Zetec kampiakselin stefa
Zetec kampiakselin stefa
Escort 1,6 vm. 1999 Zetec koneella tiputtaa öljyä alleen. Näyttäisi pahasti siltä että kytkimen puoleisesta päästä olisi kampiakselin stefa sökö. Älkää kovin pelotelko, mutta onko paha rasti? Aivan esikertalainen en ole ruuvaajana, mutta olisi kiva kuulla jos asiaan liittyy jotain erityistä huomioitavaa. Vinkkejä ja varoituksia sudenkuopista otetaan vastaan.
Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty.
Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty.
Re: Zetec kampiakselin stefa
Loota pois ja vauhtipyörä pois ja sithän se jo näkyykin.
Perusruuvaamista mutta ei järin mukavaa ilman nosturia.
Perusruuvaamista mutta ei järin mukavaa ilman nosturia.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Zetec kampiakselin stefa
Todennäköisesti pääsen nosturille. Pitää valmistella hyvin kun autoa käytetään työmatkoihin eli viikonlopun hommia.
Stefa lähtee kai kohtuudella irti tilastaan, esim. ruuvarilla vängäten?
Stefa lähtee kai kohtuudella irti tilastaan, esim. ruuvarilla vängäten?
Re: Zetec kampiakselin stefa
Sain käsiini Alfamerin korjausoppaan, jossa mainittiin takapään stefan vaihdon olevan vaikeaa ilman erikoistyökalua 21-011. Ilman työkalua neuvottiin irroittamaan öljypohja ja tiivistekilpi työn helpottamiseksi. Onko kenelläkään käsitystä tuon työkalun olemuksesta? Tuntuu vähän turhalta avata ylimääräisiä paikkoja, ainakin jos tiivisteet osien saumoissa ovat pitäneet hyvin.
Re: Zetec kampiakselin stefa
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Re: Zetec kampiakselin stefa
Vaikuttaisi olevan työkalu jolla stefa asennetaan paikoilleen. Luulisi sen saavan paikalleen jollain korvikkeellakin, kunhan katsoo tarkasti miten syvällä vanha oli. Saatan erehtyäkin...
Paikallisesta Motonetistä löytyisi stefa, mutta ei öljypohjan, eikä tiivistekannen tiivistettä. Fordilta en ole kysynyt, mutta ei saa viikonloppuna jos nykäisen laatikon irti huomenna.
Paikallisesta Motonetistä löytyisi stefa, mutta ei öljypohjan, eikä tiivistekannen tiivistettä. Fordilta en ole kysynyt, mutta ei saa viikonloppuna jos nykäisen laatikon irti huomenna.
Re: Zetec kampiakselin stefa
Öljypohjassa ihan silikonitiiviste. Jos rupeet hommaan niin vauhtipyörään uudet pultit marmorilta, jos väärin muistan niin ovat kulmakiristettäviä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Zetec kampiakselin stefa
Alfamerin oppaan mukaan pitäisi laittaa uudet pultit, mutta kiristys 110 Nm ilman sitä kulmaa. Stefan asennus ilman erikoistyökalua mainittiin erittäin vaikeaksi, ihmettelen.
Voortilla stefa maksaa noin 92 euroa ja Motonetissä 12, houkutus on suuri sen halvemman perään.
Melkoinen homma pienen asian vuoksi, ne pahuksen vetoniveletkin...
Voortilla stefa maksaa noin 92 euroa ja Motonetissä 12, houkutus on suuri sen halvemman perään.
Melkoinen homma pienen asian vuoksi, ne pahuksen vetoniveletkin...
Re: Zetec kampiakselin stefa
Alapään tiivistesarjassa tulee kaikki kansitasosta alaspäin tulevat tiivisteet. Ostin omaani juur semmosen kun oli kampiakselia myöten kone purussa. Tänään tuun luultavasti asentaan kampuran takastefan.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Re: Zetec kampiakselin stefa
Suosittelen alkuperästä tulee muovinen asennus työkalu mukana eikä tarvi ensviikolla vaihtaa uudestaan..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
Re: Zetec kampiakselin stefa
Motonetissä alapään tiivistesarja 39,90, mutta ei löydy paikallisesta liikkeestä. Kai ne vauhtipyörän pultitkin joutuu uusimaan, lienevätkö kalliita?
Niin, ehkä alkuperäisosat ovat "varma" valinta. Edelleen ihmetyttää, että mikä siinä on niin ihmeellistä etteikö sitä stefaa saa paikalleen ilman juuri oikeaa työkalua, mutta hyvä tieto että alkuperäisen mukana työkalu tulee.
Niin, ehkä alkuperäisosat ovat "varma" valinta. Edelleen ihmetyttää, että mikä siinä on niin ihmeellistä etteikö sitä stefaa saa paikalleen ilman juuri oikeaa työkalua, mutta hyvä tieto että alkuperäisen mukana työkalu tulee.
Re: Zetec kampiakselin stefa
Mahdollisesti ongelma on stefan huulen saaminen ehjänä kampiakselin päälle. En ole tota Zetekin kampiakseli takapään tiivistettä vaihtanut, mutta sensijaan olen vaihtanut Mondeon 1,8 dieselin kampiakselin etupään stefan ilman erikoistyökalua ja se oli hankala. Tässä moottorissa ainakin oli kampuran päässä melko terävät reunat, joten stefa ei noussut pelkästään työntämällä kampuran päälle, vaan huuli taittui ja vahingoittui, eli yksi tiiviste meni harjoitellessa.TAP kirjoitti:Motonetissä alapään tiivistesarja 39,90, mutta ei löydy paikallisesta liikkeestä. Kai ne vauhtipyörän pultitkin joutuu uusimaan, lienevätkö kalliita?
Niin, ehkä alkuperäisosat ovat "varma" valinta. Edelleen ihmetyttää, että mikä siinä on niin ihmeellistä etteikö sitä stefaa saa paikalleen ilman juuri oikeaa työkalua, mutta hyvä tieto että alkuperäisen mukana työkalu tulee.
Re: Zetec kampiakselin stefa
>vauhtipyörään uudet pultit marmorilta, jos väärin muistan niin ovat kulmakiristettäviä.
Totta kai myyvät vaikka kuunkin taivaalta jos joku haluaa vaan ostaa,.
Totta kai myyvät vaikka kuunkin taivaalta jos joku haluaa vaan ostaa,.

Re: Zetec kampiakselin stefa
Stefa ja vauhtipyörä paikoillaan, mutta uusi kytkinlevysarja tulee vasta huomenna. Laitoin stefan paikoilleen ilman työkalua, saas nähä... Alkuperäisen hinta asennustyökaluineen olisi ollut melkein 7 -kertainen.
Glaserin stefa Motonetistä, mutta itse osassa luki "Victor Reinz".
Laatikkoon pitäisi laittaa uudet öljyt. Suosittaako arvoisa raati voortin omaa öljyä, vai löytyykö parempaa ja ennen kaikkea halvemmalla? Laatikko lienee IB5.
Glaserin stefa Motonetistä, mutta itse osassa luki "Victor Reinz".
Laatikkoon pitäisi laittaa uudet öljyt. Suosittaako arvoisa raati voortin omaa öljyä, vai löytyykö parempaa ja ennen kaikkea halvemmalla? Laatikko lienee IB5.
Re: Zetec kampiakselin stefa
No sille lootalle kelpaa mikä vaan tavallinen GL4 luokiteltu öljy.
Synteettisenä jos ei käsivoimat riitä veivaamaan talvikohmeista mineraaliöljyä.
Synteettisenä jos ei käsivoimat riitä veivaamaan talvikohmeista mineraaliöljyä.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/