Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Eli ko. autossa palaa moottorin vikavalo ja kyseinen vikakoodi on tälläinen: Joutokäyntiseos (lohko 1) liian laiha. Onko mitään hajua mikä tuon voisi aiheuttaa? Olisi mukava kuulla mahdollisesti jotakin suuntaa tuosta, ennen kuin huoltoon tuon laittaa.
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Voisiko suuttimessa olla häikkää? Pystyisikö mittaamaan ohmit ja vertaamaan muihin?
Tai imuilmavuoto, suihkii starttipilottia imusarjan liitoksiin Ym, jos kierrokset nousee niin vuotoa.
pasi
Tai imuilmavuoto, suihkii starttipilottia imusarjan liitoksiin Ym, jos kierrokset nousee niin vuotoa.
pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Ensin kuitata vika ja jos sitten tulee uudestaan niin pestä maffi-anturi tai ostaa uusi.
Onko vakio peli? Vai onko laitettu esim.putkisto? Lambdalta lähtisin sitten hakemaan vikaa.
Onko vakio peli? Vai onko laitettu esim.putkisto? Lambdalta lähtisin sitten hakemaan vikaa.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Ymmärsinkö oikein että "lohko 1" tarkoittaa SYLINTERI 1? Vai kaikissa sylintereissä laiha seos?
Itse ainakin yrittäisin polttoaineen sekaan laitettavaa puhdistusainetta aluksi, sillä se on halpa ja helppo tapa kokeilla jos yksittäinen suutin on vain hieman likainen. Motonetistä taitaa saada eri valmistajilta 5-20e hintaan.
Jos laiha seos kaikissa sylintereissä, niin voisin itsekkin veikata lambdaa tai imuvuotoa ennen imusarjaa (heti ilmamäärämittarin jälkeen). Tai pakoputki vuotaa ja sekoittaa lambdan toimintaa (luulee seosta laihaksi)?
En tosin tiedä mistä koneesta on tarkalleen kyse, mutta tälläisiä ajatuksia tuli mieleeni.
Itse ainakin yrittäisin polttoaineen sekaan laitettavaa puhdistusainetta aluksi, sillä se on halpa ja helppo tapa kokeilla jos yksittäinen suutin on vain hieman likainen. Motonetistä taitaa saada eri valmistajilta 5-20e hintaan.
Jos laiha seos kaikissa sylintereissä, niin voisin itsekkin veikata lambdaa tai imuvuotoa ennen imusarjaa (heti ilmamäärämittarin jälkeen). Tai pakoputki vuotaa ja sekoittaa lambdan toimintaa (luulee seosta laihaksi)?
En tosin tiedä mistä koneesta on tarkalleen kyse, mutta tälläisiä ajatuksia tuli mieleeni.
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Ei tarkoita, V-koneita varten on happitunnistimille tehty ohjainlaitteelle "sijainti" lohko (block) ja sensor. Lohko tosiaankin tarkoittaa lohkoa, V-koneissa 1 on yleensä vasemmanpuolinen ja 2 oikeanpuolinen. Rivikoneissa on vain yksi lohko, joten se on oletuksella 1. "Sensor 1" on ennen kattia ja "Sensor 2" vastaavasti katin jälkeinen.
Tuo "laiha seos" on aika huonosti ilmaistu, todennäköisesti tarkoittaa, että jollain hetkellä happea on ollut pakokaasuissa liikaa, tai "on ollut". Happitunnistimet, etenkin lämmitettävät eivät ole ikuisia ja rupeavat useimmiten oireilemaan turhilla vikakoodeilla. Vikakoodi voi olla myös ihan oikea ja voi johtua hyvin monesta asiasta. Ekaksi varmaan kannattais poistaa ja sitten katsoa ilmestyykö uudestaan. Kun ilmestyy niin funtsii lisää.
Tuo "laiha seos" on aika huonosti ilmaistu, todennäköisesti tarkoittaa, että jollain hetkellä happea on ollut pakokaasuissa liikaa, tai "on ollut". Happitunnistimet, etenkin lämmitettävät eivät ole ikuisia ja rupeavat useimmiten oireilemaan turhilla vikakoodeilla. Vikakoodi voi olla myös ihan oikea ja voi johtua hyvin monesta asiasta. Ekaksi varmaan kannattais poistaa ja sitten katsoa ilmestyykö uudestaan. Kun ilmestyy niin funtsii lisää.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
No ei tolla lohkojaolla taida paljon olla tekemistä moottorin perusrakenteen kanssa. Rivinelareissakin on ollut 2 kattia ja 4 lambdaa jo ties kuin kauan ja sillä lohkotiedolla määritellään kummasta katti+lambdat -yksiköstä on kyse.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Noniin unohtuipa tämä ketju kokonaan... Eli tuo vikakoodin kuvaus oli suoraan lapulta minkä mulle antoivat, voin kaivaa tarkan koodinkin jos siitä apua on. Perjantaina vaihdettiin lambda-anturi uuteen ja hetken näyttikin hyvältä. Lauantaina vika kuitenkin palasi ja valo palaa taas. Ennen huoltoa tuo vikavalo sammui jopa hetkeksi ja auto toimikin normaalisti, mutta nyt taas samat oireet kuin aikaisemminkin. Meneekö auto johkin ns. vikamoodiin kun tuo valo tuolla palaa? Nimittäin auto ei anna täysiä tehoja koska vain noin puolet turbon paineistakin on mukana. Auto on siis täysin vakio ja räpeltämätön. Mitenhän huollossa suhtautuvat kun vika ei tuossa lambdassa ollutkaan? Sanoivat kyllä, että tutkivat ensin onko vika siinä vai ei ennen vaihtoa... Ja ilmeisesti ei ollut.
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
äläpäs vielä hätäänny. Kyllä se menee vikamoodiin,jos taulussa vika.
Vaihda maf anturi seuraavana. Menee yleensä paskaiseksi ajan kanssa,jos varsinkin käytetty caissia tai kartio vaparisuodatinta.
Eli se moottorin päällä oleva ilma-anturi. Toinen anturi löytyy ennen kaasuläppää.
St on kova vikakoodeileen ja kerää aika paljon vikakoodeja.
Mullakin on ollut kerran talvella yli 7-vikakoodia,mutta kuittauksella palautui ihan normitilaan.
Omasta olen vaihtanut map-anturin kerran,kun ei auto lähtenyt käyntiin. Mut vikakoodi näyttikin sitä vikaa. Toinen mikä pitäisi itsellekin vaihtaa on maf-anturi. Tosin olen sen kerran pessyt.
Ahtopaineen ohjaus löytyy turbon päältä. Niitäkin on mennyt ja sen takia ei nosta paineita.
Mä en usko tuohon sylinterihommaan. Vika on jossain muualla.
Edit: btw mites auto reagoi moottoritiellä? Kun lämäsee 5-vaihteella kaasun pohjaan ja ottaa kiihdytyksen? Miettiikö tai pätkiikö vähän?
Itsellä oli ykkös sylinterin tulppa ihan ruosteessa.Jostain syystä pääsee vettä tulpalle. Jokseenkin myös mk1 koppa ongelma.
Saattaa oireilla,mut voi käydä niin kuumana,ettei ole vaikutusta.
Vaihda maf anturi seuraavana. Menee yleensä paskaiseksi ajan kanssa,jos varsinkin käytetty caissia tai kartio vaparisuodatinta.
Eli se moottorin päällä oleva ilma-anturi. Toinen anturi löytyy ennen kaasuläppää.
St on kova vikakoodeileen ja kerää aika paljon vikakoodeja.
Mullakin on ollut kerran talvella yli 7-vikakoodia,mutta kuittauksella palautui ihan normitilaan.
Omasta olen vaihtanut map-anturin kerran,kun ei auto lähtenyt käyntiin. Mut vikakoodi näyttikin sitä vikaa. Toinen mikä pitäisi itsellekin vaihtaa on maf-anturi. Tosin olen sen kerran pessyt.
Ahtopaineen ohjaus löytyy turbon päältä. Niitäkin on mennyt ja sen takia ei nosta paineita.
Mä en usko tuohon sylinterihommaan. Vika on jossain muualla.
Edit: btw mites auto reagoi moottoritiellä? Kun lämäsee 5-vaihteella kaasun pohjaan ja ottaa kiihdytyksen? Miettiikö tai pätkiikö vähän?
Itsellä oli ykkös sylinterin tulppa ihan ruosteessa.Jostain syystä pääsee vettä tulpalle. Jokseenkin myös mk1 koppa ongelma.
Saattaa oireilla,mut voi käydä niin kuumana,ettei ole vaikutusta.
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Jos autossa on kaksi kapeakaista (NB) lambda/O2 sensoria niin helpointa ja varminta on vaihtaa ne päikseen ja kahtoo tuleeko koodi uudestaan samasta vai tuleeko siitä tietyllä sensorilla.
Jos tulee samasta paikasta koodi niin siihen tuleva johossa vikaa (ilmeisesti maadoitus).
Jos tulee samasta paikasta koodi niin siihen tuleva johossa vikaa (ilmeisesti maadoitus).
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Ei mielestäni nyi kiihdyttäessä ainakaan kovin rajusti. Matalilla kierroksilla kerää melkein täydet ahdot kyllä, en jaksa uskoa kyllä et olis mitään turboon tms liittyvää. Tulpat mullakin kävi mielessä kyllä. Hain tuota polttoaineen sekaan laitettavaa ainetta ja kaadoin äsken tankkiin. Katsotaan vaikuttaako! Sylettää vaan maksella turhasta ja itse kun ei ihan kovin suurta osaa tuolle tehdä 

Re: Focus ST MK2 (-06) moottorin vikavalo...
Nyt kun töistä kotiin ajoin niin kyllähän auto hieman nykiikin. Ihmeissään olivat merkkiliikkeessä kun kävin sanomassa että ei auttanut lambdan vaihto... Saakohan tuosta "turhasta" vaihdosta mitään hyvityksiä? Auto on menossa uudemman kerran tutkittavaksi.
E: Tutkinpas tuota autoa hieman, ja löytyi tälläinen: http://kuvaton.com/k/y8OZ.jpg
Kyseinen osa (siis tuo missä oranssin värinen liitin) oli murtunut ja ollut liimattu kuumaliimalla kiinni. Tuo oli siis kokonaan irti. Patentoin sen takasin kiinni ja on pysynyt ainakin vielä. Mikä on tuo kyseinen osa ja voiko aiheuttaa tuollaisia ongelmia mistä oon puhunut?
E: Tutkinpas tuota autoa hieman, ja löytyi tälläinen: http://kuvaton.com/k/y8OZ.jpg
Kyseinen osa (siis tuo missä oranssin värinen liitin) oli murtunut ja ollut liimattu kuumaliimalla kiinni. Tuo oli siis kokonaan irti. Patentoin sen takasin kiinni ja on pysynyt ainakin vielä. Mikä on tuo kyseinen osa ja voiko aiheuttaa tuollaisia ongelmia mistä oon puhunut?