mondeo vetoakselit.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Kyselly mikä on jo niinku isoväljys kun vetareiden väljyksiä kokeilee?
T:Marko
:ford:
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Kaikki mikä pystysuunnassa tuntuu on liikaa, varsinkin sisäpäässä.
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Juuh...elikkä vetareiden hommaus sit edessä.
T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

onkos kellää tietoa minkälaista ääntä toi vetoakselintukilaakri pitää jos se o menny?
T:Marko
:ford:
Billie
Viestit: 457
Liittynyt: 16 Helmi 2009 19:24

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja Billie »

äijä luuli aikoinaan että sillä oli mondeosta tukilaakeri menny, kun kuuli sen hinnan niin vaihtoikin vain pelkän veto-akselin ja äänet hävisivät.
2016 Focus RS
2003 Mondeo ST220
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ei oo kyllä kokemusta tukilaakerin ääntelystä mutta eiköhän se jotain laahaavan äänen tapausta pidä. vetari taas lonksuu käännettäessä kun on veto päällä ja jos se oikein vituillaan on niin kyllä sen rattiin tuntee. Viimeisillään se tietenki sylkee laakerit pihalle ja matka tyssää siihen. Nimimerkillä muutaman vetarin tuhonneenna silloin joskus nuoruudessa ;D
"harder" is not a very good safeword
Kepa S
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Syys 2011 21:09

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Mulla -96 td mondeossa tärinää vedätettäessä nopeudella 95-105km/h. Olen sitä nyt koittanut selvittää ja täällä joku nyt mainitsi että jos sisämmäiset vetonivelet on löysät pystysuunnassa niin tulee tärinää, mä koitin kuskin puolelta sitä osaa mikä menee vaihteistoon sisälle, sen varran on löysää että tuntee.. Hanttarin puolella sama nivel siinä tukilaakerin kohdalla, myös pientä liikettä, ylös alas suuntaan.. Eikös sen pitäis samalla tavalla olla sitten löysä joka suuntaan jos löysää on? miksi mainittiin että pahempi jos ylös/alas suuntaan löysää :roll: Neuvoista kiittäen! Kepa
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja Omppu »

Kepa S kirjoitti:Mulla -96 td mondeossa tärinää vedätettäessä nopeudella 95-105km/h. Olen sitä nyt koittanut selvittää ja täällä joku nyt mainitsi että jos sisämmäiset vetonivelet on löysät pystysuunnassa niin tulee tärinää, mä koitin kuskin puolelta sitä osaa mikä menee vaihteistoon sisälle, sen varran on löysää että tuntee.. Hanttarin puolella sama nivel siinä tukilaakerin kohdalla, myös pientä liikettä, ylös alas suuntaan.. Eikös sen pitäis samalla tavalla olla sitten löysä joka suuntaan jos löysää on? miksi mainittiin että pahempi jos ylös/alas suuntaan löysää :roll: Neuvoista kiittäen! Kepa
Jos sisänivelessä on YHTÄÄN väljää sivusuunnassa niin se on sökö. Noi Mondeon vetarit on niin halpoja eBayssä tai jos haluaa helpolla päästä Motonetissä että koko akseli vaihtoon!
Kepa S
Viestit: 40
Liittynyt: 08 Syys 2011 21:09

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja Kepa S »

Mä luulen nyt tietäväni mikä osa multa loppu.. Osaisko joku laittaa vielä kuvaa tuosta sisänivelestä että muutkin sen sitten osaavat tutkia ja vika löytyy helpommin :roll: Pääsee sitten helpommalla kuin minä..
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

No niih... nyt vasta sai aikaseks hommata vetarit kummallekki puolen, eipä ollu kalliit ku n.110€ molemmat lähetyskuluineen...
T:Marko
:ford:
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ebay:stäkö tilasit?
"harder" is not a very good safeword
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

Juu sieltä tuli tilattua ja viikon verran meni...
T:Marko
:ford:
Tessu
Viestit: 1743
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Niin ja se välys pitää olla just siinä nivelessä EI siellä lootan sisällä laakereissa kuten mulla tuntu Esorissa sillon ei enää auta kun lootaremppa,ulkopää vetari kyllä lönksuu kun pyörät kääntää linkkuun mutta mullap oli sisäpää väljä eikä kuulunu pyörät linkussa paljon mitään,kolahduksia tuli kun liikkeelle lähti ja nekin voi tulla sitten lootankin sisältä?
Joskus on sen väljän kohdan ettiminen vaikeaa kun voikin olla useammassa kohtaa JO väljää ja äänet voi kuulua alustassa miten vain
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

T:Marko
:ford:
Avatar
MarkoA80
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Marras 2012 16:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja MarkoA80 »

No niih... vetarit vaihatettu ja vähän yli tunti yhteensä meni. Ajo luonnollisesti muuttu parempaa..
T:Marko
:ford:
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja KajS »

Onkohan tää ny oikea paikka, kun on jutusteltu sekä mk2 että mk3 mondeoista?

Jatkan kuitenkin omaa juttua mk3:sta. Tuolta tyyppivikatopiikista

viewtopic.php?f=2&t=20303

Lainaan omaa lainaustani:

"Lainaan itseäni, sillä olen syyllistynyt vetarihössötykseen. Ostin sitte ne uudet vetarit ja sen tukilaakerin ja vein auton korjaamolle vetareiden ja sen tukilaakerin vaihtoon. Mukavaa, asiallista palvelua. Onneksi en vaihtanut itse, siitä ei olisi saanut kuittia.

Odotin varmaan liikoja, sillä edelleen auto pitää vasemmalta edestä sellaista dong-dong-ääntä liikkeelle lähdettäessä. Lisäksi ykkösella ja kakkosella täristää vaikka pyörät olisi suoraan, enemmän kuin ennen remonttia.

Eli näissä nykyautoissa ei kaiketi kannata ruveta vaihtamaan osia varmuuden vuoksi vaan ajaa loppuun ja paalata. Voi olla, ettei troubleshooting-kykyni ole enää parhaat mahdolliset, mutta oletin, että pikku tärinöistä päästään vetarisulkeisilla."

Vaihdatutin siis vetarit alan korjaamolla, en rikkonut itse. Kuitenkin edelleen semmoinen ikävä tärinä vaivaa kaikilla vaihteilla, joilla ajetaan 20-30 km/h nopeuksilla. Tarkemmin tuntuu siltä, että juuri 30 km/h +- 2 marginaalilla täristää. Tärinää ei ilmene ryömintänopeuksissa eikä onneksi yli 40 km/h ja maantienopeuksissa ja 120 km/h menee oikein hyvin. Kytkin pitää hyvin; kolmonen sisään ja kytkin ylös käsijarru päällä stumppaa Duratecin oitis.

Siis mikä peeveli on iskenyt mun Langzeitautoon? Onko Dual-Mass-Flywheel kypsä vai eikö se vetoakselin tukilaakerin asennus onnistunut? Kertokaa nyt viisaammat, vaikka itse aina neuvonkin akunlatausasioissa kaikkia :lol:
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

kokeile vaihtaa renkaden paikkaa jos vaikka renkaissa olis tasapainoitus hieman pielessä.
Toki voihan se massapyöräkin olla mutta yleensä sieltä kuuluu silloin ääntä paikoillaan ollessa tai jopa täristää

edit: eiku hetkinen onko kyseessä bensa?
"harder" is not a very good safeword
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja KajS »

Bensa se on, mutta renkaanvaihtosulkeisiin ryhtyy arkifordmies (ennen kuin paalaa koko laitteen).
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
yritäedes
Viestit: 2181
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

KajS kirjoitti:renkaanvaihtosulkeisiin ryhtyy arkifordmies
Siinä samallahan voi pyöriä ilmassa pyöritellä ja kuunnella/tunnustella, onko laakereissa/vetopyörästössä mitään outoa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja KajS »

yritäedes kirjoitti: Siinä samallahan voi pyöriä ilmassa pyöritellä ja kuunnella/tunnustella, onko laakereissa/vetopyörästössä mitään outoa.
Noin juurikin tuli toimittua, käytettyä kaikkien Alan Miesten neuvoja (pidä kiinni jousesta ymym.). Vaihdoin alle talvirenkaat (nastattomat) juuri tasapainotetut...ja tärinä jatkuu vähän alle 30 km/h.

Laittelin takajarrujakin harrastuksen vuoksi: liukutappeihin uudet kumit, ne uudet jarrupalojen vastapalat, pellit, mitkä lie. Hioin palat ja fiilistelin käsijarrun säädön onnistuneisuutta. Kivaa hommaa sinänsä.

Tuo tärinä varmaan johtaa Das Langzeitauto-projektin päättämiseen silloin, kun auton on 10 v vanha. Tulipahan todistettua itselleni, että pitkäaikaisautojen aika on ohi. En halua mennä Motonettiin vinkumaan osien laadusta tai Motonet-korjaamolle itkemään asennuksen epäonnistumisesta. Nuo kummatkin on hommansa hoitaneet. Minä vaan hössötin ja vaihdatin turhaan ehjät osat.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Tai sitten joku pusla väljä?

Mullä täristää aina aamulla kun lähtee yön jälkeen ajamaan ja tärisee kaikissa nopeuksissa, hetken kun ajaa niin tärinät loppuu. Sitten taas yli 90km/h vauhdissa välillä tärisee ja välillä ei ja välillä tärisee niin hemmetisti ja hetken päästä loppuu ja saattaa mennä monta viikkoa että vain pientä tärinää?

Apparin vetari+laakeri vaihdettu 40tkm sitten, kuskin vetarissa ei ainakaan sillon ollut väljää, toki nyt en ole tarkistanut. Ratti on aavistuksen vinossa vasemalle kun ajaa suoraa ja kun vedättää niin rattia pitää kääntää vastaan vasemalle kun vetää muuten oikealle.

3x katsastus ja mitään vikaa ei ole puslista löytänyt, renkaat kuluu ihan tasaisesti ja auto siis menee suoraan mutta ratti hieman vinossa (huonosti joskus säädetty kulmat), vain vedätettäessä vetää oikealle.

ja siis ratti ei tärisee, vaan koko auto tutisee, tuntee vain penkissä...
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja KajS »

hluukkonen kirjoitti:Tai sitten joku pusla väljä?

Mullä täristää aina aamulla kun lähtee yön jälkeen ajamaan ja tärisee kaikissa nopeuksissa, hetken kun ajaa niin tärinät loppuu. Sitten taas yli 90km/h vauhdissa välillä tärisee ja välillä ei ja välillä tärisee niin hemmetisti ja hetken päästä loppuu ja saattaa mennä monta viikkoa että vain pientä tärinää?

Apparin vetari+laakeri vaihdettu 40tkm sitten, kuskin vetarissa ei ainakaan sillon ollut väljää, toki nyt en ole tarkistanut. Ratti on aavistuksen vinossa vasemalle kun ajaa suoraa ja kun vedättää niin rattia pitää kääntää vastaan vasemalle kun vetää muuten oikealle.

3x katsastus ja mitään vikaa ei ole puslista löytänyt, renkaat kuluu ihan tasaisesti ja auto siis menee suoraan mutta ratti hieman vinossa (huonosti joskus säädetty kulmat), vain vedätettäessä vetää oikealle.

ja siis ratti ei tärisee, vaan koko auto tutisee, tuntee vain penkissä...
Nyt helpotti, autoni on löytänyt Sielun Veljen, Soul Brother. Mullakin tuo tutina on mallia "ratti ei tärisee, vaan koko auto tutisee, tuntee vain penkissä"... ja reidessä.

Poikani, '76 Granadakuski totesi: Kyseessä on ns. foordismi, joskus tärisee ja sitten taas ei. Joten antaa sitten täristää, kun meillä kerran maantienopeudet on ihan OK. Nuo aamututinat on tuttuja, ohjekirjassa pitäisi lukea: Do not do any critical observations during first 5 miles. Niinkuin laatukaiuttimien ohjetta soveltaen: Do not attempt to do any critical listening under a certain period of time, allow the speakers to break-in.

Siispä pitää viedä auto jollekin straipparille, joka maalaa "Shakin' Stevens"-tekstin peräluukkuun , vähän niinkuin Käkön Luiskahuulta matkien.

Tosin tuollaiseen Dartiin vaihtaisin mondeon heti...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
saksoboy
Viestit: 1061
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

hluukkonen kirjoitti:Tai sitten joku pusla väljä?

kun vedättää niin rattia pitää kääntää vastaan vasemalle kun vetää muuten oikealle.

3x katsastus ja mitään vikaa ei ole puslista löytänyt, renkaat kuluu ihan tasaisesti ja auto siis menee suoraan mutta ratti hieman vinossa (huonosti joskus säädetty kulmat), vain vedätettäessä vetää oikealle.

ja siis ratti ei tärisee, vaan koko auto tutisee, tuntee vain penkissä...
Tuo vedättäessä kääntö johtuu joko alatukivarren väljyydestä tai huonosta tasauspyörästöstä (liikaa tehoa)
jos alatukivarsi on väljä niin se pääsee liikkumaan kun pyörä pyrkii vetämään autoa eteenpäin.

huono tasauspyörästö antaa liikaa tehoa toisenpuolen vetävälle pyörälle jolloin ratissa tuntee ns torque twistin. (toki vaatii noin +200 hv tehot etuvetoisella)
"harder" is not a very good safeword
Tessu
Viestit: 1743
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ei etuvetosista hyviä ajo-ominaisuuksia saakkaan aina tärrää ja vetää millo minnekkin,entisenä takavetomiehenä huomannu että takatuupparit ei paljoa tärränny eikä vedelly tai sitten oli jotain JO pahasti pielessä! NIIN ja viankin löyti jopa ihan yksin!
Sama on vaihteen siirroissa,taitaa olla Toyota joka on saanu ne toimimaan vaikka oli vaijereilla!! selvähän tuo kun takatuupparissa on loota vieressä ja 25cm keppi niin ei voi välyksiä olla,nyt saattaa olla semmoset 1metrin tangot sun muuta vipuset välissä jotka väljistyy.
kaksi hyvää puolta oon etuvetosista löytäny,on paino vetävillä pyörillä ja on tasainen lattia ja sen myötä tilaa kabiinissa kun ei oo kardaanitunnelia sisälle puskemassa,muuta ei sitten osaakkaan sanoa...
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: mondeo vetoakselit.

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

saksoboy kirjoitti: Tuo vedättäessä kääntö johtuu joko alatukivarren väljyydestä tai huonosta tasauspyörästöstä (liikaa tehoa)
jos alatukivarsi on väljä niin se pääsee liikkumaan kun pyörä pyrkii vetämään autoa eteenpäin.

huono tasauspyörästö antaa liikaa tehoa toisenpuolen vetävälle pyörälle jolloin ratissa tuntee ns torque twistin. (toki vaatii noin +200 hv tehot etuvetoisella)
Alatukivarret on selvä homma kun ovat alkuperäsiä, eli 9v ja 246tkm ajetut, inssi vain sanoin että mitään vikaa niissä ei ole että ovat vain löystyneet, mutta muuten 100% ehjät. Tuohan nyt ei paljoa maksa kun ostaa uudet ja vaihtaa, samalla ajattelin vaihdattaa sen kuskin puolen vetarin ja 4-pyörä suuntaus niin katsotaan lisää jos tutinat häviää...

Tehoa ei ole liikaa, nimimerkillä kokemusta ON! :lol:
Vastaa Viestiin