jyha kirjoitti:250 000km ja koko pakka uusiksi. Suuttimien toiminta on niin hienovaraista ja tarkkaan säädettyä, että tuli vaan kilometrit täyteen. Tuskin olis suodattimen vaihtelulla pidennetty merkittävästi kestoa.
Jos ajattelee, että 4000rpm vauhdissa jokainen suutin tekee kolme ruiskutusta per palotapahtuma, voi ehkä ymmärtää kuinka tarkat toleranssit on kyseessä. Mekaaniset osat vaan väkisinkin kuluu.
Totta puhut, mutta tämä 250tkm on kuitenkin varsin heiluva näkemys.
Eihän ne uusia enää siinä kohdassa ole, mutta niin kauan kun moottori käy hyvin, eli suuttimet on toleranssien sisällä, ei niitä turhia kannata vaihtaa. Elektroniikka kuitenkin seuraa niitä varsin tarkkaan, jolloin ilmoitus kyllä tulee vaihdon ollessa tarpeellinen.
Ei tuo kuitenkaan aivan kauhea kustannus ole nykästä kaikki neljä kerralla uusiksi, mutta saa odottaa myöhempää aikaa, kun on vespumppu & vauhtipyöräremontit jo ovella..
Ja oikeasti jokaikinen epäpuhtaus (vesi ja muut kuonat) todellakin heikentää näiden kestoa. Myös nykyaikainen diesel on hieman ongelmallista varsinkin pumpun kohdalla, kun se ei oikeen tahdo voidella.
Common-raileissa se pienikin murunen voi tehdä jo paljon, esimerkiksi JCB on kaivinkoneissaan EcoMAX-moottoriinsa kylkeen laittanut neljä (4) polttoainesuodatinta. Yksi esierotin, kaksi hienompaa vedenerotin ja viimeisenä 2micronin pääsuodatin. Todennäköisesti tämä on vain varotoimenpide, etenkin kun noita vehkeitä tankkaillaan paskaisista säiliöistä yms, mutta kertoo aika paljon 2000bar CR-järjestelmän herkkyydestä. Sama moottori liikkuvassa kalustossa (pyöräkuormaaja / kurottaja) kulkee ihan yhdellä vedenerottimella ja pääsuodattimella..