
cossun mäntä/f-veivit
cossun mäntä/f-veivit
Kysymys kuuluukin että kuinka paljon ahtopaineita vakioveivi/cossun mäntä yhdistelmä kestää?tarkotus kyhätä pienellä budjetilla ja jos kilonkin paineen kestää ilman veivien taipumista niin sekin riittäs ensimmäiseen kokoonpanoon.mutta tota tietoa kunei ole niin pitää viisaammilta kysyä 

Re: cossun mäntä/f-veivit
Cossun männät on uivalla tapilla, ohc:n ei. Rahaa menee siihenkin kun se f-veivi tehdään helalle, niin miks ei samantien sitte cossun veiviäkin?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: cossun mäntä/f-veivit
No tuo ei ollutkaan tiedossa,luulin että ne männät kävis suoraan veiveihin,sillo se on viisain hankkia cossun veivitkin
Re: cossun mäntä/f-veivit
Kyllä se vakio mäntä/veivi yhdistelmä kestää sen kilon paineen jos ei ole mikään hipo kansi avustamassa tehon saantia,eikä pääse nakuttamaan.
gti golo palloilija
Re: cossun mäntä/f-veivit
Aika peruskauraa oleva pata.pitää vielä mielenkiinnon takia kysyä mitä toi helotus maksaisi kun alle kilonpaineilla kuitenkin tarkoitus ensimmäinen kesä ajaa.parista cossun veivisarjasta tullu tarjous mutta toistaseks aika tyyriin oloisia..mutta seuraillaan tilanteita
Re: cossun mäntä/f-veivit
imusarjan paine ei kerro suoranaisesti mäntään ja veiviin kohdistuvista rasituksista, kilon paineella voi olla esim. 200hp ohari ihan hyvin.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Re: cossun mäntä/f-veivit
Silläpä mainitsin tuon kannennjietro kirjoitti:imusarjan paine ei kerro suoranaisesti mäntään ja veiviin kohdistuvista rasituksista, kilon paineella voi olla esim. 200hp ohari ihan hyvin.

Omakohtaisesti koettuna: 1.2bar,samat ,ahdin,sarjat,moottorin ohjaus yms. Koneet vaihdettu lennosta ja eron kyllä huomasi.
-toisessa koneessa vakio is:n kansi 134nokalla, 8:1 ruttu vakio veiveillä,sorvatut männät.210hv Apeksin mittaamana
-toisessa tehty kaasarin kansi ja sen vakio nokalla, 7,7:1 cossun mäntä/veivi combo 285hv Penkissä/apeksi 265hv
Mutta vakio veivit kesti toisessa koneessa ihan hyvin,kierroksia kun säästelee hieman niin kestää nipussa,6500 riittäähyvin tuolle kokoonpanolle
gti golo palloilija
Re: cossun mäntä/f-veivit
Onko muuten ihan sama käyttääkö 2.0 iiässän vai 2.0 kaasarin kantta aihiona, jos teettää isoventtiili kannen ruisku ja turbokäyttöön? Vai onko is-kannessa jotain sellaista jota ei pysty tekemään kaasarin-mallin kanteen?Aksu kirjoitti: -toisessa tehty kaasarin kansi ja sen vakio nokalla, 7,7:1 cossun mäntä/veivi combo 285hv Penkissä/apeksi 265hv
Mutta vakio veivit kesti toisessa koneessa ihan hyvin,kierroksia kun säästelee hieman niin kestää nipussa,6500 riittäähyvin tuolle kokoonpanolle
Sillä kyselen että tiedän myydä pois tuon normi 2.0 hatun jos siitä ei ole aihioksi..
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: cossun mäntä/f-veivit
Joskus kuullut että se is:n kansi ois virtauksiltaan parempi.mut jos kansi menee totaaliseen säätöön niin eikait sillä sen kummempaa merkitystä kumpi se on.itellänikin on kaasarikoneen kansi mille nyt ei varmaan sen kummempaa tehä tähän hätään kuin peruskunnostus ja kanavista purseet vekeen.285 nokka tod,näkösesti ja is:n ruiskutsydeemit isommilla suuttimilla ja tietenkin se fööni
..mutta syöttöpuolessa vielä askarruttaa tuo miten pitkälle sierran tai scorpan oma pumppu piisaa?

Re: cossun mäntä/f-veivit
Is:n kansi hieman parempi kanaviltaan virtaamaan. Siitä saa teetettyä kannen kyllä. 1.6L kansia jossain vaiheessa halusivat joista sitten tekivät isommalla työllä viri kansia.
Kyllä sen is:n ruiskun muut oninaisuudet loppuvat ennen kuin sen vakiopumpun tuotto jos on kunnossa oleva.
Kyllä sen is:n ruiskun muut oninaisuudet loppuvat ennen kuin sen vakiopumpun tuotto jos on kunnossa oleva.
gti golo palloilija
Re: cossun mäntä/f-veivit
Paljonkoha. P-100 sierran mäntiä uskaltaisi sorvata laesta?ois vaan hyvin virtaava 2 l kansi mikä ollut vaparissa.sitä tosin on vähän laskettu,tilasin uudet peesatkun männät ja siinähän on vakionakin matalammat rutut,mutta jos männistä uskaltais vielä ojuen siivun ottaa pois niin ei tarviiskaan kansitöihin alkaa..
Re: cossun mäntä/f-veivit
Jos sitä kantta on laskettu vähän 1 mm ? Niin palotilan tekemällä tulee puristukset turbokäyttöön.
Vaparien kansia tehään 1.6 kannesta juuri siksi että sitä ei tarvi höylätä niin paljon palotilan työstön jäliltä. 2.0 kannen joutuu höyläämään ihan rajoille, sarjojen pultin reiät rajottaa.
Palotilojen työstö usein unohetaan ns. kotivirityksessä vaikka sillä on huomattava vaikutus moottorin toimivuuteen, voi käyttää korkeampia puristuksia.
Vaparien kansia tehään 1.6 kannesta juuri siksi että sitä ei tarvi höylätä niin paljon palotilan työstön jäliltä. 2.0 kannen joutuu höyläämään ihan rajoille, sarjojen pultin reiät rajottaa.
Palotilojen työstö usein unohetaan ns. kotivirityksessä vaikka sillä on huomattava vaikutus moottorin toimivuuteen, voi käyttää korkeampia puristuksia.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: cossun mäntä/f-veivit
Siitä on 1,5mm otettu pois mutta sitä hain takaa että jos männistä on varaa ottaa lastu pois ja muotoilis palotiloja niin sillä sais kompensoituasitä kannen laskua,mutta tota palotilojen muotoilua ei ole tullu harrastettua niinsiihen olisi vinkit tarpeen..
Re: cossun mäntä/f-veivit
Palotilojen tekoon tarvii vanhat venttiilit jotka hiotaan silleen että ulkoreuna on terävä, jolloin lautanen painuu kokonaan seetille suojaten sitä hiomisessa. Onnistuu hiomattomillakin venttiileillä mutta sillon hankalampi saada kokonaan pois palotilan puoleiset seetin työstöjäljet, saadaan jopa 2mm lisää avautumaa venttiilille. Tarkotushan on tehä palotilasta täysin sileä, ts. kaikki kulmat ja valu jämät pois, niitä oharin kannesta löytyy runsaasti.
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Transit 2.4 rwd -00
Subaru targa
Re: cossun mäntä/f-veivit
osaisko joku sanoa mitkä männät sopis turbo käyttöön f veivien kanssa tuohon 1.6 165 sierran lohkoon? vakiothan on siis 81,32mm halkaisijlla
Re: cossun mäntä/f-veivit
Ekana tulee mieleen jotkut audin/vw männät niitä muistaakseen oli 81mm eli ylikoina varmaan koko sopisi (81,5) mut puristuskorkeudesta/tapista ei uskalla heittää varmuutta(1.8t 20v:ssä taisi olla 19tai 20mm tappia käytössä).Tetemu kirjoitti:osaisko joku sanoa mitkä männät sopis turbo käyttöön f veivien kanssa tuohon 1.6 165 sierran lohkoon? vakiothan on siis 81,32mm halkaisijlla
Mites meinasitko laittaa 2L kannen siihen 165:sen päälle?
gti golo palloilija
Re: cossun mäntä/f-veivit
joo 2L kansi tulee jossa bf 134 nokka kovapala seuraajat jne.pitää koittaa etsiä nuita audin/vw mäntiäAksu kirjoitti: Ekana tulee mieleen jotkut audin/vw männät niitä muistaakseen oli 81mm eli ylikoina varmaan koko sopisi (81,5) mut puristuskorkeudesta/tapista ei uskalla heittää varmuutta(1.8t 20v:ssä taisi olla 19tai 20mm tappia käytössä).
Mites meinasitko laittaa 2L kannen siihen 165:sen päälle?

Re: cossun mäntä/f-veivit
No ennenkuin alat mäntiä etsimään niin teeppäs sellainen pikku testi mitä käy kun laitat kannen pöydälle ja pyörität nokkaa.
Saattaa vena osua 165ssa lohkoon .kun on niin paljon pienempi poraus siinä.
Saattaa vena osua 165ssa lohkoon .kun on niin paljon pienempi poraus siinä.
gti golo palloilija
Re: cossun mäntä/f-veivit
Mut sietääkö niitä mäntiä laskea yhtään
Re: cossun mäntä/f-veivit
Ei tietoa paljonko kehtaa ottaa pois, eli siihen en ota kantaa, mutta mulla sellanen käsitys että ei oo ainakaan enää saannis kuin yksiä mäntiä ohceehin, ja ne on hc...
Se oli joku vanhemman audin mäntä mitä ite joskus suunnittelin. Koitan selailla jos löydän vielä speksit siitä.Tetemu kirjoitti: joo 2L kansi tulee jossa bf 134 nokka kovapala seuraajat jne.pitää koittaa etsiä nuita audin/vw mäntiä
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: cossun mäntä/f-veivit
Kyllähän ne osuuAksu kirjoitti:No ennenkuin alat mäntiä etsimään niin teeppäs sellainen pikku testi mitä käy kun laitat kannen pöydälle ja pyörität nokkaa.
Saattaa vena osua 165ssa lohkoon .kun on niin paljon pienempi poraus siinä.

Re: cossun mäntä/f-veivit
Mistähän autosta kyse?
Re: cossun mäntä/f-veivit
No sierran saa muutoskatsastettua helposti 1.6>2L .Samat jutut joutuu jokatapauksessa tekemään jarruille esim. Ja jos on ollut 165 lohkolla niin t9 siellä jo valmiina on. Eikä se ole ollut vähäpäästöinenkään jos alunperin 1.6ohc ollut,joten vaan tyhjä katti putkeen riittää.Tetemu kirjoitti: Kyllähän ne osuupitää siis rakentaa 20 lohkosta mutta saako 1.6 muutoskatsastettua 2.0 ?
gti golo palloilija
Re: cossun mäntä/f-veivit
1.6 sierra vuosimallia 86esko71 kirjoitti:Mistähän autosta kyse?
Re: cossun mäntä/f-veivit
Sitten vaan 2L versio tekemään ja sillä muutoskatsastukseen. Tuo ei vaadi juurikaan kuin jarrut laitettavaksi esim. xr4:sta vastaavaksi niin saa penkitettyä sinne 150-170 leimaa varten helpost. Voi unohtaa sen katikin äheltämisen kokonaan.Tetemu kirjoitti: 1.6 sierra vuosimallia 86
gti golo palloilija