40 ja hammasharjaa käyttäen autosta. Tämän jälkeen ei ole ongelmaa ilmennyt, toivottavasti ei enää ilmenekkään.
Salakavalasti kävin jopa saunan jälkeen pimeällä auton käynnistämässä ja tänään kesken duunipäivän, ja näyttäisi toimivan.
-Petri-
Tilannetietoa. Eilen putsailin joutokäyntisäätimen WD40 ja hammasharjaa käyttäen autosta. Tämän jälkeen ei ole ongelmaa ilmennyt, toivottavasti ei enää ilmenekkään.
Salakavalasti kävin jopa saunan jälkeen pimeällä auton käynnistämässä ja tänään kesken duunipäivän, ja näyttäisi toimivan.
-Petri-