Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Autona on Ford Galaxy vm.2000 (ensimmäinen korimalli) 2,3i automaatti-ilmastoinnilla.
Ongelmana on ilmastoinnin toimimattomuus. Akun etupuolella on ilmeisesti ilmastointiin liittyvä rele, johon menee kahdeksan johtoa. Yhdestä johdosta edellinen omistaja on ryöstänyt virran suoraan kompressorin magneettikytkimelle. Välissä on sulakkeelle paikka, muttei sulake ollut paikallaan ostaessani auton. Onneksi, muuten kompura olisi pyörinyt jatkuvasti ilman painekatkaisinta, jäätymisanturia sun muita antureita. Kokeilin laittaa sulakkeen paikalleen. Magneettikytkin veti ja kabiiniin alkoi tulemaan kylmää. Itse kompressori siis toimii ja kylmäainetta on. Korjaamolla arvioivat painekytkimen olevan viallinen.
Laitoin juuri uuden painekytkimen paikoilleen ja asennuksen jälkeen mittasin 1- ja 2-napojen olevan yhdessä, josta päätellen painetta on riittävästi.
Kävin sulakkeet läpi ja kaikki olivat ehjiä. Sulake #34 liittyy Haynesin kirjan mukaan jotenkin ilmastointiin, mutta tässä autossa tuota sulaketta ei ollut eikä ollut edes nastoja mihin sulakkeen työntää. Tyhjä numeroitu paikka siis oli, muttei niitä naaraspuolisia liittimiä, johon sulake tulisi. Kaipa tuo on puuttunut tehtaalta saakka.
Osaako kukaan vinkata mistä suunnalta kannattaa lähteä vikaa etsimään? Kunhan tuo sadekuuro lakkaa, niin lähden penkomaan releitä.
Ongelmana on ilmastoinnin toimimattomuus. Akun etupuolella on ilmeisesti ilmastointiin liittyvä rele, johon menee kahdeksan johtoa. Yhdestä johdosta edellinen omistaja on ryöstänyt virran suoraan kompressorin magneettikytkimelle. Välissä on sulakkeelle paikka, muttei sulake ollut paikallaan ostaessani auton. Onneksi, muuten kompura olisi pyörinyt jatkuvasti ilman painekatkaisinta, jäätymisanturia sun muita antureita. Kokeilin laittaa sulakkeen paikalleen. Magneettikytkin veti ja kabiiniin alkoi tulemaan kylmää. Itse kompressori siis toimii ja kylmäainetta on. Korjaamolla arvioivat painekytkimen olevan viallinen.
Laitoin juuri uuden painekytkimen paikoilleen ja asennuksen jälkeen mittasin 1- ja 2-napojen olevan yhdessä, josta päätellen painetta on riittävästi.
Kävin sulakkeet läpi ja kaikki olivat ehjiä. Sulake #34 liittyy Haynesin kirjan mukaan jotenkin ilmastointiin, mutta tässä autossa tuota sulaketta ei ollut eikä ollut edes nastoja mihin sulakkeen työntää. Tyhjä numeroitu paikka siis oli, muttei niitä naaraspuolisia liittimiä, johon sulake tulisi. Kaipa tuo on puuttunut tehtaalta saakka.
Osaako kukaan vinkata mistä suunnalta kannattaa lähteä vikaa etsimään? Kunhan tuo sadekuuro lakkaa, niin lähden penkomaan releitä.
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Kaikki releet auton sisällä ehjiä. Kysymysmerkkinä on tuo akun etupuolella oleva cooling fan -rele. Sitäpä ei kotikonstein testata ja uusi maksaa liikkeessä satasen.
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Sattuisiko kukaan tietämään miten ko. releen toiminnan voisi testata? Tai mistä nastasta kuuluisi lähteä jännite magneettikytkimelle? Haynesin kirjassa kyllä on kytkentäkaavio, mutta se ei oikein täsmää tähän mun tapaukseen. Ilmastoinnin ohjauksia on kai eri tyyppisiä. Tai ainakin flektien ohjauksia on ja ilmastoinnin ja flektien ohjaukset liittyvät ilmeisesti jotenkin toisiinsa.
Mikään rele ei napsahtele, kun automaatti-ilmastointia vaihtelee AUTO- ja ECO-asentojen välillä.
Ei viitsisi satasen relettä ihan huvikseen ostaa. Hakua olen käyttänyt, mutta juuri tähän en ole vastausta löytänyt.
Mikään rele ei napsahtele, kun automaatti-ilmastointia vaihtelee AUTO- ja ECO-asentojen välillä.
Ei viitsisi satasen relettä ihan huvikseen ostaa. Hakua olen käyttänyt, mutta juuri tähän en ole vastausta löytänyt.
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Ota se rele irti ja yleismittarilla mittaile resistanssia. Niitten kahdan navan kohdalla joissa on resistanssi on releen käämi. Sen kun saat jännitteelliseks (plussalla ja miinuksella ei ole väliä..) niin se vetää ne toiset navat yhteen (ne toiset kaksi joitten välillä ei ole jännitteettömänä yhteyttä).Sötkö kirjoitti:Sattuisiko kukaan tietämään miten ko. releen toiminnan voisi testata? Tai mistä nastasta kuuluisi lähteä jännite magneettikytkimelle? Haynesin kirjassa kyllä on kytkentäkaavio, mutta se ei oikein täsmää tähän mun tapaukseen. Ilmastoinnin ohjauksia on kai eri tyyppisiä. Tai ainakin flektien ohjauksia on ja ilmastoinnin ja flektien ohjaukset liittyvät ilmeisesti jotenkin toisiinsa.
Mikään rele ei napsahtele, kun automaatti-ilmastointia vaihtelee AUTO- ja ECO-asentojen välillä.
Ei viitsisi satasen relettä ihan huvikseen ostaa. Hakua olen käyttänyt, mutta juuri tähän en ole vastausta löytänyt.
Releen voi koettaa irrallaan ei paikallaan kun saat mahdollisesti plussan ja miinuksen sekoitettua ja rikottua jotain sähköpiiristä. Noitten kahden yhdistyvän navan kohdalle voit heittää jonkun hyppyjohtimen ja tarkistaa toimiiko joku käynnistyvä piiri/laite jne...
Edit: Tarkistan vielä oliko releessä enemmän kärkiä vai onko normi 4 napainen... Wait a momento
Tämmöinen rele?
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Rele on juuri tuollainen lukuun ottamatta pieniä eroja teksteissä. Kävin tuolla pimeydessä roplaamassa releen irti. Yhden napaparin kohdalta mittasin 110ohm vastuksen ja kahden muun napaparin väliltä luokkaa 7000ohm. Olen ymmärtänyt, että tuo ei ole pelkkä rele, vaan siinä on enemmänkin älyä sisällä. Sen takia en oikein uskalla lähteä kokeilemaan.Xanthe_ kirjoitti: Ota se rele irti ja yleismittarilla mittaile resistanssia. Niitten kahdan navan kohdalla joissa on resistanssi on releen käämi. Sen kun saat jännitteelliseks (plussalla ja miinuksella ei ole väliä..) niin se vetää ne toiset navat yhteen (ne toiset kaksi joitten välillä ei ole jännitteettömänä yhteyttä).
Releen voi koettaa irrallaan ei paikallaan kun saat mahdollisesti plussan ja miinuksen sekoitettua ja rikottua jotain sähköpiiristä. Noitten kahden yhdistyvän navan kohdalle voit heittää jonkun hyppyjohtimen ja tarkistaa toimiiko joku käynnistyvä piiri/laite jne...
Edit: Tarkistan vielä oliko releessä enemmän kärkiä vai onko normi 4 napainen... Wait a momento
Tämmöinen rele?
EDIT: Sen verran lisäystä, että releessä kahdeksan napaa. Haynesin kirjassa olevan kytkentäkaavion mukaan ko. osasta lähtee vain kuusi johtoa eikä johtojen väritkään oikein täsmää.
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Täytyy sit tarkistaa suunnitelma

Eli Rele on 419 (jep, jotain piiriä sisällä)
7M5919506 on Part Number tämän ja eBay kuvan mukaan. Tuolla myös sanottiin kaksi erilaista Pin Outtia kyseiseen laitteeseen. Tarkistan huomenna vielä jos Googlesta löydän jotain parempaa.
Edit saisko tämän 8 napaisen Part Numberin? Ja onko joku muu kuin 419 nro Rele? Puhuin nyt 9 napaisesta eli tuosta eBayn vehkeestä.

Eli Rele on 419 (jep, jotain piiriä sisällä)
7M5919506 on Part Number tämän ja eBay kuvan mukaan. Tuolla myös sanottiin kaksi erilaista Pin Outtia kyseiseen laitteeseen. Tarkistan huomenna vielä jos Googlesta löydän jotain parempaa.
Edit saisko tämän 8 napaisen Part Numberin? Ja onko joku muu kuin 419 nro Rele? Puhuin nyt 9 napaisesta eli tuosta eBayn vehkeestä.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Tän mun rele on "420" ja kyljessä on mm. numerot:
98VW 8C616 BA
7M0 919 506 B
Haynesin kytkentäkaavion mukaan liittimestä 10 lähtee kompuran magneettiventtiilille. Liittimen numeroinnit on kytkentäkaaviossa: 5, 6, 7, 8, 9, 10. Numeroinneissa(kin) on ristiriitaa, kun itse releessä liittimet on numeroitu 1...9.
98VW 8C616 BA
7M0 919 506 B
Haynesin kytkentäkaavion mukaan liittimestä 10 lähtee kompuran magneettiventtiilille. Liittimen numeroinnit on kytkentäkaaviossa: 5, 6, 7, 8, 9, 10. Numeroinneissa(kin) on ristiriitaa, kun itse releessä liittimet on numeroitu 1...9.
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Sahasin releen "poikki" eikä siinä sen kummempaa älyä ollut. Kaksi relettä yksissä kuorissa. Releen pitäisi toimia aivan normaalisti, joten hyvä etten mennyt ostamaan. Vianetsintä jatkuu...
Re: Ford Galaxy vm.2000, ilmastonnin sähköt
Hyvä että selvis edes se asia. En oikein itse löytänyt loppujen lopuks mitään käytännöllistä tietoa.Sötkö kirjoitti:Sahasin releen "poikki" eikä siinä sen kummempaa älyä ollut. Kaksi relettä yksissä kuorissa. Releen pitäisi toimia aivan normaalisti, joten hyvä etten mennyt ostamaan. Vianetsintä jatkuu...
Varmaan voit jakaa tiedon minkä pinnien väleillä on käämit jos joku etsii tietoa?
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"