luketzi kirjoitti:katsastusmies sanoi että on venakumit tai huohotus vena pökäleenä
Kannattaa aloittaa huohotinsysteemistä.
Oikealta nimeltään PCV-venttiili, joka sijaitsee imusarjan alla lohkon kyljessä. Siitä lähtee letku, joka haarautuu kahdeksi ja menee imusarjalle. Kaikki kivasti piilossa siellä imusarjan alla. Kaikki osat irtoaa vetämällä toisistaan.
Jos tuo venttiili on tukossa ja/tai letku irti, halki, litistynyt - muodostuu kampikammioon painetta, joka varsinkin vanhemmassa moottorissa työntää öljyä männänrenkaiden ohi palotilaan.
Toinen mahdollisuus auttaa tilannetta ilman remonttia on vaihtaa öljyt ja tehdä engine flush-aineella käsittely siinä samassa, Ja sitten uusilla öljyillä antaa koneelle kunnolla kenkää, varsinkin jos muuten ajelet varovasti. Pitempi matka n. 4000 kierrosta lasissa. Kattikin tykkää. Jos kone on kovasti karstassa, voi tuossa esim. venttiili kilahtaa tms., mutta onhan sekin kunniakkaampi kuin tulipalo... 8)
luketzi kirjoitti:kannattaako venakumeja alkaa vaihtaa vai onko kyseessä männän rengas ongelma(mitä ilmesesti näissä vehkeissä ei voi korjat kun kiertokanget on jotenki vitusti tehtaalla prässätty siten että niitä ei saa aukoa)
Männänrenkaat voi kyllä vaihtaa - kampiakselin irrottamista ei suositella. Osiin menee vähintään 200-300 € ja paljon työtä päälle. Venakumit voi vaihtaa siinä samassa, kun kansi on jo irti.
luketzi kirjoitti:öljyä on menny tikun ylärajasta alarajaaan 1000km:n aikana(eli kait ainaki 1litra(vissiin aika paljon)
Tikun asteikko on reilusti alle litran, mutta on se silti aika paljon. Jos katti toimii, ei se öljynkulutuksen takia jää päästöistä kiinni. Katsari ei siis vihjannut mitään, että kävisi rikkaalla, vaan piti öljynpolttoa syypäänä?
Kyllä se siitä.