Transit 03 & kaksi akkua?

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
ransettimies
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:46

Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja ransettimies »

Ostin joku aika sitten 03 Transitin käytettynä. Autossa on kaksi akkua.

Pari viikkoa sitten akusta loppui virta ja piti ladata täyteen. Olen käyttänyt lisälämmitintä aika sumeilematta, koska olen luullut että se ei koskaan käytä toista akkua. Ladatessani tsekkailin akkuja ja näyttäisi siltä että ne akut on suoraan kytketty rinnan, eli erillistä pelkkään starttiin varattua akkua ei olisikaan. Pitäisikö asian olla niin, vai onko joku edellinen omistaja muutellut kytkentöjä?

Akut ovat alkuperäiset (ja näin ollen varmaan vaihtokuntoiset kohtapuoliin). Ne ovat samanlaiset, eli rinnankytkentä ei sinänsä ole sen ihmeellisempää. Hassua vain jos autossa on kaksi akkua mutta erillisiä rooleja niille ei kuitenkaan olisi annettu. Onks tietoo miten homma menee?
Herkko
Viestit: 462
Liittynyt: 12 Helmi 2005 19:26
Paikkakunta: LapLand

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja Herkko »

Kyllä Ransitissa kuuluu
olla kaksi akkua rinnan,eli järjestelmä
12 volt.

Saadaanhan sillä virtakapasiteettia
lisättyä verrattuna yhteen.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja Krisse »

ransettimies kirjoitti:Hassua vain jos autossa on kaksi akkua mutta erillisiä rooleja niille ei kuitenkaan olisi annettu. Onks tietoo miten homma menee?
Eiköhän se nyt noin oo useimmissa tehastekosissa ratkaisuissa, poislukien ehkä matkailuautot ja jotkut muut erikoisvarustellut tapaukset.

Ideahan on siinä että kaksi pientä akkua on helpompi sijoittaa konehuoneeseen tai muualle verrattuna yhteen isoon.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
ransettimies
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:46

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja ransettimies »

Ok, homma selvä, kiitokset vastauksista! Täytyy olla vaan varovaisempi sen lämmittimen käytön kanssa tai asentaa joku ylläpitolaturi siihen. Ne Defan omat laturit vaan ovat turkasen kalliita.
bug85
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Marras 2009 07:45

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja bug85 »

Laturi on ihan ehdoton, varsinkin jos tulee vähinkin enemmän lyhyttä ajelua. Itse laitoin -02 dieselin mondeoon syksyllä defan laturin, ja en ole katunu. Nytkin viime viikolla, kun tuli käytetty reilummin eberiä, niin eipä se lähtenykkään enää yhtenä aamuna käyntiin. Mutta kun laitoin laturiin niin johan lähti töhisemään.
Defan laitoin sen takia, että autossa ei ole ollenkaan lohkolämmitintä, joten ei tarvinnut nyt vetää kuin defan johtosarja laturille, ei sisälle asti. Muuten CTEK ajaa täysin saman asian.
ransettimies
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Tammi 2010 21:46

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja ransettimies »

Kiitos kommentista. Tuo CTEK taitaa olla vähän kukkaroystävällisempi ja hyvää olen niistä kuullut että täytynee varmaan investoida sellainen.
bug85
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Marras 2009 07:45

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja bug85 »

CTEK toimii hyvin-tutulla oli avensiksessa sellainen sisätilanpistokkeessa kiinni. Ja onhan se CTEK paljonkin halvempi, mutta jos ei ole autossa sisätilanhaaroitinta tai lohkolämmitintä ollenkaan niin Defan laturi on sitten yksinkertaisempi laittaa. Tähän tulokseen tulin ainakin -02 mondeon osalta, kun itselle laitoin.
carnivale
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2014 21:33

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja carnivale »

Hei,

omassa -00 Transitissa myös kaksi Boschin S4008 74Ah akkua ilmeisesti rinnakkain.. Ainakin johdot liikkuu plussasta plussaan ja miinuksesta miinukseen.

Olen laittamassa tämän lisäksi vielä hupiakkua erikseen, mutta alkoi mietityttämään.. Onkohan kolmannen akun laittaminen sen ihmeellisempää oli sitten yksi tai kaksi akkua valmiina penkin alla?

Eli plussasta johto releeseen ja siitä hupiakkuun? Miinuksen maadotan koriin?

Ja eikös tuo jännite pysy 12V kun nuo akut näyttäs olevan rinnakkain kytketty?

Liekö kukaan tehnyt vastaavia viritelmiä?

-Olli
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Jos on mahdollista että mahtuu niin AINA olis parempi että olis se yksi iso 12v akku! sillon ei syö akut toinen toisiaan,ja kyllä juu akut rinnan + / + ja -/ - yhteen tulee 12v ja 120A jos laitatkin akut peräjälkeen eli +/- ja +/- onkin jännite 24v ja 60A. jos esim.on kaksi 60A akkua,normikytkennällä ei voida ottaa rinnankytkiessä vain toiselta akulta virtaa,sarjassa taas voidaan.
Aina kun akkuja lisätään pitää myös ottaa huomioon jaksaako laturi ladata pienellä matkalla niitä akkuja tarpeeksi täyteen jos on lämmittimiä ym kuluttajina,sillon pitää olla suurempi laturi autossa.
Siinä syy onkin että kun pikkupakuun ei mahdu sitä yhtä isoa 120A akkua niin pitää tehdä se kahdella 60A akulla mitkä rinnankytkiessä tuottaa kummiskin sen 120A,on se kyllä jännä kun jossain Ducatossa on yksi isompiakku jotain 80-100A ja Transiitti vaatii sen 2kpl? että mitähän tässä taas on mietitty?
focst
Viestit: 2563
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja focst »

Raha ratkaisee tehdas säästää kun vain lisälämmittimellä varustettuihin laitetaan toinen akku kaveriksi..muuten pelaa täysin yhdellä 60a akulla..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ex Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Kuga 2.5 Phev Active X 2024
carnivale
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Maalis 2014 21:33

Re: Transit 03 & kaksi akkua?

Viesti Kirjoittaja carnivale »

Juu säikähdin ihan ku penkin alla olikin kaks akkua! Ajattelinkin näin, että varmaan ovat webastoa varten lyöneet toisen akun kylkeen. Tosin olisivat kyllä yhden isonkin saaneet tuonne varmasti ujutettua.

Mutta siis, ei kai tuo haittaa jos hupiakku ottaa molemmista akuista virtaa. Ja tuota latausta en tullutkaan ajatelleeksi. Rele käsittääkseni kytkee akut toisistaan irti siinä vaiheessa kun alkaa poweri loppumaan eikä päästä kaikkia akkuja tyhjiksi.

Mutta niin tuo lataaminen, tulee todennäköisesti hiukan pidempää matkaa kuitenkin ajettua aina ladatessa akkuja. Eikä ole kyllä haisua millainen laturi noissa Transiteissa on, jotta jaksaako se vääntää..
Vastaa Viestiin