Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Aihe on saattanut olla jo aiemmin ollut keskustelussa, mutta aloitan kuitenkin uuden ketjun.
Pitkään pohdin ensimmäistä diesel auton ostoa ja koska en ole merkkiuskollinen niin valinta oli vaikea...eli olen ollut reilun viikon Focuksen (1.6TCDi 80kW, 2010, 105tkm) 'omistaja' ja öljynvaihdon yhteydessä törmäsin ahtimen öljyiseen imuputken jota suoranaisesti 'pelästyin'. Mielikuva on ollut, että ko. putki on kohtuu siisti vaikka on huohotuspuolella. Samalla ajattelin kokeilla siipipyörän akselin välystä (kuuma kone) ja oheisesta linkistä löytyy lopputulos.. En
Tänään vielä otan imuputken auki ja tutkin/kuvaan mahdollisen öljy löydöksen sekä kokeilen mutu tuntumalla aksiaalisen välyksen. Ja koska kyseinen auto on ostettu liikkeestä niin varmistelen asiaa ennen yhteyden ottoa.
http://youtu.be/uWI-2QotSbI
Toinen kysymys koskee ilmastoinnin kylmäaineen katoamista neljä vuotta vanhasta autosta...onko focuksissa ollut ylipäätään ilmastoinnin laitteistossa 'tyyppi' vikaa vai onko auto yksiö? Järjestelmä täytettiin myyjän toimesta heti ostohetken jälkeen, mutta alkoi sekin asia vielä painamaan joskos tämä vuotaakin tyhjiin uudestaan eikä vika esiinny lähiaikoina. Aiemmin minulla oli euro Nissan (-02)ja siinä ei kertaakaan järjestelmä tyhjentynyt
Pitkään pohdin ensimmäistä diesel auton ostoa ja koska en ole merkkiuskollinen niin valinta oli vaikea...eli olen ollut reilun viikon Focuksen (1.6TCDi 80kW, 2010, 105tkm) 'omistaja' ja öljynvaihdon yhteydessä törmäsin ahtimen öljyiseen imuputken jota suoranaisesti 'pelästyin'. Mielikuva on ollut, että ko. putki on kohtuu siisti vaikka on huohotuspuolella. Samalla ajattelin kokeilla siipipyörän akselin välystä (kuuma kone) ja oheisesta linkistä löytyy lopputulos.. En
Tänään vielä otan imuputken auki ja tutkin/kuvaan mahdollisen öljy löydöksen sekä kokeilen mutu tuntumalla aksiaalisen välyksen. Ja koska kyseinen auto on ostettu liikkeestä niin varmistelen asiaa ennen yhteyden ottoa.
http://youtu.be/uWI-2QotSbI
Toinen kysymys koskee ilmastoinnin kylmäaineen katoamista neljä vuotta vanhasta autosta...onko focuksissa ollut ylipäätään ilmastoinnin laitteistossa 'tyyppi' vikaa vai onko auto yksiö? Järjestelmä täytettiin myyjän toimesta heti ostohetken jälkeen, mutta alkoi sekin asia vielä painamaan joskos tämä vuotaakin tyhjiin uudestaan eikä vika esiinny lähiaikoina. Aiemmin minulla oli euro Nissan (-02)ja siinä ei kertaakaan järjestelmä tyhjentynyt
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
monesti noissa on lauhdutin kenno välijäähdyttimen takaa puhki
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Toi välys on kyllä aika roimaa luokkaa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Öljyt kannattaa vaihtaa useammin kuin 20 tkm välein öljyn sekaa tuleva karsta paska tukkii turbon öljyn kierron banjopultin sisällä oleva sihti tukkeutuu ja turbo leikkaa kiinni siis jos sihti on paikoillaan . Ellei joku oo jo ottanu pois
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Puolisen milliä on aika normaali välys siiven halkaisijan suuntaan. Laakerit tiivistyy vasta koneen käydessä öljynpaineella. Akselin suutaista välystä ei saisi olla juuri lainkaan.
Mondeo 130 tdci -02
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Kiitos paljon vastauksista... ahtimen akselissa tuntui selvä aksiaalinen välys tosin sormen päillä akselin päästä oli vaikea kokeilla. Linkistä löytyy kuvia pari kappaletta 30km:n ajon jälkeen (imu kaulus sekä -putki on puhdistettu ennen ajoa) sekä video ilman imupuilen putkea. Omasta mielestä tuo ahtimen ääni ei kuullosta normaalilta?
https://www.dropbox.com/sh/pf0pj2oujaut ... AyYYjuDB2a
https://www.dropbox.com/sh/pf0pj2oujaut ... AyYYjuDB2a
-
- Viestit: 1168
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Rupesi kiinnostamaan toi sihtihomma.savis kirjoitti:Öljyt kannattaa vaihtaa useammin kuin 20 tkm välein öljyn sekaa tuleva karsta läjä tukkii turbon öljyn kierron banjopultin sisällä oleva sihti tukkeutuu ja turbo leikkaa kiinni siis jos sihti on paikoillaan . Ellei joku oo jo ottanu pois
Omalla fokkerilla on ajeltu nyt 100 000km ja öljyt vaihdettu 15-20tkm välein.
Ajo on pääasiassa maatieajoa ja usein sellaisia Tampere-Oulu tai Tampere-Rovaniemi siivuja.
Kylmällä koneella lyhyttä patkää ei tule juuri ollenkaan.
Kohta pitäisi taas vaihtaa öljyt, suodatin ja naftansuodatin niin mietin, että josko tuohon sihtiasiaan syventyisi tarkemmin samalla käsien likaamisella.
Onko se sihti turbon puoleisessa vai putken alkupäässä?
Mitä huomioonotettavaa/ansoja hommaan liittyy?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Jos siinä on pultissa on sihti, pitää koko pultti vaihtaa. Hieman oudolta kuulostaa miksi suodattimen läpi tulutta öljyä vielä ajetaan sihdin läpi....
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 1168
- Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Ilmeisesti tämä sihdin poisto/vaihto ei ole kovinkaan yleinen toimenpide, koska kukaan ei jaa kokemuksiaan....
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 30 Joulu 2015 17:35
Re: Focus 1.6TCDi, turbon välys ja ilmastoinnin tyhjeneminen
Vanha ketju mut vastaillaan.
Turbotietäjiä näyttää olevan liikkeellä. Lämpimänä tai kuumalla koneella noilla välyksillä ei ole mitään merkitystä. Kylmänä ne katsotaan. On räplätty aikasta montaa liukulaakeriturboa ja ihan uusissakin on melkoset välykset jo kylmänä kuumasta puhumattakaan. Kylmänä pitkittäisvälystä ei juurikaan saa olla (lämpimänä on sitten muutama millin kymmenys) poikittaisvälystä voi olla vähän samassa tilanteessa, tämä välys tekee sen että öljyä pääsee joko imu-tai pakopuolelle. Suuri pitkittäisvälys syö kompressorikoteloa koneeseen. Garreteissa yleisesti on aika pikkuvälykset mutta Holseteissa saattaa olla kylmänäkin molempia. Kysyisin uuden pultin vaikka tiskiltä, jokin syy sillekkin on siellä
Turbotietäjiä näyttää olevan liikkeellä. Lämpimänä tai kuumalla koneella noilla välyksillä ei ole mitään merkitystä. Kylmänä ne katsotaan. On räplätty aikasta montaa liukulaakeriturboa ja ihan uusissakin on melkoset välykset jo kylmänä kuumasta puhumattakaan. Kylmänä pitkittäisvälystä ei juurikaan saa olla (lämpimänä on sitten muutama millin kymmenys) poikittaisvälystä voi olla vähän samassa tilanteessa, tämä välys tekee sen että öljyä pääsee joko imu-tai pakopuolelle. Suuri pitkittäisvälys syö kompressorikoteloa koneeseen. Garreteissa yleisesti on aika pikkuvälykset mutta Holseteissa saattaa olla kylmänäkin molempia. Kysyisin uuden pultin vaikka tiskiltä, jokin syy sillekkin on siellä