Mondeo st220 vikaa....

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
j0j0
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2014 19:26

Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja j0j0 »

Hyviä vinkkejä kaivattaisiin mikä on mennyt Mondeosta:

Ajettu 183tkm 2003vm

-Kylmänä oireeton
-lämmetessään alkaa nakuttaa/tikittää
-kiihdyttäessä eli vedon kanssa menee normaalisti eikä nakuta


Öljyt on Ford Formula F 5-30 ACEA A5/B5
Suositus Fordin ACEA A1/B1, voiko tuo tehdä vian?

Tuntu että oireet alko kun mutkissa alko näyttämään öljyvaloa.Tarkistin öljynmäärän mikä oli alle minimin joten vein öljynvaihtoon, eikä mitään eroa sen jälkeen missään.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Oisko yläkerrasta loppunut voitelu, jos valo syttyy niin sillon moottori ei saa öljyä mihinkään ja yläkerrasta loppuu paljon aikasemmin! :| Haiskahtaa laakerivauriolta tms.
j0j0
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2014 19:26

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja j0j0 »

Tarkennukseksi vielä että kun nakutus alko tarkistin öljymäärän tikusta, eikä tainnu edes tikku kastua. Hätäpäissäni lisäsin täyssynteettistä öljyä mitä sattu löytymään prismasta, motonettejä Ym. Mistä olis saanu ford fe:tä ei ollu lähimaillakaan. Öljyä tais upota lähemmäs 3l että sain öljyt tikun min.-max. Välille. Myöhemmin vaihdatin öljyt ja suodattimen liikkeessä.

moottori ei vuoda öljyä.

laakerivikaa pelkään itsekin, mutta mielessä on myös jos vois olla nostajissa vika? Luulis että laakeriviassa oireilis enemmän kylmänä, eikä lämpimänä kun laakerit laajenee?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

j0j0 kirjoitti:Tarkennukseksi vielä että kun nakutus alko tarkistin öljymäärän tikusta, eikä tainnu edes tikku kastua. Hätäpäissäni lisäsin täyssynteettistä öljyä mitä sattu löytymään prismasta, motonettejä Ym. Mistä olis saanu ford fe:tä ei ollu lähimaillakaan. Öljyä tais upota lähemmäs 3l että sain öljyt tikun min.-max. Välille. Myöhemmin vaihdatin öljyt ja suodattimen liikkeessä.

moottori ei vuoda öljyä.

laakerivikaa pelkään itsekin, mutta mielessä on myös jos vois olla nostajissa vika? Luulis että laakeriviassa oireilis enemmän kylmänä, eikä lämpimänä kun laakerit laajenee?
Veikkaan että astuin röllin ansaan, mutta antaa mennä...

Tosiaan, nostajat varmaan saannut ainaki siipeensä, mutta veikkaan että yläkerran laakerit myös aika heikkona, pistä videoa pätkää...
j0j0
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2014 19:26

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja j0j0 »

Vai että ihan röllin ansaan.. Mistäs moinen pelko?

etummaisen imupuolen nokka-akselin petarit näytti ainakin olevan kunnossa.

latailen kameran akun ni saa otettua videota..
focst
Viestit: 2563
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja focst »

Veikkaisin että tommosen koneen kun ajaa kuivaksi ni saa alkaa alakertaan tekemään isompaa laakeri remonttia..kerran kuussa hyvä nykästä tikku ylös ja aina 1l fe purkki kontissa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
j0j0
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2014 19:26

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja j0j0 »

focst kirjoitti:Veikkaisin että tommosen koneen kun ajaa kuivaksi ni saa alkaa alakertaan tekemään isompaa laakeri remonttia..kerran kuussa hyvä nykästä tikku ylös ja aina 1l fe purkki kontissa..
Yks sälli veikkas nostajaa/nostajia, kun ei kokoajan ujella/kolise/nakuta/rätise mitä sitten ikinä tekeekään.

Joo tästä taas oppii että pitäis noita öljyjä näköjään tarkkailla vähän tiuhempaan. Tosta öljyvalosta näyttäs olevan helvetisti apua, kun merkki syttyy moottoririkon yhteydessä...

Videota en ennättäny enää tänään ottamaan. Saa nähdä miten ennättää huomenna.
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

j0j0 kirjoitti: Yks sälli veikkas nostajaa/nostajia, kun ei kokoajan ujella/kolise/nakuta/rätise mitä sitten ikinä tekeekään.

Joo tästä taas oppii että pitäis noita öljyjä näköjään tarkkailla vähän tiuhempaan. Tosta öljyvalosta näyttäs olevan helvetisti apua, kun merkki syttyy moottoririkon yhteydessä...

Videota en ennättäny enää tänään ottamaan. Saa nähdä miten ennättää huomenna.
Eikös se olisi mukavaa tietää kun moottorissa ei olisi enään öljytikkuakaan?


P.S. BMW harrastaa tätä jo. :mrgreen:
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
focst
Viestit: 2563
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja focst »

X-type jaguar sama homma et ei öljyn merkkivalo syttyny.. siinä ei vielä sillonkaan vaikka öljypohjassa oli enää öljyistä lietettä..siihen meni koko kone uusiksi kaikki oli käyny kuivana ja tuhoutunu..pelkkä kone 7000e +työt ja muut osat..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
j0j0
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2014 19:26

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja j0j0 »

Toi kaveri joka vilkas mondeoa sano että muijansa volkkarissa sytty öljyvalo kanssa samaan aikaan kun kone hajos. Kuulemma syttyy jos öljynpaineet tippuu alle 0.1 bar, tai jotain vastaavaa.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja KajS »

Kommenttini lienee taas kylähullun (vailla teknillistä ymmärtämistä, jota ei ole automaattisesti kaikilla) jälkiviisautta. Mutta 1970-luvulla autokoulussa sanottiin, että öljyvalon syttyminen kertoo öljynpaineen häviämisestä. Se, että öljyvalo ei pala, ei vielä kerro mitään öljyn määrästä. Öljyn määrä tarkistetaan siitä tikusta.

Onhan moottoreita, joissa on anturi öljyn määrälle (Esim. Toyota Hiace joskus 1990-luvulla), mutta useimmiten ainakin tavismoottoreissa öjlynpainevalo keskustelee vain öljynpaineanturin kanssa. Ja sitä painetta on riittävästi niin kauan, kun öljyä on juuri kiertoon menevä määrä eikä öljypumppu haukkaa ilmaa. Eli tosi vähäinenkin määrä pitää öljyvalon sammuksissa. Tuota hyödynnettiin esim. taloudellisuusajokilpailuissa.

Hienoo, että jo löytyy Bemareita, jossa ei ole öljytikkua. En ehkä osta sellaista, mitä mä sitten sunnuntaisin tekisin, kun ei voisi tarkistaa nestetasoa seuraavan viikon ajeluja varten?

Sääli, että moottoreita ajetaan rikki liian vähäisen öljymäärän takia. Yhdeltä tutulta meni uudesta Rellusta se hieno 1,2 l turbomoottori vaihtoon. Eka huollossa todettiin outo sivuääni. No huoltoväli 30000 km ja Rellun aivolaatikko tms. oli kerran ilmoittanut Oil Level too low...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
j0j0
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2014 19:26

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja j0j0 »

Ei oo paljoa jaksanu tota autoa tutkia lähipäivinä. Tänään kuitenki tein Forte Motor Flushin, eli uudet öljyt ja filtteri moottorissa. Ei vaikutusta.
j0j0
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2014 19:26

Re: Mondeo st220 vikaa....

Viesti Kirjoittaja j0j0 »

Nyt on 50tkm ajettu moottori autossa....

Tällehän kävi nyt silleen että nakutti aikansa, ja yhdellä reissulla alko sitten pitämään sellasta ulinaa ja kolinaa että oli pakko ajaa kaverin pihalle auto. Kaveri yritti ajaa omalle pajalleen auton mutta räkäs öljyt ulos ja meno loppu siihen.

Fordin kaverit kuunteli autoa tossa välissä ja sano että kampuran laakeri menny.

Samalla vaihdoin uuden kytkimen.

Onneksi sain uuden moottorin sekä vaihdon "halvalla"...
Vastaa Viestiin