Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Jostain syystä Mondeon moottori (Ford Mondeo 2002, farmari, bensa) ei lämpene maantieajossa. Tyhjäkäynnillä tai kaupunkiajossa lämpömittari kyllä nousee vähitellen lähelle puoltaväliä (eli n. 90 asteeseen?), mutta maantieajossa lämpö laskee alle minuutissa pohjalukemiin. Viime viikolla ajoin Helsingistä Lahteen ja lämpömittari pysyi koko ajan alimmassa pykälässä. Ilmeisesti siitä johtuu, että matkustamoon ei tule puhaltimesta lämmintä ilmaa, vaikka lämpö olisi täysillä, puhaltimesta tuleva ilma on parhaimmillaankin haaleaa (mutta ei kuitenkaan jääkylmää).
Onko kyseessä termostaattivika, vai onko vian syystä muitakin varteenotettavia mahdollisuuksia?
Jäähdytysjärjestelmässä saattaa olla jokin pieni vuoto, koska välillä auton oltua useamman päivän parkissa, sen alle on tullut pieni lammikko jäähdytinnestettä. Nestettä on kuitenkin joutunut lisäämään melko vähän ja harvoin, joten isosta vuodosta ei liene kysymys. Viime viikolla laitoin jäähdyttimeen paikkausainetta ja sen jälkeen vuotoja ei ole ainakaan vielä näkynyt.
Onko kyseessä termostaattivika, vai onko vian syystä muitakin varteenotettavia mahdollisuuksia?
Jäähdytysjärjestelmässä saattaa olla jokin pieni vuoto, koska välillä auton oltua useamman päivän parkissa, sen alle on tullut pieni lammikko jäähdytinnestettä. Nestettä on kuitenkin joutunut lisäämään melko vähän ja harvoin, joten isosta vuodosta ei liene kysymys. Viime viikolla laitoin jäähdyttimeen paikkausainetta ja sen jälkeen vuotoja ei ole ainakaan vielä näkynyt.
Viimeksi muokannut mileh, 25 Loka 2014 22:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ford Mondeo vm. 2000 moottori ei lämpene
Maantieajossa lämpötilan pitäisi olla 102 astetta ja kaupungissa pyöriä tuossa 90 asteen paikkeilla. Kyllä se varmaan termostaatissa vika on.
Re: Ford Mondeo vm. 2000 moottori ei lämpene
Mielenkiintoiset luvut, kun ovat noin päin.Asdleksi kirjoitti:Maantieajossa lämpötilan pitäisi olla 102 astetta ja kaupungissa pyöriä tuossa 90 asteen paikkeilla. Kyllä se varmaan termostaatissa vika on.
Onko kyseessä nyt 2000 vai 2002 vuosimallin kaara?
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Hyvä tarkennus. Kyseessä on 2002, oli näemmä lipsahtanut väärä vuosi otsikkoon.
Sinänsä lämpö käyttäytyy loogisesti, eli normaalistihan se jäähtyy kun ajetaan kovaa motarilla ja ilma virtaa ja toisaalta kuumenee tyhjäkäynnillä tai hiljaisessa kaupunkiajossa, kun se ei saa ilmaa. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein, niin termostaattiviassa menee useimmiten juuri päinvastoin.
Tänään kävi niin, että aina liikennevaloissa lämpö alkoi nousta n. 75 asteeseen asti, ja sitten taas pian liikkeellelähdön jälkeen laski alimpaan viivaan. Se on tehnyt tuota jo muutaman viikon, mutta havahduin asiaan todenteolla vasta tämän viikon pakkasten myötä, kun matkustamo ei oikein lämpene.
Sinänsä lämpö käyttäytyy loogisesti, eli normaalistihan se jäähtyy kun ajetaan kovaa motarilla ja ilma virtaa ja toisaalta kuumenee tyhjäkäynnillä tai hiljaisessa kaupunkiajossa, kun se ei saa ilmaa. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein, niin termostaattiviassa menee useimmiten juuri päinvastoin.
Tänään kävi niin, että aina liikennevaloissa lämpö alkoi nousta n. 75 asteeseen asti, ja sitten taas pian liikkeellelähdön jälkeen laski alimpaan viivaan. Se on tehnyt tuota jo muutaman viikon, mutta havahduin asiaan todenteolla vasta tämän viikon pakkasten myötä, kun matkustamo ei oikein lämpene.
Re: Ford Mondeo vm. 2000 moottori ei lämpene
Tuo 90 astetta on aika lyhyellä ajolla että voihan se korkeammaksikin nousta. Mut 102 astetta on maantieajossa aina.tersa kirjoitti: Mielenkiintoiset luvut, kun ovat noin päin.
Onko kyseessä nyt 2000 vai 2002 vuosimallin kaara?
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Tsiigaa testmodella, mitä lämpöjä tuo näyttää oikeesti. Se kojelaudan mittari jököttää puolivälissä jo 60 C lämmöissä:
http://www.talkford.com/community/page/ ... -mode-r122
Pitäisi tosiaan huidella normaalit maantielämmöt jossain 98-104 C.
Jos nousee vaan johonkin 80 C, vaihda termostaatti.
hluukkosen fordwikissä on ohjeet:
viewtopic.php?f=10&t=39905
ja tuolla kans:
http://www.talkford.com/community/page/ ... ement-r196
http://www.talkford.com/community/page/ ... -mode-r122
Pitäisi tosiaan huidella normaalit maantielämmöt jossain 98-104 C.
Jos nousee vaan johonkin 80 C, vaihda termostaatti.
hluukkosen fordwikissä on ohjeet:
viewtopic.php?f=10&t=39905
ja tuolla kans:
http://www.talkford.com/community/page/ ... ement-r196
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Kiitos vinkistä. Kokeilen tuota testiä ensi viikolla.
Tänään ajoin välin Hki-Hanko-Hki ja havainnoin asiaa tarkemmin. Vaikuttaa siltä, että niin kauan kuin ajetaan nopeuksilla 0-60 km/h, lämpömittari nousee lähelle puoltaväliä, ei kuitenkaan edes ihan puoliväliin asti. Sitten kun nopeus nousee 80:een ja yli, lämpö alkaa hitaasti laskemaan. 80 km/h:ssa lämpömittari jää suunnilleen toiseksi alimman pykälän kohdalle, hieman alle. Ja sitten kun ajetaan satasta, lämpö laskee alle minuutissa alimpaan pykälään eikä muutu siitä puolessa tunnissakaan mihinkään.
Tuntuvin ongelma asiassa näin viileillä keleillä on tietysti se, että matkustamon lämppäristä tulee vain haaleaa ilmaa.
Mutta ilmeisesti viallinen termostaatti on todennäköisin vaihtoehto, eli sen vaihtamisesta kannattanee aloittaa ennen muiden juttujen enempää pohtimista?
Tänään ajoin välin Hki-Hanko-Hki ja havainnoin asiaa tarkemmin. Vaikuttaa siltä, että niin kauan kuin ajetaan nopeuksilla 0-60 km/h, lämpömittari nousee lähelle puoltaväliä, ei kuitenkaan edes ihan puoliväliin asti. Sitten kun nopeus nousee 80:een ja yli, lämpö alkaa hitaasti laskemaan. 80 km/h:ssa lämpömittari jää suunnilleen toiseksi alimman pykälän kohdalle, hieman alle. Ja sitten kun ajetaan satasta, lämpö laskee alle minuutissa alimpaan pykälään eikä muutu siitä puolessa tunnissakaan mihinkään.
Tuntuvin ongelma asiassa näin viileillä keleillä on tietysti se, että matkustamon lämppäristä tulee vain haaleaa ilmaa.
Mutta ilmeisesti viallinen termostaatti on todennäköisin vaihtoehto, eli sen vaihtamisesta kannattanee aloittaa ennen muiden juttujen enempää pohtimista?
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Termostaatilta vaikuttaisi vahvasti, eli vaihtoon vaan. Auton mittariston lämpömittari tosiaan on tehty hyvin suurpiirteiseksi ja vain suuntaa antavaksi. Kun oman auton termariongelmaa selvittelin, tarkastelin OBD datan kautta tarkkoja lämpöjä. Myös tuo mainittu mittariston testmode lienee hyvä tapa katsoa todelliset lämmöt. Omassa autossa mittari alkaa liikkua vasemmasta laidasta, kun koneen lämmöt on n. 50 astetta. Kun lämmöt saavuttaa 60 astetta, mittarin neula osoittaa jo pystysuoraan ylös. Tässä se sitten pysyy ainakin luokkaa 110 asteeseen saakka.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Soittokierros lähikorjaamoihin osoitti termostaatin vaihdon hinnaksi töineen 350e. Motonetista osan saa 75,90 eurolla (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=177) ja netistä kuin myös täältä forumiltakin näyttää löytyvän ohjeita asiaan, niin kannattaa varmaan kokeilla itse. (Motonetin hinta on tosin epäilyttävän alhainen, kun Automaassa ja Fixuksella vastaava osa on yli 200e).
Vaikeusasteella 1-5, miten vaikea homma on? Eli kannattaako alkaa itse yrittämään jos ei ole termostaattia koskaan vaihtanut ja taitotaso on suunnilleen jarrupalojen, tulppien ja öljynvaihtotaidon tasolla? Periaatteessa vaihto tuntuu ohjeiden valossa melko simppeliltä, lähinnä kiinnitysruuvit ovat tosi hankalassa paikassa. Onko hommassa jotain erityisiä sudenkuoppia, mitä jos ei tiedä, voi sössiä pahastikin?
Vaikeusasteella 1-5, miten vaikea homma on? Eli kannattaako alkaa itse yrittämään jos ei ole termostaattia koskaan vaihtanut ja taitotaso on suunnilleen jarrupalojen, tulppien ja öljynvaihtotaidon tasolla? Periaatteessa vaihto tuntuu ohjeiden valossa melko simppeliltä, lähinnä kiinnitysruuvit ovat tosi hankalassa paikassa. Onko hommassa jotain erityisiä sudenkuoppia, mitä jos ei tiedä, voi sössiä pahastikin?
Viimeksi muokannut mileh, 27 Loka 2014 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Oiskohan vaikeusasteella 3...Multa (50+ merkonomi) meni joku 3,5 h koko hommaan, ensimmäiset kaksi tuntia suostuttelin letkuja irti. Se asennuskohde on ahtaassa paikassa. Pätevämmät tekee nopeammin. Mutta vaikkei tuo sellainen nautinto ollut kun mondeon jarrujen laitto, vaihtaisin itse ja laittaisin 350 € johonkin kehittävään harrastustoimintaan vaikka.
Ei siinä voi oikein sössiä: Letkut kunnolla kiinni ja sitten ne pultit oikeaan momenttiin. Se momentti on sitten tosi pieni, oisko 9 Nm (tarkistaa Hayesista), oravakin vääntäisi ne yli.
Ei siinä voi oikein sössiä: Letkut kunnolla kiinni ja sitten ne pultit oikeaan momenttiin. Se momentti on sitten tosi pieni, oisko 9 Nm (tarkistaa Hayesista), oravakin vääntäisi ne yli.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Pari kertaa olen itse kyseisen operaation tehnyt ja ei mielestäni ole mahdoton homma. Paljon hankalampia juttuja on tullut tehtyä ja tuossa on mielestäni melko vähän paikkoja, joissa voi pahasti jotain mokata. Termarissakin on näppärästi kumitiiviste, joten senkin osalta asennus on helppo. Työkalujakaan ei juuri tarvitse, pitkistä/pitkänokkaisista kärkipihdeistä on varmasti apua ja soveltuva momenttiavain on toki myös kiva, kun vetää uuden termarin kiinni.Pulttien osalta se tila ei ole edes kovin ahdas, sinne mahtuu momenttiavainkin sopivalla jatkovarrella. Ahtain ja hermoja vaativin homma on niiden letkujen kiristysklipsien irroittaminen ja paikalleen laittaminen. Mutta kuten sanottua, melko suoraviivainen ja tehtävissä oleva homma.
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Termostaatin vaihto onnistuu kaikilta jolla vähänki meisseli pysyy kädessä, en oo koskaan vieny ite autoa korjaamolle joten tollanen helppo 350e sai mut nauramaan, on meinaan aika helvetin hidas korjaaja jos 80€/H korjaa kun termostaatti ei paljoa maksa.
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
mileh kirjoitti:Motonetista osan saa 75,90 eurolla
Ei siinä mitään epäilyttävää ole, tuon tarviketermostaatit suunnilleen maksaa - "ystävällisessä ja palvelevassa" varaosaliikkeessä on vain se toinen satanen Suomi-lisää... (nyt saan taas varaosamyyjältä haukut moisesta avautumisesta)mileh kirjoitti:(Motonetin hinta on tosin epäilyttävän alhainen, kun Automaassa ja Fixuksella vastaava osa on yli 200e).
Ja katso että saat 98-asteisen, se on kuumempi. Motonetin malli oli kait juuri se.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
mä hain just oman termarini mondeoon motonetistä ja nyt pari viikkoa ajellu ja lämmöt maantienopeudessakin on siinä n. 101-102 astetta. se vähän vaihtelee mutta alle 98 asteen ei mene sen jälkeen kun se sen saavuttaa. ja lykkää lämmintä niin jesuksesti. ja moottori lämpeää muutenkin paljon nopeemmin kuin alkuperäisellä 13 vuotta vanhalla termarilla. ei tarvi ku hetken käydä tyhjäkäyntiä ni viisari jo nousee.
se miten sä teet sen homman ittelles kaikista helpoimmaks käy seuraavasti. nosta auton etupää alustapukkien varaan. itse vaihdoin jäähdytysnesteet samalla joten avasin sen pienen muovikorkin syylärin oikeasta alanurkasta (sitä korkkia ei näe oikein ilman sen ison suojamuovin irroittamista mutta käsikopella kyllä löytää). muutoin josset nesteitä haluu pihalle niin letkun puristin on kova sana niihin letkuihin mitkä menee termarille, mutta josset haluu yhtään alkaa sen veten kans suttaileen niin laske ne syylärin kautta mäelle. sitte itte tykkäsin ottaa sen moottorin päältä sen muovin pois jotta tulee käsille tilaa. sen jälkeen irrotin maskin ja oikean ajovaloumpion. sitte otin siitä ohjaustehostimen säiliön alta semmosen tuen irti mikä tulee sitä tehostimen letkua/putkea ja käänsin sitä hieman sivuun. sitte tulee ne hankalimmat.
ennen sitä termaria on sitte siinä vielä semmonen joku sähköjohdon pätkä liittimineen niin otin senkin irti ja käänsin sivuun. sitten on ne letkuklemmarit jotka tulee siihen termariin, hommasin jo kauan sitten ihan niitä varten omanlaisensa pihdit ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/763294/L ... vaijerilla) tosin biltemasta mutta samanlaiset kuin nuo. helpottaa kummasti elämää, mutta esim. knipexin siirtoleukapihdeilläkin pystyy melkeen tekeen saman, mutta ahdasta on. no klemmareita on 2 ja ne kannattaa vaan vetää itteensä päin niin paljon että saat letkut vaan vedettyä irti termarista. sen jälkeen siellä on 3 ruuvia ja itte ruuvasin ne sieltä vaan 1/4" räikällä ja pitkillä jatkoilla, muistaakseni 8 tai 10mm hylsyä käytin. sitten siellä on Vielä se sähköjohto (ainakin omassani oli, sitä ei ole kaikissa mondeoissa) ja otin johdon irti vasta kun sain termaria hiukan irti ja käännettyä sitä paremmin jotta näin mimmonen se liitin siellä on ja miten sen saa auki. nuo sähköjohtojen liittimet on välillä semmosia hankalia että varsinki jos et yhtään näe että mistä pitää painaa niin ei se ainakaan vahingossa sieltä aukee.
sitte vaan uus termari kehiin ja kasaat päinvastases järjestykses. itte ainaki kiristin käsimomentilla. jäähdytysneste kannattaa kaataa aika hitaasti ja puristella välillä letkuja. sitte ku auton käynnistää niin siinäki vähä puristella vielä jottei tuu mitää ilmalukkoa.
se miten sä teet sen homman ittelles kaikista helpoimmaks käy seuraavasti. nosta auton etupää alustapukkien varaan. itse vaihdoin jäähdytysnesteet samalla joten avasin sen pienen muovikorkin syylärin oikeasta alanurkasta (sitä korkkia ei näe oikein ilman sen ison suojamuovin irroittamista mutta käsikopella kyllä löytää). muutoin josset nesteitä haluu pihalle niin letkun puristin on kova sana niihin letkuihin mitkä menee termarille, mutta josset haluu yhtään alkaa sen veten kans suttaileen niin laske ne syylärin kautta mäelle. sitte itte tykkäsin ottaa sen moottorin päältä sen muovin pois jotta tulee käsille tilaa. sen jälkeen irrotin maskin ja oikean ajovaloumpion. sitte otin siitä ohjaustehostimen säiliön alta semmosen tuen irti mikä tulee sitä tehostimen letkua/putkea ja käänsin sitä hieman sivuun. sitte tulee ne hankalimmat.
ennen sitä termaria on sitte siinä vielä semmonen joku sähköjohdon pätkä liittimineen niin otin senkin irti ja käänsin sivuun. sitten on ne letkuklemmarit jotka tulee siihen termariin, hommasin jo kauan sitten ihan niitä varten omanlaisensa pihdit ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/763294/L ... vaijerilla) tosin biltemasta mutta samanlaiset kuin nuo. helpottaa kummasti elämää, mutta esim. knipexin siirtoleukapihdeilläkin pystyy melkeen tekeen saman, mutta ahdasta on. no klemmareita on 2 ja ne kannattaa vaan vetää itteensä päin niin paljon että saat letkut vaan vedettyä irti termarista. sen jälkeen siellä on 3 ruuvia ja itte ruuvasin ne sieltä vaan 1/4" räikällä ja pitkillä jatkoilla, muistaakseni 8 tai 10mm hylsyä käytin. sitten siellä on Vielä se sähköjohto (ainakin omassani oli, sitä ei ole kaikissa mondeoissa) ja otin johdon irti vasta kun sain termaria hiukan irti ja käännettyä sitä paremmin jotta näin mimmonen se liitin siellä on ja miten sen saa auki. nuo sähköjohtojen liittimet on välillä semmosia hankalia että varsinki jos et yhtään näe että mistä pitää painaa niin ei se ainakaan vahingossa sieltä aukee.
sitte vaan uus termari kehiin ja kasaat päinvastases järjestykses. itte ainaki kiristin käsimomentilla. jäähdytysneste kannattaa kaataa aika hitaasti ja puristella välillä letkuja. sitte ku auton käynnistää niin siinäki vähä puristella vielä jottei tuu mitää ilmalukkoa.
2016 Focus RS
2006 Mondeo ST220
2006 Mondeo ST220
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
Kiitokset ohjeista ja ennen kaikkea rohkaisusta ja motivoinnista. Tänään kävin ostamassa uuden termarin motonetista ja viikonloppuna yritän vaihdella. Miten paljon jäähdytysnestettä suunnilleen tulee ulos moottorista, kun letkut ja termarin irrottaa?
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Ford Mondeo vm. 2002 ei lämpene
2-3 litraa tulee ulos, itse otin letkun myös syylärin päästä irti niin sain lähes kaikki ulos ja oliko niin että yhdellä 5l jäähdytysneste purkilla (josta saa sen 10l valmista kamaa) selvisin.mileh kirjoitti:Kiitokset ohjeista ja ennen kaikkea rohkaisusta ja motivoinnista. Tänään kävin ostamassa uuden termarin motonetista ja viikonloppuna yritän vaihdella. Miten paljon jäähdytysnestettä suunnilleen tulee ulos moottorista, kun letkut ja termarin irrottaa?