TDCI -07 savuttaa
Re: TDCI -07 savuttaa
Eli ohjelmoinnilla ei siis saa apua. Hummavoimat voi varmaan tuon takia heitellä eri lähteissä vaikka ei pitäs ihan noin paljon laskureiden mukaan vaikuttaakaan, mutta siinä on varmaan vähän pyöristelty ylöspäin markkinamiesten toimesta.
Mutta takas asiaan. Kattelin peilin kans niin kah koneesta löytyikin ainakin 82% varmuudella EJDR00504Z suuttimet. Tuon taulukon mukaan vuotta vanhemmat suuttimet mitä pitäs olla, vaikka auto 1/2007 tehty. Samanlaisethan sinne kannattanee kuitenkin tilalle hankkia?
Vielä kun sais epsturbolta vastauksen että paljonko postikulut tekee. Jotkuthan oli näitä tilannu, niin mitä luokkaa postikulut oli?
Onko kellään tästä puljusta kokemusta, olis vielä edukkaammat:
http://www.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-FOC ... 1c39c73dfc
EDIT: enpä tuolta ebayn kaupasta tohtinu tilata ku lupasivat vaan 2vk takuun. EPS sentää luppailee 12kk ja ilmeisesti useampi tilannu ja olleet toimivia. Joten tein tilauksen kahesta suuttimesta saksan maalta. Jospa noilla saatas kone kuntoon joulun jälkeen... Niin joo, ja ei siihen tullut postikuluja vaikka luulin nettisivujen perusteella että ilmanen kuletus on vaan saksaan.
Soitin vielä tuonne Wihelälle niin siellä kunnostus maksaa töineen n. 150-200, jos siis pystyy kunnostamaan. Tokihan muistutti että tilaa vaan saksasta jos luotat että ne on sitten kans korjattuja. Toivotaan että ovat toimivia.
Mutta takas asiaan. Kattelin peilin kans niin kah koneesta löytyikin ainakin 82% varmuudella EJDR00504Z suuttimet. Tuon taulukon mukaan vuotta vanhemmat suuttimet mitä pitäs olla, vaikka auto 1/2007 tehty. Samanlaisethan sinne kannattanee kuitenkin tilalle hankkia?
Vielä kun sais epsturbolta vastauksen että paljonko postikulut tekee. Jotkuthan oli näitä tilannu, niin mitä luokkaa postikulut oli?
Onko kellään tästä puljusta kokemusta, olis vielä edukkaammat:
http://www.ebay.com/itm/FORD-MONDEO-FOC ... 1c39c73dfc
EDIT: enpä tuolta ebayn kaupasta tohtinu tilata ku lupasivat vaan 2vk takuun. EPS sentää luppailee 12kk ja ilmeisesti useampi tilannu ja olleet toimivia. Joten tein tilauksen kahesta suuttimesta saksan maalta. Jospa noilla saatas kone kuntoon joulun jälkeen... Niin joo, ja ei siihen tullut postikuluja vaikka luulin nettisivujen perusteella että ilmanen kuletus on vaan saksaan.
Soitin vielä tuonne Wihelälle niin siellä kunnostus maksaa töineen n. 150-200, jos siis pystyy kunnostamaan. Tokihan muistutti että tilaa vaan saksasta jos luotat että ne on sitten kans korjattuja. Toivotaan että ovat toimivia.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Jaahas, ny käyty korjaamolla ja lasku maksettu. Suuttimet on sökönö kaikki. Testerillä paikallaan ei ollu näkyny mitään merkittävää eroa suuttimien välillä, mutta penkissä selvis todellinen tilanne. 1 ja 2 suuttimissa liikaa ohivuotoa, 3-4 liian ohivuodon lisäksi tyhjäkäynti jumissa tjsp eli kaikki vaihtoon. Kaks mukana ollutta EPS:ltä meni siis paikalle ja tarvii tilata kaks lisää. Jospa tuo kulutuskin tippuisi hieman sitten tonnin rempan myötä...
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
No eihän toi diesellin savutuksen poistaminen taida ollakaan mitään rakettitiedettä, kun ne ovat kunnostettavissa.
EBAY:ssa näyttää hintahaitari olevan melkoinen noiden suuttimien hinnoissa alk.19.00 punnasta yli 200 puntaan kpl.
EBAY:ssa näyttää hintahaitari olevan melkoinen noiden suuttimien hinnoissa alk.19.00 punnasta yli 200 puntaan kpl.
Mondeo -09 2.5T


-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Marras 2012 18:45
Re: TDCI -07 savuttaa
Vuosi katsastuksesta eli taas ajankohtaista.
Rääkkäyksen ja puhdistusaineen jälkeen päästömittaukseen ja arvot taas korkeat
Eli ei mitään järkee mennä konttorille ottamaan hylkyä.
Ajanvaraus Fordille ja auto kiinni tietokoneeseen,suuttimet eivät "löydy".
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Fordilta tuli puhelinsoitto ja haluavat auton sinne ja koittaa toista ohjelmaa,suuttimet löytyi ja hyväksytyn pakokaasumittauspöytäkirjan kanssa konttorille.
Näköjään tässä tapauksessa ohjelmointi auttoi, ei loputon rääkkäys.
Kannattaa kokeilla,halvempaa kuin uudet suuttimet(n.140 e pakokaasumittauksen kanssa.)
Rääkkäyksen ja puhdistusaineen jälkeen päästömittaukseen ja arvot taas korkeat

Eli ei mitään järkee mennä konttorille ottamaan hylkyä.
Ajanvaraus Fordille ja auto kiinni tietokoneeseen,suuttimet eivät "löydy".
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
Fordilta tuli puhelinsoitto ja haluavat auton sinne ja koittaa toista ohjelmaa,suuttimet löytyi ja hyväksytyn pakokaasumittauspöytäkirjan kanssa konttorille.
Näköjään tässä tapauksessa ohjelmointi auttoi, ei loputon rääkkäys.
Kannattaa kokeilla,halvempaa kuin uudet suuttimet(n.140 e pakokaasumittauksen kanssa.)
Re: TDCI -07 savuttaa
Tuli vuosi sitten valiteltua katsastusta -07 2.0tdci:n kanssa.
Homma tosiaan päättyi viime vuonna niin, että vein auton korjaamolle takaisin,
jossa tulppasivat egr:n ja käyttivät auton leimalla ja purkivat tulppauksen(merkkikorjaamo).
Homma ei kustantanut mitään, sen edellisen puolikaasupäästömittauksen 20€ jälkeen...
Tänä vuonna ei lähetty ottaan viittä hylsyä konttorilta, vaan auto asiantuntevalle korjaamolle
päästömittaukseen, jossa päästiin arvoihin pitkällä ryntäytysajalla(6s), joka kyllä kelpasi
katsurille, joka myöskin korjaamonpitäjän tavoin tiesi nämä "ylivuotiset" mondeot, joista kuulemma
trafiltakin on olemassa jonkinlainen tiedote konttoreita varten...?
Ei kuulemma taivu nää vanhan tekniikan rassit noihin euro4 määräyksiin oikein häävisti...
Auto kuitenkin toimii moitteettomasti ja savutuskin on mielestäni ainakin silminnähden pienentynyt
vuodentakaiseen(20tkm ajettu aina yhtä pienemmällä pykälällä, kuin ennen), vaikka päästömittaus ei sitä tuekaan...
Ei siis ainakaan vielä remontin tekoa...
Homma tosiaan päättyi viime vuonna niin, että vein auton korjaamolle takaisin,
jossa tulppasivat egr:n ja käyttivät auton leimalla ja purkivat tulppauksen(merkkikorjaamo).
Homma ei kustantanut mitään, sen edellisen puolikaasupäästömittauksen 20€ jälkeen...
Tänä vuonna ei lähetty ottaan viittä hylsyä konttorilta, vaan auto asiantuntevalle korjaamolle
päästömittaukseen, jossa päästiin arvoihin pitkällä ryntäytysajalla(6s), joka kyllä kelpasi
katsurille, joka myöskin korjaamonpitäjän tavoin tiesi nämä "ylivuotiset" mondeot, joista kuulemma
trafiltakin on olemassa jonkinlainen tiedote konttoreita varten...?
Ei kuulemma taivu nää vanhan tekniikan rassit noihin euro4 määräyksiin oikein häävisti...
Auto kuitenkin toimii moitteettomasti ja savutuskin on mielestäni ainakin silminnähden pienentynyt
vuodentakaiseen(20tkm ajettu aina yhtä pienemmällä pykälällä, kuin ennen), vaikka päästömittaus ei sitä tuekaan...
Ei siis ainakaan vielä remontin tekoa...
Re: TDCI -07 savuttaa
Mulla on nyt ollu tämä: http://www.ebay.com/itm/EGR-valve-blank ... 19d28efc3d
reiällinen egr:n tulppauslevy par viikkoa paikoillaan ja näyttää tässä mun -07 mondeossa sytyttelevän vikavaloa parin päivän välein vaikka tuossa hieman lupailtiin että ei pitäisi sytyttää euro 4 vehkeissä täysin tulpatun lailla.
reiällinen egr:n tulppauslevy par viikkoa paikoillaan ja näyttää tässä mun -07 mondeossa sytyttelevän vikavaloa parin päivän välein vaikka tuossa hieman lupailtiin että ei pitäisi sytyttää euro 4 vehkeissä täysin tulpatun lailla.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Nyt voidaan vetää paketti nippuun tämän katsastuksen osalta. Tuolloin vuodenvaihteessa meni siis kaks suutinta paikolleen ja vihdoin viime viikolla EPS:ltä tulleet loputkin kaks paikalleen. Samalla käyttivät imusarjan irti ja pesurissa. Tyhjäkäyntiä - ja muutenkin -kone käy paljon sievemmin. Käy kuin dieseli mutta ei sentään rouskutaDeippa kirjoitti:Jaahas, ny käyty korjaamolla ja lasku maksettu. Suuttimet on sökönö kaikki. Testerillä paikallaan ei ollu näkyny mitään merkittävää eroa suuttimien välillä, mutta penkissä selvis todellinen tilanne. 1 ja 2 suuttimissa liikaa ohivuotoa, 3-4 liian ohivuodon lisäksi tyhjäkäynti jumissa tjsp eli kaikki vaihtoon. Kaks mukana ollutta EPS:ltä meni siis paikalle ja tarvii tilata kaks lisää. Jospa tuo kulutuskin tippuisi hieman sitten tonnin rempan myötä...

Taidan kuitenkin hommata uuden egr:n, jos se vaikka välillä jumittaa vaikkei se auki ollutkaan syksyllä aukastessa jumittunut. Ebaysta näyttää n. 70e saavan, niin ei tuo kovin paha lisäinvestointi ole. Loppulaskua tuli suutinrempasta seuraavasti:
330e, Eka tutkiminen ja testaus Wihelällä (suuttimien penkitys 50e/kpl + ohjelmointi +työt)
180e, loput suuttimet paikoilleen ja imusarjan puhdistus (työt +ohjelmointi)
480e suuttimet EPS:ltä jos palauttavat tuon lisäksi maksetut pantit 200e kun posti vie vanhat takasin. Lisäksi tuli 20e postikuluja palautettavien lähetykseen.
Yhteensä siis 1010e eli toimintatonni kului rapsakasti. Vieläkö olis korjaantunu ihan kunnolla tuo savuutus

Imusarjan puhdistus ei tullut minusta kovinkaan kalliiksi, n. 0,5h työtä ja pesu 10e verrattuna siihen että ite rappaa sitä muutaman tunnin hammasharjalla ja bräkleenillä.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
740 Volvon dieseli olikin Volkkarin tekosia.hluukkonen kirjoitti: Meidän Volvo oli ihan 740 2.4td ilman ic:tä...
Siitä itseasiassa hajos myöhemmin motarilla syöttöpumppu ja kaasu ryntäs yli ja kun laitoin kytkimen pohjaan että saan vauhtia pois niin kierrolukumittari meni ympäri toiselle kierrokselle ja ensimäiselläkin kierroksella viimenen numero oli 6000r/min!Eli reilusti ylikierroksille, mutta mitään ei hajonnut, ainoa vain että avaimesta se ei sammunut kun löpöä tulvi pumpun sisällä läpi niin piti sammuttaa vaihdetta vasten! Auto toimi tuon jälkeen vielä monta vuotta ja myytiin ehäjänä käyttöautona pois...


-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21 Marras 2012 18:45
Re: TDCI -07 savuttaa
Ilmeni lisää ongelmia Fordissa,siis 130hv tdci vm.-07.
Turbo piti sellaista suhinaa mikä ei kuuluisi pitää ja tehot ja vääntö kateissa ,savuttikin niin että hävetti kun kiihdytti.
Tasaista,noin sataa kun ajoi,niin nyki aina välillä.
Jos samat oireet niin tarkasta EGR"ltä menevä paksu kumiletkun kuntoa.
Löysin omasta n.4 cm halkeama.
Sen uusittuani (90 €)käynti tasani,ei savuta,ja taas kiihtyy niin kuin pitää
Turbo piti sellaista suhinaa mikä ei kuuluisi pitää ja tehot ja vääntö kateissa ,savuttikin niin että hävetti kun kiihdytti.
Tasaista,noin sataa kun ajoi,niin nyki aina välillä.
Jos samat oireet niin tarkasta EGR"ltä menevä paksu kumiletkun kuntoa.
Löysin omasta n.4 cm halkeama.
Sen uusittuani (90 €)käynti tasani,ei savuta,ja taas kiihtyy niin kuin pitää

Re: TDCI -07 savuttaa
Tyyppivika näissä juu, briteistä saa silikoniletkun alle viiteenkymppiin, joka sitten kanssa kestää. Orkkisletku halkeaa aina uudelleen joskus..jannemellin kirjoitti:Ilmeni lisää ongelmia Fordissa,siis 130hv tdci vm.-07.
Turbo piti sellaista suhinaa mikä ei kuuluisi pitää ja tehot ja vääntö kateissa ,savuttikin niin että hävetti kun kiihdytti.
Tasaista,noin sataa kun ajoi,niin nyki aina välillä.
Jos samat oireet niin tarkasta EGR"ltä menevä paksu kumiletkun kuntoa.
Löysin omasta n.4 cm halkeama.
Sen uusittuani (90 €)käynti tasani,ei savuta,ja taas kiihtyy niin kuin pitää
Re: TDCI -07 savuttaa
Niin siis sekö joka tulee välijäähdyttimeltä?
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
muistelisin jostain lukeneeni että syypää TDCI:n kohonneisiin pitoisuuksiin olisi tuo likaantunut EGR. mutta kai se pienimuotoinen revittely ennen katsastusta olisi ihan jees suorittaa.. just in case.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Re: TDCI -07 savuttaa
Suurimmat syyt korkeisiin savutusarvoihin taitaa olla EGR, ahtopuolen vuodot ja suutinten "kypsyminen".
Kyllähän diisseli tykkää että sillä ajetaan.
Kyllähän diisseli tykkää että sillä ajetaan.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: TDCI -07 savuttaa
Tilanne parantunut suutinrempan jälkeen vasta nyt. Vuodenvaihteessa siis suutinremppa ja talvella uusin EGR:n ja välijäähyltä EGR:lle tulevan letkun silikooniseen. Lisäksi EGR:ssä oli reiällinen tulppauslevy ettei olisi sytyttänyt vikavaloa. Aluksi oli 10mm reikä ja valo syttyi, isonsin reiän 12mm -> vikavaloa tai koodia ei sen koomin ole näkynyt. Kuitenkin savutus kiihdytyksissä on peiliin kattoen ollut merkittävää, vaikka ajeltu välillä pitkääkin matkaa. Esim oulu-hki välillä nelosvaihteella satasta ja lahden motari päästä päähän, joten kone ja putkisto varmasti käynyt kuumanakin ja karstat palaneet. Nyt sitten mökille lähtiessä aattelin "puhdistaa" moottoria sillä että poistan egr:n käytöstä alipaineletkun irrottamalla ja kas kummaa savutus on poissa. Tuolla keinolla toisella starttauksella saa vikavalon syttymään, mutta ei muita oireita. Niinpä nyt on egr tukittu kokonaan peltilätkällä ja nythän sen vikavalon pitäisi syttyä vasta kun kone on aikansa haistellut ettei egr:n läpi kierrä tarpeeksi pakokaasua eli muutaman satasen päästä.
Pakko kait se on vaan ruveta nollaileen sitä vikavaloa säännöllisesti, jos se häiritsee tai antaa loistaa taulussa, koska näyttää että tuolla keinolla tuo savutus katoaa. Toisesta topikista lainaus czr96:lle vastauksena: kokeileppa kans ottaa alipaineletku irti egr:ltä, jos mahollisuus nollata vikakoodit omatoimisesti.
Pakko kait se on vaan ruveta nollaileen sitä vikavaloa säännöllisesti, jos se häiritsee tai antaa loistaa taulussa, koska näyttää että tuolla keinolla tuo savutus katoaa. Toisesta topikista lainaus czr96:lle vastauksena: kokeileppa kans ottaa alipaineletku irti egr:ltä, jos mahollisuus nollata vikakoodit omatoimisesti.
czr96 kirjoitti:kas kas , meitä on siis kaksi samanlaista savustajaa Oulussa![]()
Kerroppa jos löydät vian joskus. Ei tuo mullakaan vielä viime talvena häiritsevästi savunnut, nyt pahentunut kevään mittaan ja pikkuhiljaa jo alkaa hävettään ajella![]()
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Miten minulle tuli tässä ajatus, että olisiko sinulla ongelma egr:n käskytyksessä?Deippa kirjoitti:Tilanne parantunut suutinrempan jälkeen vasta nyt. Vuodenvaihteessa siis suutinremppa ja talvella uusin EGR:n ja välijäähyltä EGR:lle tulevan letkun silikooniseen. Lisäksi EGR:ssä oli reiällinen tulppauslevy ettei olisi sytyttänyt vikavaloa. Aluksi oli 10mm reikä ja valo syttyi, isonsin reiän 12mm -> vikavaloa tai koodia ei sen koomin ole näkynyt. Kuitenkin savutus kiihdytyksissä on peiliin kattoen ollut merkittävää, vaikka ajeltu välillä pitkääkin matkaa. Esim oulu-hki välillä nelosvaihteella satasta ja lahden motari päästä päähän, joten kone ja putkisto varmasti käynyt kuumanakin ja karstat palaneet. Nyt sitten mökille lähtiessä aattelin "puhdistaa" moottoria sillä että poistan egr:n käytöstä alipaineletkun irrottamalla ja kas kummaa savutus on poissa. Tuolla keinolla toisella starttauksella saa vikavalon syttymään, mutta ei muita oireita. Niinpä nyt on egr tukittu kokonaan peltilätkällä ja nythän sen vikavalon pitäisi syttyä vasta kun kone on aikansa haistellut ettei egr:n läpi kierrä tarpeeksi pakokaasua eli muutaman satasen päästä.
Pakko kait se on vaan ruveta nollaileen sitä vikavaloa säännöllisesti, jos se häiritsee tai antaa loistaa taulussa, koska näyttää että tuolla keinolla tuo savutus katoaa. Toisesta topikista lainaus czr96:lle vastauksena: kokeileppa kans ottaa alipaineletku irti egr:ltä, jos mahollisuus nollata vikakoodit omatoimisesti.
Oiskohan se alipainepumppu jotenkin viallinen, eli EGR on aina auki. Jos siellä levyssä on pieni reikä, kulkee siitäkin pakokaasua läpi -> kovassa kuormituksessa EGR:n kautta ei normaalisti pitäisi mennä mitään -> savuttaa.
Re: TDCI -07 savuttaa
hmm... voihan sekin olla mahollista, jotenkin olin vain ite aatellu että se vaan jotenkin hitaasti sulkeutuu... Mutta joka tapauksessa siinähän sitä sillonkin olis vikkoo. Eli missäs se mööpeli sitten on? Siinäkö imusarjan eessä/päällä se musta boksi, siihenhän se tais letku mennä?
EDIT: Entä onko kellään käsitystä onko kalliskin boksi? ku en ihan vähänllä löytäny googlella...
EDIT: Entä onko kellään käsitystä onko kalliskin boksi? ku en ihan vähänllä löytäny googlella...
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Tuolta löytyy kuvat ja ohjeet putsaamiseen ja jos on alipaineohjattu niin myös "testaus ohje".
http://www.talkford.com/page/fordwiki/_ ... t-tdci-r82
Taitaa olla 200€ luokkaa tuon hinta Suomesta, ulkomailta jonkinverran halvemmalla, riippuu mallista alipaine- vai sähkökäyttöinen.
http://www.talkford.com/page/fordwiki/_ ... t-tdci-r82
Taitaa olla 200€ luokkaa tuon hinta Suomesta, ulkomailta jonkinverran halvemmalla, riippuu mallista alipaine- vai sähkökäyttöinen.
Jaguar S-type
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Jaguar XJR
Jaguar X-type 2.0D
EX Mondeo MK2 STW V6 GT Aut.
EX Mondeo MK2 HB 1.8 GLX R.I.P.
EX "annettu" parempaan kotiin Sierra -83 HB 1.6 GL
Re: TDCI -07 savuttaa
Tässä aletaan varmaan olemaan ongelman lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana. Hommasin tällaisen VACUUM CONTROL BOOST PRESSURE VALVE (mikä lie suomeksi) venttiilin jonka pitäs sitä egr:n alipainetta ohjata, ihan samallailla toimii ku entinenkin eli jos egr ei ole tukittuna niin savua tulee rankasti kiihdyttäessä. Tuo venttiili on alipainepumpun jälkeen ennen egr:ää, joten tuon varmaankin pitäisi katkaista se alipaine kun kaasu polkasta pohjaan. Eli siis joku (ECU?) ohjaa tota venttiiliä jonkin tiedon perusteella muttei sitä nyt tee oikein. Vikakoodejakaan ei löydy, mutta jossakin on jotain mätää... ideoita?bluri kirjoitti:Miten minulle tuli tässä ajatus, että olisiko sinulla ongelma egr:n käskytyksessä?
Oiskohan se alipainepumppu jotenkin viallinen, eli EGR on aina auki. Jos siellä levyssä on pieni reikä, kulkee siitäkin pakokaasua läpi -> kovassa kuormituksessa EGR:n kautta ei normaalisti pitäisi mennä mitään -> savuttaa.
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
Hieman tässä jo alettava pelonsekaisin tuntein odottelemaan ens talven katsastusta...
Mulla on siis paikoillaan omassani nyt se 12mm reikäinen tulppaus EGR:llä ja Simotan vapaavirtaussuodatin. Lisäksi tein semmoisen 1250 km:n päiväreissun 1200 kg kärryn kanssa... tuon reissun jälkeen savutus lähes hävisi paluumatkan aikana. Eli kyllä tuolla kuormittamisella on oikea vaikutus, tosin minä vedin pitkiä mäki kaasu lähes pohjassa nelosella ennen kuin alkoi olla vaikutusta.Muutenkin puolet reissusta ajoin nelosvaihteella suht isoilla kiekoilla (yli 3000rpm). Nyt kun tässä on taas pari viikkoa taajamassa pyörinyt niin on alkanut pukkaan savua lähinnä kakkosella ja kolmosella kiihytellessä.
Pelkkä vapaavirtaussuodatinkin muuten vähensi silminnähden savutusta. Sain idean tähän siitä, kun poistin koko paperisuodattimen ja kävin kokeilemassa --> ei häiritsevää nokipilveä
SAH:lla mitattiin ruiskujen ohivuodot ja lopputulos, että käytännössä nollat kaikilla neljällä ruiskulla.
Eikait se auta kuin taas talvella käytävä vetämässä venettä jossain ruuhkasuomessa mutka ja sitten heti leimalle
Mulla on siis paikoillaan omassani nyt se 12mm reikäinen tulppaus EGR:llä ja Simotan vapaavirtaussuodatin. Lisäksi tein semmoisen 1250 km:n päiväreissun 1200 kg kärryn kanssa... tuon reissun jälkeen savutus lähes hävisi paluumatkan aikana. Eli kyllä tuolla kuormittamisella on oikea vaikutus, tosin minä vedin pitkiä mäki kaasu lähes pohjassa nelosella ennen kuin alkoi olla vaikutusta.Muutenkin puolet reissusta ajoin nelosvaihteella suht isoilla kiekoilla (yli 3000rpm). Nyt kun tässä on taas pari viikkoa taajamassa pyörinyt niin on alkanut pukkaan savua lähinnä kakkosella ja kolmosella kiihytellessä.
Pelkkä vapaavirtaussuodatinkin muuten vähensi silminnähden savutusta. Sain idean tähän siitä, kun poistin koko paperisuodattimen ja kävin kokeilemassa --> ei häiritsevää nokipilveä
SAH:lla mitattiin ruiskujen ohivuodot ja lopputulos, että käytännössä nollat kaikilla neljällä ruiskulla.
Eikait se auta kuin taas talvella käytävä vetämässä venettä jossain ruuhkasuomessa mutka ja sitten heti leimalle

...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Re: TDCI -07 savuttaa
No niin, katsastus hommia valmistellut. eli ensin yritettiin 18 x ryntäyttää ja ei vaan taivu euro 4 speksiin tämä auto. arvot pyöri siellä 2 tuntumassa. Siinä oli rajua 4000 rpm kolmosella ajoa kymmeniä kilsoja yms mutta ei uttanut. Sitten nyppäsin EGR:n letkun irti ja se auttoi. lopputulos keskiarvo kolmesta ekasta polkaisusta 1.1 ja taas mennään vuosi eteenpäin ! Kävin siis ottamassa konttorilla pelkät savutuslaput ja nyt on 3 kk aikaa käyttää auto leimalla. Nyt on hyvä fiilis !
Eli suomeksi sanottuna ongelmana on tuon auton EGR, vaikka se on laipotettu 12mm reikäisellä lätkällä. Se silti sotkee sekaan niin paljon paskaa että ei mee testistä läpi.

Eli suomeksi sanottuna ongelmana on tuon auton EGR, vaikka se on laipotettu 12mm reikäisellä lätkällä. Se silti sotkee sekaan niin paljon paskaa että ei mee testistä läpi.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Re: TDCI -07 savuttaa
Foorti katastettu ja nyt on pitkä leima 2016 helmikuulle saakka 8)
Savut 1,37 parilla polkasulla eikä mitään suurempia karstanpolttoja edes suoritettu ennalta. Mutta se hiivatin EGR on kokonaan tukittuna ja aamulla juuri ennen katastukseen lähtöä nollattu vikavalo, jotta ei valo haitannu katastusta.
Eli jostain syystä se EGR ei todellakaan sulkeudu niin nopeasti kuin pitäisi ja savuttaa jos ei oo kokonaan tukittu...
Savut 1,37 parilla polkasulla eikä mitään suurempia karstanpolttoja edes suoritettu ennalta. Mutta se hiivatin EGR on kokonaan tukittuna ja aamulla juuri ennen katastukseen lähtöä nollattu vikavalo, jotta ei valo haitannu katastusta.
Eli jostain syystä se EGR ei todellakaan sulkeudu niin nopeasti kuin pitäisi ja savuttaa jos ei oo kokonaan tukittu...
Deippa kirjoitti:Tuo venttiili on alipainepumpun jälkeen ennen egr:ää, joten tuon varmaankin pitäisi katkaista se alipaine kun kaasu polkastaan pohjaan. Eli siis joku (ECU?) ohjaa tota venttiiliä jonkin tiedon perusteella muttei sitä nyt tee oikein. Vikakoodejakaan ei löydy, mutta jossakin on jotain mätää... ideoita?
S-MAX -10 2.0TDCI 140hv Titanium Business
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Ex: Mondeo Mk3 -07, 2.0TDCI 130hv Titanium
Re: TDCI -07 savuttaa
lauantaina otin omasta päästöt ja ekalla polkasulla 0,29 ja mulla ei oo katissa enää ees sisuskaluja 

Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: TDCI -07 savuttaa
EGR ollut tulpattuna 2½v / 100tkm, vuosi sitten lämpimänä ekalla polkasulla 0,4, tänä vuonna neljä tuntia seisseenä 0,8.juhve kirjoitti:lauantaina otin omasta päästöt ja ekalla polkasulla 0,29 ja mulla ei oo katissa enää ees sisuskaluja
Aiettä kun jaksais nuo sisuskalutkin hävittää.. Tässähän ne sisukalut vaikuttaa NOx:eihin, ei PM:ään eli savuun, jota mitataan.
Re: TDCI -07 savuttaa
Oi valaiskaa tyhmää, mitä hyötyä on katin tyhjentämisestä?
Se moottorinvikavalo saa kyllä käsittääkseni palaa kun käy mittauttamassa pelkät savut ennen varsinaista katsastamista. Nollailee sitten kun menee leimaa (tai nykyään uutta printtiä) hakemaan. Mulla ainakin syttyi vikavalo kun otettiin mittausta, ei kestä kuin kaksi ryntäytystä niin syttyy jo kolmannella vedolla vikavalo. ennen ryntäytystä oli yksi starttaus koodien nollaamisen jälkeen.

Se moottorinvikavalo saa kyllä käsittääkseni palaa kun käy mittauttamassa pelkät savut ennen varsinaista katsastamista. Nollailee sitten kun menee leimaa (tai nykyään uutta printtiä) hakemaan. Mulla ainakin syttyi vikavalo kun otettiin mittausta, ei kestä kuin kaksi ryntäytystä niin syttyy jo kolmannella vedolla vikavalo. ennen ryntäytystä oli yksi starttaus koodien nollaamisen jälkeen.
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: TDCI -07 savuttaa
Niin, kattihan ei dieselissä mitään vaikuta kun sitä ei katsastuksessa katsota, vain se savutus ratkasee...juhve kirjoitti:lauantaina otin omasta päästöt ja ekalla polkasulla 0,29 ja mulla ei oo katissa enää ees sisuskaluja