
MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Kertokaapas viisaat, että onko se aina vetareista johtuvaa vika jos vedätettässä(ylämäki tai pieni auton ohitus) tai kiihdytettäessä riskimmin tuntuu, että amalgaamit irtoaa leegoista. Jarrutettaessa tuntuu että lähetään ojaanpäin, eli alatukivarren vaihtoon joutuu, mutta voiko tuo tärinä johtua myös väljästä alatukivarren puslista tai alapallosta? Tasasella ajaessa kulkee kuin juna eikä täristä ja oikein nätisti kiihdytettäessä ei niin pahasti tärise. Purkamallahan tuosta selvän saa varmasti, mutta kun kiinnostaa niin kysytään. Koneena 2l voimakone(tottakai ne voiman alla kaikki osat antautuu
)

Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Mulla loppu tärinät ku vaihdoin apukuskinpuolen vetari. Mul vaan alko täräjää ku nopeus nousi yli sadan. ja auto 2.0l MK2 mondeo.
Ford kerran niin aina Ford
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Tuo täräjää jo heti ykkösellä jos kiihdyttää. Maantie/motariajossa ilman vedätystä saa ajaa 120km tunnissa eikä mitään tärinöitä ole havaittavissa. Mutta koskeppa kaasupedaaliin, niin jovain alkaa tärisyttämään. Voisko se tohjo alatukivarren pusla/alapallo tehä tuommosen efektin. Olenhan toki autolla ajanut jo 15km oston jälkeen eli voi olla vähän aikasta kyseenalaistaa mikä on rikki
Tänään tutkitaan lisää.

Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
No tuota, sanotaanko näin että silmillä näkee puslien kunnot ainakin ammattilainen, ja alapallon pystyy kokeilemaan.
Vetareista ei oikein tiedä onko ne paskana vai ei?
Mutta sotketaan soppaa kertomalla että mitä ihmettä siellä vielä voi olla kun on melkein samat oireet vaikka on uutta osaa:
-kiihdyttäessä täristää ja jarruttaessa täristää pahasti. Ei oikeastaan muulloin täristä.
-alatukivarret upouudet (lemföööörderit), suuntaukset teetetty ja kunnossa
-oikea vetari kk sit uusittu, vasenkin ainakin kerran joskus
-jarruttaessa voi puoltaa ja myös ajaessa voi vaihdella kumpaan suuntaan puoltaa, vaikka enimmän aikaa meneekin suoraan
-jotkut pyöränmutterit tuntuu edelleen löystyvän ajossa, vaikka olisi uudetkin pyöränmutterit ja kireällä, sama oli peltivanteissa ongelmana.. sitten kun kiristää niin on ehkä muutaman kilometrin hyvä ajaa (nyt oli oik. edessä 2 kpl löystynyt puol kierrosta).
kierot jarrulevyt vai kiero aluvanne vai mitä ihmettä..
Vetareista ei oikein tiedä onko ne paskana vai ei?
Mutta sotketaan soppaa kertomalla että mitä ihmettä siellä vielä voi olla kun on melkein samat oireet vaikka on uutta osaa:
-kiihdyttäessä täristää ja jarruttaessa täristää pahasti. Ei oikeastaan muulloin täristä.
-alatukivarret upouudet (lemföööörderit), suuntaukset teetetty ja kunnossa
-oikea vetari kk sit uusittu, vasenkin ainakin kerran joskus
-jarruttaessa voi puoltaa ja myös ajaessa voi vaihdella kumpaan suuntaan puoltaa, vaikka enimmän aikaa meneekin suoraan
-jotkut pyöränmutterit tuntuu edelleen löystyvän ajossa, vaikka olisi uudetkin pyöränmutterit ja kireällä, sama oli peltivanteissa ongelmana.. sitten kun kiristää niin on ehkä muutaman kilometrin hyvä ajaa (nyt oli oik. edessä 2 kpl löystynyt puol kierrosta).
kierot jarrulevyt vai kiero aluvanne vai mitä ihmettä..
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Sisemmät vetonivelet aiheuttaa tuollaista oiretta. Eli muuten OK, mutta vedätettäessä varsinkin kovemmalla vauhdilla täristää riskisti...
-Nyt rullaa: S-max -17 2.0TDci 211hp , GrandCMax -12 1.6Tdci
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Moto Guzzi V11 Sport
Aiemmat kumppanit:
SMax -09 2.2TdCI
Mondeo -00 2.0l Zetec, -05 2.2TdCI STW
Escort 1.3 -83, -85, 1.6 -95, -96, GT 1.8 Stw -98
Sierra 1.6C -87
Fiesta 1.6S -89
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Onko vetarin napamutteri kiristetty oikeaan momenttiin? Äkkiseltään vois kuvitella et jos on jäänyt vähän löysää niin se ehkä vois vaikuttaa...tersa kirjoitti: -oikea vetari kk sit uusittu, vasenkin ainakin kerran joskus
-jotkut pyöränmutterit tuntuu edelleen löystyvän ajossa, vaikka olisi uudetkin pyöränmutterit ja kireällä, sama oli peltivanteissa ongelmana.. sitten kun kiristää niin on ehkä muutaman kilometrin hyvä ajaa (nyt oli oik. edessä 2 kpl löystynyt puol kierrosta).
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
PIdän sopan sotkemisesta, joten hämmennän vain hieman lisää.
Itsellä -99 farkku, mittarissa ~220tkm. Sama vika kun rahikaisella, paitti jarrutuksissa ei tärrää, eikä puolla. Eikä myöskään mutterit irtoile
Mutta tosiaan oon tota samaa ihmetelly ja epäilly useesti vetareita. Etupään alustaosat on nyt vajaa 2 vuotta vanhoja, toi ongelma oli kyllä sillonki ku vaihdoin kaikki. Nelipyöräsuuntaus tehty syksyllä.
MUTTA
Toisinaan kun lähtee niin ei tärinää, oon omalla kohdalla alkanu epäilemään, että oisko se kytkin kun siellä ravistais. Todennäköisesti kyseessä on joko ne vetarit tai sitten joku hämärämpi monen vähän väljän osan yhteisvaikutus. Orkkista tossa on vielä etujouset-, iskarit, yläpään laakerit ym. hilut, kytkin, vetarit ja laakerit. Oon kuitenkin jo sen verran turtunut tuohon vikaan, kyseessä on kuitenkin 15 vuotta vanha auto. Ja noitten vikojen korjaaminen tulisi niin tajuttoman kalliiksi, ettei vaan oo järkee.
Itsellä -99 farkku, mittarissa ~220tkm. Sama vika kun rahikaisella, paitti jarrutuksissa ei tärrää, eikä puolla. Eikä myöskään mutterit irtoile

MUTTA
Toisinaan kun lähtee niin ei tärinää, oon omalla kohdalla alkanu epäilemään, että oisko se kytkin kun siellä ravistais. Todennäköisesti kyseessä on joko ne vetarit tai sitten joku hämärämpi monen vähän väljän osan yhteisvaikutus. Orkkista tossa on vielä etujouset-, iskarit, yläpään laakerit ym. hilut, kytkin, vetarit ja laakerit. Oon kuitenkin jo sen verran turtunut tuohon vikaan, kyseessä on kuitenkin 15 vuotta vanha auto. Ja noitten vikojen korjaaminen tulisi niin tajuttoman kalliiksi, ettei vaan oo järkee.
Tossa voi olla jotain perää, mutta silloin tuon välyksen pitäis kaiken järjen mukaan tulla pyöränlaakerista. Jos se vetari ei oo ihan oikeeseen momenttiin vedetty niin ei se pyörät maassa sieltä mihinkään lähde. Myöskään mielestäni se ei vaikuta nivelien päittäispituuteen tai asemaan, josta vois syntyä tuota murrosta.tuomaz kirjoitti: Onko vetarin napamutteri kiristetty oikeaan momenttiin? Äkkiseltään vois kuvitella et jos on jäänyt vähän löysää niin se ehkä vois vaikuttaa...
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Tuosta napamutterista sen verran, että onko navan laakeri entinen kun näytti vänkärin puolen navassa olevan vähän välystä. Kun eikai tuo napamutteri enää etuvavassa sitä laakeria kiristä? Vai kiristääkö se sitä sittenkin?
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
En ny löytäny tiettoo et pitääkö olla välystä, mut jos pitää niin ei mitään hirveetä välystä. Rohiseeko/takelteleeko ku pyöritä rengasta tai jarrulevyy??
Vetoakselinpään (pyörän navan ) mutterin momentti on 340Nm.
Vetoakselinpään (pyörän navan ) mutterin momentti on 340Nm.
Ford kerran niin aina Ford
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Ei tarktele eikä äännä. Noo katotaan nyt, vaihdan vetarit ja alatukivarret ja käytän leimalla. Sittenpä tietää mitä setä sanoo 

Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
290Nm sanoo omaan mk2:seen autodata napojen momentiksi. Ja ei siinä kyllä välystä kuulu olla, itse vetonivelessä on jonkin verran päittäisvälystä. Jos se välys löytyy siitä napamutterista ja navan välistä niin sitten on joku pielessä. En oo purkanu tai vaihtanut vielä omaan laakereita, mutta luulisin, että se on sellainen leveä kartiorullalaakerikasetti joka siellä on. Eli napamutteri kiristäis vaan sen laakerin napaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Aikas hurja ero momenteissa. Korjaus oppaasta omani nappasin
Ford kerran niin aina Ford
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Joo, siellä on kaksirivinen kuulalaakeri, ei kartiorullia. Napamutterilla ei säädetä laakerivälystä, mutta tiukkaan se pitää kiristää, koska laakerin sisäkehä on kaksiosainen, eli molemmille laakeririveille omansa. Napamutteri kiristää ne sisäpuoliskot yhteen.mösjöö kirjoitti:290Nm sanoo omaan mk2:seen autodata napojen momentiksi. Ja ei siinä kyllä välystä kuulu olla, itse vetonivelessä on jonkin verran päittäisvälystä. Jos se välys löytyy siitä napamutterista ja navan välistä niin sitten on joku pielessä. En oo purkanu tai vaihtanut vielä omaan laakereita, mutta luulisin, että se on sellainen leveä kartiorullalaakerikasetti joka siellä on. Eli napamutteri kiristäis vaan sen laakerin napaan.
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Hyvää tietoa. Tosta vois päätellä, että jos napamutterin ja navan välistä löytyy välystä niin ei se laakerikaan välttämättä enään voi hyvin.seppo1 kirjoitti: Joo, siellä on kaksirivinen kuulalaakeri, ei kartiorullia. Napamutterilla ei säädetä laakerivälystä, mutta tiukkaan se pitää kiristää, koska laakerin sisäkehä on kaksiosainen, eli molemmille laakeririveille omansa. Napamutteri kiristää ne sisäpuoliskot yhteen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: MK2 Mondeo ja kauhia tärinä vedätyksessä
Eipähän tässä oo kerenny kun ajaa tuolla katiskalla, mutta sanokaapa,että kumpiko vetari se nyt on rikki kun kiihdyyttelin tuossa leveäkaistaisella tiellä ja kääntelin rattia niin aina oikealle käännettäessä ja vauhtia nostettaessa se tärinä oli jotain ihan hirviää ja kun käänti vasemmalle ja kiihdytti niin ei tärissyt ollenkaan? Eikös veto siirry aina sillä renkaalle jossa vähiten on kitkaa eli jos kääntää oikealle niin paino siirtyy vasemmalle ja oikea rengas ikäänkuin jää vähän tyhjän päälle. Eli onko se päätelty sillon oikein että syypää on oikea vetari? Mitäs sanoo raati 
