Mondeo MK3 rallatus/kolina

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
monmk3
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Heinä 2014 13:09

Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja monmk3 »

Auto: Mondeo MK3, bensa 2.0, automaatti. Ajettu 220tkm.

Konehuoneesta kuuluu matalilla kierroksilla raksutus, naputus tms.

Vaihdettu vesipumppu, jossa oli pieni välys, sekä moniurahihnan ohjausrulla, jossa oli myös pieni välys. Ei apua.

Olen lukenut, että imusarjan rallatusvian saa varmistettua irrottamalla alipaineletkun, jolloin äänen pitäisi hävitä. Ei hävinnyt, joten ainakaan englanninkielisen foorumin mukaan vika ei ole siellä.

Ääni kuuluu parhaiten, kun kierrokset laskevat alas esim. laatikko d-asennossa jarru pohjassa. Olen yrittänyt paikallistaa ääntä ja se on jossain siellä moniurahihnan luona. Moniurahihnan irrottaminen poistaa kyllä vian, mutta silloinpa eivät kierrokset putoa tarpeeksi alas.

Syylliseksi epäilen jakoketjun kiristintä. Olen kuullut, että on jollain muullakin aiheuttanut samantyylistä ongelmaa.

Sitten se varsinaiset kysymykset:
- miten vian saisi varmistettua sinne jakoketjun kiristimeen purkamatta puolta autoa?
- löytyykö edullisesti joku, joka voisi jakoketjun kiristimen vaihtaa? Osa näyttää maksavan esim. Hepe Tradingilla 100 euroa.
Auto on Helsingissä.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistuville.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Mulla oli 04 mondeo 2.0 automaatti kuutisen vuotta, myydessä ajettu n.320tkm, eikä rallattanut ketjun kiristin, tai mikään mukaan jakopäässä.. En itse oikein usko tuohon teoriaan, mutta ymmärrän kyllä jos se vie yöunet. Voihan se tietenkin olla, että jos se öljynpaineella kiristyy, ja tyhjäkäynnillä ei tule tarpeeksi painetta tai kanava on tukossa? Mutta sitten se melko varmaan tekee sitä uudellakin kiristimellä. Onkos öljyt vaihdettu ajallaan? Kai noistakin pystyy öljynpaineet mittaamaan jostain, ja ohjetarvotkin jostain varmaan löytyy.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
monmk3
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Heinä 2014 13:09

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja monmk3 »

Ääni on aika mekaaninen, tulee mieleen, että ketju olisi sen verran löysällä matalilla kierroksilla, että osuisi välillä reunaan.

Öljynvaihdot teen n. 8000 km välein, edellisen kerran n. kk sitten. Ääni on jatkunut nyt jo muutaman kuukauden. Ja kyllä, prkl kun vie yöunet.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

En oo kyllä ite kuullut että ois koskaan ollut noissa vikaa jakopäässä.. Kaverikin voortilla hommissa eikä sekään oo puhunut.
Toisin kuin noi volkkarien ketjujakopäät, niin noi japsikoneet yleensä on ollut jakopäästään pomminvarmoja, ei tarvi ikinä vaihtaa ketjua/kiristintä. Yksilölliset viat on tietenkin mahdollisia tossakin, mutta silti epäilen vahvasti.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Skylark70
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Heinä 2014 07:50

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja Skylark70 »

Moi.

Äänen aihettuja voisi olla laturin räikkähihnapyörä! Omassa kikottimessa sama ongelma päällä ja vika mieletämme hihnapyörään rajattiin. Ensi viikon torstaina selviää varmuudella oliko vika hihnapyörässä, kun se vaihdetaan.
monmk3
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Heinä 2014 13:09

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja monmk3 »

Skylark70, kerro ihmeessä miten kävi. Kiinnostaa kovasti :)
Skylark70
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Heinä 2014 07:50

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja Skylark70 »

Moi.

Ei ollut laturin vapaakytkinhihnapyörä äänen aiheuttaja vaan moniurahihnan kiristin.
monmk3
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Heinä 2014 13:09

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja monmk3 »

Skylark70, kiitos paljon tiedostasi.
Saitko jollain keinolla paikallistettua siihen hihnapyörän kiristimeen vai pitikö laturi vaihtaa vian selvittääksesi?
Oliko autosi oireet ihan samat kuin minulla?
monmk3
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Heinä 2014 13:09

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja monmk3 »

Hihnankiristin oli mullakin vian aiheuttaja. Kiitos osallistuneille, taas on hiljainen.
luukkak
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Touko 2014 10:56

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja luukkak »

Mitäs tuon kiristimen vaihto maksaa?
monmk3
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Heinä 2014 13:09

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja monmk3 »

Osa maksoi Motonetissa 120e ja hihnan vaihdoin samalla, 26e. Työ on aika helppo tehdä itse, oikea etufillari irti ja iskarin etupuolella oleva huoltoluukku auki, sitä kautta saa kiristimen vaihdettua, on kahdella pultilla kiinni. Hihnan kanssa tietty oltava tarkka, että mistä kohdista se kulkee.
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Noniin, hieno homma kun tuli kuntoon, eikä tarvinnut turhaan tehdä isoa remonttia!
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Mondeo MK3 rallatus/kolina

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

monmk3 kirjoitti:Osa maksoi Motonetissa 120e ja hihnan vaihdoin samalla, 26e. Työ on aika helppo tehdä itse, oikea etufillari irti ja iskarin etupuolella oleva huoltoluukku auki, sitä kautta saa kiristimen vaihdettua, on kahdella pultilla kiinni. Hihnan kanssa tietty oltava tarkka, että mistä kohdista se kulkee.
Ulkomailta saa koko hihnasarjan halvemalla... 8)

Hihnasarja
Vastaa Viestiin